hirdetés
2010-04-09 , Írta: Alan Cathcart, Képek: Kyoichi Nakamura
Bookmark and Share

hirdetés

Istenkáromlás! Egy holland cég a Smart ForTwo háromhengeres turbódízel blokkját építette egy endúró vázába. Az üzenet rövid és nem is teljesen megalapozatlan: reszkess BMW GS!

Erik Vegt pragmatikus figura, tetteit kizárólag a célszerűség vezérli. 1991-ben alapított cége, az EVA Products hosszú távú túra- és túraverseny-kiegészítőkkel alapozta meg hírnevét. Ügyfelei motorjait észak-afrikai ralikra, transzkontinentális expedíciókra készítette fel, és közben éveken át hallgatta sirámaikat – erősebb, gyorsabb gépekre vágytak, de közben legyen nagy a hatótávolság, ugyanakkor kicsi az üzemanyagtank… Eriket 2002 táján kezdte el foglalkoztatni a dízelüzem, azon belül is leginkább az, hogy eddig miért nem sikerült senkinek épkézláb dízel motorkerékpárt alkotnia. Sem az Indiában rövid ideig gyártott, 325 cm³-es Royal Enfield Taurus, sem az eredeti tervekhez képest kétéves csúszásban lévő, dupla főtengelyes, radiális szelepelrendezésű Neander 1400 nem hozott áttörést a piacon. Erik valami könnyebbet keresett és talált, mégpedig a közeli Németországban. A Mercedes-Benz háromhengeres dízelmotorja, amelyet leginkább a Smart Fortwo törpeautóból ismerhetünk, minden szempontból megfelelt az elképzeléseknek – nem utolsósorban, mivel gyártója tetszőleges mennyiségben hajlandó volt azt az EVA rendelkezésére bocsátani, illetve annak igényei szerint behangolni.

Motorok EVA Track T800 CDI

A 795 köbcentiméteres, mindössze 45 kiló száraztömegű blokkot egy bevallottan ducatis ihletésű, térhálós csővázba ültette be Vegt, a szekunder hajtást kardántengelyre bízta, elébe pedig egy CVT váltót illesztett. Utóbbi a kétkerekűek világában unalomig ismert mechanika, autós körökben azonban (Japánon kívül) fehér holló – érdekes módon éppen egy másik holland cég, a DAF számított a fokozatmentes erőátvitel egyik legnagyobb európai szakértőjének. Erik mégis egy másik, kanadai gyártású CVT mellett döntött, amely hosszú élettartama mellett mindössze ötkilós tömeget kínált. És hogy miért ragaszkodtak az automatikus erőátvitelhez? Nos, a motoron alkalmazott, állandó nyomású, fix geometriájú turbófeltöltő jelentős turbólyukat és ennek folyományaként gyakorlatilag adagolhatatlan gázt jelentett volna, a CVT viszont szépen elsimítja a nyomatékcsúcsokat, amint ezt az EVA otthonához közeli, tengerparti utakon személyesen is volt szerencsém kipróbálni.

Motorok EVA Track T800 CDI
A bevallottan ducatis ihletésű vázban a Mercedes-Benz háromhengeres dízelmotorját illesztették

A Track T 800 CDI-n első pillantásra látni, hogy alkotója extrém túrákhoz szokott. Puhára párnázott nyerge tekintélyes, 880 milliméteres magasságban húzódik, hátra húzott, magasra emelt kormányrúdja kényelmes, pihentető pozíciót kínál. Ezzel azonban véget is érnek a hasonlóságok minden, általunk ismert túraenduróval. A bal markolatról ugyanis hiányzik a kuplungkar, kárpótlásul itt kapott helyet az indítógomb, talán azért, hogy elejét vegyék az indítást kísérő ösztönös gázfröccsnek, amely az automatikus váltó mellett azonnali katapultálást jelentene.

Motorok EVA Track T800 CDI
A fokozatmentes CVT automata váltó egy kanadai gyártótól érkezik

Miközben a benzinmotorokénál valamivel hangosabb, de a jellegzetes dízel kerregéstől javarészt mentes alapjáraton melegedett a könnyített lendtömegű blokk, Vegt felvázolta forradalminak szánt koncepcióját. „Képzelj el egy BMW GS-gyilkost a KTM LC8 vezethetőségével és a Hayabusa forgatónyomatékával! Adj hozzá 2,5 literes átlagfogyasztást 22,5 literes tankkal, 175 km/órás végsebességgel és 225 kilós tömeggel! A blokk dokumentáltan elmegy akár félmillió kilométert, a váltó kevlár erősítésű, szénszálas szíja ötvenezret bír, üzemanyagként pedig akár növényi olajat is tankolhatsz. Mi ez, ha nem a tökéletes hosszú távú túragép?”

Motorok EVA Track T800 CDI
A futóműelemek beszállítója a professzionális termékeiről ismert WP

Rendben, Erik, ez eddig szép – de vajon milyen vele motorozni? A 120 fokonkénti gyújtásnak köszönhetően kiegyensúlyozótengely nélkül is egyenletesen járó blokk zaja teljes terhelésen is meglepően diszkrét marad. A motorhang más, mint a megszokott, de egyáltalán nem tolakodóan hangos, a háromhengeres ritmus pedig, bár jó néhány oktávval mélyebbről, de a Triumph-ok és Benellik csodálatos világát idézi, különleges aláfestésként a Garrett turbófeltöltő fütyülését hallgathatjuk – hang tehát rendben.

Motorok EVA Track T800 CDIAz erőkifejtés szintén jó, hála a CVT váltónak, amely a gyakorlatban is igazolja az elméletet, és tökéletesen eltüntet minden turbólyukat. A gyorsulás lineáris és meggyőző, rácáfolva a váltó sajátosságai miatt kissé lagymatagnak tűnő fordulatszám-változásokra. A háromhengeres CDI blokk kiváló partnere a fokozatmentes váltónak. Egyrészt, mert EVA-specifikációjában 1800/perctől a 4250-es leszabályozásig változatlan, 120 newtonméter nyomatékot ad le, megkönnyítve az erőátvitel dolgát, másrészt, mert egy hagyományos kapcsolású váltóval minden rendes motoros megbolondulna egy ilyen szűk fordulatszám-tartománytól. Így viszont szélsőséges terhelésváltásoktól mentes, ezért csúszós úton és akadozó forgalomban egyaránt játszi könnyedséggel vezethető kétkerekűvel van dolgunk. Ez a rendkívül nagy kormányelfordítási szöggel társítva a városi futárok kedvencévé teheti a Tracket, eltekintve persze az igen meredek, mintegy 4,7 millió forintos vételártól (17 500 euró, Hollandiában), amit azonban négyszázan látatlanban hajlandóak voltak kifizetni a különlegességért. Az első huszonöt vásárló mostanában veheti át dízel enduróját, amely iránt már most ígéretes az érdeklődés az észak-amerikai és ausztrál piacokon.

A nyújtott tengelytáv és a 21 colos első kerék ellenére valószerűtlenül kezes a Track, ami csak részben köszönhető a széles kormánynak. Itt is a CVT váltót illeti a babér, az ugyanis kiküszöböli a hátsó felfüggesztés liftezését, amely a hosszában elhelyezkedő főtengelyű, kardánhajtású konfigurációknál hagyományos esetben minden terhelésváltáskor jelentkezik. Ha ehhez hozzávesszük a hosszú lengővillát, olyan geometriát kapunk, amely nem csak kőkemény terepen, de aszfalton is kiválóan megállja a helyét. Nagy sebességnél egyedül a motorfék teljes hiánya jelenthet nem várt többletmunkát a pilótának, különösen a hátsó fékeknél kelne el egy kis plusz erőhatás, de ezzel, valamint a vázba mereven beépített blokkban teljes gyorsításnál ébredő rezgésekkel nagyjából ki is pipálhatjuk a hiánylistát – pofátlanul kevés konstrukciós hiba egy ilyen forradalmi motorkerékpárnál, különösen, hogy kifejezetten kukacoskodni utaztam Hollandiába.

Motorok EVA Track T800 CDI
22,5 literes tankjával és 2,5 literes fogyasztásával nem kell gyakran tankolni, hatótávolsága megközelítit a bűvös 900 km-t!

Bár, így visszagondolva, volna még valami: a futómű és a hajtás ismeretében szívesen látnék egy közútra alkalmasabb változatot – hogy a BMW-s példánál maradjunk, GS helyett egy R variánst. Vegt nyitva hagyja a kérdést: „Jelenleg elsődleges vevőkörünk kielégítése a legfontosabb, ám a jövőben nem zárkózunk el a lehetőségtől. A Mercedes-Benzzel közösen egyébként már dolgozunk egy 1500-as, V6-os blokkon, amellyel a Pan Europeant készülünk lemosni a színről, nagyjából három év múlva. Az erőforrás két főtengelyéből az egyik részterhelésen lekapcsolható, így a motor még takarékosabban üzemeltethető.” Ez után, mintegy mellékesen megemlíti, hogy a Smart Fortwo dízel hibrid kivitelben is kapható – és igen, elképzelhetőnek tartja egy kifejezetten városi Track-származék kifejlesztését.


Összegzés:

nagyon úgy tűnik tehát, hogy sokadik próbálkozásra végre bejöhet a dízel motorkerékpár. Ha pedig így lesz, az ironikus fordulatot hozhat a gázolaj és a kétkerekűzés kapcsolatában: előbbi eddig leginkább (egy aszfalton elterülő alattomos tócsa képében) az utóbbi végét jelentette, mostantól ellenben egy zöldebb jövő záloga lehet. Még ha ez így nem is hangzik annyira pragmatikusnak.

Rendkívül nagy hatótávolság
Kis fogyasztás
Nyomatékos turbódízel erőforrás
Nagy kormányelfordulási szög

Magas vételár
Többletmunkát igényel a motorfék hiánya
Kigyorsításoknál jelentkező vibráció

Címkék:  e.v.a. , track t800 cdi , diesel , teszt


2010-05-05 21:29:53

Szép munka, biztos nem volt egyszerű! De egyébként szerintem is halott ügy a dízel hogyha a károsanyagkibocsájtást nézzük! Mert mindenki( a gyártók is) csak a co2 kibocsájtással vannak "elfoglalva" pedig az csak egy anyag a sok közül! Lehet hogy high tech az összes mai dízel és nem olyan mint egy ifa motor, de UGYANÚGY KORMOL!!!!!! Csak éppen ritkábban és nem egyfolytában. És drága is egy dízeles autó!! Egyszer láttam egy tesztet az Ötödik Sebesség c. műsorban, a benzin-dízel kérdés volt a téma és arra jutottak hogy egy dízel gépnek, a benzineshez képest plusz ára kb. 5 év mire megtérül a fogyasztásban. Ugyhogy hiába zabál keveset mert nagyon drága.

2010-04-15 19:13:20

ja kicsit ütös de hát te érzed

2010-04-15 19:05:44

Ez bátor volt...

2010-04-15 10:09:26

Dízelt vezetni olyan, mint melegnek lenni. Ma már sokkal elfogadottabb, de még mindig szar dolog.

2010-04-14 11:58:44

Az elektromosoknál, még mindíg jobb eggyel..

2010-04-12 17:13:10

hát, hogy én vennék vagy nem vennék azt a fenne tudja, ennyi pénzért lehet azért tetszetösebb gépet néznék diesel ide diesel oda
de egy teszt motorozásra elvinném a kicsikét

2010-04-11 19:46:29

Na, ha ezt Kawa meglátja, szerintem elborul az agya, de rendesen

2010-04-10 15:36:19


Zsolty882: jó de abban mi lenne az újdonság, ezt szerintem úgy kéne nézni mint egy tanulmánymotort.

2010-04-10 11:07:47

Hát ez olyan,mint a gatyás tehén....feleslegesEgy tök szép váz és futómű kacat blokkal,és csúnya idomokkal....Mennyivel jobb lenne az egész egy sv vagy egy varangyeró blokkal,vagy ha már álmodozok akkor egy testasretta vagy egy lc8-assal.Motoros tényleg nem kötekedni akarok,de te annyira tiszteled Alan-t,hogy még a nevét sem jól írtad:pA dízel meg megy növényi eredetű olajokkal,vagy éppen az éttermi maradékkal,ami nagyon jó nekünk,mert több köolaj marad benzinnek,valamint az éttermi massza se a csatornába végzi...hmm,így már azért zöldül.Lényeg,hogy vegyétek,vigyétek,nektek adom az én részem is,csúnya és csattogó motoron hülyén festek

2010-04-10 00:24:38

azért ezek a cdi motorok már messze vannak a füstölgő ifáktól.......
és ez csak egy irányvonal, első talán igazán használható példánya úgyhogy én főleg az ára miatt nem tartanék a tömeges megjelenésétől amúgy az ötlet szerintem nagyon jó és dícséretes mellesleg rövid utakon a benzinmotornál is hatástalan a katalizátor (nem tudja elérni az üzemi hőfokát)

2010-04-09 22:07:47

Ham! Zöldebb? motoros504 -nek igaza van, nem lesz zöldebb tőle semmi. Biztosan gazdaságosabb, kényelmesebb, mint párszáz kilométerekként tankolni (nem mintha nem ülnéd el a ed és amúgy is megállsz, ha kell nafta, ha nem)
Az azért érdekes, hogy mindenki a BMW -nek akar konkurálni. . . . .

2010-04-09 18:18:43

Elnézést hogy belevau, de ezt már nem tudom szó nélkül hagyni!
Nagyon tisztelem Alan Cathcar-t, élvezettel olvasom minden írását, de mi az, hogy "egy zöldebb jövő záloga lehet"? Nem akarok kiselőadást tartani a dízelmorok károsanyag kibocsájtásáról, mindenki nézzen utána. Bizonyítottan rákkeltő nitrogénoxidok, korom, stb. Nagyvárosban élőknek, gondolom nem kell részletezni. Én még a személykocsikban is betiltanám a dízelmotort. Hajóba, mozdonyba való. Tudom hogy piszok erős a dízellobbi és széllel szemben nem csak motorozni nehéz, de meg kell próbálni.

2010-04-09 16:16:13

Akkor vegyél már nekem is egyet, ha nyersz a Lottón! :-)

2010-04-09 14:36:00

javítom magam az adatlap képen már egész rendes páncélja van
ha nyerek a lottón veszek egyet

2010-04-09 14:33:05

Érdekes, szívesen kipróbálnám, jó elgondolás , mondjuk a motor nekem alulról egy kicsit védtelennek tűnik, de lehet hogy van hozzá vagy lehet csinálni rendes haspáncélt, egy szép fényszóróval jól nézne ki.
itt van róla videó
http://www.youtube.com/watch?v=atdFiRcbc3o&feature=related

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

E.V.A. Track

údaje

Hengerűrtartalom: 800 cm3

Max. teljesítmény: 48 LE (35 KW) 2750/min-nál

Max. forgatónyomaték: 120 Nm 1750/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 90/90 ZR 21

Gumi hátul: 150/70 ZR 17

Tengelytáv: 1615 mm

Hossz: 2450 mm

Végsebeség: 165 km/h

Egyéb márka
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár