hirdetés
2009-07-20 , Írta: Égő Katalin, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

A BMW-fanatikusok utálni fogják. Kéthengeres, de nem boxer, nincs kardántengelye, sem egykarú hátsó lengővillája vagy Telelever első felfüggesztése. Viszont 2 398 000 Ft-os alapárával a gyár második legolcsóbb modellje, és ezért a pénzért egy nagyon jól használható élménymotort kap az ember.

Christian Pfeiffer tudja, mi a jó. A streetbike-freestyle-világbajnok egy átalakított F800S-sel trükközik 2006 óta. Kaszkadőrmotorján az átalakítások sokban hasonlítottak a 2009-ben debütáló F800R-re, amire idén le is cserélte. Nem mintha éppenséggel streetfighter álomgépnek szánta volna újdonságát a BMW. Sokkal inkább a középkategóriás csupaszok közé pozícionálja, az FZ6-ot, a Hornet 600-at vagy a Suzuki Gladiust megjelölve ellenfeleiként. És bár a maga 798 cm³-ével jócskán fölé lő a japán társaknak, teljesítménye alattuk marad. Nem úgy a nyomatéka. A maximum 86 Nm-ből a 90% már 5000-es fordulattól rendelkezésre áll.

Motorok BMW F 800 R 2009
Figyelem! Felvételeink forgalomtól elzárt területen, Borsay Szabolcs profi kaszkadőr közreműködésével készültek.
Az F800R-be ugyanazt a 87 LE-s, 798 cm³-es, soros kéthengeres motort építik, amely az F800S-ben vagy a GS-ben dolgozik. De ne gondoljuk, hogy csak a körítés változott – a német gyár igyekezett minden részletet a roadster család legkisebb tagjának igényeihez igazítani. Változtattak a váltófokozatok áttételén, míg 1-2-3.-ban az S változatéval megegyeznek, 4-5-6.-ban rövidebbre vették, ezzel a magasabb sebességekben is megtartja a motor rugalmasságát. Az erőforrás már 2000-es fordulattól húz, de még hatodikban is szépen el lehet csordogálni 70-nel. A váltó áttétele egyébként telitalálat ehhez a motorhoz. Egyesben 100 km/h-ig húzhatjuk, kettesben 130, hármasban közel 170-nél ér korlátjáig a mutató. A kényelmes, 130-as utazónál hatodikban 5500-at forog, és még ekkor rendelkezésünkre áll további 3000-es tartomány a tiltásig. Végsebességnek 200 km/h-t sikerült mérnem, de komoly szélvédelem hiányában ebben nem sok örömöt leltem. 5200-as fordulaton – az új típusú kiegyenlítő rendszer ellenére – (lásd a keretes írást) a kormányon és lábtartó végeken jelentkezik a kéthengeresek vibrációja, de a rezgést a tükrök sínylik meg leginkább.
Motorok BMW F 800 R 2009
A központi hátsó rugóstag előfeszítése tekerőgomb segítségével állítható a mindenkori terhelésnek megfelelően.
A futómű a költségcsökkentés érdekében nélkülöz minden, a BMW-nél megszokott extravaganciát. Az S egylengőkaros hátsó felfüggesztésével és fogazott szíjas hajtásával ellentétben az R lánccal hajtja a hátsó kereket, amelyet kétágú, alu lengővilla tart. Az átalakítások eredménye az 50 mm-rel hosszabb tengelytáv, de az ülés is kicsit alacsonyabb lett. A 800 mm-es érték biztatóan hangzik kisebb termetű pilótáknak is. Aki még ezt is sokallja, kérheti 2,5 centivel alacsonyabbal, a nyúlánkabbak meg ugyanennyivel magasabbal. Nekik ezt mindenképpen ajánlanám, mert hosszú tesztpilótánk panaszkodott, hogy a magasra és hátra szerelt lábtartók miatt erősen be kellett hajlítania a lábát, így a két térde kapta a legnagyobb terhelést. Elöl hagyományos, 43 mm-es teleszkópvillát találunk, nem a BMW Telelever rendszerét – mely egyébként zseniális szerkezet –, de az egyszerű megoldás könnyebb és mindenképpen olcsóbb. Nem állítható, de igen jó visszajelzéseket produkál, így ezt nem is írnám hátrányának.



A teszt alatt a múlt heti Alpok-túra kanyarjai villantak be, amitől a BMW-n ülve összefutott a nyál a számban. A megszállott kanyarkeresgélés során extrém rossz, felpúposodott, széttöredezett aszfaltba is belefutottam, ráadásul a hazáig vezető szakasz murvával felszórt földút, amit rezzenéstelenül vett a BMW. A kormánylengés-csillapító a vacak utakon nagyon jól végezte a dolgát, semmi beszitálás vagy kormánybizonytalanság nem rontotta el a napomat. A váz és a futómű csodás összhangban van a motor karakterisztikájával, feszesen és precízen dolgozik, kompakt egységes érzést ad, nem kell megfeszülni sem a fékezési, sem a kanyarodási manőverek során. A hátsó központi rugóstag csillapítása és rugó-előfeszítése is állítható, ehhez tekerőgombot találunk jobboldalt. Megmozdításához, bármennyire is kézre esik, kevés volt az erőm, szerencsére a gyári szerszámkészlet tartalmaz egy kulcsot, amellyel könnyebb a módosítás.

Motorok BMW F 800 R 2009
Az F 800 R 16 literes üzemanyagtartályát az ülés alatt hordja, ami nagyon jó hatással van a súlypont helyzetére
A fékek a Brembótól érkeztek, fémhálós fékcsövek adják a minőségi érzetet a két hatalmas, 320 mm-es, négydugattyús nyergekkel szerelt első tárcsa és a hátsó, egydugattyús, 265 mm-es féktárcsa mellé. Utcai BMW nem létezhet ABS nélkül, tesztmotorunkon is megtalálható volt ez az opcionális extra. A nyomásszabályozó finomítása után az első féknél teljesen kulturált az ABS reakciója, a hátsót használva már jobban érezhető a blokkolásgátló szakaszos működése.
Motorok BMW F 800 R 2009
A keskeny, fehér búrás irányjelzők a BMW gyári extralistájáról valók, akárcsak a jó hangú Scorpion sportdob
A műszerfal egyértelmű, semmit sem kell rajta keresgélni, minden adat egyértelműen és könnyen leolvasható. Külön jó pont a fehér számlapos fordulatszámmérőért, amelyben a használati tartomány még piros színkiemelést is kapott. A mutatósok mellett az LCD kijelző további adatokkal szolgál: fokozatkijelző, kilométer-számláló, napi számláló, az üzemanyaggal még megtehető út hossza, külső levegő hőmérő, sőt egy időmérő stopper is rendelkezésünkre áll. A K1300-asok után az F800R a következő BMW-modell, amely irányjelző fronton beállt a többi motorgyártó sorába, azaz balkezes, egygombos, a K1300R-tesztben már kritizált, érzéketlen szerkezettel kapcsolunk. 

Összegzés: Az F800R készen áll, hogy versenybe szálljon vetélytársaival, bár igen nehéz akár a Hornethez, akár a Gladiushoz hasonlítani. Ha valaki Hornetet akar vásárolni, akkor indokainak többsége egyben azt is megmagyarázza, hogy miért nem akar F800R-t venni. De ha egy olyan motor a cél, amellyel egyszerre lehet jókat motorozni a girbe-gurba mellékutakon, munkába járni, vagy éppen hosszabb túrára indulni, miközben benne van az európai motorgyártók különlegessége, akkor érdemes egy pillantást vetni rá is. Ahogy a Triumph Street Triple-re vagy az Aprilia Shiver 750-re…

Plusz:
  • Nagyon kezes
  • Minőségi kidolgozottság
  • Alacsony súlypont

Mínusz:
  • Erős vibráció 5200 1/min-nál
  • Megosztó külső



Rezgésgátlás – A kéthengeresek kiegyensúlyozása

Motorok BMW F 800 R 2009A BMW párhuzamos elrendezésű, kéthengeres motorjában a két dugattyú együtt jár, de az egyes hengerek munkaütemei felváltva követik egymást, így egy főtengelyfordulatra egy hasznos munkaütem jut, emiatt kapta ez a hengerelrendezés a 360°-os nevet. Ez a megoldás –az egyhengeres motorokhoz hasonlóan – nagymértékben kiegyensúlyozatlan lenne.

A BMW trükkje, hogy a forgattyústengely középpontjához kapcsolódó kiegyensúlyozó hajtókarral simítja ki az első- és másodrendű tömegnyomaték miatt keletkező, kellemetlen vibrációkat. Ez a plusz hajtókar egy majdnem vízszintes helyzetű kiegyensúlyozó lengőkarhoz kapcsolódik, és a dugattyúk hajtókarjaival ellentétes irányban mozog fel-le.

A kéthengeresek kiegyensúlyozására a különböző gyártók az alábbi módszereket, illetve ezek kombinációit alkalmazzák:
  • Legegyszerűbb esetben gumiágyazással elszigetelik a blokk rezgéseit a pilótától.
  • Nagyobb furatátmérő és kisebb lökethossz választásával csökkenthető a kiegyensúlyozatlanság.
  • Egymáshoz képest 180°-kal elfordított forgattyúcsapszeg-elhelyezéssel az elsőrendű nyomatékok kisimíthatók, de mivel a munkaütemek eloszlása nem egyenletes, a motor rázkódásra-billegésre hajlamos marad.
  • Kiegyenlítőtengely-beépítéssel: a forgattyús tengelyről meghajtott, de azzal ellentétes forgásirányú egy vagy több kiegyensúlyozó tengely alkalmazása.
  • „Harmadik hengerrel”: a Yamaha TMax 500-nál alkalmazott megoldás esetében a kiegyensúlyozó szerkezet egy harmadik hengerből áll, amely ellentétes irányú a két dolgozó hengerhez képest. Benne dugattyúszerű ellensúly mozog hajtókarra szerelve.

Címkék:  bmw , naked , teszt


2010-05-06 00:10:20

De jó.. Én ezt a modellt még nem is láttam. Tök jó hogy ilyen olcsó!!

2009-11-26 11:39:14

Ige, igen, igen! Mármint, igen, szeretnék egyet!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

BMW F 800 R

údaje

Hengerűrtartalom: 798 cm3

Max. teljesítmény: 87 LE (64 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 86 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1520 mm

Hossz: 2145 mm

Végsebeség: 220 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár