hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Ne ítélj elsőre!

Honda Gyro


A motorok világában is igaz az állítás, hogy az ember rosszul teszi, ha csupán a látszat alapján ítél. Itt van például a Honda praktikus háromkerekű robogó családja, a Gyro, melyet használói biztosan nem a külleméért szeretnek. A típust itthon a többség a Canopy nevű kabinrobogóval azonosítja, mivel a használt kismotorokkal foglalkozó kereskedők ebből a kivitelből hoztak be a legtöbbet a kilencvenes évek elejétől. A száguldó telefonfülkének is csúfolt sokcélú Honda két testvérmodelljével, az X-el és az Up-al együtt segédmotorkerékpárnak számít, mivel mindhárom Gyro-t egyszerű, ötven köbcentis kétütemű blokk hajtja, de automata erőátvitelüket úgy hangolták, hogy a furcsa kis gépek még nagy terhekkel megpakolva is képesek legyenek felvenni az utca ritmusát.

A Gyro sorozat története a nyolcvanas évek első felében kezdődött, amikor a Honda útjára bocsátotta a csupasz csővázas ősmodellt. A gyár talán felismert egy új igényt a járművel közlekedő japánok körében, amikor a szokatlan építési mód mellett döntött. Haszonjárművé is alakítható, de kisméretű robogót akartak, és a háromkerekű koncepció tűnt elég stabilnak ahhoz, hogy a két szempont egy apró járműben találkozzon. Aztán megjelent a Stream, amit továbbgondolva jutottak el a mérnökök a Gyro családhoz, a modern teherrobogó műfaj megteremtőjéhez, a hétköznapok munkaeszközéhez a féldecisek világában, felelevenítve a múlt század eleji motoros triciklik filozófiáját.

    Honda Gyro   Honda Gyro

Olcsó, de ötletes megoldás a Gyro X állítható terelőszárnya (jobbra). Ha kihajtjuk, felfogja az eső és a szél egy részét, ha becsukjuk, jöhet a huzat, és szűkebb helyen is elférünk. A háromkerekű Hondák közös értéke a vázat összekötő csukló. Vásárláskor érdemes ellenőrizni az állapotát.

Az első szériás pőre változaton kívül létezik még fix hátsó platóval készített Up kivitel, a már említett eső és szél ellen védő fülkével felszerelt Canopy, illetve egy köztes modell, az X, melyet szögletes borítása, a vezető lábánál lévő, állítható szélterelője és a kormány előtt, illetve az ülés mögött kialakított rakodó felülete különböztet meg a testvérmodellektől.   

A Japán belső piacára szánt Honda Gyrok, bár eljutottak a világ több tájára is, főként hazájukban találták meg saját táborukat a szűk utcákban közlekedő áruszállítók, boltosok és ételkihordók között. Ők kisteherautójukhoz képest csekély kényelmi kompromisszumért cserébe egy könnyen pakolható, robosztus eszközt kaptak, mellyel a parkolás sem okozhat gondot. Azok is jól jártak vele, akik nem akarták az egyensúlyérzékükre bízni a testi épségüket, vagy gyakran robogtak csúszós, havas úton. Az ötven köbcentisek legnagyobb megengedett sebessége a szigetországban csupán harminc kilométer óránként, de a forgalom nagy, a hely pedig kevés, ezért a robogók e furcsa kentaurja bizonyos esetekben az egyetlen megoldás a közepes méretű pakkok gyors célba juttatásához. 

Honda Gyro

A kabinos Canopy ablaktörlője és tükrei autószerűek. A csomagtartó negyven literes térfogatára nem lehet panasz.

A három kis öszvér közös jellemzője, hogy elől egy nagy, hátul pedig két kis keréken futnak úgy, hogy a gép alvázának két tagja csuklóval kapcsolódik egymáshoz. A kanyarban a kormány a vezetőüléssel együtt bedönthető, míg a kis kerekekben végződő meghajtó-tömb az út síkját követi. Az ötletes megoldás a Gyrok vezetésekor eleinte szokatlan, a manőverezéshez gyakorlás szükséges. Ezt az X-en sajátítja el a leggyorsabban a hagyományos robogókhoz szokott vezető. Viszont ha megpakoljuk a két magasan elhelyezett, az üléssel együtt dőlő csomagtartót, nehezebben irányíthatóvá válik a háromkerekű. Az Up szélesebb hátsó nyomtávját és a kormánynál szélesebb hátsó tengelyét kicsit nehezebb megszokni, viszont ezután nem várt élvezetet nyújt, hogy a kis Honda teljes gázzal vett fordulókban is stabil marad, elesni vele gyakorlatilag lehetetlen. A Canopy magas súlypontja miatt igen billegős érzést ad, csak hosszabb gyakorlás után lehet vele egyformán magabiztosan egyenesen haladni és kanyarodni. A háromnyomú kivitel más hátrányokat is rejt, hiszen a hosszanti úthibák rövid időre elbizonytalaníthatják az egyenes futást, és a kátyúk kerülgetése közben gyakrabban talál bele valamelyik kerék a lukba, mint egy hagyományos, kétkerekű robogó esetén.

Honda Gyro

Az UP fáradhatatlanhordárként kapja hátára és szállítja biztonságosan a nehezebb csomagokat.

Az óvatos vásárló tényleg nem ítélhet csupán a megjelenés alapján, amikor alku előtt szemlét tart. A Gyroknál először a csukló épségét kell ellenőrizni. Ha ez kikopott, elképzelhető, hogy behúzott rögzítő-féknél dőlni kezd a felépítmény, sőt egy alaposan elhasznált Canopy nem is áll meg a három kerekén. Fontos még, hogy ha a kabinos változat szélvédője vagy annak környéke repedt, azért a törött kormányütköző lehet a felelős. A rendeltetésszerűen használt teherrobogók motorja fokozott igénybevételnek van kitéve, ezért a szokásos hangellenőrzés és menetpróba ez esetben is elengedhetetlen. Kopott, gyenge motor esetén segít a szokásos generál, a hajtásrendszer felújítása, hiszen ezekhez azért lehet alkatrészt szerezni. A legnagyobb gondot a Honda Gyro mechanikájának egyedi elemei, például a differenciálművet helyettesítő szerkezet, és a felfüggesztések okozhatják. Érdemes ellenőrizni még a hátsó gumik állapotát is, mivel hat colos abroncsokat nagyon nehezen és/vagy drágán lehet találni, pedig az országba érkező példányokon általában cserére szorulnak. Átmeneti megoldást az olcsó kínai gumik jelenthetnek, de azok akár két-háromezer kilométer megtétele alatt elkopnak.

A magyar piacon sajnos a több tízezer kilométert futott Canopyk a jellemzők a Gyrok amúgy szűkös kínálatában. A puttonyos Hondát a sok burkolat és bonyolult felépítés miatt még karbantartani sem egyszerű. Ráadásul - mivel ritka típus - az alkatrészek beszerzése igen nehéz és költséges feladat.

Ha az újdonsült Gyro tulajdonos elég alaposan megvizsgálta a kiszemelt gépet, akkor viszont nem lesz sok gondja a szervizeléskor, mert egy rendszeresen karbantartott háromkerekű Honda is a gyártól megszokott magas minőséget hozza.



A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Honda Gyro Canopy

Honda Gyro Canopy

údaje

Hengerűrtartalom: 49 cm3

Max. teljesítmény: 2,9 LE (1.8 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 3 Nm 5500/min-nál

Fék elöl: 120 mm-es dobfék, dugattyús

Fék hátul: 110 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 4.00-12

Gumi hátul: 4.50-6

Tengelytáv: 1410 mm

Végsebeség: 50 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár