hirdetés
2010-07-08 , Írta: Égő Katalin, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Ami a Ducati a superbike-ok között, az a Derbi GPR 125 Racing 4T 4V a nyolcadliteresek kategóriájában. Mi is lehetne erre jobb bizonyíték, mint a Derbi tizenkilenc GP125-ben elért világbajnoki címe?

Ritka gyöngyszemet kaptunk a kezünk közé. A Derbi még unikumnak számít hazánkban, a spanyol motorgyár modelljei nem túl ismertek, pedig a 125-ös világbajnokságon régóta meghatározó szerepet játszanak. A gyár 85 éves fennállása során több mint 85 világbajnoki futamgyőzelmet és 19 világbajnoki címet gyűjtött be, és olyan versenyző istenek köthetők a márkához, mint Ángel Nieto, Ricardo Tormo, Jorge Martínez „Aspar”. A Derbi szándéka a GPR 125-tel nem is kétséges, miközben tiszteleg sportsikerei előtt, egyben bizonyos fokú erőfitogtatás volt a cél, lévén a 125-ös sport kategóriában teljesen új mércét állított fel.

Motorok Derbi GPR 125 4T 4V
Spanyol–olasz dizájn – nem köszön ránk minden sarkon

Mint egy álmos macska a meleg háztetőn, nyúlok el a tank felett. Próbálok a lehető legkisebb frontfelülettel támadni a szélnek, hogy gyorsuljunk. Mindeközben igazán jól szórakozom, és azon ábrándozom, micsoda mámor lett volna ezzel a géppel kezdeni a motorozást tizenéves koromban. Az unalmas egyenesek helyett inkább a kanyarokat vadászom a szélvédő mögül kilesve. Alapos indok erre, hogy még bejáratási periódusában van a motor, amire figyelmeztet a váltó lámpa is, 8000 1/min-nél piros fényével veszekszik a pilótával, hogy legyen szíves visszaengedni kicsit a gázból. Ekkor hatodikban 96 km/h-t mutat a digitális műszerfal. Ez a tempó kényelmesen tartható, bár a bejáratási szakasz tiszteletben tartása mellett egyre jobban kínoz a kísértés, hiszen csak most jön az igazán élvezetes fordulatszám-tartomány. Egyelőre marad a nézelődés, de egy cseppet sem unatkozom.

Motorok Derbi GPR 125 4T 4V
A látvány magáért beszél, ráadásul a teljesen igitálisd műszerfal kifejezetten informatív

A felső villahíd felemelő esztétikai élményben részesíti a fölé hajló motorost, látványos merevsége mellett egyben diszkrét otthont lelnek itt a jobb és bal oldali kormányrudak. Hú de sportos! A műszerfalra nézve azonnal a MotoGP hatása alá kerül az ember és ez nem a kék háttérfény érdeme. A mutató már a múlté ebben a kategóriában is, hiszen az LCD kijelző mindent tud: digitek jelenítik meg a sebességet, kis pálcikák a fordulatszámot, van üzemanyag-szintjelző, összes és napi kilométer-számláló, óra, és ami manapság már egyetlen sportmotorról sem hiányozhat, legyen az bármilyen pirinyó hengerűrtartalmú, itt a már emlegetett váltófény.

Motorok Derbi GPR 125 4T 4V
A két ütem már a múlté, a Derbiben már az Euro 3-as normákat teljesítő, négyszelepes, négyütemű motor dolgozik

Az üléspozíció korántsem olyan embert próbáló, mint ahogy azt a motor agresszíven sportos kiállása sejtetni engedi. Elnyúlok a tank felett, mint egy lusta macska, és bárhogy keresem, nem találok kellemetlen rezgéseket, ami egy egyhengeresnél több mint megbecsülendő.

Motorok Derbi GPR 125 4T 4V
A futómű ugyan nem állítható, de a Paioli villák vastagsága azt sugallja, hogy nem lehet gond

Nem aprózták el a futóművet a Derbi mérnökei, bár talán a túlméretezettnek tűnő elemek miatt kicsit soknak tűnik a 120 kilós tömeg, de még így is több mint egy tízessel a Yamaha YZF-R125 alatt maradt súlyában a Derbi. De nem is néz ki olyan nyeszlettnek, mint a kategória többi tagja. Elöl a fordított, 40 mm-es átmérőjű, pirosra eloxált Paioli első villa ebben a szegmensben igazán különleges. Hátul aszimmetrikus, változó keresztmetszetű lengőkar, a mérnöki munka nagyszerűségét hirdeti. A hátsó központi rugóstag hátul közvetlenül, azaz himbarendszer nélkül kapcsolódik a lengővillához. A futómű nem állítható, 75 kilós emberre lőtték be karakterisztikáját, de alattam (55 kg) sem mutatkozott keménynek vagy pattogósnak, határozottan irányítható és íven tartható vele a motor.

Az első fék radiálisan rögzített féknyergével és 300 mm-es tárcsájával maga a motoros mennyország, hátulja viszont pocsék. Lassításra éppen csak alkalmas, inkább a motor stabilizálása a feladata, de ez a bejáratás után még valamicskét javulhat.

Motorok Derbi GPR 125 4T 4V
Az éjszakai motorozást elöl halogén lámpa támogatja, hátul a kötelező LED-sor zár

A megtett kilométerek szaporodtával egyre drasztikusabban bánok a gázmarkolattal. Az egyhengeres, négyütemű motor négy szívó- és kipufogószelepével a 8-10 000 közötti tartományban van igazán elemében. Az A1-es kategória adta teljesítménykorlát – 15 LE – megszabta a motortervezők kezét. Lendületes kihasználásához alaposan meg kell dolgoztatni a hatfokozatú váltót, miközben végsebessége műszere szerint üti a 120 km/h-t. Mindehhez visszafogott hang társul, ez az ára annak, hogy a GPR 125 túlteljesíti az Euro3-as normákat. Fogyasztása 4,5 l/100 km, így hatótávolsága a 13 literes tankkal lényegesen hosszabb, mint amennyit egy fenékkel ki lehet rajta bírni.

Összegzés:

125 köbcenti ugyan nem elég érv a söröző társaságban folyó szócsatákban, ahol röpködnek a lóerők és az ezer köbcentik. De józanul kiváló alapgép, ha mindig is a sportmotorok kategóriája volt a cél. Az első pályakörök megtételére, az ideális ívek begyakorlására nehéz jobbat találni, ráadásul tudatmódosító szerek nélkül is bódítóan jól néz ki.

káprázatos megjelenés
pazar első fék
kategóriáján felüli futóműkomponensek

rengeteget kell sebességet váltani
gyenge hátsó fék

Címkék:  derbi , gpr , 125 , 2010 , teszt


2016-06-22 21:13:49

RE: rizzologin

Nos eltelt hat év mióta a hozzászólásomat megírtam és sehol nem látok Derbi-ket. Hat évvel ezelőtt negatívan írtam róla, de az élet igazolta. Csak azért írok újra, mert hat év óta még mindig ez volt az utolsó hozzászólások egyike. Kéne már mozdulni Motorrevü.

2016-05-10 09:26:13

Re: @bogenschutze
Távolkeleti gagyik többet tudnak??! 125 ccm kategóriában mutass már nekem egy távolkeleti gagyit, ami ennél többet tud, már amíg szét nem hullik alattad. Úgy, hogy megfeleljen ráadásul az Euro 3-as normáknak. Egy kis teljesítményű sportmotort bizony pörgetni kell, magas fordulaton tartani, hogy a maximális teljesítmény tartományban tudj vele motorozni, ez pedig nagyobb fogyasztással jár. Négyütemű 50-es robogókról ne beszéljünk (sőt egyáltalán a robogókról ne beszéljünk...), ott pörög a variátor, a fordulatot nem te szabályzod, és jó, ha a 60-65 km/h órát ki tudod hozni belőlük, távolkeletiekből az 50-et is alig lehet kicsavarni. A Derbi GPR 125 egy élvezhető, nagyon jó kicsi sportmotor, pont olyan értékekkel, ami elvárható ettől a kategóriától.

2010-08-19 07:12:36

15 le, a 4,5 literes fogyasztáshoz??
Na ez nagyon gáz, ennél a távolkeleti "gagyik" sokkal többet tudnak, Ennél az 50 ccm es olasz robik is többet tudnak, Ha teljesítményre ennyit is azért a fogyasztásban a fele csak.
Büszkék nem lehetnek rá, ingyen se kéne. Nekem a 650 es 80 lovas motorom fogyaszt ennyit.

2010-07-10 08:44:41

Ma már nem, de ha az lenne a kérdés, hogy 125-ösből milyet is, asszem ez valahol a lista elején lenne

2010-07-09 08:13:20

Jól néz ki, és annak idején mikor TS-eken küzdöttük, ölni tudtunk volna egy ijenért!
Mamár azért nem ilyet vennék...

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Derbi GPR 125 4T 4V

údaje

Hengerűrtartalom: 124,2 cm3

Max. teljesítmény: 15 LE (11 KW) 9250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 10 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es szimpla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/70 ZR 17

Gumi hátul: 130/70 ZR 17

Tengelytáv: 1355 mm

Hossz: 2015 mm

Végsebeség: 118 km/h

Derbi
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár