hirdetés
2010-07-15 , Írta: Gert Thöle, Képek: Ducati
Bookmark and Share

hirdetés

Ha nem is minden, azért sok minden a tét, vallja a Ducati. Mindenekelőtt a jövő. Egy olyan motorkerékpárral ver hidat közte és a jelen között, amely ha mindenre nem is, de nagyon sok mindenre képes. Ezért is hívják Multistradának.

Vajon hogyan fognak kinézni a motorkerékpárok 2020-ban? Belső égésű motor fogja hajtani még őket? Biztosan. Tele lesznek zsúfolva elektronikával? Nagy valószínűség szerint igen. Szűk felhasználási területre szakosodott járművek helyett mindenre való univerzális kétkerekűek lesznek? Majd elválik. Az biztos, hogy ha a Ducatin múlna, akkor már most egyetlen típus betöltené több másik szerepét. Az új Multistrada 1200 S képes gombnyomásra átalakulni sport- vagy túramotorrá, városi vagy terepjárművé.

Motorok Ducati Multistrada 1200
Kattintson a képre, galéria nyílik!

Mindez azáltal vált lehetővé, hogy négy különböző üzemmódba rendezték a cég mérnökei a motor, a futómű és az egyes asszisztensrendszerek működését. A motoros menet közben, egyik pillanatról a másikra átválthat sportról túraprogramra vagy városiról enduróra, és viszont. A fedélzeti elektronika pillanatok alatt a megváltozott igényekhez igazítja a V2-es motor teljesítménykarakterisztikáját és gázadási reakcióját, a futómű beállítását és a kipörgésgátló működését. Külön-külön véve nincs semmi különleges ezeken az állítási lehetőségeken, korábban is lehetett már találkozni velük. Az igazi újdonság az, hogy a Ducati összegyűjtötte és logikusan kombinálta őket a Multistrada S változatán.
A futóműnél a csillapítás és a rugóalap változik, például annak érdekében, hogy nagyobb legyen a szabad magasság enduro üzemmódban. Vagy azért, hogy a különféle terhelési állapotokhoz igazodjon a rugó-előfeszítés, e négy menetprogramon kívül ugyanis egy második menüszinten ki lehet választani az aktuális súlyterhelést is, ami lehet egy személy, egy személy és csomag, két személy, valamint két személy és csomag.

Motorok Ducati Multistrada 1200
Nem játék: csak az S változat rendelkezik elektromosan állítható Öhlins futóművel

Kicsit bonyolultnak tűnik, és fejlesztői szemmel nézve bizonyára az is. A motorosnak viszont nincs más dolga, mint hogy felpattanjon a Multistrada hátára és elinduljon vele. Ezt csak akkor tudja megtenni, ha nála van a kulcs, ami kétméteres távolságon belül rádiójelek útján beélesíti a gyújtást. Bekapcsoláskor a fedélzeti számítógép kioldja a kormányzárat, és egyéb külön beavatkozás nélkül, közvetlenül beindítható a motor. Kimondottan praktikus megoldás.

Az új Multistradának az égvilágon semmi köze a régihez. Az olaszok sok másik típusának ergonómiai sajátosságaitól eltérően az új kiadáson egyszerűen minden a megfelelő helyen van és ideális kialakítású – a kormány ívétől egészen az üléspozícióig. És lássanak csodát, látszik a mögöttes forgalom a visszapillantó tükrökben! Eddig ez sem volt magától értetődő dolog a ducatisok számára. Szokatlan továbbá, hogy a kuplungkosár szervomechanikájának köszönhetően viszonylag könnyen működik és jól adagolható a kuplung. Ennek az a magyarázata, hogy az 1198-étól eltérően olajban fürdik a kosár.

Motorok Ducati Multistrada 1200
Előre be van programozva, de az egyéni igények szerint finomítható a négy üzemmód

Elképesztően sok információt jelenít meg a nagyobbik digitális képernyő. A mellette lévő kisebb, kerek kijelzőn a „sport” üzemmód van kijelölve, vagyis éppen ez aktív. Pont jó lesz a Ducatihoz, annál is inkább, mivel nagyon élvezetes kanyargásra van kilátás a bemutató helyszínéül kiválasztott Lanzarote-sziget jól tapadó aszfaltburkolattal ellátott útjain. A gyári beállítás szerint (a felhasználó igényeinek megfelelően tetszés szerint lehet finomítani rajta) ilyenkor keményebb a csillapítás és agresszív a motor karakterisztikája. Természetesen teljes egészében rendelkezésre áll a névleges teljesítmény is.

Az elektromos gázkar teljes terhelést indítványozó parancsára maximálisan feltárulnak a fojtószelepek, és közel 150 lóerőt tud mozgósítani a motor – mintegy 20 LE-vel kevesebbet, mint a márka superbike-jai. Ugyanakkor sokkal nyomatékosabb a hasznos fordulatszám-tartomány első felében, amit egész sor mechanikus változtatással, köztük nagyobb lendtömeggel és keskenyebb szívócsatornákkal, továbbá 41-ről 11 fokra csökkentett szelepátfedéssel ért el a gyártó. Utóbbi a forgattyús tengely azon elfordulási szöge, amelynél egyidejűleg vannak nyitva a szívó- és a kipufogószelepek. A szelepátfedés mérséklésével csökken ugyan a névleges teljesítmény, ugyanakkor nő a nyomaték és tisztább lesz a működés.

Motorok Ducati Multistrada 1200
Új mérce: valószínűleg sokkolni fogja a konkurenciát a 220 kg-os saját tömeg

Következésképp nagy lendülettel rugaszkodik el a Multistrada álló helyzetből és haladéktalanul gyorsulássá alakítja át a gázkar legkisebb elfordítását is. Vehemenciájára jellemző, hogy még kettesben is alig lehet a földön tartani az első kerekét. Kis fordulaton nemcsak jobb erőben van, hanem egyúttal finomabban is jár a motorja, mint a sportváltozaté, persze letagadni azért nem tudja a benne lakozó géneket. Igazi élménymotor, amelynek hátán folyamatosan csak a gyorsuláson és a kihúzatáson jár az ember esze. A hangja mindenesetre nem annyira intenzív, mint az 1198-é, a kipufogócsappantyúk ellenére sem harsog túl mindent a két rövid kipufogóvég.

Az Öhlins futómű nagyon érzékletesen, kiváló visszajelzést adva teszi a dolgát, de hepehupás útszakaszra érve kissé keményebbnek tűnik a kelleténél. Ilyenkor számottevő javulást eredményez a „túra” üzemmód kiválasztása. Hatékonyabban feldolgozzák a lökéseket a lengéscsillapítók tágabbra nyitott szelepei, a motor pedig finomabban reagál gázadásra – nem olyan robbanékony részleges terhelés mellett.

Motorok Ducati Multistrada 1200
Kézzel lehet állítani a plexit

A kiváló Brembo fékek és az ABS jóvoltából elvileg nem lenne szabad, hogy gondot jelentsen a Multistradának a hirtelen megállás, mégis a próbaút alkalmával adódott meleg helyzet amiatt, hogy jóval a blokkolási határ előtt szabályozni kezdett az elektronika. Hasonlóan a kipörgésgátlóhoz, amely néha meglepő dolgokat produkált, az ABS viselkedésére sincs magyarázat. Lehet, hogy annak akarta elejét venni a Ducati, hogy előrebukjon a motor, ezért állította be korai „riasztásra” a hátsó kerék elemelkedését érzékelő szenzort? Sovány vigasz: ki lehet iktatni az ABS-t, igaz, nem állandó jelleggel.

Az urbánus viszonyokra kitalált „városi” üzemmód kiválasztásakor nyomatékosabb lesz a motor, kicsit lejjebb ereszkedik a Multistrada fara, és 100 lóerőre csökken a teljesítmény. Ettől persze nem érezni gyengébbnek a Ducatit: továbbra is a magasba kapja az első kerekét induláskor, elvégre nyomatékban ilyenkor sem szenved hiányt.

Motorok Ducati Multistrada 1200A végére maradt az „enduro” üzemmód. Vajon illik egyáltalán ehhez a Ducatihoz? A gyártója szerint igen. Külön rendelést adott le a Pirellinek a terephasználatot jól bíró, megerősített köpenyvázú abroncsok legyártására. Utcai mintázatú köpenyekről lévén szó, elég nehéz gyorsítani velük kavicsos ösvényen, mivel folyamatosan szeretne kipörögni a hátsó kerék. Ezzel alaposan megdolgoztatja a kipörgésgátlót annak ellenére is, hogy a második állásban elvileg elnézőbbnek kellene lennie. Úgy tűnik, valahol 80 és 90 kilométer/óra között kikapcsol a szerkezet, mivel menthetetlenül kipörög a hajtott kerék.

Az első durvább talajhullámon való átugratáskor, amikor is a földet érést követően kikap egy darabot a talajból a leömlőcsöveket takaró védőlemez, nyilvánvalóvá válik, hogy nem vérbeli terepmotor a Ducati Multistrada 1200 S, főleg triáljellegű használathoz nincs meg az a szabad magassága, amivel pl. egy BMW GS rendelkezik. A 17 colos első kerék sem ideális terepre. Ennek ellenére meglepően jól elboldogul ilyen próba során az olasz multitalentum.

Összegzés:

Mint az a menetpróba alkalmával kiderült, sok mindent tud a Multistrada, de azért mindent nem. Kijelenthető viszont, hogy új motorkerékpár-kategóriát teremtettek az olaszok: számos izgalmas, előre mutató lehetőséget magában hordozó supersport-funbike-ot. Olyat, amelyik ugyan alkalmas túrázásra, ám a Ducati „mindent vagy semmit” mottójához hűen legbelül nem egyéb, mint hamisítatlan sportmotor. Elvégre sokkal élvezetesebb dolog egy S 1000 RR-t üldözni, mint egy R 1200 GS nyomában poroszkálni.

sokféle állítási lehetőség
nagyon szerény tömeg (220 kg)
rendkívül nyomatékos motor
koffereket és sztendert tartalmazó túracsomag
meglehetősen drága S változat
esetenként igen furán szabályzó ABS és kipörgésgátló
korlátozott szabad magasság terepen
Címkék:  ducati , multistrada , 1200 , 2010


2010-07-25 23:13:21

Fehérben elég takaros, de azt a félbevágott Fazer fejidomot ha valahogy "eggyé" tudnák tenni, szerintem sokkal többet mutatna.

2010-07-19 23:41:20

Most vagyunk levélváltásban Ostfiasszonyfával, letesztelnénk a gépet...

2010-07-18 13:25:19

Szerintem baromi jól néz ki, annak ellenére, hogy a kémfotóktól még annak idején elborzadtam. A régi változathoz képest meg maga a gyönyörűség

2010-07-15 19:53:11

Ugy néz ki elölről mint egy fájdalmat okozást akaró bogár!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Ducati Multistrada 1200 S

údaje

Hengerűrtartalom: 1198 cm3

Max. teljesítmény: 148 LE (108,8 KW) 9250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 119 Nm 7500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/55 ZR 17

Tengelytáv: 1530 mm

Végsebeség: 250 km/h

Ducati
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár