hirdetés
2009-09-01 , Írta: Peter Mayer, Képek: Markus Jahn
Bookmark and Share

hirdetés

Meredek hegyoldalak, keskeny utak – szűk szerpentineken minden egyes méteren rászolgálnak nevükre a funbike-ok. Egyes képviselőik ráadásul egészen jól megfelelnek túrázásra is.

Klakk – szépen bepattan a helyére a Triumph egyik koffere. Winnie nem az az áradozó típus, szerelőként általában mindig két lábbal áll a földön. Talán ezért van az, hogy nem foglalkozik hosszasan a hangulattal. A csapat többi tagját viszont olyan álomból ébresztette fel ez a „klakk”, ami valójában nem is álom, hanem valóság. Mint ha nem lenne elég a harsogó zöld rétek, az erre a vidékre jellemző vékony, hegyes templomtornyú kis falvak és a reggeli pirkadat csodás látványa, még a Garda-tó mélykék víztükre is kivillan alattunk, teljessé téve ezzel a már-már giccsesen szép tájképet. Tavasz van. Hol másutt lenne érdemes kipróbálnunk a funbike-ok négy képviselőjét, mint e mesés kulisszák között?

Funbike-ok összehasonlító tesztje

Funbike-ok, avagy élménymotorok. Huszonegy évvel ezelőtt, 1988-ban teremtette meg a Yamaha a kétkerekűek eme új kategóriáját a TDR 250-nel (lásd xx. oldal). Képviselői egyszer s mindenkorra szakítottak az ihletésükben fontos szerepet játszó, túraorientált endurók nagy, magas kerekeivel, helyettük 17 colos mérettel és utcai mintázattal hirdették eltérő mivoltukat. Mára abszolút elfogadottá vált, ami egykoron puszta divatőrületnek tűnt. Az emberek megkedvelték ezeket az egyszerű, de praktikus kanyarvadászokat. Felismerték, hogy mindennél élvezetesebbé teszi a motorozást a kényelmes, egyenes ülőhelyzet és a sportos futómű párosítása.

Motorok KTM 990 Supermoto T 2009
KTM 990 SM T

Arra is rájöttek, hogy nem érdemes csupán a munkába járás idejére korlátozni a funbike-ok jelentette hamisítatlan élvezetet. Ezzel magyarázható, hogy megszületett az élménymotorok újabb generációja. Reprezentánsai – mint amilyen a Kawasaki Versys, a KTM 990 Supermoto T, a Triumph Tiger és a Yamaha TDM 900 A – már nemcsak a vezetési élményt, hanem a használati értéket is szem előtt tartják, következésképp tisztességes a szélvédelmük és kellően nagy térfogatú tankkal felszereltek, továbbá lehetővé teszik, hogy koffereket csatoljon fel rájuk az ember. Hajtásukról V2-es, soros két- vagy háromhengeres motor gondoskodik 68 és 121 LE közötti teljesítménnyel. Ami pedig az anyagiakat illeti: 2,4 és 3,5 millió Forint közötti összegért lehet szert tenni rájuk.

Motorok KTM 990 Supermoto T 2009
Sokat javított a KTM túraalkalmasságán és nem ment a szupermotó-jelleg rovására a kimélyített ülés

Klakk – Winnie a másik koffert is felcsatolja a helyére, és ezzel kvázi utoljára tudatosítja a csapatban, hogy útnak indulhatunk. Ezzel valóban elhárult minden akadály, egyéb kihívással nem kell szembenéznünk. Manapság, amikor már minden motor jól beállított befecskendezés útján kapja az üzemanyagot, nem kell attól tartanunk, hogy megmakacsolják magukat a hideg hajtóművek, gond lesz az alapjárattal vagy „kondenzcsíkot” húzunk majd magunk után az első métereken. Nincs más dolgunk, mint hogy megnyomjuk az indítógombot és ráhangolódjunk az utazásra.

Motorok KTM 990 Supermoto T 2009
A minden részletre kiterjedő gondosság sem szenvedett csorbát

Addig, amíg elérik a motorok az üzemi hőmérsékletet, van időnk más dolgokkal foglalkozni. Példának okáért az ülőhelyzettel. A Kawasaki mélyen magába olvasztja lovasát, úgy tolja elé a magasítóra szerelt kormányt. Colos pilótának talán közelebb is esik a kelleténél, ami azért kellemetlen, mert nem lehet állítani a távolságát. Ugyanez szerencsére nem igaz az első fék és a kuplung karjára. A KTM üléspozíciója sem az a szokványos fajta: a T jelzésű modellváltozaton alaposan kimélyített ülőalkalmatossággal találkozunk az osztrákoktól megszokott sportos, sima ülés helyett. Egyúttal szélesebb és bár vékonyabb a párnázata, kényelmesebb is, mint az eredeti. Gyorsításkor jól megtámasztja az ember hátát a magasabban lévő utasülés. A kormányrúd a végei felé vékonyodó kivitelű, a fékkar radiális, a kuplung hidraulikus, és mindkettő állítható – nem érheti szó a ház elejét.

Motorok Yamaha TDM900A 2009
Yamaha TDM900A

A Triumph-ra sem lehet panasz. Egyedüli negatívum talán, hogy nem engedi szorosan összezárni a térdeket, ezért testesebbnek érezni a kelleténél. Különben csak jót mondhatunk el róla, hiszen kényelmes az ülése, állítható rajta a fék- és a kuplungkar, stimmel az ergonómia. A Yamahára ez csak korlátozottan igaz, mert ugyan nagyon kényelmes az ülése és a térdet sem kell kényszeredetten behajlítani rajta, túlságosan nagy a távolság az ülés és a kormány között. Összehasonlításképp: tizenegy centiméterrel kell előrébb hajolnia rajta a kormányhoz, mint a KTM-en. Ez a körülmény bizony alaposan megnehezítheti az alacsony pilóta dolgát megforduláskor, és elhalványítja azt a szomorú tényt is, hogy nem állítható a kuplungkar.

Motorok Yamaha TDM900A 2009
A TDM tradícionális fejidoma

Leérkezünk a tóhoz. Látjuk, ahogy éppen a reggelijüket fogyasztják a napfényre kiéhezett kirándulók a szélvédett helyeken. Pár méterrel arrébb egy stazione, azaz benzinkút csábít betérésre. Rendben, kanyarodjunk le, tankoljuk fel a gépeket és ellenőrizzük az olajszintet! A Kawasaki és a KTM esetében elég csupán egy pillantást vetni a kémlelőüvegre, a Triumph-nál és a Yamahánál nívópálcával kell bíbelődni, ami kissé idegesítő tud lenni.

Motorok Yamaha TDM900A 2009
Strapabíró fék jellemzi a TDM-et

Miután arrébb gurulunk, Georg, a tesztelők vezetője rágyújt egy cigarettára, és értekezésbe kezd a motorokról. Például arról, mi mennyibe kerül. A 2007-ben debütált Versysért mindössze 7400 eurót számít fel a Kawasaki, mégsem szúrja ki a vásárlók szemét olcsó műszaki tartalommal. Az ER-6 bevált hajtóművére épülő 68 lóerős, soros kéthengeres motort, alumíniumból készült banánlengővillát, alulra épített rozsdamentes, acél kipufogódobot és radiálisan felfogatott féknyergeket kapnak cserébe a pénzükért. A TDM 900 A-t több, mint 2500 euróval drágábban, közel 10 000 euróért forgalmazza a Yamaha. Ezt is soros kéthengeres motor hajtja, de 83 lóerő teljesítménnyel. A váza alumíniumból van, a fékei pedig ugyanazok, amelyekkel annak idején az R1 szupersportmodell készült. Mindez annak ellenére sem hangzik rosszul, hogy a gyártó idestova hét évvel ezelőtt frissítette fel utoljára eme örökzöld típusát. A 18 colos első kerék már 2002-ben is divatjamúltnak számított, ám ez a jelek szerint nem nagyon érdekli a japánokat, mivel még ma is ilyennel készítik a TDM-et. Könnyen meglehet, hogy a szintén 18 colos első kerékkel szerelt, legendás TDR emléke előtt akarnak tisztelegni vele.

Motorok Yamaha TDM900A 2009
Sallangmentes, jól áttekinthető a Yamaha műszerfala

Címkék:  kawasaki , versys , ktm , 990 , smt , triumph , tiger , yamaha , tdm , összehasonlító teszt




2009-11-28 19:20:50

Remek írás. Ha az ész döntene TDM, ha a szív, akkor a KTM...három betű mindkettő, a különbség azonban jó néhány forint. Ez pedig döntő erejű lehet. De jöhetne mindegyik, nem vitatkoznék

2009-11-26 10:19:42

Tényleg jó kis írás, élvezettel, lendületesen lehet olvasni és még értem is! Jöhet még!

2009-09-05 09:01:36

jó kis anyag volt! még több ilyet!!!! kevés ennyire összeszedett anyagot szoktam látni a neten!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha TDM900A 2009

Yamaha TDM900A

údaje

Hengerűrtartalom: 897 cm3

Max. teljesítmény: 86 LE (63,4 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 89 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 298 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 18

Gumi hátul: 160/60 ZR 17

Tengelytáv: 1485 mm

Yamaha
Triumph Tiger 1050

Triumph Tiger 1050

údaje

Hengerűrtartalom: 1050 cm3

Max. teljesítmény: 115 LE (85 KW) 9400/min-nál

Max. forgatónyomaték: 100 Nm 6250/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Nissin féknyereg

Fék hátul: 255 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1570 mm

Végsebeség: 220 km/h

Triumph
KTM 990 Supermoto T 2009

KTM 990 Supermoto T

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 114 LE (85 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 97 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es úszóágyazású tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1505 mm

Végsebeség: 228 km/h

KTM
Kawasaki Versys 2009

Kawasaki Versys

údaje

Hengerűrtartalom: 649 cm3

Max. teljesítmény: 64 LE (47 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 61 Nm 6800/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 160/60 ZR 17

Tengelytáv: 1415 mm

Végsebeség: 228 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár