hirdetés
2009-06-02 , Írta: Paulovits Imre
Bookmark and Share

hirdetés

... tejet iszom? Nem, az új Harley V-Rod Muscle-t vezetem. Mert az sokkal férfiasabb.

Harley-Davidson V-Rod MuscleSan Fernando Speedway, húsz mérföldre Los Angelestől: egy hatalmas aszfalttenger, aminek a legnagyobb részét gigászi parkoló teszi ki, az egyik végébe egy nyolcadmérföldes dragstrippel, a másikon egy alig félmérföldes NASCAR ovállal. Igazi amerikai motorsport aréna, a két legnépszerűbb amerikai motorsport fajnak. A dragstrip szélén felsorakozva ott áll néhány Harley-Davidson V-Rod, köztük két Night Rod Special és három vadonatúj V-Rod Muscle.

A kaliforniai nap perzselve felmelegíti ezt a hatalmas aszfalttengert, elkezd vibrálni a nyolcad mérföld végén a levegő. Közben Gene Thomason elmagyarázza, mire kell odafigyelni, és hogy lehet a leggyorsabban gyorsulni a V-Rod Muscle-lal. Az utolsó mondata a leglényegesebb: „Nem emelkedik az eleje, ezért bátran csutkagázt adhattok. Maximum kipörög a hátsó kerék.“ Aztán felveszi a sisakját, és a ragasztóval felszórt, gumírozott aszfalton be is mutatja, hogy „maximum kipörög a hátsó kerék“. De az első kísérletére úgy kipörög, hogy majdnem elcsapja a fotocella prizmáját. Rendben. Akkor láttuk a profitól, hogy nem kéne. Másodikra sikerül neki és 7,86 másodpercet igazol a végén az időmérő tábla. „7,6 lehetséges evvel a motorral. De csak ha jól követitek az utasításaimat és van bennetek némi tehetség.“

A tehetségtelen angolok - köztük több gyorsasági versenyző - közül a tehetségesebbek másodszorra, harmadszorra már 7,7-7,8-as időket produkálnak, majd felelevenedik bennük a gyerek. Alig lehet lelőni őket a motorokról, az idők 7,6 köré süllyednek. Akkor jöhet a mi csoportunk. Az egyik svájci kolléga az ottani híres órákra jellemzően öt kísérletből ötnél két század másodpercen belüli reakcióidőket varázsol a kijelzőre. Aztán egy ismeretlen magyar újságírónál 7,48 jelenik meg a táblán. Gene láthatón zavarba jön. A nap továbbra is perzsel, a hat sávos autópályán forr a levegő a kocsisorok fölött. Megyünk a hegyek felé, ahol szinte elképzelhetetlen látvány, hogy az 1879 méter magas Strawberry Peak csúcsát hó borítja, miközben itt lent pálmaligetek között haladunk át. Ugyanilyen hihetetlen, ahogy az N3-ason elhagyjuk a várost, egy csapással hogy lecsendesedik a forgalom. Hirtelen kanyar, kanyar hátán, és a Muscle megmutatja a második énjét.

Miközben a klasszikus V-Rodon messze előre nyújtjuk a lábunkat és felénk nyúl a magas kormány, a Nightrod Specialen úgy kell összecsukni magunkat, mint egy bicska, mert a lábtartó és a valamivel alacsonyabb és jóval előrébb helyezett kormány gubbasztó pozícióba kényszerít. A Muscle-nál egy hüvelyknyivel hátrébb hozták a lábtartókat, az alumínium kormányt meg úgy alakították ki, hogy igaz, előre kell hajolni, de nem kényelmetlenül, hanem igazi támadó pozícióba. A tank és az ülés felemás benyomást kelt. Igaz, a támla gyorsulás közben hatékonyan megakadályozza, hogy a pilóta hátra csússzon, de mivel szögletesebb az ülés és szélesebb a tankborítás az eddigi Rodoknál, üléspróbánál kissé sarkasnak éreztük a dolgot. Viszont mivel a lábtartók kissé terpeszbe kényszerítik az embert, ez menetközben nem zavaró, sőt, hosszú távon is kényelmes a Muscle ülése. Amit viszont tökéletesen elértek, hogy coolnak, erősnek és macsósnak érzi magát az ember, mintha egy bikát fogna a szarvánál.

Harley-Davidson V-Rod Muscle

Már az első kanyarban szembe tűnik, hogy hotrod ide vagy oda, ez a motor igazi kanyarvadász. Szinte hihetetlen, hogy ugyanaz a 240-es gumi van rajta, mint a Nightrod-on, mégsem érezni, hogy külön életet él a motor hátulja. Ennyit tesz, hogy megnövelték 26 milliméterrel az utánfutást. Rendben, kell hozzá némi erő, hogy oda menjen a gép, ahova akarjuk, de aztán azon az íven marad, ahova fektettük, még kisebb úthullámok sem térítik el a bevetett irányból. Teljesen meglepő, milyen semleges viselkedést tudtak kihozni ilyen széles papucs mellett. A fékek is rendesen működnek, a felfordított teleszkópvilla meg feszesebb és stabilabb benyomást kelt, mint a két másik V-Rod modell hagyományos teleszkópja, ezért féktávon is célpontos marad a lapos nagyvas.

Harley-Davidson V-Rod Muscle
A három részre osztott műszerfal új designt kapott

De a legfinomabb mégis az erőforrása. A két kipufogós megoldás alsó és középső tartományban megnövelte a nyomatékot, és ha fent két lóerőt elvett, sokkal combosabb hatást kelt az elődökhöz képest. A hangja meg egyszerűen isteni. A mély moraj emelkedő fordulatszám mellett üvöltésbe megy át, gázelvételnél meg hörgésbe. Igaz, a váltó pontosan működik, a kuplung finoman és könnyedén, mégis a legnagyobb élvezet, mekkora sebességtartományt ellát minden az öt sebességfokozatnak mindegyike, és mennyire keveset kell kapcsolgatni a szerpentinen.

Harley-Davidson V-Rod Muscle
A "tank" elején imitált légbeömlők fokozzák a látványt

De kezd lemenni a nap, ideje visszafordulni. Ismét a pálmaligetek között flangálni a V-Roddal, és a tekinteteket magára vonni. Majd megállni a parkolóba, és végigcsodálni azt az ezer apró részletet, amelyek mindegyike igazolja, hogy Peter Michael Keppler és csapata mennyi szenvedéllyel állt neki megalkotni az amerikai izomgépet. A műszerek játékos elhelyezésétől az alumínium kormány kialakításán és a mart tükrök szárába elhelyezett első indexeken keresztül a hátsó LED sorig. A legvagányabb mégis a behajtható, oldalsó rendszámtábla. De ez sajnos az európai modellen nem lesz, annak középen lesz a rendszámtáblája egy műanyag nyúlványon. Amivel hátulról az egész hatás kárba veszik. De azért nem kell elkeseredni: a tartozékkatalógusban ha nem is kihajtható, de az oldalt szerelt rendszámtáblatartó teljesen legálisan megtalálható. És avval teljes az év legcoolabb motorja.

Harley-Davidson V-Rod MuscleHarley-Davidson V-Rod Muscle
A matt króm előkelő, mégis dögös jelleget kölcsönöz a V-Rod Musclenek


A V-Rod Muscle technikája - Sarkolatos


A Revolution Engine köré már eddig is három teljesen más jellegű motort varázsolt a Harley, de a V-Rod Muscle-lal bemutatta, hogy még nem fogyott ki az ötletekből. „Az eddigieknek lágy, szinte nőies formái voltak. Most egy sokkal férfiasabb megjelenést akartunk,“ vallja Peter Michael Keppler, a projekt vezetője. Miután a formatervezők igen sarkos, de ugyanilyen komplex formákat adtak az airbox borításának – mármint ez az, amit tanknak becéznénk, de az ülés alatt található – és a hűtő idomnak, hamarosan rájöttek, hogy ezt nem érdemes alumíniumból sajtolni, mint az eddigieknél.

„Ez nagyon precíz és drága gyártószerszámot igényelt, ezért már hamar elgondolkoztunk valami más megoldáson.“ A megoldást SMC-nek – Sheet Molded Compoundnak – hívják. Emögött üveg- vagy szénszállal erősített műanyag rejlik, de nem a hagyományos laminált eljárással. A szálanyagot és a gyantát beleteszik egy negatív formába, majd egy pozitív forma nagy nyomásnak belepréseli és kinyomja az összes levegőt, valamint összesűríti az anyagot. „Ennek felülete A-minőségű, mint a fémnek. Amerikában már igen elterjedt a repülőgépeknél, de a Corvett karosszériája is így készül.

Újak a kerekek is, és a Muscle-nál ismét elővették az időközben megszűnt Street Rod fordított első villáját. De sajnos annak vízszintes „aircut“ villahídja nélkül – mert annak gyártása igen költséges, és ezért felsrófolta volna a Muscle árát. A hátsó fénysor ledekből áll, a széle adja a két hátsó indexet. Nagyon közel vannak helyezve a 240es gumi fölé, hátulról az egész LED-sor hajszálvékonynak tűnik. Az alumíniumöntvény kormányt úgy alakították ki, hogy belül vannak benne elvezetve a kábelek.

A két dobos kipufogót először a formatervezők kérték, de hamarosan rájöttek a motortechnikusok, hogy a teljesítmény leadásnak is kedvez. Feketében, ezüstben, sötétkékben és bordóban kapható az újdonság, az ABS itt is szériatartozék lett.


Összegzés:
Nemcsak a külleme, a lelke is más a V-Rod Muscle-nak, mint két testvérének. Az alul combosabb erőforrás erősebbnek tűnik, homogénebb és jobban használható. A futómű is jól sikerült, mégis az érzés teszi különlegessé ezt a gépet: ennél macsóbbnak kevés motoron érezhetjük magunkat.

Ön gyorsulna a V-Rod Muscle-vel?



2009-11-26 11:57:03

Nem vagyok Harley fan, de mutatós darab! Olyan "villogós" motor, jól mutathat a Tessssszkóbejáratnál. . . . .

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Harley-Davidson V-Rod Muscle

údaje

Hengerűrtartalom: 1250 cm3

Max. teljesítmény: 123 LE (90 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 115 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 300 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 19

Gumi hátul: 240/40 VR 18

Tengelytáv: 1700 mm

Harley-Davidson
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár