hirdetés
2009-07-16 , Írta: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Az alig tízéves Victory burkoltan ugyan, de hadat üzent az Amerikai Álom megtestesítőjének, a Harley-Davidsonnak. Vajon sikerül-e a trónfosztás?

Öt perc csak egy pillanat, ha az ember mondjuk motorozik, de forró kályhán ülve örökkévalóságnak tűnik. Ez a relativitáselmélet lényege. Az idő görbítette tér és egyéb amúgy is érthetetlen dolgok mellékesek. A lényeg, hogy minden viszonylagos. Így van ez a motorméretekkel is. Az egyik nagynak tűnik, míg el nem törpül egy még nagyobb mellett.
Soha nem gondoltam volna, hogy egy Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide könnyű kis kezes motornak tűnhet.

Victory Vision Tour és a Harley-Davidson Elctra Glide Ultra Classic
Victory Vision Tour és a Harley-Davidson Elctra Glide Ultra Classic

A pont, amikor ez bekövetkezett, a Victory Visionnel való személyes találkozó volt. A Victoryval, amelynek megjelenése szinte ordít egy összehasonlító tesztért, mely során megmérkőzhet a nagy amerikai túlélővel, a Harley-Davidsonnal.

Motorok Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic

A trónkövetelő szlogenjeiben már oda-odaszúrt a Harleynak, amikor azt mondta, hogy ők nem örökséget árulnak, hanem technikát. Vagy amikor azt, hogy „Mi nem írjuk át az amerikai történelmet. Mi a jövőjét írjuk.” Íme, „Az Új Amerikai Motorkerékpár.” Nem kell önbizalom-erősítő foglalkozásra járnia a Victory menedzsmentjének, az már biztos.
És hogy miképpen sikerül a trónfosztási kísérlet?

Motorok Victory Vision Tour

Egyértelmű, hogy bárkinek nagyot kell dobnia ahhoz, hogy ezen a Harley uralta piacon sikereket érhessen el. Nos, a Victory dobott egy jó nagyot, de azt a szó fizikai értelmében. A Vision Tour túl van olyan fogalmakon, hogy szép, vagy nem szép: döbbenetes. Fejidoma olyan hosszan, keskenyen húzódik szét a két kormányvég felé, hogy már-már groteszk. Egyáltalán nem hagyományos forma. Megdöbbentő. Amikor a döbbenet elmúlik, akkor jön a meggyőződés: ez a motor egyszerűen sok. Nem nagy, hatalmas. Gigantikus. Ennek ellenére két ponttól eltekintve arányos. Az első a már említett fejidom, a másik a Vision Tour furcsán felmeredő topcase. Űrmérete akár egy kétajtós ruhásszekrényé. Felesleges is, hiszen már a két oldalkofferrel is teljes kényelemben utazhat gazdája. Talán csak a zongorát kell otthon hagynia megszokott tárgyai közül. A Victory formája oldalnézetben a topcase nélkül nem hagy kivetnivalót maga után, de a Street változat jóval harmonikusabb benyomást kelt. Gyakorlatilag egy tökéletesen egyedi gyártású custom gép is lehetne. Következetes, lendületes ívek rajzolják meg formáját. Ízig-vérig amerikai feeling. Ülésébe ereszkedve az embert szinte körülöleli az ülés pereme, minden irányban jól megtámasztja a vezetőt, akinek lába egész talppal támaszkodhat a talajon.

Motorok Harley-Davidson Electra Glide Ultra ClassicMotorok Victory Vision Tour
A Harley műszerfala igen informatív, a Victory-é pedig meglehetősen konzervatív

Ami megjelenésüket illeti, a Harley valóban ápolja a heritage-et, az örökséget, formája időtlen, még csak nem is szép, de annyira megszoktuk már, hogy másmilyennek el sem tudjuk talán képzelni. Jól ismert formák, hatalmas elefántfej lámpaidom, amelyen ma már meg sem ütközünk, szemből nézve pedig minden az, csak nem szép. Igen, valahogy egy elefánt jut az ember eszébe róla. A motor többi része teljesen megszokott, klasszikus formákból építkezik, következő állomás, ahol elidőzik a tekintet, az a hatalmas kofferrendszertömb, mely egyáltalán nincs „túldizájnolva”. Nagy, pazarló, kényelmes. A luxus érzését közvetíti, mindemellett egy mikrosütős doboznak tűnik a Victory lágy vonalakkal megrajzolt kofferei mellett. A Harley különben optikailag egyben van. A „szép” vagy a „gyönyörű” szó akkor jelenik meg homloklebenyünk mögött, amikor a tank alá pillantunk. Tervezhetnek V2-es műfajban bármit: minden idők legszebb erőforrása már megszületett. Itt dohog a Harley vázában. Lehet, hogy nem korszerű, lehet, hogy alulvezérelt és lehet, hogy szinte mindenki másnak négy szelepe van már hengerenként, akkor is olyan ez a TwinCam, mint egy műalkotás.
Egy kétgyermekes család összes holmija elférne a két kofferrengetegben

Mindkét gép a nagy túrázók kegyeire pályázik. Ehhez mindenekelőtt nagyon kényelmesnek kell lenniük. A Harley 715 mm magas üléséből egy 180 cm-es motoros lába már enyhén pipiskedve ér csak le a talajra, és ez az indulást-megállást megkeserítheti a kurta lábú, pocakos Harley-tulajdonosnak, aki általában nem is a legképzettebb motoros.

Ezzel szemben a Vision 67 cm-es ülésével a kategória legalacsonyabbja. Ráadásul nála az ülés-tank átmenet olyan karcsú, aztán olyan buja, érzéki ívben szélesedik az ülés és a tank felé egyaránt, hogy ember legyen a talpán, akinek nem támadnak azon nyomban meglehetősen szabados, erotikus asszociációi. Ez a hihetetlenül karcsú derék… khmmm… akarom mondani ülés-tank átmenet még kényelmesebbé és biztonságosabbá teszi az üléspozíciót, hiszen nem kell nagyot terpesztenünk, könnyedén és biztosan támaszkodhatunk meg talpunkkal a talajon, és egy közel 360 kg-os motornál ez nem elhanyagolható szempont. Maga az ülés szinte körülveszi a vezető fenekét, még a derekat is megtámasztja. A kormányát kissé magasra nyúlva kell megragadnunk, ez kevésbé szerencsés, mint a Harley alacsonyabbra húzott kormánya, amelyre a magasabb ülésből szinte rátámaszkodhat a vezető. Kanyarokban sokkal pontosabban kontrollálható vele a motor, mint azzal, amelyért fel kell nyúlnunk. Ha már a kormányzási pontosságról beszélünk, meg kell említenünk, hogy úgy tűnik, a Victorynál nagyobb és magasabban lévő súlyokat kell a kormánnyal megmozgatnunk, mint a Harleynál. A Victory üléspozíciója valahogy a régi tacskókormányos choppereket idézi, és ez egyáltalán nincs összhangban a modern, szinte futurisztikus megjelenéssel. Ez egyébként a szűkebb kanyarokkal tarkított utakon gyakorlatban is kijött: a Harleyt sokkal könnyebben, pontosabban lehet irányítani, mint a Victoryt, amelynek eleje kifelé törekszik a választott ívről. Valamivel jobban viseli viszont a kanyarban lévő úthibákat, amelyekre a Harley megrázta magát, mint a vizes kutya. A Victory rugózása feszesebb, a Harleyé kényelmesebb.

Motorok Victory Vision TourMotorok Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic
Kapcsolóerdő mindkét kormányvégen. Mindkét motoron innen vezérlehető a hifi

Ha az imént azt írtuk, hogy a Harley magas ülése megkeseríti a kurta lábú motoros indulását-megállását, akkor most azt is meg kell írnunk, hogy közvetlenül az indulás után a Harleynak elillan a tömege, észre sem vesszük, akár szűk íven is könnyen megfordul, és – különösen, ha az imént még a Victoryt vezettük – úgy hancúrozunk vele, mint egy százegynéhány kilós kismotorral. Az Ultra Classic fizikai méreteit meghazudtolóan kezes, pontosan és jól irányítható, súlya, méretei csak akkor érződnek ismét, amikor szerpentinen egyik ívről a másikra tenné át a vezetője. Kezelőszervei kivétel nélkül finomabban, pontosabban járnak, mint a Victoryé, legyen szó akár a kuplungról, akár a váltóról vagy a fékek adagolhatóságáról. Bár a Victory itt is tanúbizonyságot tesz modern felfogásáról, hiszen kombinált fékrendszerrel rendelkezik. A Harley fékei viszont meglepően jól adagolhatóak, jól érezhető nyomáspontjuk, az első kifejezetten kétujjas fék, és az, akinek volt dolga akár csak öt-hat éves Harleykkal, az tudja, hogy ez mekkora szó.



Az erőforrás mindkét esetben hatsebességes váltóval osztja ki erejét a hátsó keréknek, amelyet szintén mindkét esetben szíj hajt meg. A Harley big twinjének járása szemmel látható, szinte védjegynek számít, ahogy a blokk remeg a vázban, amelyre már csak gondosan megszűrt, puha rezgések jutnak át. Ez is része a Harley-fílingnek. A bovdenes kuplungot könnyű behúzni, a váltó nagy csattanással, de puhán veszi a fokozatokat. Gázadásra alapjárattól teljesen egyenletesen tol az erőforrás, ötödikben 50-nél 1500-at pörög, a Victory ötödikben ugyanennél a sebességnél kb. 2000-es fordulaton működik. A Harley teljesítményleadása mérhetetlenül lágy és egyenletes, a Victoryé valamivel vehemensebb és ettől izgalmasabbnak tűnik, mint a nagyon kiszámítható Harley.

Összegzés: A Victory Vision – meglehetősen sajátos dizájnjánál fogva – mindig rétegmotor lesz, mindig meg fogja osztani a közvéleményt. Kiforrottság tekintetében minden téren elmarad az Ultra Classicétól, melynek vezethetősége – és ezt külön kiemelnénk –, valamint kezelőszerveinek működése meglepően jó. Extrák tekintetében a Victory nemigen marad el a Harleytól, sőt, némely szolgáltatása még jobb is (elektromos szélvédőállítás, kombinált fékrendszer).

Címkék:  victory , harley-davidson


2009-11-26 11:40:43

De szép nagy hajók! Böhöm nagyok ezek a motorok! Jó, ha nem hajtasz be velük egy zsákutcába, ami szűk is. . . .

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Victory Vision Tour

Victory Vision Tour

údaje

Hengerűrtartalom: 1731 cm3

Max. teljesítmény: 94 LE (69 KW) 4500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 148 Nm 3250/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es szimpla tárcsafék, 3 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 300 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 130/70 ZR 18

Gumi hátul: 180/60 ZR 16

Tengelytáv: 1670 mm

Végsebeség: 200 km/h

Egyéb márka
Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic

údaje

Hengerűrtartalom: 1584 cm3

Max. teljesítmény: 71 LE (52 KW) 5450/min-nál

Max. forgatónyomaték: 131 Nm 3500/min-nál

Fék elöl: 30 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 300 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 130/80 HB 17

Gumi hátul: 180/65 HB 16

Tengelytáv: 1625 mm

Végsebeség: 187 km/h

Harley-Davidson
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár