hirdetés
2010-04-01 , Írta: Paulovits Imre, Képek: Studiozac
Bookmark and Share

hirdetés

Ennél nagyobb telitalálat egyetlen tesztnapon aligha akadhat: a hét gyári vb-superbike és a supersport-vb két első helyezettjét is kipróbálhattuk.

Portimao, Dél-Portugália. Itt ért véget a Superbike-vb, itt dőlt el Ben Spies és Noriyuki Haga között a világbajnoki cím sorsa. És szintén itt kapott néhány kiválasztott újságíró lehetőséget arra, hogy megjárassa annak az évjáratnak az összes gépét, melyben a Superbike-vb 22 éves történetében először hét gyár küzdött egymás ellen.



Mielőtt az egyes motorokat megtekintjük, azért ki kell emelni, hogy itt főleg egymáshoz viszonyítjuk őket. Az utcai alapmodelljeikhez képest sokkal könnyebbek, erősebbek, pontosabbak, de mégis leginkább az a modern elektronika által generált adottságuk, hogy erejüket még hatékonyabban adják le a pályán, különbözteti meg őket az utcai kétkerekűektől. És ez is az a terület, ahol a legtöbbet fejlődtek a tavalyi évhez képest.

Aprilia RSV4
Az Aprilia RSV4 Factory szériamotor kompakt méreteivel és szuperkezes viselkedésével győzött meg több összehasonlító teszten, ezért annál meglepőbb, hogy Max Biaggi gépe előrébb helyezett, szélesebb kormánycsutkáival ebből feláldozott egy részt. Mentem már Biaggi más motorjaival, és azok egészen mások voltak. „Igazad van” – kér bocsánatot Gigi Dall´Igna, az Aprilia versenyfőnöke. „Max idomai vannak rajta, de ez valójában Leon Camier motorja. Ő sokkal magasabb, ezért neki így jó. Max már az új lengővillát használja, de abból nincs tartalékunk, ezért nektek Camier gépét adtuk. De te vagy az első, aki ezt észreveszi.”

Motorok Versenymotorok Gyári Superbike-VB-motorok 2009 Aprilia Racing RSV4 Factory
Precíziós fegyver: az Aprilia superbike nagyon pontosan irányítható, akár egy GP-motor

Egy sebészi szike pontosságával metszi végig az útját az RSV4 a pályán. Olyan, akár egy GP-motor. V4-es erőforrása teljesen egyenletesen tol. Az elektronika nagyon finoman szabályozza az erőt, a kanyar kimeneténél rengeteg a trakció. Tökéletes versenymotor lenne, ha a gyors, apró hullámokkal fűszerezett bal kanyarban a depó felett nem menne enyhe pattogás végig a futóművön.

Motorok Versenymotorok Gyári Superbike-VB-motorok 2009 Aprilia Racing RSV4 FactoryMotorok Versenymotorok Gyári Superbike-VB-motorok 2009 Aprilia Racing RSV4 Factory
Az elektronikát a gyár maga gyártja és fejleszti, a V4-es versenyblokknak sok része egyedi gyártmány, pozíciója a vázban beállítható

„Ezt a versenyzőink nem jelezték, viszont Max Biagginak motorfék közben pattogott a futóműve. Ezért készítettük el neki az új lengővillát. Azt gondolom, emellett a csillapításnál, valamint a motor és az elektronika finomításával még sokat tudunk kihozni ebből a gépből” – vallja Dall´Igna. „Amikor megszerkesztettem ezt a motort, nagyon gondosan elemeztem a szabályokat, még nagyon sok tartalék van ebben a koncepcióban.”

BMW S 1000 RR
Az új BMW-szériában a jelenlegi legerősebb sportmotor, de nem egészen olyan kompakt, mint az Aprilia. Viszont szintén nagyon könnyen és pontosan irányítható. Erőforrása olyan finoman jár, akár egy turbina, és finoman veszi a gázt. Teljesen egyenletesen tol egyre karakteresebben, ahogy emelkedik a fordulatszám. Úgy lövi ki a német versenygépet az egyenesben, mint egy puskagolyót. Könnyedén is fordul, mégis több koncentrációt követel, mint az Aprilia.

Motorok Versenymotorok Gyári Superbike-VB-motorok 2009 BMW Motorrad Motorsport S 1000 RR
Anagyon rövid löketű soros négyhengeres nagyon erős és pörgős, futóműve kezes, de igen érzékeny

Ha egy kicsit túl későn fékezünk, akkor nyugtalan lesz a hátulja, egy picit túl hamar tesszük rá a tüzet, és szélesebb lesz az ív. „Ruben Xaus, akinek a gépével mentél, ugyanúgy sokat dolgozik a testsúlyával, mint Troy Corser” – magyarázza Rainer Bäumel, a BMW Superbike projektvezetője. „Náluk nincsenek ilyen gondok.” Troy Corser: „A szezon végén már csak 0,4 másodperccel voltunk az eleje mögött.

Motorok Versenymotorok Gyári Superbike-VB-motorok 2009 BMW Motorrad Motorsport S 1000 RRMotorok Versenymotorok Gyári Superbike-VB-motorok 2009 BMW Motorrad Motorsport S 1000 RR
A BMW már a széria elektronikába sok lehetőséget épített be, a verseny változatnál még sokkal többet kísérleteznek. A verseny műszerfal is rengeteg adatot mutat

A kuplung, a teljesítményleadás és a trakciókontroll további finomításával még közelebb tudunk jutni.” A motoron a szezon folyamán a vezérműtengelyen, a dugattyúkon és az elektronikán öt evolúciós lépcsőben lágyítottak, decemberben már kész volt a jövő évi blokk, amelynél a módosított csatornáknak köszönhetően több erőt tudtak az alsó tartományba áthelyezni. Az új, mart profilokból összeragasztott (!) lengővillával akarnak még tovább javítani az erő átvitelén.

Címkék:  suzuki , honda , zx-10r , kawasaki , 1098r , ducati , bmw , s 1000 rr , factory , rsv4 , aprilia , menetpróba , versenymotorok , superbike , gsx-r , 1000 , yamaha , yzf , r1 , cbr , rr




2010-04-04 20:45:06

Én mérhetetlen idővel érnék be, de az élmény!

2010-04-04 19:25:14

ha lehetne én sem hagynám ki az tuti, max gyök ketövel gurulnéd de akkor is mennék

2010-04-02 16:46:16

Én biztosan kipróbálnám. Ha nem lenne következménye egy esetleges perecnek

2010-04-01 22:44:18

Lehetőségem még nem volt, de ha lenne, nem tudom, mernék -e menni egy versenymotorral.....

2010-04-01 18:59:13

a kettő közül az Apriliának indult jobban az éve. Max nagyon szépent ment vele az utobbi két futamon

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár