hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Ha ennyi nem elég

Kawasaki GPZ 500 S


Eleinte egy piacin rés betöltésére szánta a Kawasaki, majd a motortörténelem egyik legtovább gyártott típusa lett belőle. 1986-ban mutatták be a kölni IFMA-n,  EX 500 A1-es típuskóddal 1987 tavaszán jelent meg a piacon. Akkoriban még 16 colos kerekei voltak, elöl egy féktárcsa, hátul dobfék. A kis kéthengeres kiegyensúlyozó tengelyének köszönhetően alig vibrált, mégis majdnem 200 km/h-ra volt képes. Az egyik legelső összehasonlító teszten a Yamaha RD 350-es kétüteművel szemben legalábbis 195 km/h-ig bírta szusszal. Ez főleg azért volt meglepő, mert 196 kilogrammos tömegével semmiféle előnyt nem élvezett a kéthengeres GPZ négyhengeres társaival szemben, mivel már pusztán az acélcső váz nem kevesebb, mint 16,5 kilogrammot nyomott. A sportos beütésű univerzális motor koncepciója mégis sikert aratott: a kezdők szívesen vásárolták könnyű vezethetősége és hatékony fékei miatt, a haladók főleg a 60 lóerős, nyitott változatban kedvelték. Mindennek köszönhetően a Kawasaki a fő konkurens, a Suzuki GS 500 E 1989-es megjelenéséig már 5000 darabot adott el a GPZ 500 S-ből egyedül Németországban. 

Kawasaki GPZ 500 S

1987 -  Az ős-GPZ

Sok módosításon nem ment át a GPZ sok éves pályafutása során, az elsőt máris a második gyártási évben (típuskód EX 500 B1) alkalmazták, amikor az eddigi egy tárcsaféket dupla tárcsára cserélték, viszont a kétdugattyús féknyereg helyett egydugattyús került fel a középkategóriás Kawára. Ezután egészen 1994-ig (típuskód EX 500 E1) kellett a következő említésre érdemes módosításra várni. Ekkor 17 colos kerekekre állították, hátul is tárcsaféket kapott, elöl visszatért a kétdugattyús féknyereg, ami által a GPZ még könnyebben kezelhető lett, az idomok formáján módosítottak, ezáltal korszerűbb küllemet kapott. A korszerűsítéshez tartozott 1997-ben (típuskód EX 500 E4), hogy a szigorodott károsanyag kibocsátási szabályoknak megfelelően a Kawasaki a GPZ-t átalakított karburátorral és KCAS (Kawasaki Clean Air System) szekunder levegőrendszerrel látta el. 1999-ben, amikor az EU szabályok leváltották a részben igen fura országos szabályokat, lemaradhatott a meghosszabbító nyúlvány a hátsó sárvédőről, így a motor hossza 2115 mm-ről 2095-re csökkent. Majd 2003.-ban EX 500 E10 típuskóddal gyártották le az utolsó évjáratot.

         Kawasaki GPZ 500 S     Kawasaki GPZ 500 S

1994 - A rendszeres színváltástól eltekintve mindössze ekkor módosítottak komolyabban a GPZ-n. Ekkor hegyesebb formákat, hátsó tárcsaféket és 17 colos kerekeket kapott.

Hogy ilyen kevés módosítással beérték a 17 gyártási év alatt, az is mutatta, hogy nem volt túl sok kivetni valója a vásárlóknak ezen a típuson. Mindössze az 1993-as modellévig alkalmazott hátsó Simplex-dobfék riogatta a pilótákat mérges harapósságával, akiknek emellett a kis, 16 colos kerekek miatti ideges viselkedéshez, különösen a kanyarban való fékezéskor tanúsított felegyenesedési hajlamhoz is hozzá kellett szokni. A 17 colos kerekek és a hátsó tárcsafék bevezetése jót tett a motor viselkedésének - akinek tehát van rá pénze, az jobban jár egy 1994 utáni modellel. A GPZ-k lehetséges jellemző hibái viszont minden modellévben ugyanazok: az érdeklődő alaposan vegye szemügyre az idomokat, az oldalidomok rögzítő pontjai ugyanis igen könnyen letörnek. Az idomokon a tartós enyhe vibrációk miatt repedések jelenhetnek meg, az alacsonyan lévő hasidom pedig gyakran egy járdaszegéllyel való kellemetlen találkozás emlékeit őrzi. Jellemző műszaki hibát viszont sosem tapasztaltak a GPZ-nél. Bár a német kollégáknál egy több mint 40 000 kilométeres tartós teszten részt vett példány erőforrásának belsejét fel kellett újítani. Az egykarú himbákon és a hengerfalon kopás mutatkozott, a vezérműtengely és az ötödik sebesség fogaskerékpárján pitting nyomok mutatkoztak, a szelepek tömítőfelülete beverődött, de úgy tűnt, ebben az esetben valóban egy "hétfői" példányról volt szó - hasonló panaszokat sem a tulajdonosok, sem a szervizek nem jeleztek.

Kawasaki GPZ 500 S

2003 - Az utolsó változat fekete-sötétkék színben pompázott.
A GPZ 500 S viselkedése még a 17 colos kerekekkel is kissé bizonytalan, de Dunlop Sportmax abroncsokkal stabilabbá tehetjük a futóművet. Szintén ajánlható a Bridgestone BT 45, amelynek jobb a tapadása, mint a Dunlopé. A kis Kawasaki fékei elsőrangúak. A legrövidebb fékút az eredeti fékbetétekkel érhető el, de lehet ennél olcsóbb betéteket is kapni. A legtöbb pilóta meg lesz elégedve a rugózó elemek hangolásával, csak a sportosan motorozóknak lehet szükségük progresszív White Power, Wirth vagy Wilbers teleszkóprugókra. A tükrök szárai nagyon rövidek, a saját kezünkön és karunkon kívül általában nem sokat látunk a visszapillantó tükörben. Ezen a gondon segít a GPX 600 R vagy a GPZ 900 R hosszabb tükrének felszerelése. A nem túl magas pilóták nyakizmának jó szolgálatot tehet egy magasabb szélvédő, például az MRA-tól. Készült a GPZ 500 S-ből 27, 34, 50 és 60 lóerős változat. Az átalakítás egyszerű: a teljesítményt a gáztolattyúk és a karburátorfedelek különböző kombinációival lehet változtatni.
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2
Műszaki adatok

Kawasaki GPZ 500 (EX 500 D és EX 500 E típusok)

Kawasaki GPZ 500 S


Motor

Vízhütésű, négyütemű, kéthengeres soros motor. Két lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, villás himbával működtetett szelep hengerenkét. Nedves karteres olajozás, két állandó nyomású Keihin karburátor 34 mm torokátmérővel. Megszakító nélküli, tranzisztoros gyújtás, generátor 240 watt, akkumulátor 12V/14Ah, önindító.
Furat x löket 74 x 58 mm
Lökettérfogat 499 cm3
Sűrítési viszony 10,8 : 1
Névleges teljesítmény 60 LE (44 kW) 9800/min-nál
Max. forgatónyomaték 46 Nm (4,7 kpm) 8500/min-nál
 
Erőátvitel

Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómű, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.
 
Futómű

Acélcső dupla bölcsőváz. Elöl teleszkóvilla 37 mm belsőcső átmérővel, hátul alumínium zárt szelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt, központi rugóstag. Elöl 270 mm-es dupla tárcsafék kétdugattyús féknyereggel, hátul 230 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek.
Rugóút elöl/hátul 130/100 mm
Abroncsméret elöl/hátul 110/70 - 17 / 130/70 - 17
 
Méret és tömeg

Tengelytáv 1435 mm
Villaszög 63 fok
Utánfutás 91 mm
Ülésmagasság 770 mm
Teletakolt tömeg 202 kg
Tank 18
 
Mérési eredmények

Végsebesség 182 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 5,3 s
 
Nyomatékrugalmasság

60-140 km/h 22,1 s

Tesztfogyasztás 5,1 - 10 l/100 km (91-es)
 
Karbantartási adatok

Szervizintervallumok 6000 km-enként
Olajcsere: 6000 km-enként
Motorolaj: SAE 10W/40
Olajmennyiség szűrővel: 3,0 liter
Teleszkópvilla-olaj: Showa SS8
Olajmennyiség villaszáranként: 346 ml
Gyújtógyertyák: NGK DR9EA, ND X27 ESR-U
Szelephézag (hidegen)
Szívó 0,13-0,18
Kipufogó 0,18-0,23
 
Előnyei
- Nagyon kiforrt konstrukció
- Könnyű kezelhetőség
- Kiváló fékek
 
Hátrányai
- 1993-as évjárat előtt billegős 16 colos kerekek
- Idomok hajlamosak berepedni



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Kawasaki GPZ500S 1994-

Kawasaki GPZ500S 1994-

údaje

Hengerűrtartalom: 449 cm3

Max. teljesítmény: 60 LE (44 KW) 9800/min-nál

Max. forgatónyomaték: 46 Nm 8500/min-nál

Fék elöl: 270 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 230 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/70 - 17

Gumi hátul: 130/70 - 17

Tengelytáv: 1435 mm

Végsebeség: 190 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár