hirdetés
2010-08-05 , Írta: Mező János, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Mit tegyen Ön, ha Harley-rajongó, de nincs ötmilliója, ha meg lenne, az a Harley nagy lenne Önnek. Mit tegyen, ha nem túl rutinos és biztonságra vágyik? És mit tegyen, ha Harley-rajongó, de zömmel a városban használná?

Ezerkilencszáznegyvennyolc érdekes év volt. Mint az egy rendes újévhez illik, január elsejével kezdődött. Rögtön aznap, vagyis csütörtökön megalapítják a British Railwayst, három nappal később, vasárnap kikiáltják Burma függetlenségét és több francia színész tiltakozik a francia filmipar amerikai filmekkel való elárasztása ellen. Harmincadikán, pénteken Indiában megölik Mahatma Gandhit. Április 11-én, vasárnap elkezdődik a budapesti úttörővasút építése a leningrádi és moszkvai úttörővasutak tervei alapján. Július 31-én, szombaton adják át az első szakaszt, melyen három állomást és egy „nyílt vonali sorompó őrhelyet” létesítenek. Szeptember 26-án, vasárnap, Párizsban megnyílik Henri Langlois filmmúzeuma.

Ezerkilencszáznegyvennyolcban bemutatják Máriássy Félix – figyeljük csak meg, milyen arisztokratikusan cseng e név – „Munkaversennyel győz a 3 éves terv”, Szemes Mihály „Peti és az iskola”, valamint Bán Frigyes „Talpalatnyi föld” című filmjét.
December 27-én, pénteken franciául felsír egy újszülött. Már akkor feltűnően görbe és bütykös az orra – ami, valljuk meg, furcsa egy újszülöttől –, mamája, madame Depardieu azt gügyögi neki, hogy mon cher Gérard. Tizenkét év kihagyás után Londonban megrendezik a nyári olimpiai játékokat. Németország nem kap meghívót, Japán kap, de nem fogadja el, a szovjetek pedig még kitartanak elszigeteltségük mellett. A versenyeken ötvenkilenc ország négyezer-kilencvenkilenc sportolója vesz részt.

Harley-Davidson S-125 1948-ból

1948-ban a Harley-Davidson Co. bemutatja a Panhead erőforrást és elkezdi gyártani az S-125 nevet viselő, egyhengeres, kétütemű, három lóerős, háromsebességes, lábváltós modellt. Az első gyártási évben több mint tízezer darabot adtak el a formás kis „peanut” tankkal rendelkező gépből.

Ez a forma azóta többször visszaköszönt a Harley életében, ugyanis mind a gyártó, mind pedig a privát építők előszeretettel alkalmazták. Mondanunk sem kell, hogy nem praktikus okokból esett a választás az alig nyolc liter befogadóképességű üzemanyagtankra, sokkal inkább formája ejtette rabul a szíveket. Azután évekig motorozhattunk kétszáz kilométernél többet két tankolás között, 2010-re azonban ismét megjelent a kisméretű tank. Viselője furcsa nevet kapott: Forty Eight - Negyvennyolc. Arra az évre utal, amelyben megjelent a motor fő jellegzetessége, a peanut tank.

Motorok Harley-Davidson Sportster Forty-Eight
Még több kép a galériában. Kattintson a képre!

E kissé hosszúra nyúlt bevezető után hadd vágjunk a dolgok közepébe: a Harley történelmének egyik legszebb formáját találta meg az új modellnél. Ami azt illeti, a Forty-Eight stílusát nem a gyárban gondolták ki, hanem a II. világháború utáni otthoni műhelyekben, garázsokban, ahol megszületett a bobber kifejezés. Lényege: tömörség és minimalizmus, amely rövidre vágott sárvédőkben, egyszemélyes ülésben, elöl-hátul egyforma átmérőjű, széles abroncsokban nyilvánul meg. És ha már minimalizmus, akkor minimalizmus az üzemanyag terén is: nyolc liter. Ez kétszáz kilométerre sem elég. Nálunk nem egészen 170 km megtétele körül kigyulladt a tartalékot jelző lámpácska.

Motorok Harley-Davidson Sportster Forty-Eight
A műszerfal csak a legszükségesebb információkat jelzi

A Forty Eight méretei is a minimalizmus felé mutatnak. Soha még ilyen kistermetű, kompakt gépet nem állított két kerékre a Harley, bár az utóbbi időkben már utaltak jelek arra, hogy a stratégák figyelmének fókuszába kisebb termetűek és - bocsánat - kezdők is kerültek, hiszen hasonló értelmezésben fogant a Sportster család Nightstere és a 883 cm3-es Iron is.
Egy ismerősöm – van vagy 190 cm magas – így kiáltott fel, mikor lábai elé gördültem a Forty Eighttel:
Mi ez, gyermekmotor? – majd mikor feltápászkodtam róla és szemügyre vette:
- Hűűű, de szép kis dög!

Motorok Harley-Davidson Sportster Forty-Eight

Hát igen, a Harley mindig is értett a formák játékához és az olcsó fejlesztésekhez. Ahhoz a feelinghez, amelyre alapoz, nincs szükség karbonfelnikre, változó hosszúságú szívótorkokra, dupla kuplungra és hasonlókra. Elég egy ízléssel alakított rövid sárvédő, egy kormány alá szerelt tükör, egy szép tankforma és mindenekelőtt játék a színekkel, felületekkel.

Motorok Harley-Davidson Sportster Forty-Eight
A kormányrúd altt lévő tükröket lehetetlen jól beállítani, valami mindig belelóg a képbe

A Forty Eight nagyon egységes benyomást keltő gép. Vezérmotívuma: a fém alkatrészek lyukacsos perforációja az első sárvédő konzolján, a tank-ülés közötti vázgerinc takarólemezén és a fogasszíj védőlemezén. Üléspozíciója olyan mély, mintha egy moditwin draggépen, vagy kevésbé elegáns hasonlattal élve, mintha egy sámlin ülne az ember. A lábtartót szerencsére nem magasra és középre (l.: Roadster), hanem a Custom mintájára előre helyezték, a kormányért is nyújtózni kell. A kuplung nőiesen könnyen jár, a markolat keskeny, jól kézre áll, a váltó pontos és hangos, a kellemetlen rezgéseket pedig már vagy hat éve két helyen is mozgékony felfogatást biztosító faudi fejes pálcákkal tartják távol váztól, vezetőtől. Az alacsony üléshelyzet hihetetlen biztonságérzettel tölti el gazdáját, ehhez a motorhoz egyszerűen senki nem lehet túl alacsony vagy kurta lábú.

Motorok Harley-Davidson Sportster Forty-Eight

Az aranyosan kis méretekhez testes, masszív, 1200 köbcentiméteres erőforrás társul, amely optikailag uralja a motor oldalnézetét és meggyőző dinamizmussal röpíti a vezetőt keresztül a… a városon. Igen, a városon, hiszen maga a gyár is városi randalírozó motorként – na jó, nem pont ezekkel a szavakkal – aposztrofálja újszülöttét. A Forty Eight lételeme az aszfaltdzsungel, ahol remekül kamatoztatja méreteit, dinamizmusát és valljuk be, kinézetét, mert nincs olyan anti technokrata, aki ne adózna elismerő pillantással neki. Még a greenpeace-esbe oltott critical mass-os, ultra elkötelezett biciklisták is megnézik. Aztán észbe kapnak és megvetőre rendezik át vonásaikat. Ez a motor ilyen… szép és szeretni való.

Motorok Harley-Davidson Sportster Forty-EightÉs szeretni lehet a kezelhetősége miatt is. Jómagam 2002-es Sporstster-tulajdonos is vagyok, és irigykedve tapasztaltam, mennyivel hatékonyabbak ezek a fékek, mint az enyémen. Az első ugyan meglehetősen puha, szinte a markolatig be lehet húzni, de emellett jól adagolható és megfelelő hatásfokú, különösen a hátsóval kombinálva.

A 130 mm széles első abroncsot egy ideig szokni kell, kis sebességnél furcsán fordul, lendületesebb tempónál fenékkel kell megbillenteni, és máris a megfelelő ívre kerül. Fura módon a hosszanti barázdák sem térítik el, ebben szerepet játszik, hogy a hátsó gumi csak 150 mm széles. Gázreakciói kulturáltak, az idegesség olyan távol áll ettől a motortól, mint fehér cápa a vegetarianizmustól. De nem áll messze a dinamizmustól, hiszen a befecskendezéses, 1200 cm³-es blokk korábbi önmagához képest könnyedén pörög föl addig, amíg kell, de hát ez Harley, még ha a kisebb fajtából is, igen csak nyomatékos. Váltogatni még a városban is keveset kell vele. Ahol található egy kis tér előtte, pillanatok alatt 100-on találja magát az ember, folyamatosan kontrollálnia kell önmagát. A Forty Eighttel – nemhiába a Sportster család sarja – nem cirkálni, hanem randalírozni szeretne az ember. Persze, lehet vele monoton tempót is menni, de valahogy nem ezt kívánja. Amúgy nem egy családi motor, de még egy új és odaadó barátnőt sem képes elszállítani egy körre, lévén együléses, utaslábtartó sincs rajta.

Motorok Harley-Davidson Sportster Forty-Eight
Csak óvatosan - a rugóutak rövidek, a hasmagasság alacsony

De hogy ne vádolhassanak elfogultsággal, néhány negatívum: kicsi a Forty Eight szabad magassága, nagyon könnyű járdaszélhez, de még az alacsony fekvőrendőrhöz is odaverni. Ráadásul a felhőtlen élvezethez jó minőségű aszfaltra van szüksége, mert az úthibákat a rövid rugóutak szűretlenül továbbítják a vezetőhöz. Az élesebb bukkanókról az ütésen kívül hangos csattanással is tudósít elöl-hátul egyaránt. Egy határozott kanyarvételnél pedig a lábtartó vagy a kipufogó csavarjának a karistolása rémiszti meg a járókelőket. Ehhez még csak nagyon meg sem kell dönteni. Tehát randalírozni csak jó úton, nem nagyon megdöntve lehet vele.

Összegzés:

A Forty Eight a magányos farkasok motorja. Azoknak fog örömet okozni, akik szeretik az archaikus technikai megoldásokat, de nem kívánják már azok darabosságát. 180 cm fölötti vezetők alatt már mókásan kicsinek tűnik, de éppen ezért elsőrendű választás hölgyeknek, kezdő harleysoknak, alacsonyabb termetűeknek és mindazoknak is, akik nem érzik attól tehetségtelen, béna alaknak magukat, ha nem 1584 cm³-es Big Twinen ülnek. A kis Harley remek motor a stílusos városi szaladgáláshoz, biztosan mindenhol utána bámulnak, de ehhez három és fél millió forint körüli összeget kell leszurkolni vásárláskor.

Csodaszép forma, egységes dizájn
Ülésmagassága nagy biztonságérzetet ad
Dinamikus erőforrás
Nagyon kis hasmagasság
Könnyen felkoppanó futómű
Rövid rugóutak
Címkék:  harley-davidson , sportster , forty eight , teszt , 2010


2010-08-08 17:48:32

Szép kis fenevad

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Harley-Davidson Sportster Forty Eight

údaje

Hengerűrtartalom: 1200 cm3

Max. teljesítmény: 67 LE (49 KW) 5700/min-nál

Max. forgatónyomaték: 98 Nm 3200/min-nál

Fék elöl: 292 mm-es fix szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 292 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: MT90B16 72H

Gumi hátul: 150/80B1671H

Tengelytáv: 1520 mm

Végsebeség: 190 km/h

Harley-Davidson
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár