hirdetés
2009-06-22 , Írta: Somorjai István
Bookmark and Share

hirdetés

A defekt az élet megkeserítője. Elég egy aprócska lyuk, és máris ott állunk az út szélén. Készüljünk fel előre e kellemetlenség ellen!

A defekt mára – úgymond – kiment a divatból. A modern gumik a sűrűn járt, jó minőségű (?) utakon csak ritkán lyukadnak ki. Ha mégis, akkor az úton-útfélen található gumisok egyike megjavítja – gondoljuk. De mi van akkor, ha lakott területtől távol vagy éjszaka kerülünk ilyen helyzetbe? Esetleg még sincs gumis a közelben, ahogy véltük? Fel vagyunk készülve ezekre az eshetőségekre is? Tapasztalataink szerint tízből kilenc motoros a szerencsére bazíroz, csak a tapasztalt túrázók hordanak maguknál ilyen esetekre való elhárító csomagot.

A Motorrevü belső nélküli gumikhoz való defektjavító és megelőző termékeket tett próbára, remélve, hogy megtaláljuk az ideális megoldást, egyben felhívjuk a figyelmet olyan kellékekre, amelyek – ha kéznél vannak – rengeteg felesleges bonyodalomtól és nem kívánt kalandtól kímélhetik meg a motorosokat.

A kipróbált módszerek mindegyike – kétségkívül – alkalmas arra, hogy egy út közben összeszedett egyszerű defektet kijavítsunk velük és tovább tudjunk haladni. Mind közül a legegyszerűbb eszköznek a defektspré tűnik, bevetésére azonban alaposan fel kell készülni, hiszen ha elrontjuk, akkor nincs lehetőség a korrekcióra. A sikeres javítás kulcsa, hogy a flakont használat előtt alaposan fel kell rázni, valamint, amint belefújtuk a kerékbe a tartalmát, rögtön el kell indulnunk, különben a borotvahabra emlékeztető anyag még a gumi belsejében való szétterülése előtt megköt.

Bel-Ray defektspré

Defekt esetén először eltávolítjuk az idegen tárgyat.Hagyjuk teljesen leengedni a gumit, majd rátekerjük a szelepre az alaposan felrázott flakon csövének szabad végét, és belefújjuk annak egész tartalmát. Ez egyben fel is pumpálja az abroncsot.


Egy flakon egy gumi gyorsjavításához elegendő. A szétterülő hab elzárja a levegő útját

A művelet végeztével azonnal el kell indulnunk, hogy az anyag szétterülhessen a gumi belsejében, és elzárja a lyukat. Ez után egy gumisműhelyt kell keresnünk, hogy lecseréljék vagy maradandóbban megjavítsák az abroncsot. A defekt elhárítása helyben nem vesz igénybe öt percnél többet.

Ára: 3660 Ft
SHOX Motoros Áruház, 1033 Bp., Szentendrei út 89–93.

A hagyományos, dugós módszer teljesen racionális: ahol lyuk van, oda dugó kell. Ha a leírás alapján végezzük el a javítást, akkor a ragadós gumicsík soha nem fog kijönni a lyukból, azzal együtt kopik és megy nyugdíjba. Ehhez viszont nem árt jó erőben lenni, mert egyik szerszámmal sem könnyű áthatolni egy rendkívül erős radiálgumi falán.
 
Thumbs Up defektjavító készlet

Javításnál az egyik célszerszámmal alaposan kitágítjuk a beazonosított lyukat, a másikkal áttoljuk a „dugót” a nyíláson. A kiálló részt levágjuk, és a mellékelt sűrített levegős patron segítségével felfújjuk a gumit. Ha nem sikerülne a gumin átpréselni a kampós szerszámot, akkor a lyuk további tágítást igényel.


A csomag öt dugót és két kerék felfújásához elegendő sűrített levegőt tartalmaz

Ameddig az abroncsban van még levegő, addig valamennyi tartása is van, és könnyebb az előbbieket végrehajtani. Az egész hercehurca 15 percig tart, de utána keresnünk kell egy benzinkutat vagy gumisműhelyt, ahol pontosan beállíthatjuk a guminyomást.

Ára: 4500 Ft
Motorparts, 1096 Bp., Lechner Ödön fasor 1.

A Slime csomagja viszonylag kicsi, és minden szükséges felszerelést tartalmaz, amelyek ahhoz kellenek, hogy sikerre vigyük a defektjavítást. A tömítőszer rendkívül hatékony, az apró, univerzális kompresszorral pedig bárhol fel tudjuk fújni a kereket. A lyukon keresztül kiáramló levegő zöld anyagot visz magával, ami rostszálakat és gumiőrleményt tartalmaz, ezek tömítik el a nyílást.
 
Slime abroncstömítő szett

A leengedett abroncsba a kicsavart szelepen keresztül belenyomjuk a folyadékot. Felfújjuk a gumit és megforgatjuk a kereket, hogy a szer elérjen a lyukhoz és eltömítse azt. A Slime ezután két éven keresztül védelmet nyújt újabb defekt ellen, így megelőzésre is használható.


A gumin megjelenő színes folt jelzi, hol volt a lyuk. A belül egyenletesen szétterülő kocsonyás anyag nem szilárdul meg teljesen

Hátránya, hogy – mivel folyékony halmazállapotú, és nem tapad az egész a gumi falához – alkalmazásánál centrírozási probléma léphet fel. Éppen ezért csak off-road vagy alacsony sebességű utcai (max. 100 km/h) motorozáshoz ajánlják. A dobozban egy kerékhez elegendő Slime, akkumulátorról üzemeltethető kompresszor, univerzális elektromos kábelek, nyomásmérő és szelepkicsavaró is van

Ára: 15 250 Ft
Slime Hungary Kft., Tel.: 06 20 399-1298

Ugyanezen az elven működik az OKO kék színű, hasonló állagú terméke is. Ezt kifejezetten defekt megelőzésére ajánlják. Feltöltés után néhány kilométeren keresztül csak 40-nel, aztán 50-nel szabad haladni, hogy az anyag egyenletesen szétterüljön a gumi belsejében. A kocsonyás anyag hozzátapad a futófelület belsejéhez, és defekt esetén rögtön akcióba lép. Gyakorlatilag észre sem vesszük, hogy valami történt.
 
OKO defektmentesítő szer

Kifejezetten defekt megelőzésére ajánlják. Az abroncsba belepumpált gél szigorú előírás szerint megtett 10-15 km után egyenletesen szétterül a gumi belső felületén, és innentől kezdve két évig védelmet nyújt defektek ellen. Mivel zselés állagú, ezért megállás után nem folyik le a gumi faláról, így a kereket ki lehet centrírozni. Az importőrrel szerződött gumisműhelyekben a feltöltést szakszerűen elvégzik.

Egy motor két kerekének feltöltése: 8–10 000 Ft
OKO Hungária Kft., tel.: 06 70 3373 453

Összegzés:
A különböző defektelhárító és megelőző módszerek olyannyira különbözőek, hogy nem lehet őket egymáshoz hasonlítani, éppen ezért győztest sem lehet hirdetni. Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. A defektspré olcsó és egyszerű megoldás, de mindössze egyetlen esélyt ad a javításra. A Slime zöld folyadéka és az OKO kék, zselés anyaga olyannyira hasonló, hogy leginkább csak a színük különbözik. Az egyiknél a felhasználásra, a másiknál az installálásra vonatkoznak szigorúbb előírások, gyakorlatilag mindkettő ugyanazt nyújtja. A legkevesebb hátránya talán a dugós defektjavítónak van, kis szakértelemmel és megfelelő fizikai erővel korrekt javítások végezhetők el vele, amelyek hosszú távon is megállják a helyüket.
 
Csíkos János
Gumiszervíz - Bp. XV. ker. Széchenyi utca 55. Tel.: 06 20 927-9604

Én még mindig a dugózást tartom a legbiztosabb módszernek. A defektspré sem rossz, de az nem ennyire tartós. A zöld és a kék folyadék rendkívül hasonlít egymásra, mindkettő nagyon hatékony, a próbák során pillanatok alatt eltömítették a lyukakat. Ezeket robogósoknak nyugodt szívvel tudnám ajánlani, hiszen azoknál nagyon nehéz az út szélén javítani, ugyanakkor a kis átmérőjű kerék miatt biztosan nem lép fel kiegyensúlyozási probléma.

Fontos tudnivalók!
  • Frissen javított gumival nagyon óvatosan hajtsunk és ne szállítsunk utast! Gyakran álljunk meg ellenőrizni a nyomást!
  • A hasadást és a szálszakadást nem lehet javítani. Az ilyen gumi fokozottan veszélyes.
  • Ne járjunk javított gumival, amint lehetséges, cseréljük le!

Címkék:  defektjavítás


2010-01-26 18:12:29

És mi a helyzet a küllős azaz a belsős mocikkal?

2009-12-10 17:39:20

És vigyázzunk, mert a Pirellik futófelülete leválik!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár