hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Harminc év szárnyalás

Honda CR125R


Több mint három évtizede jelent meg a korai előd, az idei év végén pedig örökre elbúcsúzik a Honda egyik legsikeresebb terepmotorja a CR125R. A cég döntésének oka, hogy a kilencvenes években elhatározták, aktívan hozzájárulnak a légkörben keringő, egészségkárosító füstgázok kibocsátásának csökkentéséhez, így Honda CR125Rfokozatosan minden kétütemű motorral szerelt típusukat törlik a gyártási programból. Ez meg is történt, és hogy a CR-ek ilyen sokáig gyártásban maradtak, az nem véletlen, hiszen kevés kézenfekvőbb megoldás van egy tüzes krosszmotor meghajtására mint egy tüzes kétütemű blokk, hiszen a négyüteműeknél lényegesen egyszerűbb felépítésű konstrukció működési ciklusainak felében munkát végez, így a CR125R-is körülbelül kétszer olyan erős, mint egy azonos hengerűrtartalmú, csúcsra járatott négyütemű lenne. Érdemes azonban tudni, hogy a nagy teljesítménynek ára van, ezért ezt a motort nem szabad az utcai gépek szervizmércéjével nézni, vásárlás előtt el kell fogadnunk, hogy a karbantartási teendők száma nagyobb, költségük pedig magasabb lesz.
 
Használtmotor tesztünkben első alkalommal szerepel üzemórás off-road gép, így a kis CR-ről elmondottak egy részét általános tanácsként is ajánljuk olvasóink figyelmébe, mielőtt hasonló szöcskét akarnak fogni a magyar piacon. Rövid piackutatásunk alapján úgy tűnik, hogy a fürge Honda kilencvenes évek előtt gyártott generációi csak elvétve keresik gazdájukat a hirdetésekben, aminek oka lehet az is, hogy egy krosszmotor élettartama elmarad az utcai modellekétől, illetve, hogy az újabb példányok ára az évenkénti modellfrissítések, illetve az ebből adódó jelentős értékvesztés miatt gyorsan csökken.


Honda CR125R
Az acélvázas korszak tíz éve véget ért. Óvakodjunk az elhasznált, de olcsó példányoktól!

A CR125R-t a kilencvenes évek előtt folyadékhűtésű, kipufogószelep vezérelt, tehát korszerű blokkal, de még acélvázzal és hagyományos első teleszkóppal szerelték. Az évjárat könnyen kideríthető, hiszen a gyártás időpontja bele van ütve a felnikbe, egyezésüket az első és hátsó keréken nem árt ellenőrizni. 1989-től már fordított teleszkópok nyelték el az ütéseket és 1998-ben könnyűfém bölcsővázat kapott a motor. Mivel mind a váz, mind a futómű fokozott igénybevételnek van kitéve a normális használat során, alaposan ellenőrizni kell az állapotukat. Míg az előbbin az egyengetési nyomok lehetnek árulkodók, addig a rugózó elemek elhanyagolt állapota téríthet el a vásárlástól. Alaposan vizsgáljuk meg a féktárcsákat is, hiszen egy sárban és homokban járatott motoron azok is elkophatnak néhány év alatt, cseréjük pedig rendkívül drága. Fontos, hogy a motort teljesen tiszta állapotban nézzük meg, így a sérüléseket és korróziós nyomokat is észrevehetjük.


Honda CR125R
A könnyűfém vázas korszak 1998-ban köszöntött be a CR125R-nél

 A nyolcvanas évek második felében Nicasil bevonatot kapott a henger, ezért a gyár által a versenyzők számára előírt dugattyúcsere-intervallumok alkalmával nem kellett felfúrni azt. A Honda hengerének nicasilja a szerelők tapasztalatai szerint jól bírja az igénybevételt, az utángyártott dugattyúkat azonban versenyszerű használat mellett 7,5 üzemóránként érdemes kicserélni (hobbi célra használt motor esetében ez lehet a többszöröse is). Versenyszerű használat mellett kb. 4-5 dugattyúcsere után kell nicasiloztatni a hengert, amatőr igénybevétel mellett ez több is lehet, de nagyban függ attól is, hogy hol használták a motort, hogyan tartották karban a légszűrőt, vagyis mennyi homokot nyelt a blokk. A felújító szett ára, kevesebb mint harmincezer forint, márkától függően. Az ehhez tartozó munkadíj tíz-tizenötezer forint körül alakul, műhelye válogatja. Tapasztalt krosszozók egy része inkább a magánkézből származó, versenyen nem használt példányokra esküszik, de akadnak olyanok, akik szerint a versenyzők a fokozott igénybevétel mellett alaposabban is szervizelik motorjukat, a megbízhatóság érdekében.
 

 Honda CR125R Honda CR125R
A vezérlőmembrán állapotát a motor indíthatósága is elárulja, a központi rugós tag felső gömbcsapágya lötyöghet, a blokk állapotára pedig erejéből és hangjából következtethetünk.
Honda CR125R
A cikk folytatódik, kérjük lapozz!
 
1 | 2

A kiszemelt CR125R egyik fontos tulajdonsága a motorhang alapjáraton. Ha a dugattyú kopott és billeg a hengerben, a gép jellegzetes kattyogó hangot hallat. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy a Nicasil bevonat megsérült, aminek javítása igen költséges mulatság, végső esetben az egész hengert ki kell cserélni. A próbakörön ellenőrizzük, hogy nem görbe-e a kormány, többször léptessük végig a váltó fokozatait, és győződjünk meg arról, hogy a szerkezet mindig csendesen és pontosan működik. Ellenkező esetben elképzelhető, hogy a korábbi tulajdonos, vagy tulajdonosok (ez egy krosszgépnél teljesen bizonytalan) nem tartották be az éves hajtóműolaj csere előírást és a váltó már a végét járja. Ez még egy teljesen ép külsejű CR125R esetén is vásárlást kizáró ok lehet.


Honda CR125R

Amikor az RC valve-nek nevezett fojtószelep kinyit, megnő a motorerő, de nem agresszíven


A hirdetések tanúsága szerint a legújabb egy-két éves példányok ára még közel van az egymillió forinthoz, gyakoriak a márkás kiegészítők és a motor, illetve futómű tuning. A belépőszint az évtized elején gyártott, mára alaposan leharcolt CR-eknél kezdődik, azokért ritkán kérnek többet kétszázezer forintnál.

 

Olvasói tapasztalatok - Szeles Viktor, Honda CR125R 2002
 
Mindenképpen kétütemű százhuszonöt köbcentis krosszmotort kerestem, így akadtam saját, jó állapotú CR125R-emre. Azért döntöttem a Honda mellett, mert hobbista lévén kevésbé agresszív gépre volt szükségem. A CR a kétütemüekre jellemzően a felső fordulatszám tartományban adja le az erejét. Azonban nem minden átmenet nélkül ránt egy nagyot amikor kinyit a kipufogó szelep, hanem jól kontrollálhatóan történik meg az örvendetes esemény.
 
Ha az ember hibázik, nem bünteti meg a motor érte, hanem van lehetőség a korrigálásra és ritkábban okoz kellemetlen meglepetéseket, ami a kezdők számára fontos lehet. A motor fordulékonyságát az ideális súlyelosztás pozitívan befolyásolja, ami a kanyarokban előnyére válik, és az ugrásoknál sem hátrány ha az ember tudja mire számíthat. Ezek azok a dolgok amitől igazán könnyen lehet rajta fejlődni, és akár erősebb motorokkal szemben is ütőképes fegyver lehet a kis CR. A rugóstagok minden körülmények között megállták a helyüket nálam. Megfelelő csillapítást biztosítottak még akkor is ha nem sikerült az ugrató érkezőjébe landolni a sík területre. A váltó szépen működött és jól bírta a strapát, pedig eleinte nem a leg finomabban kezeltem.
Negatívumként megemlíteném, hogy az első fék nem igazán tartozik a motor legjobb alkatrészei közé. Az átlagosnál gyengébb, nem jól érezhető, és a működtetése erős fékezésnél nagyon igénybe veszi a kezet.


Műszaki adatok - Honda CR125R (2005)

 
Motor

Vízhűtésű, kétütemű, egyhengeres motor. Membrános szívó és elektronikus kipufogóvezérlés. Keverékolajozás olajozás, síktolattyús Mikuni karburátor 38 mm-es torokátmérővel és gyorsító fúvókával, megszakító nélküli tranzisztoros gyújtás, berugókar.
 
Furat x löket  54 x 54,5 mm
Lökettérfogat  124 cm3
Sűrítési viszony  8,6:1
Névleges teljesítmény  42,5 LE (31,3 kW) 11 500/min-nál
Max. forgatónyomaték  21,2 Nm (2,3 kpm) 10 000/min-nál
 
Erőátvitel

Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, ötfokozatú váltómű, szekunder hajtás erősített lánccal.
 
 
Futómű

Alumínium zártszelvény bölcsőváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 46 mm-es belsőcső-átmérővel, hátul alumínium zártszelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt, központi rugóstag. Elöl 240 mm-es tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel, hátul 240 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel. Fűzött acélküllős kerekek alumínium ráffal.
 
Rugóút elöl/hátul  305/320 mm
Kerékméret elöl/hátul  1.60 x 21 / 1.85 x 19
Abroncsméret elöl/hátul  80/100-21 / 100/90-19
 
Méret és tömeg

Tengelytáv  1468 mm
Villaszög  64,5 fok
Utánfutás  102 mm
Ülésmagasság  954 mm
Száraz tömeg  88,7 kg
Tank  7,7 l                
 
 
Karbantartási adatok (gyári ajánlás versenykörülmények esetén)
 
Ellenőrzés, tisztítás  2,5 üzemóra                
Dugattyú szett csere  7,5 üzemóra    
Olajcsere a váltóban  7,5 üzemóra
Váltóolaj típusa  SAE 80W85
Váltóolaj mennyiség  650 ml
Motorolaj típusa  Castrol 747                                  
Keverési arány  1:25-1:33
Teleszkópvilla olaj  5W                                    
Olajmennyiség villaszáranként  231 ml
Gyújtógyertya  NGK BR9EG
 
 
Előnyök
 
-pörgős, erőteljes motor
-alacsony tömeg
-bőséges használt választék
 
Hátrányok
 
-magas szervizköltségek
-jelentős fogyasztás
-kezdőknek fárasztó karakter

 

Címkék:  Honda , CR125R


2010-01-30 11:58:20

Erről csak jót lehet írni,kezes kis mopedek ezek a CR-ek!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Honda CR125R 2006

Honda CR125R

údaje

Hengerűrtartalom: 124 cm3

Max. teljesítmény: 42 LE (31 KW) 11500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 28 Nm 11000/min-nál

Fék elöl: 240 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 80/100-21

Gumi hátul: 100/90-19

Tengelytáv: 1470 mm

Hossz: 2163 mm

Végsebeség: 130 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár