hirdetés
2010-02-21 , Írta: Égő Katalin, Képek: Égő Katalin
Bookmark and Share

hirdetés

Még egy James Bond-film! Legalábbis ez volt az első gondolatom, amikor megtorpantam a Cectek Quadrift előtt a 2009-es Budapest Motor Kiállításon. Hogy stílusában megállná a helyét a 007-es alatt, abban biztos vagyok, pedig ez nem a legújabb epizód kelléke, hanem megvásárolható, és ami még fontosabb, Magyarországon is legálisan használható utcai ATV.

A tajvani Cectek-gyár mérnökei vagy második gyermekkorukat élik, vagy még az elsőből sem nőttek ki, de tény, hogy két, utcára készült, négykerekű motorjuk, az immár kettő éve bemutatott Quadrift és a legfrissebb modell, az Estock játékosságban nem szenved hiányt. Az extrém kifejezés teljesen fedi a valóságot, ráadásul egyik ütőkártyája, meglehetősen alacsony súlypontja folyamatosan incselkedik pilótájával, szüntelenül betyárkodásra csábítva az átszellemült vezetőt.

Motorok Cectek Quadrift / Estock
A régebbi Quadrift és a vadonatúj Estock. A tartalom ugyanaz, de a forma nagyon más

A saját fejlesztésű, 500 cm³-es motor pedig messzemenően partner ebben. Az elektronikus befecskendezővel szerelt, nagyon kompakt blokkal dinamikusan megindul és könnyedén hozza a 90-es utazót, 5,4 másodperc alatt gyorsul 70 km/h-ra, miközben az egyhengeres vibrációja teljesen elviselhető szinten marad, hála a fogaskerék-hajtású kiegyenlítőtengelynek és a speciális kialakítású motortartó bakoknak. Az indítás történhet elegánsan gombbal, vagy ha a szükség úgy hozza, berántó kötéllel. A feladat ez után már csak annyi, hogy üresből Hi állásba tekerjük a fokozatválasztó kapcsolóját, és már meg is lódul a gép. A váltó automata, CVT rendszerű, ellenben érdekes, hogy ehhez nem centrifugális automata kuplung kapcsolódik, hanem tárcsás, ami sok pluszt hoz a konyhára, mivel kisebb a súrlódási vesztesége és kevesebb a karbantartási igénye.

Motorok Cectek Quadrift / Estock
Motorok Cectek Quadrift / Estock
Bal oldalon a Quadrift, jobb oldalon az Estock. A műszeregység azonos, quadokhoz mérten bőséges az információ

A fokozatválasztó vagy irányváltó – itt választhatunk a P (parkírozási), N (üres), a gyors (Hi) és a lassú (Lo) előremeneti, valamint az R (hátrameneti) fokozatok közül – kicsit nehézkesen működött, a kapcsoláshoz meg kellett lökdösni a járművet előre-hátra, vagy egy kis gázt adni, hogy kapcsoljon. A lassú fokozatnak akkor van értelme, ha nagyon meredek emelkedőn megyünk felfelé, vagy nehéz terhet vontatunk (a Quadrifttel 750 kg a vontatható össztömeg), de a teszt helyszíne – Kecskemét – nem a vad emelkedőiről híres, így ezt most nem próbáltuk ki.

Motorok Cectek Quadrift / Estock
Független kerékfelfüggesztés differenciálművel

A Quadriftet – ahogy nevéből is sejthető – igazi driftelős járműnek teremtették. Ugyan a korlátozás nélküli közúti forgalomban való engedélyezéshez szükséges, hogy rendelkezzen differenciálművel, ám az zárható, és a korlátozott csúszást engedélyező differenciál módból a drifting módba kapcsolva teljesen vége lesz az embernek. A differenciálmű zár, és a Quadrift őrületes pörgésbe kezd, teszi mindezt úgy, hogy irányítható marad.

Motorok Cectek Quadrift / Estock
Az alumíniumöntvény kerekek nem extrák, gyárilag teszik sportossá a Cectek quadokat

Igen, négy keréken is átélhető a boldogság, még ha egy motoros lapban ilyet írni már-már káromkodásszámba megy.
A kormánymű a gokartokéhoz hasonló rendszerű, a kormányrúdról két gömbfejes kormányösszekötő fut jobbra és balra az első kerekekhez. Ennek köszönhetően nagyon direkt a kormányzás, pici kormánymozdulatra is meglehetősen érzékenyen reagál a jármű, ez egy kis megszokást igényel. Főleg akkor okozhat meglepetést, ha belemegyünk egy kisebb gödörbe. A kormányzás egyébként közel sem olyan fárasztó, mint ahogy azt az első percekben gondoltam, a lényeg, hogy lazán kell hozzáállni, nem szabad görcsösen kapaszkodni a kormányba. A sávváltások és a kikerülési manőverek során teljesen stabilan viselkedett, ebben nagy segítség az alacsony tömegközéppont és a Cectek által UCS-nek (Ultra Secure Chassis) nevezett alvázrendszer.

Motorok Cectek Quadrift / Estock
Kapcsolórengeteg: használat előtt érdemes tanulmányozni a kezelési útmutatót

Az automata váltó ellenére használható motorfék áll rendelkezésünkre, de a fékekkel sincs probléma, hiszen mind a négy keréken hatalmas féktárcsa gondoskodik a kielégítő lassulásról, ami jóval hatékonyabb a quadokon általában szokásos 2+1-es rendszernél. Három kar is van erre, a jobb kézzel az első féknyergeket, a bal kézzel, illetve a lábbal a hátsókat bírhatjuk munkára. A fékezés egyébként érdekes. Azt hinné az ember, hogy egy ilyen négykerekű jármű másképp viselkedik, mint egy motorkerékpár, holott éppen, hogy nem. Ugyanúgy kitör a hátulja, ha hátsó fékkel lassítja az ember.

Motorok Cectek Quadrift / Estock
Az Estock kipufogója lényegesen fantáziadúsabb, mint a Quadrifté, de mindkettőből ugyanaz a halk dörmögés hallatszik

A második tesztkörön már nagyobb figyelemmel fordultam a részletek felé. Köztük a quadokon ritkán látható szépségű, sportmotorokat idéző műszarfal ragadja meg a tekintetet. A kerek, mutatós fordulatszámmérőbe LCD-kijelző ékelődik. Itt digitálisan jelenik meg a sebesség, a napi és összes kilométer-számláló és az időmérő óra. Visszajelzőkből is van bőven: üzemanyag, vízhőfok, olajnyomás, sebességfokozat, hátramenet, zárt differenciálmű, sőt a motor túlpörgése esetén is felvillan egy kis lámpácska, hogy óvja a készüléket. És ha már a részleteknél tartunk, mindkét quad kidolgozása kifogástalan, vizsgáljuk akár a többféle típusú műanyagokból összeállított testet, a vetítőlencsés fényszórókat, az idomba süllyesztett irányjelzőket, akár a látványos, alacsony oldalfalú könnyűfém felniket. A kedves traktoros orrú, majdhogynem autós kinézetű Quadrift mellett a tavaly ősszel bemutatott Estoc kiállásában kevésbé rendhagyó, a sportquadok jellegzetes, jóval agresszívebb ruháját kapta. Bár külsejükben nagyon különböznek, ugyanazokra az alapokra építkeznek, így műszaki paramétereik is csaknem megegyeznek.

Motorok Cectek Quadrift / Estock
A hátsó lámpa-index párost nem tervézték túl, de a közúti közlekedéshez elengedhetetlen kellékek

Összegzés:

forradalmasítani a városi ATV-ket! A Cectek célja egyértelmű, az országonként igen szövevényes quad-szabályozásoknak megfelelni és egy olyan négykerekű motort alkotni, amely nemcsak élvezetes közúti közlekedésre képes, de emellett megfelel a szigorú közúti követelményeknek, így rendes motorkerékpár rendszámmal részt vehet a forgalomban, mindenféle korlátozás nélkül. Ennek megfelelően vezetéséhez A kategóriás jogosítvány szükséges. Ezzel a Cectek utcai ATV-i kitöltik a jelenlegi quad-piac hasadékait. Mintha eddig csak krosszmotorral és nagy endurókkal közlekedhettem volna, és évek múltán végre helyet foglalhatok egy luxustúragép nyergében. Persze, mindenkinek megvan a maga zsánere, és eszébe nem jutna sportquadját holmi utcai úri mulatságra cserélni, de a különbség érezhető, és hogy kinek mi tetszik…

Címkék:  cectek , quadrift , estock , 500 , quad , teszt


2010-03-26 11:57:51

csodálkoztam,a képek alapján azt hittem amerikai gyártmány.Egész igényesen néz ki...Difis quaddal még nem mentem,de ltzvel a kocsik között....hát nem is tudom...Mindenesetre nem éreztem magam nyugodtnak

2010-02-28 10:56:24

én azért be állitanék ehy ilyet a garázsba. látványosan lehet vele közlekedni

2010-02-22 09:44:40

Dugóban fel kell vele menni a járdára!

2010-02-22 07:52:33

Valahol itt a fórumon olvastam és megmaradt bennem, hogy azért jó quaddal városban közlekedni, mert míg a dugóban ácsorogsz, nem a kocsidat sz@rják le a galambok, hanem téged. . . . . .

2010-02-21 22:19:56

Azért kipróbálnám! Bevásárláshoz tökéletes!

2010-02-21 20:31:17

A quad a beszariak motorja...

2010-02-21 10:08:46

Szerintem ez nagyon állat!
Vigyorognék rajta az biztos!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Cectek Quadrift

Cectek Quadrift

údaje

Hengerűrtartalom: 497 cm3

Max. teljesítmény: 40 LE (30 KW) 6500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 40 Nm 5000/min-nál

Fék elöl: 250 mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 200 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 195/45 R 15

Gumi hátul: 215/40 R 16

Tengelytáv: 1295 mm

Hossz: 2180 mm

Végsebeség: 123 km/h

Egyéb márka
Cectek Estoc
Cectek Estoc

Cectek Estoc

údaje

Hengerűrtartalom: 497 cm3

Max. teljesítmény: 40 LE (30 KW) 6500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 40 Nm 5000/min-nál

Fék elöl: 250 mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 190 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 195/45 R 15

Gumi hátul: 205/55 R 15

Tengelytáv: 1300 mm

Hossz: 1985 mm

Végsebeség: 125 km/h

Egyéb márka
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár