hirdetés
2010-10-05 , Írta: Zách Dániel, Képek: Égő Katalin
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

hirdetés
Get Adobe Flash player

Észrevették, hogy manapság a legmenőbb túraendurók motorja kéthengeres, hengerűrtartalma meghaladja az ezer köbcentit, és legalább száz lóerős? Húsz éve mindennek a fele is elég volt a sikerhez, amit az Aprilia Pegaso 650 hosszú története is bizonyít. Most mégis sokan szabadulnának tőle.

hirdetés
Get Adobe Flash player

Úgy tűnik, néhány márka lemond a nagy utcai egyhengeres motorokról. Mindez egy olyan időszak után történik, amikor szinte nem is lehetett kudarcot vallani a kompakt, jól manőverezhető, általában kedvezőárú típusokkal. Gondoljunk csak a kilencvenes évek elején bemutatott BMW F650-re vagy az Aprilia Pegaso 650-re. A bajorok első lánchajtású típusa sokáig az Apriliával együtt készült a noalei gyárban. A BMW négy- az Aprilia ötszelepes hengerfejet viselt, de az alapok azonosak voltak.

Motorok Aprilia Pegaso 650

Mindenre alkalmas motorkerékpár – állították akkoriban ezekről a szoftendurókról, mert erősnek, nyomatékosnak és nagyon praktikusnak tűntek. A hegyvidéki kanyargáson kívül könnyen lehetett rájuk csomagokat rögzíteni és az utas sem reklamált a túra végén. Ismerős erények, ugye? Csak nagyságrend változott. A Pegaso nem csupán kellemes formájú, a zord enduró külsővel szakító motorkerékpár volt, de a kategória főként japán tagjainál lényegesen kulturáltabb és többségüknél modernebb motorral szerelték.

A hatötvenes slágertermék volt, csak Németországban nem lett igazán sikeres. Ott többet számított a BMW jól kiépített szervizhálózata, és márkával kapcsolatos bizalom, még ha az F nem is nézett ki olyan jól, ráadásul drágább volt, mint olasz rokona.

Motorok Aprilia Pegaso 650
Minden ódivatú, de legalább működik. Csak a vízhőfokmérő párásodik kicsit

Kényelmes motor. Jut eszünkbe rögtön, miután elhelyezkedtünk a tesztben szereplő Cube vagyis egy középidős, de még nem befecskendezős példány nyergében. Mindössze harminckétezer kilométert mutat a számláló a régimódi műszerfalon, ami a 2000 körüli gyártási év ismeretében azonnal az apróhirdetések mesevilágában létező idős, svájci fogorvos házaspárt juttatja eszükbe, akik alig több mint háromezer kilométert tettek meg a motorral évente. A terjedelmes műanyag idomzat rendben van, még a díszcsavarokat is a helyükön találjuk, azt pedig, hogy a műszerház mellett belátunk az elektromos csatlakozókhoz, megbocsátjuk az olasz motornak.

Motorok Aprilia Pegaso 650
A kényelemre nem lehet panasz. A nyereg elöl és hátul is jól párnázott, ami főként a közúti és nem a terepmotorozásnak kedvez

A Pegaso egyrészes nyerge kis szintkülönbséggel választja el az első és a hátsó részt, az utas oldalt kapaszkodhat és mindkettejüknek van lehetősége némi helyezkedésre, ha elzsibbadtak már az egyhengeres vibrálásától. Mert azért abból, a kiegyenlítő tengely ellenére gazdagon kapunk a teljes használható fordulatszám tartomány mindkét végén. Az ötfokozatú váltótól, a korabeli tesztek és összehasonlítások olvasása után nem is várunk mást, mint pontos kapcsolhatóságot, de hosszú úton járó váltópedált. Az első négy sebességet használhatjuk városban, mert az ötödikbe kapcsolva, hatvanas tempó alatt szenved a gép, ötvennél pedig visszaváltásért könyörögve rázza a láncot.

Motorok Aprilia Pegaso 650

Ha háromezer fölött tartjuk a fordulatszámot, szinte megtáltosodik a Pegaso. Ötezres fordulatig jól gyorsul a kétszáz kilós motor, de azért ne gondoljunk egy mai KTM dinamikájára. Hatezer fölé nincs értelme hajszolni, pedig Alexandra, a gép tulajdonosa állítja, az Aprilia a százhatvanas tempóra is képes. A fogyasztással kapcsolatban kisebb vita alakul ki köztünk. Nem hisszük, hogy a gyakran tapasztalt hétliteres érték normálisnak tekinthető egy ekkora motor esetében. Aztán benézünk az ülés alá (a nyereg szuperpontosan jön le és kattan vissza a helyére) ahol megpillantjuk a két, egyenként 33 mm-es Mikuni karburátort. Lehet, hogy Alexandra tényleg sportosan vezet?

Motorok Aprilia Pegaso 650Sokat várunk a Brembo feliratukkal büszkélkedő fékektől. A betétek kopórétege rendben van, ennek ellenére nagy késés után kezd el lassítani kétdugattyús első fék, a hátsó keréktől pedig fokozatosan távozik a tapadás, ahogy a puha és nem állítható első teleszkópok összeülnek. Erről és a fékfáradásról szólnak a tesztek is, de azt egyik sem említi, hogy az amúgy masszív fordított első teleszkópvilla milyen könnyedén elcsavarodik, amikor végre kialakul a fékhatás. Az Aprilia központi szervizének véleménye szerint mindez nem számít különlegességnek a húsz év körüli konstrukción, melyet a 2004-ben befejeződött gyártás utolsó éveiben hagyományos teleszkópokra cseréltek.

A szakszerviz véleménye szerint nagy problémák nem sújtják a Rotax blokkos Pegaso 650-eket, de jó tudni, hogy az osztrák motorblokk gyártótól származó hajtómű alkatrészei drágák, igaz legalább minden kapható. Súlyos hibákra nem kell számítanunk, de a magyarországi kínálatban sok a bizonytalan előéletű, Olaszországból származó Pegaso 650.

Vásárláskor érdemes benézni a szelepfedél környékére, mert ott előfordulhat olajszivárgás. Ezt a most kapható, módosított tömítéssel javítható. Ha recsegő hangot ad az önindító, valószínűleg a végét járja a szabadonfutó, aminek cseréje nem olcsó.

A 2001-től gyártott Pegaso 650 i.e. befecskendező rendszerének hibatárolóját csak a szervizek célszámítógépe képes kiolvasni és itt állíthatják be megfelelően a gyakran eltekert CO Pot métert is. Amúgy is előfordulhatnak elektromos problémák, de ezt a nehézkes indítás, az indokolatlanul felvillanó kontrollámpák és a rángató motor úgyis hamar elárulja. A szárazkarteres blokk élettartama nagyban függ attól, hogy hidegen nem hajtották-e, illetve, hogy a tulajdonos rendszeresen és szabályosan ellenőrizte-e a motorolaj szintjét.

Összegzés:

Az Aprilia Pegaso jó választás lehet a középhaladóknak, az egyhengeresek rajongóinak, azoknak, akik hétköznapokon is motorral közlekednek a városban, de néha szerpentineznének egy kicsit illetve az Alexandrához hasonló, magas növésű hölgyeknek, ha félmillióért keresnek jó állapotú nagymotort.

Címkék:  aprilia , pegaso , 650 , használt motor teszt


2010-11-02 22:56:11

Pl itt 95-től 2005-ig:
http://www.manualedereparatie.info/categorii/aprilia.html

2010-11-02 13:58:47

Azt nem kaptam hozzá.
De hol találok olyat?

2010-11-02 09:27:22

Gépkönyv?

2010-11-02 08:14:50

Szevasztok egy kis segitség kéne. A 650 apriliámba motor olajat szertnék cserélni milyet vegyek és mennyit.

2010-10-23 10:21:32

Szerintem a karbis Pegaso amúgy is többet zabál, ha a karbi nincs rajt belőve. A sajátom 2003/11 IE, és nagyban függ a fogyasztása attól hogy hogyan használom. Azt nem mondom hogy keveset eszik, de ha ésszel túrázik vele az ember (max 120, kivétel előzésnél) akkor megáll 5 literből, na meg a benzin sem mindegy, hogy mit tankolsz. Átlagban 5,5 litert mértem.
Nem cserélném le a gépet semmi pénzért egyenlőre, bár idén vettem, a 4-5000km nem túl sok egy idény alatt, de elég sz*r idényünk volt. Szerintem megbízható, de minden motornak meg kell adni ami jár(víz, olaj, lánc, gumi, meg egy kis törődés.) Jövőre felkerül rá az Ankee gumi is, még nem tudom milyen, mert a gyári, meglehetősen kopott MT90-es Scorpionok vannak rajt.

2010-10-19 19:40:40

Szevasztok!hát engem nem érdekel nagyon ki mit mond de cáfolni fogok!!!
Nem igaz hogy benzin temető én mocim 3-4l/100km.De úgy hogy megpakolva 2 személlyel.lehet ezt azzal értem el hogy 110-es tempot diktáltam neki és lám csodát volt aki csak lesett az igaz hogy 300km-után zsibad az ember de nem találták fel azt az ülést amitől nem!Még autóban sem ha igen bocs tévedtem Ugyhogy én maradok az Olasz félvér mocimnál nem bántam meg!Éve hajtom most 34000km van benne és hála istenek nem volt komolyabb baja sem.Gumik meg egyenesen mintha rá öntötték volna anakee az a faja gumi

2010-10-13 08:12:08

Nem kevés, de vezetési stílustól függ. 7 liter, meg is lett jegyezve, hogy Szandra lehet nem túl takarékosan használja. Az én Ybrahimom is képes 2,8literrel is eljárni, de általában mégis 4-4,5körül fogyaszt, ha tempósan haladok. Most mondjam azt, hogy benzintemető? Mert egy 250-től a 4,5 az sok, ráadásul úgy, hogy injektoros. De ez nem a motor hibája, hanem az enyém, mert hajtom. Télen és amíg bejáratós volt, mondom, nem evett 3litert sem. És hidd el ez az Aprilia is elmegy bőven 4,5-5literből, ha nyugisan van meglovagolva.

2010-10-13 06:54:47

6-8 liter neked kevés.

2010-10-12 19:57:45

Miért lenne benzintemető?

2010-10-12 18:52:56

Nekem ami Olasz az nem jó lehet benne bármilyen blokk is, amúgy is 1 benzin temető. Én még nem láttam olyant hogy Olasz és Jó.

2010-10-11 10:43:44

Egy Teneré helyett nincs más megoldás

2010-10-11 10:42:13

@FeR1 megoldás lehetne a 2005 -től gyártott Pegaso Strada, vagy Trail esetleg Factory. Abban már az XT660 erőforrása van.
@bajszi - Ezt nem értem, hogy miért lenne baj. A cikkben szereplő is Osztrák szívvel van a későbbiek pedig Yamahával. A 2005 -modeltől a "fedélzeti számítógépen" ECU -ben is meg lehet adni az értékeket mint pl a CO, keverék képzés stb. Ami némi módósításra és teljesítnény növekedésre is lehetőséget ad

2010-10-05 18:15:15

Az baj?

2010-10-05 17:23:36

Egy baja van neki hogy olasz.

2010-10-05 13:40:54

Hm. Transalp....majd 150.000-nél. Esetleg. Ahhoz még több mint 80e hiányzik......

2010-10-05 11:58:51

Inkább a Ténéré De ez sem rossz moci, csak a formaterve nem ragad meg.
Tényleg jobb a V2rs, főleg motorgenerálnál

2010-10-05 11:39:47

Célkeresztben volt nálam is egy darabig, de bedőltem én is a "jobb a vékettes" -marketingdumának...........

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés

Aprilia Pegaso 650 I.E. 2003

údaje

Hengerűrtartalom: 652 cm3

Max. teljesítmény: 48 LE (35 KW) 6000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 58 Nm 4500/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es szimpla tárcsafék, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es úszóágyazású tárcsafék, úszóágyazású, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 100/90 19

Gumi hátul: 140/70 17

Tengelytáv: 1480 mm

Végsebeség: 172 km/h

Aprilia
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Honda XL700V Transalp Aprilia SR 50 DiTech Factory R Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Kawasaki Ninja 250 R Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XV535 Virago Honda VTX 1800 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Suzuki GSR 600 KTM 1190 RC8 R 2009 Suzuki Intruder C 1800 R Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 Honda VFR 800 2003- Yamaha XJ6 Diversion 2009 Triumph Tiger 1050 Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Yamaha SR125 1997- BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King BMW F800GS 2008 Honda VTR250 2009
És ezt olvasta már?Bezár