hirdetés
2008-03-12 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Az új BMW R1200 GS-esn végrehajtott fejlesztések legfontosabbja a kormányról szabályozható futóműbeállítás. Uraim! Önök talán nem is tudják elképzelni, milyen fontos szerepet játszhat egy férfi életében plusz két centiméter!

Ettől a két centimétertől nagyobbnak érezzük magunkat, magabiztosabban vesszük az akadályokat, és másképpen tekintünk a világra. Természetesen az új, 2008-as BMW R 1200 GS kormányról állítható futóművéről van szó!

A három éve, a K 1200 S modellen bemutatott rendszert a terepmotorozás igényeinek megfelelően továbbfejlesztve szerelték be a 2008-as GS-be. Az új futóműállító rendszer már nem csak a rugóelőfeszítést, hanem az első-hátsó csillapítást is képes beállítani.A bal kormánymarkolaton lévő ESA gomb hosszú ideig tartó benyomásával háromféle beállítás közül választhatunk, amelyeket kis ikonok jeleznek a műszerfalon. Az "egy sisak" jel a szóló motorozáshoz ajánlott előfeszítést, az "egy sisak és a súly" jel együttesen a csomagokkal megterhelt motor, a "két sisak" az utassal való motorozás beállítását jelenti. E három setting a közutakra szolgál, és mindhárom esetben a hátsó rugóstag, a Paralever előfeszítését változtatja.

Irányítóközpont: a bal kormánymarkolaton található az info center képenyőváltója (INFO), az ABS és a kipörgésgátló kapcsolója (ASC/ABS), valamint a futóműállítás (ESA) gombja.

A terepmotorozáshoz két további beállítást találunk: a "lapos hegyek" ikon a kis terepegyenetlenségeken való lassú és gyors haladáshoz, a "magas hegyek" ikon pedig a nagyobb egyenetlenségekkel tűzdelt terepen való motorozáshoz való beállítást élesíti be. Az első esetben 50 %-kal, a második esetben 100%-kal nő az első és a hátsó rugóstagok előfeszítése. A 100 %-os előfeszítés esetében ráadásul két centiméterrel megnő a motor szabad magassága is.

Nem is gondolnánk, mennyit számít ez a két centiméter! Alapállapotban az ember egy utcai motoron, míg kiemelt állapotban egy endurón érzi magát, arról nem is beszélve, hogy terepen mennyit jelent az a plusz két centiméteres szabad magasság.

A kijelzőn a kétféle terepmód ikonjai láthatók.

A rugóalap előfeszítése járó motornál, álló helyzetben lehetséges, az ESA gomb megnyomása után kis késéssel kezdődik meg, és az ikon villogása jelzi a folyamatot.
Az összesen ötféle rugóelőfeszítéshez - amely tulajdonképpen a pozitív és negatív rugóút arányát állítja be - beállításonként háromféle csillapítás rendelhető. Ezek közúti üzemmódban "Comf", "Norm" és "Sport" lehetnek, terep üzemmódban "Soft", "Norm" és "Hard". A csillapítás változtatása az ESA gomb rövid megnyomásával akár menet közben is lehetséges.

Itt pedig szóló üzemmód (Sport fokozatban) és a szóló+csomag üzemmód (Normál fokozatban) beállítások láthatók.

Az elmélet a gyakorlatban is egészen jól bevált. Míg a hullámos, tíz-húsz centis bukkanókon a GS utcai beállítással úgy viselkedett, akár egy rodeóbika, a bukkanós terepbeállítással egészen jól kivasalta az egyenetlenségeket, mindössze a hátulja pattogott néha el, majd ha a csillapítás mértékét softra állítottam, már ez az elpattogás is megszűnt.

A Telelever hidraulikája a kormányról állítható (jobb kép). Az ESA egység lelke az egykarú lengővilla bal oldalán, a vázcsövek között búvik meg (bal kép).

Érdekes még a BMW kipörgésgátlójának hatása is. Működésének alapját az ABS szenzor jelenti, amely ebben az esetben nem az irreális lassulásra, hanem a hátsó kerék szögsebességének az első kerék szögsebességéhez képest bekövetkező növekedésére lép működésbe úgy, hogy csökkenti a befecskendezett üzemanyag mennyiségét. Az alacsonyabb sebességi fokozatokban nagy gázadásra a motor olyan hangokat hallat, mintha kihagyna a gyújtása, egy azonban tény: a kipörgésgátló hatására a hátsó kerék még az út széli laza murvás talajon sem pörgött ki egy-egy pillanatnál tovább.

Az új R 1200 GS első pillantásra szinte semmiben nem különbözik elődjétől. A szemmel látható különbségek egy árnyalattal elegánsabbá teszik az előző évjáratok modelljeinél, a komolyabb változtatások a műszaki tartalomban keresendők. A legkomolyabb fejlesztést a kormányról állítható futóműhangolás jelenti.

Tudják, az a bizonyos két centiméter...

Címkék:  bmw , r 1200 gs , bioetanol


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

BMW R 1200 GS 2008-

BMW R 1200 GS

údaje

Hengerűrtartalom: 1170 cm3

Max. teljesítmény: 105 LE (77 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 115 Nm 5750/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80 H 19

Gumi hátul: 150/70 H 17

Tengelytáv: 1520 mm

Végsebeség: 217 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár