hirdetés
2010-06-14 , Írta: Gert Thöle, Képek: Jahn, BMW
Bookmark and Share

hirdetés

Mit tesz néhány új matrica és egy megváltozott vonalvezetés: az R 1200 RT túragép jóval karcsúbbnak tűnik, és a dohc hengerfejeknek köszönhetően állítólag jobban is megy.

Az RT igazi klasszikus, a GS-hez hasonlóan tartósan sikeres motorkerékpár, amelyet ez idáig egyetlen konkurense sem tudott megközelíteni. Több mint három évtizede, 1978 óta van a piacon (lásd a keretes írást a 13. oldalon). Akkoriban az Amerikában sikeres idomos Harleyk ellenfelének szánták, de az R 100 RT elnevezésű modell Európában is gyorsan saját piacot teremtett. Egyes államokban, például Franciaországban még a kiváló eladásokkal büszkélkedő R 1200 GS sikerét is túlszárnyalta. Németországban a kereslet az utóbbi években valamelyest csökkent, tavaly az R 1200 RT 814 eladott darabbal már csak harmincharmadik volt az eladási statisztikában.

Motorok BMW R 1200 RT 2010

Ideje volt hát a ráncfelvarrásnak, amely most néhány optikai és műszaki újításban jelenik meg. A műanyag burkolat dekoratív elemei és a kofferek egyaránt azt a célt szolgálják, hogy a túracirkáló optikailag kevésbé tűnjön túlsúlyosnak. Ezt a törekvést egyértelműen siker koronázta, az új modell karcsúbbnak, kisebb tömegűnek hat. Míg a motor hátsó része gyakorlatilag változatlan maradt, az elején sok módosítás történt. Bár a műanyag idomok az első pillantásra ismerősnek tűnnek, mégis teljesen újak. A designerek a tört felületekkel, fénytörésekkel és a felragasztott dekorációkkal minden létező trükköt bevetettek, hogy az RT-t könnyebbé és dinamikusabbá tegyék. Csak a széles fényszóró maradt, nagy erővel sugárzó, dupla tompított fényével.

Motorok BMW R 1200 RT 2010
A műszerek és a kijelző elrendezése változatlan, új viszont a design, a tükröződést takarófedelek csökkentik

A műszerek elrendezése a műszerfalon alapvetően szintén megmaradt, de a kilométerórát és a fordulatszámmérőt most takarófedél keretezi, hogy minimálisra csökkentsék a tükröződést. Egyértelmű volt, hogy a felújítás során az RT is visszatér a BMW egyedi megoldásától a hagyományos indexkapcsolóhoz. Rengeteg kapcsolójával és gombjával különösen a bal oldali kiszolgálóegység hat kissé zsúfoltnak, de hát valahol csak el kell helyezni a bőséges gyári és extra felszereltség számtalan funkcióját. A komplett kapcsolóegységek mellett a hidraulika műszerfalát is kicserélték.

Motorok BMW R 1200 RT 2010
Kapcsolótenger a bal kormányvégen hagyományos indexkapcsolóval és állítógyűrűvel a rádió működtetéséhez

A legtöbb érdeklődő számára viszont sokkal nagyobb jelentőséggel bírnak az erőforráson végrehajtott módosítások. Ezt alapvetően az új, radiális elhelyezésű szelepekkel ellátott dohc hengerfejek jelentik, amelyek eredetileg a HP2 sportboxeréből származnak, és mostanra már a GS-be is bekerültek. Csak hogy világos legyen: természetesen már régóta négy szelep teszi a dolgát a boxerben, viszont az a tény, hogy immár két felettük fekvő vezérműtengely és kis egykarú himbák működtetik őket, a mozgatott tömegek csökkenésének köszönhetően nagyobb szabadságot biztosít a vezérlési időknél, és stabilabb a fordulatszám is. Ezenkívül a szelepek radiális elhelyezése előnyösebb égésteret és ezáltal hatékonyabb égést is jelent.
Az új hengerfejek az RT esetében azonban nem nagyobb csúcsteljesítményt, hanem valamivel erősebb nyomatékot és egy 500/min-nel megnövelt maximális fordulatszámot eredményeztek. A sarokszámok: az eddigiekhez hasonló 110 lóerő, immár 7750/min-nél (eddig 7500/min), és 115 helyett 120 newtonméter, továbbra is 6000/min-nél.

Motorok BMW R 1200 RT 2010
A hengerfejfedelek alatt immár két vezérműtengely forog, amelyek egykarú himbákkal nyitják a szelepeket

Természetesen mindez nem jelent forradalmi újítást – és nem is annak szánták. Így a felújított RT az első métereken nem is tűnik különösebben másnak, mint elődje. A lágyan pulzáló boxer az eddigiekhez hasonlóan masszírozza pilótáját egyenletes vibrációival. Terhelésváltáskor viszont spontánabban, közvetlenebbül adja le az erejét, a motor élénkebbnek hat. A dohc boxert az alsó fordulatszám-tartományban egyértelműen nyomatékosabbnak érezzük.

A kipufogócsappantyúnak köszönhetően a motor hangja is dögösebb lett, a hangtompító változatlan megjelenése nyitottabb belsőt takar. A különbség viszont jóval kisebb, mint a hasonló módon átalakított GS esetében. A pilóta alig észlel belőle valamit, a hang sokkal inkább a kívülállóknak számít.

Motorok BMW R 1200 RT 2010
A kipufogócsőben lévő csappantyú szabadabban engedi lélegezni a hangtompítót, és ezáltal a hangja is dögösebb

A motor utasainak sokkal fontosabb a menetszél keltette zaj. Ez pedig a felső részén szélesebb szélvédőnek köszönhetően csökkent. Kevesebb turbulencia lép fel, a szélvédelem elsősorban a csak kismértékben felemelt szélvédőnél egyértelműen jobb lett. Ezenkívül a BMW szerint az új szélvédő más szempontból is előnyösebb: a kevesebb légörvény miatt a szélvédőt valószínűleg szívesebben állítják majd a legfelső állásba, a pilóta tehát inkább átnéz rajta, mint fölötte.

A futómű szintén gombnyomással állítható – legalábbis, ha az igencsak ajánlatos ESA opciót választottuk. Az ESA II fejlesztési lépcsőben az első és hátsó csillapítás mellett a hátsó rugó-előfeszítés és rugóerő-tényező is változtatható. Ez szélesebb állítási tartományban nyilvánul meg, az egyes fokozatok közti különbségek jobban érezhetők.

A BMW felárért kínált újdonságai minden bizonnyal kedvelt kütyük lesznek. Sok közülük azonban távolról sem puszta játékszer, hanem valóban ésszerű extra. Például a kötelező ESA II mellett a fedélzeti számítógép, a kipörgésgátló, a tempomat, illetve számos csomag- és túrakiegészítő. Ennek az összeállításnak az ára azonban már az 5 560 000 forintot is eléri. A rádióért elkért további 291 000 forintot a legtöbben nyilván megspórolják majd.

Címkék:  bmw , r 1200 , r 1200 rt , 2010 , menetpróba


2010-10-03 21:20:20

Matchline!

Köszönjük a jó kívánságokat. Egyszer talán itt is eljön az a világ, hogy átlag egy évi keresetből motort vehessen az ember fia, lánya. Tény ami tény, baromi jó motor lehet, szerencsés vagy.

2010-10-03 21:07:40

Tisztelt Olvasó Társak!

Nem áll szándékomban semmilyen véleményt sem minősíteni. Beérem annyival, hogy vannak helyzetek, amikor igenis ez a gép viszi el a pálmát. Ez év augusztusában lettem boldog tulajdonosa egy ilyen BMW R1200RT SE, vadonatúj gépnek. Igaz, nem Magyarországon élek, de elég az hozzá, hogy ahol normális kereseti arányok vannak, ott ez a gép nem luxus, hanem céltudatos munkával elérhető cél. Errefelé úgy átlagosan fél-egy évi bruttó munkabért lehet a tied.
Azért döntöttem a gép mellett, mert mindenben azt hozza, amire szükségem van. Ebben is látom a gép sikerének titkát. Oldaldobozok nélkül egy fürge, akár városi cirkáló, dobozokkal felszerelve, magasra húzott szélvédővel, kéynelmi felszereléseivel igazi távolság faló, de viszonylag nagy hasmagasságával és versenytársaihoz képest jóval kisebb tömegével a jó minőségű utakról letérve is megállja a helyét (no persze nem terepmotor), szóval egy igazi "all rounder". Igen, a technikai jellemzők, az extra felszerelések, nem utolsó sorban a biztonságot is szolgáló extra felszerelések megléte ebben a kategóriában már igen fontos és ha körülnéztek a piacon, ilyen sokrétű felszereltséggel nem sok versenytársa büszkélkedhet. A rádió kérdésében nem foglalok állást, legyen az elég, hogy talán ez az egyetlen extra, amit nem rendeltem meg a géphez, viszont helyette vásároltam hozzá egy a sisakokba épített intecom-os audió rendszert, amely nagyszerűen alkalmas zenehallgatásra is és ezt a GPS egyik szolgáltatásaként használom is. És végül, de nem utolsó sorban számomra nyomott a latba a döntés meghozatalakor a minőség, szolgáltatások, felszereléses, stb., mellett a márka image is. Ennyiért már ez is szempont, de egyedüli szempontként persze értelmezhetetlen lenne.
Számomra, számunkra (mivel feleségemmel túrázunk) ez a motor pont azt hozza, amit várunk tőle. Egyelőre csak belföldön tettünk hosszabb-rövidebb túrákat, de jövőre szándékozunk hazalátogatni vele Magyarországra is egy európai körtúrával egybekötve.
Kívánom erről a helyről minden motoros kollégának, hogy tudják valóra váltani álmaikat és olyan gépet vehessenek, amivel maximálisan elégedettek lesznek és beteljesíti vágyaikat.

2010-06-16 18:13:15

szerintem ide haza kevés lenne neki a távolság
szerintem ez az autopályán érzi jol magát. megindulni és megse állni Párizsig

2010-06-16 07:29:48

Rádió ide vagy oda, szerintem akkor is egy igazi kilóméter faló ez a járgány. Nem a legszebb gép, nem a legerősebb, de egy biztos, iszonyat kényelmes lehet hosszabb távon. És én el is tudnám képzelni itthon ezt a vasat! Csak annyit még hozzá, hogy kirrrrály!

2010-06-15 19:02:56

Áh, szóval a rádió helyettesíti a bukósisakot Értettem. Nekem akkor sem kellene rádió a fedélzetre

2010-06-15 18:53:43

FeR1 az elfogultságot már meg szokhatad volna itt csak a BMW a motor meg a Honda
amugy tetszetös verda de nem az én világom, de ez nem azt jelenti nem probálnám ki meg lehet jó is lenne második motornak vagy harmadiknak de ennyi pénz a világon soncs

2010-06-15 18:22:43

FeR1
Rádió azért kell, mert nagyon sok országban pl Amerika sok államában nem kötelező a bukósisak és arrafelé azért vannak távolságok ha motorozni akarsz. Általában hatalmas szélvédő van és ráadásul gyorsan se mennek, mert autópályán mehetsz 65 mérfölddel=104km/h(kietlenebb államokban 75). Szóval gyakorlatilag annyi értelme van mint egy kabrióba a rádió.

2010-06-14 18:11:41

Ha már csopper, akkor a V2 dübörögjön, a rock ráér, ha odaértem a bulira!

2010-06-14 17:34:23

Szép, szép. Egyszer majd talán ilyen lesz, ha felnövök. Mellesleg rádióról jut eszembe, egyszer túráztunk a srácokkal bicajjal, és valami nagy dübörgést hallok messziről közeledni. Végül megjelenik, egy bazinagy chopper és ha hiszitek, ha nem, az oldalára kb egy 50 W-os hangfal volt felerősítve, és dübörgött a Rock belőle. Érdekes látvány volt, az tuti.

2010-06-14 16:44:49

egy gagyi csocsóasztalon szebb markolatok vannak, egy ilyen apróságot kár volt csak ennyivel elintézni. viszont a "többi része" tökéletes.

2010-06-14 14:43:18

Az előttem szóló fiatalember szavainak igen nagy az igazság és valóságtartalma!

2010-06-14 11:03:33

Kiváló motor, bár kissé elfogult vele a német kolléga
Azt magyarázza már meg nekem valaki, hogy motorra mi a fenének rádió? Annyira bazári, mikor odaérek a dugóban egy ilyen mögé, ő nem tud haladni, mert böszme nagy, de legalább zenét hallgatva elállja az utat Erre találták ki a négykerekű márkatestvéreit, ott még nem is izzad!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

BMW R 1200 RT

údaje

Hengerűrtartalom: 1170 cm3

Max. teljesítmény: 110 LE (81 KW) 7750/min-nál

Max. forgatónyomaték: 120 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1485 mm

Hossz: 2230 mm

Végsebeség: 224 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár