hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Feltűnés nélkül tetszetős

Kawasaki ZZR 600

Ketten: az aktuális sportmotorokhoz képest a ZZ-R mind a pilóta, mind pedig kisérője számára meglehetősen kellemes utazást biztosít.
Valójában a ZZ-R 600-ast már régen nagy ívben ki kellett volna penderíteni a Kawasaki-programból. Elvégre virágkora már tíz évnél is régebben volt. Akkoriban még a győzelemért versengett a 600-as supersport motorok mezőnyében, ám az idők azóta megváltoztak - ahogyan a vásárlók igényei is. Ezért a ZZ-R 600-as már rég átadta helyét a sportkoronáért folytatott küzdelemben a ZX-6R-nek, hiszen a mai pörgős négyhengeres motorok eszeveszett teljesítményéhez, a versenypályára teremtett futóművéhez és ergonómiájához a már-már kényelmes ZZ-R-nek semmi köze. Az évek során sikeres sportmotorból egyre inkább sporttúra-motorrá avanzsált, de nem azért, mert maga a ZZ-R változott volna, hanem mert versenytársai sportosabbak lettek. A jó öreg Kawán a pilóta a rövid tanknak és a nem túl mélyen lévő kormánynak köszönhetően meglehetősen lazán ül. Ennek pedig az utas is örül, akinek nem kell kilométernyi távolságban ülnie a pilótától. Igaz ugyan, hogy a lábpozíció hátul lehetne kissé kényelmesebb is, de az ülés - különösen az aktuális sportmotorokhoz képest - kényelmesen széles. Ellentétben a kerekek dimenziójával. Itt a Kawasaki hű marad az eredeti tervezéshez és a ZZ-R 600-as továbbra is praktikus 160-as hátsó gumin gurul. Ez tökéletesen illik jelleméhez, és kiválóan álcázza enyhe túlsúlyát. A ZZ-R könnyedén irányítható, fékezéskor nem akar felállni és könnyen bedönthető.

Kawasaki ZZR 600

Praktikus és értelmes: a kihajtható kampók megkönnyítik a poggyász elhelyetését és aki átkapcsol tartalékra, az tudja, hogy itt az ideje tankolni.

A ZZ-R 600-as hivatalosan a ZX 600 D modellmegnevezéssel 1990-ben került be a Kawasaki-programba. Az első alumíniumvázas 600-as 98 LE-vel kategóriája legerősebb masinája is volt. A legerősebb 600-asnak járó Kék Szalagot azonban már 1991-ben ismét a Honda CBR 600 F modellje nyerte el, amely 100 LE-jével még rátett egy lapáttal. Ezt a szintet 1993-ban elérte az addigra teljesen átdolgozott ZZ-R 600-as (ZX 600 E típus) is: két LE-vel több, és - ami még fontosabb - idom-, futómű- és motor-módosítások jellemezték. A motort átdolgozott hengerfejjel, kettős Ram-Air-rendszerrel, melynek nyílásai a fényszóró alatt kaptak helyet, izmosították, a futóművet rövidebb tengelytávú, új vázzal és kényelmesebb hangolással illesztették a kor igényeihez. Az új idom tetszetősebb lett, tankóra mutatta a benzinszintet figyelmeztető lámpa helyett, másodlagos levegőrendszer segített a szigorított emissziós értékeket betartani. 

Kawasaki ZZR 600

1993 - Idom-, futómű- és motormódosítás: Ram-Airrel 100 lóerős lett

A Kawasaki ezt követően a mai napig már csak apróbb változtatásokon esett át. Ehhez tartozik a rugóelőfeszítésben és húzófokozatban beállítható villa a kényelmesebb motorozás érdekében (1995), az ismét 98 LE-re csökkentett motorteljesítmény (1996), a zajrendelkezések következtében átdolgozott kipufogórendszer, a digitális óra, módosított gyújtásdoboz, új porlasztó-hangolás, jobb Uni-Trak-rendszer (1997), a katalizátoros, rozsdamentes acélból készült kipufogókönyökök (2002) és természetesen a rendszeres új fényezés. A Kawasaki-rajongók egyébként már jó ideje minden évben attól félnek, hogy véget ér a ZZ-R korszak, de még a 2006-os kínálatban is szerepel.

Kawasaki ZZR 600

1995 - A nagyobb kényelem érdekében a villa rugóelőfeszítése és húzófokozata beállítható lett.
A legkedveltebb átalakításokhoz Bitubo, Öhlins, Wilbers, Wirth vagy White Power rugózó elemek tartoznak, ennek különösen a ZX 600 D modellsorozatnál van jelentősége - egészen az 1992-es szériáig -, mivel annak futóműve kényelmetlennek bizonyult. De az újabb gyártmányú ZZ-R-nél is érdemes átalakítgatni, különösen akkor, ha a masina futóműve a nagy menetteljesítmény következtében érezhetően elfárad. Azok a pilóták, akik a kezelhetőségen és a komfortfokozaton szeretnének javítani, ezen felül magasabb, vagy superbike kormányt szerelnek fel. A hosszabb túrákra vagy nagyobb sebességre vágyók pedig magasabb túra-szélvédőkkel javíthatnak az amúgy kissé gyenge szélvédelmen. De mindezen átalakítások ellenére a ZZ-R 600-as már szériagyártásban is kiváló allrounder, amelyre mind tapasztalt pilóták, mind pedig újoncok bátran felülhetnek.
A ZZ-R 600-ra különben nem jellemzők a súlyos hibák. A potenciális vásárlóknak a szokásos dolgokra kell odafigyelniük, mint például a kormánynyak-, a kerék- és a lengővilla csapágyra. Az 1997 előtti modelleknél alaposan vizsgáljuk meg a rugóstag himbáinak csapágyait is, amelyeknek nagy kilométerteljesítmény esetén gyakran kikopnak. Központi állványra emelve meglehetősen egyszerű szemügyre venni ezeket a dolgokat. Ha a próbaút során, terhelés-váltásnál (gáz el, gáz rá) elkezd rángatni a motor, akkor elképzelhető, hogy elkoptak a hátsó menesztőgumik. Vigyázni kell, ha gázadásnál a motor alacsony fordulatszámnál és a felső sebességfokozatokban gyorsan felpörög, anélkül, hogy a járgány megfelelően gyorsulna. Ez egyértelműen arra utal, hogy elkoptak a kuplungbetétek.

Kawasaki ZZR 600

2002 - Végre felkerültek a régóta várt, rozsdamentes acélból készült kipufogócsonkok
Érdemes továbbá megvizsgálni az idomot, elsősorban annak tartórészét, mert itt bizony előfordulhatnak repedések. Közben vessünk egy pillantást a jármű alá is, hiszen a ZZ-R meglehetősen alacsony építésű és így gyakran fennakad a szegélyköveken. A következmények: karcolásnyomok az idom alsó részén és horpadások a kipufogókönyökökön. Utóbbiak amúgy is gondot okoznak, mert csak 2002 óta készülnek rozsdamentes acélból, így a korábbi évjáratok esetében mértéktelenül rozsdásodnak.

Kawasaki ZZR 600Mivel a ZZ-R 600-as immár 15 éve folyamatosan kapható, a használt motorok állománya ennek megfelelően nagy és sokrétegű. Az akár 300 000 forint alatti ajánlatok ritkák és nem is érdemes velük foglalkozni, mivel ezek a példányok legtöbbször súlyosan megrongálódtak, balesetesek vagy éppen siralmas állapotban vannak. A modell első éveiből származó, 50 000 vagy annál több kilométert futott jó motorokat kb. 500 000 forinttól lehet kapni. Ha az 1992-es évig bezárólag gyártott modellt vagy egy 1993-tól gyártott között kell választani, jobb az újabb verzió (ZX 600 E típus) mellett dönteni. Különösen azért, mert ez 1993 óta csak minimálisan változott. 800 000 és 1 200 000 forint között az érdeklődők négy-tíz éves ZZ-R-eket kapnak, amelyek részben 20 000 kilométernél is kevesebbet futottak.

És a költségek?  Ha az ember nagyon visszafogottan vezet, a négyhengeres 100 kilométeren helyenként beéri négy liternél is kevesebb benzinnel. Az olajfogyasztás jól működő motorbelső esetén nem is mérhető. Ha mégis, úgy elképzelhető, hogy elkoptak a szelepszár szimeringek vagy a dugattyúgyűrűk.

Ha valaki tehát tetszetős motorra vágyik, amely a visszafogott sportmotorozást és a nagy túrákat is egyaránt jól viseli, és nem zavarja, ha a masina külseje kissé visszafogott, annak egy használt ZZ-R 600-as igazi telitalálat lehet!
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2 | 3
Olvasói tapasztalatok

Pulai László, Kawasaki ZZ-R 600

Kawasaki ZZR 600

"A ZZ-R 600 a legjobb példája, hogy miként alakul át egy teljesítmény-hajhász sportmotor, kedélyes sport-túrázóvá - anélkül hogy egy csavar is változna rajta. Csak a világ változott körülötte, a ZiZi pedig maradt. Immár 15 éve, csupán apróbb változásokkal. A 93-ban bevezetett modell már közel 100 lovas volt, formája a mai napig időt álló. Meghibásodásról szinte nem lehet beszélni - egyedüli konstrukciós hibája a lánckerék alatti gumipogácsa korai öregedése - maximum 2 ezer forintos a hiba…

Azért jó lenne valamivel több nyomaték a legalsó fordulat-tartományban (4000 alatt), de a rendelkezésre álló erő sem kevés. Ne feledjük: megjelenésekor a 750-es kategóriát erőben jobban közelítette a gép, mint a 600-ast…

A szélvédelem (175 centi felett) szintén nem hibátlan, de ezt tudtuk orvosolni egy MRA cseredarabbal.

Egy egyszerű képlet alapján vásároltuk a gépet: két személyre alkalmas, 100+ LE-vel rendelkező, 2 évnél fiatalabb, idomos , dobozolható gépet kerestünk, 1,4 M Ft készpénzzel. A hosszú távú túrák alap követelményei voltak ezek.

Ebbe a rostába szinte csak ez a vas fért bele, igaz ez is csak kitartó keresés után. Egyedüli konkurenciája a régebbi CBR 600 és a ’házon-belüli’ ZR-7S lett volna, előbbi az ára, utóbbi viszont ritkasága és formaterve miatt nem telitalálat.

3 dobozzal, tanktáskával, és MRA túraplexivel valódi túrázóvá vált a gép, napi 1000+ km sem akadály, 2 személlyel sem. 

A gép járt a Dolomitok déli, és a Kárpátok északi oldalán túl is, hiba nélkül. Egyetlen apró gond a külleme: olyannyira csábosra sikerült, hogy egyik éjjel, Prágában, megpróbálták ellopni tőlünk… Hála a biztonsági lakatnak, és a Kawa speciális gyújtáskapcsolójának - az akció meghiúsult.

Összességében csak pozitívan nyilatkozhatom a gépről - ha ugyanilyen súllyal és formatervvel gyártanák 750 cm3 körül, arra most is befizetnék…"
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
1 | 2 | 3
Műszaki adatok

Kawasaki ZZ-R 600 (ZX 600 E)

Motor

Vízhűtésű, négyütemű, négyhengeres soros motor. Két, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Nedves karteres olajozás, négy, állandó nyomású Keihin karburátor 36 mm torokátmérővel. Megszakító nélküli, tranzisztoros gyújtás, generátor 336 W, akkumulátor 12V/10Ah, önindító
Furat x löket 64 x 46,6 mm
Lökettérfogat 599 cm3
Sűrítési viszony 12:1
Névleges teljesítmény 100 LE (74 kW) 11 500/min-nál
Max. forgatónyomaték 64 Nm (6,5 kpm) 9500 /min-nál
 
Erőátvitel

Primerhajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatsebességes váltó, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.
 
Kawasaki ZZR 600   Kawasaki ZZR 600

A kuplungkosárban lévő elfáradt menesztőgumi-rugók olykor rángatózó teherváltoztatásokhoz vezetnek. A kipufogócsonkok nagyon hamar leérnek a szegélyköveknél és siralmasan rozsdásodnak.
 
Futómű

Alumínium zártszelvény hídváz. Elöl teleszkópvilla 41 mm belsőcső átmérővel, hátul alumínium zárt szelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag. Elöl 300 mm-es dupla tárcsafék négydugattyús féknyergekkel, hátul 240 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul: 120/130 mm
Kerékméret elöl/hátul: 3.50 x 17 / 4.50 x 17
Gumiméret elöl/hátul: 120/60 ZR 17 / 160/60 ZR 17
 
Méret és tömeg

Tengelytáv: 1430 mm
Villaszög: 65,5 fok
Utánfutás: 96 mm
Ülésmagasság: 770 mm
Teletankolt tömeg: 223 kg
Tank: 18 l
 
Mérési eredmények

Végsebesség 231 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 3,7 s
Tesztfogyasztás 4,2 - 9,7 l/100 km
 
Karbantartási adatok
Szervizintervallumok: 5000 km-enként
Olajcsere (szürővel): 10000 km-enként
Motorolaj: SAE 10W40
Olajmennyiség szürővel: 3,2 l
Teleszkópvillaolaj: 10 W 20
Olajmennyiség villaszáranként: 420 ml
Gyújtógyertyák: NGK CR9-E
Szelephézag (hidegen)
Szívó: 0,15 - 0,24 mm
Kipufogó: 0,22 - 0,31 mm


Kawasaki ZZR 600

Csapágyak: a főtengelycsapágyak 50000 tesztkilométer után jó menetképet mutattak, de az elkopás határán voltak.

   
Előnyei

- Pörgős, erős motor
- Jó menetteljesítmények
- Jó fékek
- Kényelmes üléspozició
 
Hátrányai

- 1992-ig rosszul hangolt rugózás
- 2002-ig rozsdásodó kipufogókönyök
- Túl nagy holtjáték a hajtásláncban
1 | 2 | 3



2011-02-07 10:43:17

biztos jó

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Kawasaki ZZ-R600 1993-

Kawasaki ZZ-R600

údaje

Hengerűrtartalom: 599 cm3

Max. teljesítmény: 98 LE (74 KW) 11500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 64 Nm 9500/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/60 - 17

Gumi hátul: 160/60 - 17

Tengelytáv: 1430 mm

Hossz: 2070 mm

Végsebeség: 240 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár