hirdetés
2017-02-03 , Írta: Motorrevü, Képek: fact, Zep Gori, Jörg Künstle
Bookmark and Share

hirdetés

Nem, úszógumira és mentőmellényre a 2016-os AlpenMastersen sem volt szükségünk. De a hatalmas felhőszakadások és a hideg ónos esők meglehetősen csöpögős kihívássá változtatták a Dolomitokat a lenyűgöző Pordoi-hágó körül ember és gép számára egyaránt.

 

Az AlpenMasters, a világ legnagyobb motorkerékpár-összehasonlító tesztje, amelyet a Motorrad magazin fejlesztett ki és szervez a mai napig. 20 motor küzd meg egymással az Alpok királya címért. Kiindulópontnak idén is a Dolomitokat választottuk, amely viszont ezekben a hideg és esős júniusi napokban szokatlanul vad viselkedésével tett próbára bennünket. Az erőteljes esőzések és a hideg nehéz feladat elé állította a tesztelőket, és hát az esőáztatta, szürke hegycsúcsok előtt készült fotók sem néznek ki túl jól az újságban. Arról nem is beszélve, hogy még a rutinos tesztpilótáknak is inkább száraz körülmények között kellene feszegetniük a motorok műszaki határait. De a katasztrofális időjárás-előrejelzések ellenére – amelyeknek tapasztalataink szerint csak részben higgyünk – a Dolomitok végül mégiscsak beváltotta reményeinket. A Dolos, ahogy kedvelői nevezik, néhány sugárzóan napos, tesztelésre és fotózásra csodás délelőttel is megajándékozott bennünket, ezért megbocsátottuk, hogy a délutáni felhőszakadások egy-egy hágót szabályos jégpályává változtattak. A fáradozásunk jutalma: ahogy réseket kerestünk a felhőtakaróban, még több kilométert tettünk meg, mint a naposabb években, még jobban megismertük a motorokat, és különösen intenzíven próbálhattuk ki képességeiket a nedves lejtőkön és emelkedőkön.

 

Alpesi pontértékelés és különleges tesztek


A Motorrad az AlpenMastersen módosította a motorok képességeinek értékelési kritériumait. Az általában alkalmazott 1000 pont helyett az Alpokban elérhető maximális pontszám csak 500, hiszen az olyan kritériumok, mint a garancia, a fenntartási költségek vagy a legnagyobb sebesség, itt nem relevánsak. A szokásosnál még jelentősebbé váltak ugyanakkor a menetdinamikai tulajdonságok, hiszen ezek számítanak igazán a Dolomitok hágóin Marmolada és Sella, Langkofel és Rosengarten között; mindenekelőtt ezek döntenek arról, hogy egy motorkerékpár alpesi atlétának vagy mégis inkább alföldi motornak bizonyul majd. A legfontosabb kritériumok közé tartozik a kormányzási pontosság és a manőverezési készség, hiszen a szűk és összetett hajtűkanyarok éppúgy hozzátartoznak az alpesi körhintához, mint a jól kiépített, feszes ívek. Ezeket és néhány további kritériumot még a párbajok előtt, speciális teszteken értékeltünk.

 

 

A hegyekben rendkívüli módon megnő a fékek jelentősége, persze elsősorban lejtőn lefelé, ezért az egyik különleges alpesi teszten azt próbáljuk ki, hogy utassal együtt milyen jól fékezhető a motor. Tesztpilótánk, Karsten Schwers kíméletlenül feszegeti a motorok fizikai és utasának pszichikai határait, hiszen egyik-másik alpesi fékmérés még ma is meredek stoppie-val végződik – ami az adott motorkerékpár esetében bizony pontlevonással jár. Az alpesi élvezetekhez szorosan hozzátartozik a nyomatékrugalmasság is, amelyet az AlpenMastersen rögtön kétszer is megmérünk: emelkedőn felfelé utassal, ami a hajtűkanyarból való kigyorsításnak felel meg, majd csak a pilótával 2000 méteres tengerszint feletti magasságban – hiszen ki akarna előzés közben szánalmasan kifulladni azért, mert a motor a magaslatokban kétségbeesetten kapkod levegő után?

 

A nagy előfutam 20 motorkerékpárral


Az AlpenMastersen 20 motorkerékpár indulhat öt csoportban. Minden egyes típus csak egyszer kap lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy főképp csak az adott modellévben új vagy átalakított motorok vesznek részt a teszten, kiegészülve néhány olyan kiadással, amelyek valamilyen okból még sosem kerültek sorra az AlpenMasters történetében, mint például a BMW R nineT, amely tavaly az új bokszerek tömeges megjelenése miatt nem jutott szóhoz. A Dolomitokban megrendezett előfutamok után mind az öt csoportban meglesz a legmagasabb pontszámot elért csoportgyőztes.

 

A finálé: a klasszis


Ezek a csoportgyőztesek kerülnek a fináléba, ahol a hatalmon lévő alpesi királlyal, a BMW R 1200 RS-sel küzdenek meg a 2016-os AlpenMaster címért. A fináléra testvérlapjaink tesztelői is megérkeznek egész Európából, hogy a Motorraddal együtt koronázzák meg az Alpok királyát. Különlegesség, hogy a győzelemről és vereségről itt nem objektív pontszámok, hanem a részt vevő tesztpilóták szubjektív értékelése dönt. Hosszú tesztkörök, forró viták és sok-sok beszélgetés lesz porondon, ez már biztos. Már előre örülünk neki – de ha lehet, szeretnénk valamivel kevesebb esőt.

 

Címkék:  alpenmasters 2016 , alpenmasters




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki SV650 2003- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Kawasaki Ninja 250 R Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 BMW R 1200 GS 2010 Kawasaki ZX-10R Suzuki GSX-R600 2006-2007 Honda VTX 1800 Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Honda CBF125 2009 Honda Hornet 600 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Suzuki B-King Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár