hirdetés
2010-05-21 , Írta: Peter Mayer, Képek: Jacek Bilski
Bookmark and Share

hirdetés

Az egyhengeresek túlságosan durvák, a kéthengeres szupermotók pedig túl drágák? Lehetséges. Az Aprilia és a Ducati középkategóriás funbike-jai viszont jó néhány motorost megnyerhetnek a szupermotók számára.

A Ducati első kereke éles füttyel fog talajt, két gyors kormányrángás szalad át a motoron, majd egy tizedmásodperc alatt visszatér az egyensúly. Éppen időben ahhoz, hogy még be tudjam lőni a következő kanyar ideális ívét, ráforduljak, és – talán megint egy keréken – kigyorsítsak. Versenypálya? Alpesi hágó? Az is lehetne. De bármilyen szokványos, kis forgalmú hely is megteszi. Ahol az utak keresztbe-kasul szelik át a tájat, aligha téved arra bárki is, és az aszfalt sok-sok év hegeit viseli, ott a szupermotók igazi otthona.

Azok az egyhengeres motorok, amelyek egykoron kiemelték a szupermotókat az ismeretlenség homályából, jó ideje már csak a sor végén kullognak. A szegmensben ugyanis már régóta a kéthengeres koncepciók uralkodnak. A nagy driftgépek, mint a KTM 990 Supermoto vagy a Ducati Hypermotard 1100 jobb menetkultúrájukkal, nagyobb teljesítményükkel és nyomatékukkal meggyőzőbbnek bizonyultak, mint az egyhengeresek. Egy hibájuk mégis akad: az áruk. A nagy lökettérfogatú motorokért csaknem 4 millió forintot kell leperkálni. Ez igen sok pénz egy szórakozási tárgyért, legyen az bármilyen vonzó.

Motorok Aprilia SMV 750 Dorsoduro
Ahogy tetszik: legyen az kószálás vagy száguldás, a Dorsoduro egyértelműen az egyik legsokoldalúbb funbike

Így érthető, hogy az Aprilia telibe talált az SMV 750 Dorsoduróval a 2008-as szezonban. 90 fokos V2-es erőforrás, 88 lóerő és a 2 499 900 Ft-ért képében egy olyan ár, amely a legnépszerűbb egyhengeresek árszínvonalán volt. Most, két évvel később az olaszok még rátettek egy lapáttal: 50 000 forint felárért a Dorsodurót már ABS-szel is lehet rendelni.

Legfőbb ideje volt, hogy a konkurencia is megmozduljon végre: megjelent a Ducati bébi Hypermotardja. Első pillantásra csak a hangtompítófedélen található felirat különbözteti meg az 1100-astól, a többi rejtve marad a fürkésző tekintetek előtt. A régi 800-as Monster (803 cm³) furat-löket aránya, a mostani, 696-os Monster hengerfejei, könnyű lendkerék a 848-as Superbike-ból, mindehhez könnyebb motorblokk, egy 43-as villa (1100-as: 50-es), és már kész is van a kistestvér. 190 kilogrammja hattal kevesebb, 82 mért lóereje csak hattal gyengébb – 2 885 000 Ft-os ára viszont csaknem 907 000 Ft-tal olcsóbb, mint az 1100-asé.

Motorok Aprilia SMV 750 DorsoduroMotorok Aprilia SMV 750 Dorsoduro
A nagyméretű hangtompítót ügyesen integrálták. Új: kiegyenlítőtartállyal ellátott Sachs rugóstag

És amit a sarokszámok már sejtetnek, azt a Minimotard a gyakorlatban is igazolja. Mindenekelőtt a szűk kanyarokból való kigyorsítása meglepő. Igazán élvezetes az, amilyen lágyan, nyomatékosan és könnyedén uralhatóan indul már a legalacsonyabb fordulatról – és amilyen erősen emlékeztet a nagy testvérre. Olyannyira, hogy jó néhány szupermotó-rajongó gondban lenne, ha nem közvetlenül összehasonlítva kellene megkülönböztetnie a két modellt. És a helytelen válaszért még csak szégyellnie sem kellene magát. A hasonlóságot ugyanis a számok is megerősítik: 6,7 másodperccel állásból 140 km/h-s sebességre gyorsításhoz a 796-osnak mindössze fél másodperccel többre van szüksége, mint az 1100-asnak. Csak a fordulatszámmérőre vetett pillantás árulja el, hogy az „egészen kis fordulatszám” mégiscsak relatív.

Motorok Aprilia SMV 750 DorsoduroMotorok Aprilia SMV 750 Dorsoduro
Az Aprilia egyet jelent a korszerűséggel: háromféle mapping, ride-by-wire és ABS. Az Aprilia a szupermotók között is meghatározó

A 4000-es jelzést azért mindenképpen el kell érnie a fordulatszámmérő mutatójának ahhoz, hogy a rövid löketű motor elég erőt gyűjtsön a kanyarból való kigyorsításra. Érzésre viszont mindössze a felét kell hoznia. Hiszen ami a kisebb lökettérfogat nyomatékából ebben a helyzetben hiányzik, azt a már említett kisebb lendtömegnek köszönhetően kiegyenlíti. Ráadásul rendesebben is viselkedik. Vibrációkat csak a fordulatszám-tartomány legfelső harmadában tapasztalhatunk, a sebességváltás selyempuhán zajlik, a kuplung pedig az APTC-technikának köszönhetően akár egy ujjal is működtethető.

Maradéktalan lehetne az örömünk, ha a terhelésváltás a kanyar csúcspontján esetenként nem rontaná el az ívet – és ne jutna eszünkbe az állandóan a sarkunkban lihegő Aprilia-pilóta. Mintha provokálóan azt kérdezné: levegőhűtés, kétszelepes hengerfej, mi köze van ennek az archaikus technikának a szupermotókhoz? Hiszen a Piaggio-konszern a hagyományokat inkább a Moto Guzzi vagy a Vespa-robogók háza táján ápolja, az Aprilia sokkal inkább a korszerűség jelképe. A vízhűtés, a két felül fekvő vezérműtengely, a hengerenkénti négy szelep és az elektronikusan működtetett pillangószelepek (ride-by-wire) gyakorlatilag pontosan a klasszikus Ducati-erőforrás műszaki ellentéte.



Elöljáróban annyit: azt az érzést, amit a nyomatékhullám meglovagolása jelent a Ducati nyergében, az SMV erőforrása távolról sem tudja felidézni. A tények viszont az Aprilia erőforrása mellett szólnak. Legyen az a már említett kigyorsítás a szűk kanyarokból vagy az ez után következő sprint a következő fordulóig, az Aprilia nem csak az utolsó sebességfokozatban rövidebb áttétele miatt általában egy hajszálnyival jobb a Ducatinál.

Ha az egyenesek hosszabbak lesznek, akkor a 750-es érezhetően nagyobb pörgőssége – és persze 6 lóerővel nagyobb csúcsteljesítménye – további előnyt jelent számára. Ráadásul a Dorsoduro erőforrása ezekben a tartományokban is jólnevelten viselkedik, és a Ducatinál jóval kevésbé vibrál. Üröm az örömben: a durva terhelésváltást a kanyar közepén a korszerű hajtómű sem ússza meg. Épp ellenkezőleg: a pörgősebb sport móduszban a V2-es még a szokásos túrabeállításnál is durvábban veszi a gázt, anélkül, hogy csúcsteljesítménye vagy nyomatéka nagyobb lenne. Esőre való móduszban a reakciók valamivel visszafogottabbak, de a jelentős nyomatékcsökkenés miatt úgysem fogjuk ezt a beállítást választani.

Motorok Ducati Hypermotard 796 2010
A bedöntésről felismerhető: egy Hypermotard soha, semmit nem csinál félgőzzel

Végül is a szupermotó lényege a kanyargás, a bedöntés. Nem ésszerű dolog, hanem mindenekelőtt élvezet. A két olasz modell futóművének kialakítása pedig pontosan ezt közvetíti. Már maga az üléspozíció. Egyenesen tartás, széles kormány, laza ergonómia, ami első látásra átlátható és rokonszenves – még akkor is, ha a mögöttük húzódó filozófiák érezhetően különböznek.

Az Aprilia terepmotorszerűen magas kormánnyal és mély üléssel fogadja pilótáját, a Ducati lapos kormányával és viszonylag magas ülésével inkább versenysportos üléspozíciót kínál. Nem minden következmény nélkül. Míg a Dorsoduro tökéletesen eltalált kiegyensúlyozottságával teljesen semlegesen és stresszmentesen, mégis fürgén kanyarog, addig a Hypermotardot a kanyardzsungelben elkapja a versenyláz. A motor alacsonyan lévő eleje mohón veti magát a kanyarokba, ez után azonban állandóan ellen kell tartani neki, nehogy beessen.

Motorok Ducati Hypermotard 796 2010Motorok Ducati Hypermotard 796 2010
Egyszerűen Ducati: legyen az az egykarú lengővilla vagy a levegőhűtéses L motor, a 796-os Hypermotard is továbbviszi a Ducati hagyományait

A jelenség alaposan el tudja rontani a jókedvünket – na meg persze a tiszta ívet. A Hypermotard-rajongók ezt az 1100-asról már jól ismerik. Immár a Ducati szakemberei is tisztában vannak a problémával: nem véletlenül emelték meg egy öt centiméterrel hosszabb villával a 2010-es palettára újdonságként felvett Hypermotard 1100 Evo SP elejét. Ami persze a 796-oson nem segít. A Babymotard még a valójában semleges Bridgestone BT 016 abroncsokkal is igencsak szeszélyes természetű.

Vigaszt jelenthet, hogy a rugózó elemek hangolása kényelmes az országúti tangóhoz és megbízhatóan kisimítja a legrosszabb utakat is – amelyeken az Aprilia pilótája legfeljebb a jó párnázású ülésére hagyatkozhat. A villa ugyanis az új, kiegyenlítőtartállyal ellátott rugós taggal együtt is meglehetősen érzéketlenül reagál az út egyenetlenségeire.

Motorok Ducati Hypermotard 796 2010Motorok Ducati Hypermotard 796 2010
Stílusos: a Hypermotardot a műszerektől a behajtható tükrökig a hegyes formák uralják

A Dorsoduro viszont jóváteszi a dolgot a fékek terén. Adagolhatóságát és hatását tekintve kombinált Brembo féke a géposztály sztenderdjének felel meg. Az, hogy az ABS még rátesz erre egy lapáttal, ésszerű, és a szupermotók között ezzel az Aprilia az átlag fölé emelkedik. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy az extrém fékezéseket próbálgató szupermotósok sem becsülhetik túl a csalóka biztonságot. A Shiverhez hasonlóan tapadós aszfalton a Dorsoduro is hajlamos megemelni a hátulját vészfékezéskor, sőt, egy előreszaltó lehetőségét sem zárhatjuk ki. Kritikus körülmények között viszont egyértelműen többet számít a biztonság, mint ez a hiányosság.

De pont az Aprilia ABS-e bizonyítja, hogy a szupermotók sokkal többre képesek, mint az esti néhány kör megtételével elért pár perces élvezetre. Erre a többletre megint csak a Dorsodurót látjuk igazán hivatottnak. Kiegyensúlyozott, majdhogynem túrázásra is alkalmas alapváltozatát a tartozékként megvásárolható textiltáska vagy a zselés ülés új fényben tünteti fel. Még akkor is, ha a szélvédelem a szupermotókra jellemzően bizonyos határok között marad, és a 250 kilométeres hatótávolság pusztán elméleti dolog. A megjósolt 13 liter helyett a Dorsoduro tankjába ugyanis méréseink szerint csak 11,8 liter üzemanyag fér.



A Ducati jóval közelebb áll a szupermotók lényegéhez. Csomagot kizárólag két, a tankon átvetett nyeregtáskában tudunk magunkkal vinni, szélvédelme egy hajszálnyival még gyengébb, és bár a visszahajtható tükör jó ötlet, de az annál kevésbé, hogy kedvezőtlenül, a látómezőn kívül sikerült őket elhelyezni. Legalább 4,7 literes fogyasztása visszafogottnak nevezhető (Aprilia: 5,2 liter), utasa pedig a jó párnázású ülésen kimondottan jól érzi magát.

Összegzés:

A két olasz modell nem várt módon különbözik egymástól. Míg az Apriliának sikerül a funbike feelinget és a mindennapokra való alkalmasságot egy kalap alá hoznia, a Ducati kompromisszummentesen testesíti meg a szupermotók lényegét. Ezt viszont majdnem olyan jól teszi, mint az 1100-as Hypermotard – csak éppen 907 000 forinttal kevesebbért.

Címkék:  smv 750 , aprilia , dorsoduro , ducati , hypermotard , 796


2010-06-02 07:50:18

Sokat ment aprószemű macskakövön biztos. . . . . .

2010-05-26 09:15:55

ja hát igen. Terepesre kopott a gumi az szfalton vagy nem tom mi lett ott

2010-05-25 21:21:25

ja meg milyen gyorsan cseréltek rajtuk gumit

2010-05-25 12:41:41

Ne is mond! A Mission Imposible 2-ben is a triumphoknak sor négy hangja volt! Szégyen!!!

2010-05-25 11:50:20

Ez igaz......az igenember című filmre gondoltam, abban is egy ilyen fuvarozza a meztelenű dzsimkerit, aki behúzott kuplunggal gyorsít, ráadásul hol v2, hol sor négy hangon brummog alatta a Ducati......

2010-05-23 16:13:49

Én simán jó lennék Ducati marketingesnek! Csak jót, a rosszat meg elhalgatnám...

2010-05-23 10:37:34

van az feketében meg fehérben is, meg ha kiveszel egy gyertyát akkor meg egyhengeres hangja lesz

2010-05-22 23:00:02

Én már rég vettem volna, csak az idétlen piros szín.....................Meg néha sornégyes hangja van, ez meg zavarna egy kicsit...........

2010-05-22 20:40:05

egyre inkább ugy érzem vennem kell egy Ducatit egyszer

2010-05-21 21:27:13

Előhozza a szunnyadó fenevadat...nem egy életbiztosítás közúton, de hát valamiben meg kell halni. És csak gondolat bánt engemet, ágyban párnák közt halni meg. Akkor már inkább kanyarból kigyorsítva egykeréken! Petőfi is erre gondolhatott annak idején

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Ducati Hypermotard 796

Ducati Hypermotard 796

údaje

Hengerűrtartalom: 803 cm3

Max. teljesítmény: 78 LE (57 KW) 8000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 77 Nm 6250/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1455 mm

Végsebeség: 205 km/h

Ducati
Aprilia SMV 750 Dorsoduro

Aprilia SMV 750 Dorsoduro

údaje

Hengerűrtartalom: 750 cm3

Max. teljesítmény: 91 LE (67 KW) 8750/min-nál

Max. forgatónyomaték: 82 Nm 4500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1505 mm

Végsebeség: 220 km/h

Aprilia
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár