hirdetés
2009-07-30 , Írta: Norbert Kappes, Képek: Jörg Künstle
Bookmark and Share

hirdetés

Black is beauty. E mottó jegyében rendszeresen készít fekete modellváltozatot meglévő típusaiból a Harley-Davidson, hogy fenntartsa az adott sorozat népszerűségét. Legújabb alkotása az Iron 883.

Nem olyan régen a következő bizalmas információt osztotta meg velem az egyik Harley-Davidson-márkakereskedő: „Ha azt látom, hogy nem kelti fel a vásárlók érdeklődését valamelyik modell a bemutatóteremben, kiveszem onnan, minden részét feketére fényeztetem, majd újból kiállítom. Mérget vehet rá, hogy a lehető legrövidebb időn belül megjön rá a vevő.” Nem tudom, mennyi ebben az igazság, az viszont biztos, hogy az utóbbi időben ismét divatba jöttek a fekete motorkerékpárok. Ennek köszönhető, hogy a Harley kínálatában szereplő „sötét” modellváltozatokat, nevezetesen a Sportster 1200 Nightstert, a Night Traint és a Street Bobot – mindegyik túlnyomórészt fekete fényezéssel készül – úgy viszik, mint a cukrot.

Motorok Harley-Davison Sportster Iron 883
Ízig-vérig beleillik a Harley "dark custom" családjába az Iron. Bár ezüstszínű is van belőle...
A milwaukee-i gyártó legújabb munkája, az Iron 883 sem kivétel ez alól. A tanktól a felnikig szinte minden porcikája fekete, sokkal nagyobb arányban köszön vissza rajta ez a szín, mint a márka bármely másik típusán. Egyedül a jobb oldalon elvezetett „staggered shorty” kipufogórendszer fénylik rajta a krómtól. A megnyerő külsőn kívül számos más dologból fakad az Iron 883 vonzereje. Az egyik ilyen a kedvező vételár. Vajon ki gondolta volna évekkel ezelőtt, hogy hamarosan eljön az idő, amikor egy középkategóriájú japán kétkerekű áráért lehet majd szert tenni vadonatúj Harleyra? Mert bizony már 7900 euróért hozzá lehet jutni a 34 lóerős lefojtott változatban is kapható Ironhoz. A standard 883-as ugyan 200 euróval olcsóbb az új modellváltozatnál, viszont nem járnak hozzá utóbbi drága felnijei és kulcs nélküli távirányító rendszere.
Motorok Harley-Davison Sportster Iron 883
A fogasszíj hajtás nem igényel különösebb gondozást
Az Ironban dolgozó hosszú löketű, kis hengerűrtartalmú Evolution-motor immár jó ideje elektronikus befecskendezés útján kapja az üzemanyagot, ám ez a tény cseppet sem jelent visszalépést a korábbi nyers, karburátoros időkhöz képest. Nagyobb testvéreihez hasonlóan ez a léghűtéses, hengerenként kétszelepes hajtómű is látványosan remeg és rázkódik a bölcsőváz ölelésében, de nem terheli zavaró vibrációval a pilótát, ugyanis a váztól elszigetelt. A tengelykapcsoló finoman teszi a dolgát, a váltót azonban csak határozott lábmunkával lehet ösztökélni.
Motorok Harley-Davison Sportster Iron 883
Ötletes megoldás az oljbetöltő pop up sapkája
Saját méréseink szerint bőven hozza a motor a Harley-Davidson által megadott 53 lóerőt, sőt, további kettővel meg is fejeli azt. A 70 Nm-es maximális forgatónyomatékot szintén könnyedén kirázza magából, de nem a gyártó által megadott 3750, hanem csak 4800-as percenkénti fordulaton. Mintaszerű linearitással emelkedik az Iron teljesítménygörbéje, a nyomatéké azonban lehetne valamivel teltebb is. Főleg akkor érezni ezt, amikor előzni kell: nem elég robbanékony az egyébként igen kulturált gázadási reakciójú V2-es. Ebben minden bizonnyal az is közrejátszik, hogy nevéhez méltóan 261 kilogramm a „Vas” tömege, vagyis szorgalmasan kell kapcsolgatni a váltóját a lendületes haladáshoz.

Motorok Harley-Davison Sportster Iron 883Nem mintha bárki is sportmotoros menetteljesítményeket várna el egy Harleytól, kiváltképp egy 883-astól. Sokkal inkább arra valók ezek a bringák, hogy kényelmes országúti tempóban motorozzon velük az ember. Így használva 4,1 literrel is beéri az Iron száz kilométeren. Ennek fényében már a 12,5 literes tank sem tűnik olyan kicsinek, elvégre bő 300 kilométerre futja belőle.

Szerény étvágya dacára mégsem való túrázásra a fekete Harley, mert vékony párnázatú az ülése (300 euró felár ellenében a megfelelő lábtartókkal kiegészített kétszemélyes ülést is lehet kérni hozzá), továbbá annyira elöl és magasan vannak az első lábtartói, hogy szinte lehetetlen hosszú távon is kényelmes szögben tartani a térdeket. A rugózás sem támogatja éppenséggel a kilométerfaló használatot: a teleszkópvilla és a két hátsó rugóstag gyenge csillapítása miatt hamar imbolygásba kezd a motor rossz minőségű országúton és gyors kanyarvételkor, arról nem beszélve, hogy az út síkjából kiemelkedő csatornafedél vagy a burkolatban éktelenkedő kátyú hatására menthetetlenül felütnek a rugózó elemek.

Keskeny abroncsai ellenére kissé pontatlan az Iron úttartása, de ha sikerül eltalálni vele az ideális ívet, akkor stabilan, semlegesen teljesíti azt. Ebben nagy segítségére van a minimális terhelésváltási reakciót gerjesztő, holtjáték- és gondozásmentes fogasszíjas hajtás. Mivel elöl csak egy tárcsa igyekszik megfékezni a lendületbe jött Harleyt, érdemes a hátsó féket is működésbe hozni, ha hatékonyan akar lassítani az ember.

Összegzés: Túl sok minden ad okot kritikára? Lehet, de biztos, hogy így is fölényesen érvényesülni fog az Iron 883, már csak azért is, mert fekete, mint a sötét éjszaka.

Előnyök:
  • kulturált járású, lágy gázreakciójú motor
  • enyhe terhelésváltási reakciók
  • csekély karbantartásigényű hajtás
  • keveset fogyaszt

Hátrányok:
  • lomha, gyenge csillapítású rugózás
  • fékei lehetnének hatékonyabbak
  • utasülés csak felárért kapható
  • nincs indításgátló
Szeretné-e a garázsában tudni az Iron 883-t?

Címkék:  harley-davidson , sportster


2010-01-27 08:36:09

Szerintem a kardánnak nincs párja

2009-11-26 11:35:15

A fogasszíj hajtás nekem régóta tetszik, nem is értem, miért nem népszerűbb.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Harley-Davidson Iron 883

údaje

Hengerűrtartalom: 883 cm3

Max. teljesítmény: 53 LE (39 KW) 5900/min-nál

Max. forgatónyomaték: 70 Nm 3750/min-nál

Fék elöl: 292 mm-es szimpla tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 292 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 100/90 19

Gumi hátul: 150/80 16

Tengelytáv: 1510 mm

Harley-Davidson
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár