hirdetés
2010-08-10 , Írta: Zsifkovics Zoltán, Képek: Mező János, Zsifkovics Zoltán
Bookmark and Share

hirdetés

Mindenki ismeri a „találd meg a 8 apró különbséget a két kép között” játékot. Hasonló feladat volt összehasonlítani a régi és az új R 1200 GS Adventure motorkerékpárokat.

Régóta kering a sajtóban, hogy a boxermotor elérte végső formáját, méretét, ezt cáfolni látszik az új 2010-es változatokba épített blokk. Első pillantásra szinte nincs is változás, de ahogy telik az idő, egyre több és több a felfedezhető differencia.

BMW R 1200 GS Adventure 2010
További képek a galériában. Kattintson a képre!

Megannyi apró változáson esett át az új Adventure, melyek inkább kísérői a motorblokkon tett átépítésnek. Változott a kormány íve, elvéve a kormányösszekötő felszerelés lehetőségét, de a markolat helyzete maradt, megcserélték a kijelzőn fellelhető információt, más a hengerfej kívül is nem csak belül, végre helyére került a ködlámpakapcsoló, megvariálták a tanksapkát, sportmotoros indexeket kapott, jobb oldalra került az olajbeöntő nyílás és még számtalan felhasználói szinten lényegtelen változás történt.

Motorok BMW R 1200 GS Adventure 2010

A lényeg az „új” blokk. Nem technikai újdonságról van szó, csupán a „nagy” GS megkapta a HP2 hengerfejét, amelyben immáron két vezérműtengely teszi a dolgát. Korábban érkezik a nyomaték, mely a lóerővel együtt megnövekedett. Az így kapott 110 LE 7750-es, a 120 Nm nyomaték pedig 6000-es fordulaton áll rendelkezésre. A vázon, futóműben nem alkalmaztak komoly változtatást a mérnökök, a tesztalanyunk tehát már kipróbált kerekeken fut.

Motorok BMW R 1200 GS Adventure 2010

Ebben a példányban ESA állítja a futóművet, melyet álló helyzetben négy pozícióba állíthatunk: vezető, vezető csomaggal, vezető utassal, vezető utassal és csomaggal. Ha ezt beállítottuk, menet közben a kényelmet léptethetjük, comfort, normal és sport beállításra. A megállásnál ABS segít elkerülni a megcsúszást, a gyors rajtnál pedig kipörgésgátló kontrollálja a hátsó kerékre küldött erőt.

Miután elolvastuk, mit ígér a gyár, lássuk, mi az, amit ebből átlagos motoros látni, érezni fog.

Gombnyomásra indul, olyan boxeresen billegve, de amikor felbőg a blokk, megnyugszik. Az első komoly benyomás a kipufogóból érkezik. Már sportdob lenne rajta? Nem, a BMW kifogta a szelet a sportkipufogó-gyártók vitorlájából, hiszen alapban érces hanggal távozik a gáz a csöveken át. Ennek oka az elektronikusan vezérelt csappantyú, mely terheléstől függően változtatja a nyílást, állítólag alacsony fordulaton nyomatéknövekedést ér el. Ez a hang sajnos sokszor zavaró, már-már kicsit traktoros, és ami a legfőbb gond, hogy nincs választás. Ez van. A váltó kissé nyers nekem, bár ezt betudom az 500 km futásteljesítménynek, később ez már nem zavar.

Motorok BMW R 1200 GS Adventure 2010

Az indulás olyan élményt nyújt, hogy azt hiszem, sportmotoron ülök. Hihetetlenül erősnek hat, első és második fokozatban be is avatkozik a kipörgésgátló, amitől kis híján különválok a motortól. Gyújtáselvétellel operál, ami nálam pluszgázadást eredményez, hiszen lefullad, majd hirtelen visszaadja a gyújtást, ezt ismételgetve. Ha erre nem számítunk (és miért számítanánk arra, hogy leáll a motor), komoly meglepetés érhet. Szerencsére kikapcsolható ez a funkció. Az első sokkon túljutva nagyon meggyőző a tolóerő, amely előbb érkezik és tovább tart, mint az egy vezérműtengelyes változatban.

Motorok BMW R 1200 GS Adventure 2010

Háromezres fordulatnál érkezik a nyomaték, alatta inkább a rázkódásé a főszerep. Innen egészen ötezerig nagyon megy, főleg ha hozzávesszük a közel 260 kg-os tömeget, amelyet mozgatnia kell. Itt elfogy a növekedés és kb. 6–6500-as fordulatig nincs meglepetés. Viszont ami ez után következik, az maga a brutalitás – ha teljes gázállással megyünk –, hiszen képes harmadikban is elemelni a talajtól az első kereket. A változatlan futómű nem szereti a teljes gázzal kigyorsítást, ugyanis hirtelen elkönnyül a motor eleje és szitálni kezd a kormány. Egyenesen ez nem gond, de egy kanyarból kigyorsításnál okozhat problémát. Mivel nem tudtam minden futóműbeállítás-kombinációt kipróbálni, így csak azokra hagyatkozom, amit tapasztaltam.

BMW R 1200 GS Adventure 2010

Egy személy csomag nélkül, ez volt az alap. Comfortnál kissé hintás lett, a normal beállításnál olyan viselkedése volt, mint egy normál túramotornak, a sport fokozatot viszont csak hibátlan úton javaslom, egyéb, a magyar utakra jellemző kátyús részeken vesekőzúzásra kifejezetten alkalmas. A legjobbnak utassal, csomagok nélkül, sport fokozatban éreztem. Stabil egyenesfutás, hintázás nélküli pontos kanyarodás, kigyorsítás, rossz úton is tökéletes kényelem és komfort. Olyan, mintha erre készült volna az egész motor. A teszt során 6,4 literes fogyasztást mutatott a műszer, de még így is 500 km feletti a hatótávja, ahogy az egy világjáró motorhoz illik. Az erős blokk könnyedén repíti, a remek fékek viszont több, mint elegendőek a megállításhoz. A hátsó fék, mely 265 mm-es, önmagában csak könnyed lassításra alkalmas, mert a blokkolásgátló nagyon hamar beavatkozik, szemben az elsővel, amely 305 mm dupla tárcsafék, nem sikerült megingatnom, és olyan fékerővel bír, hogy az bármilyen helyzetben képes megállítani az óriás GS-t.

Összegzés:

a régi és az új GS közötti különbségek minimálisak, mégis egymás után próbálva a két motort, lényeges a nagyobb motorerő, de ezzel elvesztette a nyugodt, túrázós jellegét, inkább sportos, a fékek kevésbé harapósak elődjénél, viszont sokkal hatékonyabbak, a kényelem megmaradt, fogyasztásban nem tudtunk reális képet kapni. Szóval jó hír az, hogy nem kell fejvesztve rohanni és befizetni az új motorra az előleget, bár ez ugye pénztárcafüggő. A tesztalany ára átlépte az 5,4 millió forintot, amiért rengeteg hasznos extrával ruházták fel, valamint a regisztrációs adót is tartalmazza.

Nyomatékosabb erőforrás
Telt, sportos kipufogó hang
Kimagaslóan nagy hatótávolság
Kikapcsolható kipörgésgátló
Kissé nyersen kapcsolható váltó
Hátsó féknél túl hamar beavatkozik az ABS
Címkék:  bmw , r 1200 , r 1200 gs , adventure , 2010 , teszt


2010-08-16 13:27:50

Szééép

2010-08-16 07:29:31

Pedig nagyon jók az endurók! A BMW is nagyon jó, már majdnem olyan jó, mint egy ........

2010-08-15 09:46:30

Na igen, ez egy motor azt mondom. Ha addig élek is, de tuti lesz egy ilyenem. BMW forever!!

2010-08-12 19:01:14

Nem szeretem az endúrókat, sem az ilyen nagy böhöm gépeket. De ez..... Ide vagy 5öt!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

BMW R 1200 GS Adventure

údaje

Hengerűrtartalom: 1170 cm3

Max. teljesítmény: 110 LE (81 KW) 7750/min-nál

Max. forgatónyomaték: 120 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80 R 19

Gumi hátul: 150/70 R 17

Tengelytáv: 1510 mm

Hossz: 2240 mm

Végsebeség: 220 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár