hirdetés
2012-05-20 , Írta: Thomas Schmieder, Képek: faceCatcher.com, Schmieder
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

hirdetés
Get Adobe Flash player

Az ég olyan kék és fehér, mint a bajor címer, amit éppen magunk mögött hagytunk. „Üdvözöljük Türingiában, Németország zöld szívében “ – áll a következő nagy táblán. Aranysárgán tűz a nap a késő nyár és a kora ősz közti átmeneti, gyönyörű időben. Szeptember elején járunk, ami az egyik legszebb hónap a motorosok számára.

hirdetés
Get Adobe Flash player

A három kéthengeres motor elégedetten dorombol, mi, pilóták előre örülünk mindennek, ami a túra során vár ránk. Még akkor is, ha mára valaki meghirdette az útszűkületek világnapját. A türingiai erdőmester keresésére indulván semmi nem zavarhatja meg az örömünket.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012
Suzuki V-Strom 650, Honda Transalp és BMW F 650 GS

Erdőmester alatt most a legjobbat értjük a három középkategóriás túraenduró közül. Bár meg kell hagyni, a BMW F 650 GS, a Honda Transalp és a Suzuki V-Strom 650 elég szabadon értelmezi az enduró fogalmát: a 19 colos első kerék, a silány, illetve teljesen hiányzó (Suzuki) kartervédő, az utcai használatra gyártott abroncsok valóban inkább aszfaltra, mint terepre valók. De legalább a három viszonylag széles kormány jól kézre áll. A rugóutak mérsékeltek, így különösebb tornamutatványok nélkül is fel lehet kapaszkodni a motorok nyergébe. A kompakt, egyszerű, jól kiegyensúlyozott és nem túl nehéz gépek kiválóan alkalmasak a hétköznapi közlekedésre, mérsékelten a kalandtúrázásra, illetve offroadozásra.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012

A BMW, amelyet grafikusunk, Gerd Mayer irányít, a valóságban 798 köbcentis, gyakorlatilag az F 800 GS olcsóbb alapváltozata. A 650-es megjelölés inkább csak azt hangsúlyozza, hogy a motor kezdőknek is megfelel, és felidézi a megboldogult egyhengeres F 650 GS hatalmas sikerét.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012
BMW F 650 GS

A 680 cm³-es Honda Transalp nyergében világutazó kollégánk, Tobias motorozik. Saját, sok mindent megélt 600-as Transalpjával szinte egész Afrikát bejárta. Most a legújabb, négyszelepes, 52 fokos, kéthengeres V2-es modellt próbálja ki – amely az első méterektől lenyűgöző hatást tesz rá. Leginkább a nagyobb nyomaték és az elődjénél sokkal jobb, ABS-es fék tetszik neki.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012
Honda Transalp

Egyedül a Suzuki V-Strom igazi 650-es, amely a 2012-es modellévre kisebb átalakításon esett át. A futóművön és a 90 fokos V2-es erőforráson végrehajtott apróbb módosítások mellett elsősorban megjelenésbeli változtatások voltak soron. Az új V-Strom karcsúbb és szívósabb, mint az előző kiadás. Arca elegáns, rókaszerű lett, bár első idoma még mindig a legnagyobb a három közül. De 222 kilogrammos tömege (kofferek és topcase nélkül, csak a tartószerkezettel) csak néggyel több, mint a BMW-é és héttel kevesebb, mint a Transalpé.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012
Suzuki V-Strom 650

A V-Strom magasba meredő csőkormánya túrahangulatot áraszt. Mögötte tökéletesen a motorba integrálva ül a pilóta, bár érzésre valamivel passzívabban, mint a Honda és a BMW nyergében. Utóbbiaknál kisebb a kormány és az ülés közti magasságkülönbség, a szintén egyenesen kiemelkedő felsőtestet érő menetszél valamivel jobban érezhető. A következmény: aktívabb üléspozíció.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012

A 650-es Suzuki az ide vezető autópályán a legnagyobb hatótávolságról tett tanúbizonyságot, emellett a szélvédelme is a legkiválóbbnak bizonyult, a plexije ráadásul három fokozatban állítható. Ilyen lehetőséget sem a BMW, sem a Honda nem kínál, rajtuk ülve jobban cibálja a szél a pilóta vállát és nyakát. Térdét viszont csak az F 650 GS-en éri teljes egészében a menetszél. Hosszú útra is alkalmas ugyanakkor a Suzuki mély ülése által kínált kényelem. Hasonlóan nagyon komfortos a lágyan lekerekített, szintén nagyméretű Honda-ülés. A két japán modellen csupa élvezet a kilométerfaló motorozás.

Szegény Gerd nem ilyen szerencsés az F 650 GS nyergében. A monoton autópályán egy óra elteltével már zsibbad és viszket a hátsója. A BMW ülése egyszerűen kemény és keskeny, és a kontúrja is szögletesebb. Ráadásul a kiegyensúlyozóhimba ellenére a soros kéthengeres Rotax meglehetősen kemény vibrációi is megkeserítik a pilóta életét. Gázelvételkor, illetve magas fordulaton, 130-as tempó fölött bizony idegesítő a dolog.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012
Eltévedtünk? Nem, az U98-as tengeralattjáró papírmaséból van
– a következő goldisthali karneválra előkészítve,
a türingiai erdő motorosparadicsomában

Kár, hogy ez a 2010-es jubileumi kiadás („30 év GS”) már nem rendelhető. Az exkluzív fényezés – fehér háromszínű díszítéssel a történelmi BMW-motorsport-színekben – és a piros ülés az egyébként inkább unalmas külsejű modellnek izgalmas felhangot kölcsönöz.

A BMW és a Suzuki az autópályán könnyedén megelőzi a Hondát: a Transalp nem megy 180-at, a menetszél már ennél kisebb sebességnél is hangosan dobol a sisakon. 160 km/h fölött a nagy topcase miatt teljes túrafelszereltséggel a BMW és a Suzuki is imbolyog többé-kevésbé. A hátul feltornyozott poggyász nagy tempónál érzékenyebbé teszi őket a hosszanti barázdákra és a megelőzött teherautók által keltett légörvényekre.
Úgyhogy inkább az országutat választjuk. A pályáról letérve kezdődik az élvezet, végre kedvünkre kanyaroghatunk. A motorok dőlnek, jókedvünk fokozódik. A keleti emelkedőn kifogástalan, meglehetősen új aszfalt kanyarog hegynek felfelé.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012

Tobi teljesen odavan a Transalpért, alaposan meg is sarkantyúzza. Teljes élvezet Afrikán innen, ráadásul jóval kevesebb, mint 100 lóerővel. Tobinak még a hangulatos Honda valamivel több mint 60 lóerejét sem kell teljes mértékben kihasználnia. Minek is az egymást gyorsan követő kanyarok között?

Erőlködés helyett inkább a balzsamos levegőt szimatoljuk. Meg hallgatjuk a Honda airboxából jövő jóleső kalapálást és a kipufogójából kellemesen dübörgő, a csendbe hasító basszust. A Transalp szépen gyorsít az ívről kifelé, közvetlenül, spontán veszi a gázt. Néhány kattanással a bal láb gyorsan végigszalad a három motor közül a legjobbnak bizonyult váltó fokozatain.

Motorok Tesztek galériája Összehasonlító teszt: Középkategóriás túraendurók 2012
Maga a megtestesült hangulatosság. Organikus design és csinos kétszínű
fényezés a márkára jellemző, aranyszínű felnikkel és a trióban
egyedülálló, küllős kerekekkel

Kiváló váltójával az Olaszországban készülő Honda ügyesen leplezi kevéssé elasztikus erőforrását. Hamarabb kifullad, a csak öt sebesség felső fokozataiban mégis legalább 3000-es fordulatra van szüksége ahhoz, hogy igazán szépen járjon. De legalább az a jó érzésünk megvan, hogy a lágyan pulzáló V2-es örök életű lesz. Ezt leginkább Tobias értékeli. Az elmúlt 25 évben kereken 200 000 Transalp jutott Európa országútjaira. Jó részük ma is úton van, egyszerűen elnyűhetetlenek.


Címkék:  suzuki , v-strom , Honda , transalp , bmw , f 650 gs , összehasonlító teszt , 650




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés

BMW F650GS 2008

BMW F650GS

údaje

Hengerűrtartalom: 798 cm3

Max. teljesítmény: 71 LE (52 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 75 Nm 4500/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80 ZR 19

Gumi hátul: 140/80 ZR 17

Tengelytáv: 1575 mm

Hossz: 2280 mm

BMW
Suzuki DL650 V-Strom

Suzuki DL650 V-Strom

údaje

Hengerűrtartalom: 645 cm3

Max. teljesítmény: 67 LE (49 KW) 8800/min-nál

Max. forgatónyomaték: 60 Nm 6400/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 260 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80-19

Gumi hátul: 150/70-17

Tengelytáv: 1555 mm

Hossz: 2290 mm

Suzuki
Honda XL650V Transalp
 Honda XL650V Transalp

Honda XL650V Transalp

údaje

Hengerűrtartalom: 644 cm3

Max. teljesítmény: 53 LE (38 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 55 Nm 5500/min-nál

Fék elöl: 246 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 S21

Gumi hátul: 120/90 S17

Tengelytáv: 1505 mm

Végsebeség: 175 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Aprilia SR 50 DiTech Factory R Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Kawasaki Ninja 250 R Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Honda VTX 1800 Yamaha XV535 Virago Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Suzuki GSR 600 KTM 1190 RC8 R 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda VFR 800 2003- Triumph Tiger 1050 Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Yamaha SR125 1997- BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha XJ6 2009 Honda CBR600RR 2005-2006 Suzuki B-King BMW F800GS 2008 Honda VTR250 2009
És ezt olvasta már?Bezár