hirdetés
2009-11-02 , Írta: Peter Mayer, Ralf Schneider, Gert Thöle, Képek: Markus Jahn
Bookmark and Share

hirdetés

Csak egy maradhat a végén: az Alpenmasters győztese, a hegyek 2009. évi királya! Idén húsz gyártmány tett kísérletet a hőn áhított cím megszerzésére. A Pordoi-hágón mérettek meg a túra- és túra-sportmotorok képviselői.

Utazásra túramotor, kanyargásra funbike a legjobb. De mi van akkor, ha gyökeresen eltérő túrakoncepciójú modelleknek – egy nagy testű robogónak, egy cirkálónak, valamint egy közép- és egy felső kategóriájú túramotornak – kell megfelelniük e két kihívásnak?

Alpen Masters 2009

Végre megérkeztünk Canazeibe! Levesszük a sisakokat és kipiszkáljuk a füldugókat. Már rég túl vagyunk az ötszázadik kilométeren, mégsem érezzük magunkat elcsigázottnak. Széltől és esőtől védve tettük meg az utat, ráadásul ki-ki magával hozta a fél háztartását. Túramotorozni pontosan olyan, mint otthon lenni, csak közben változtatja a helyét az ember. Előfordul persze, hogy hátrányt jelent az utazás kényelmét szolgáló málha, szerpentineken ugyanis jelentősen vissza kell venni a tempóból a terebélyes idom és a kiálló poggyász miatt.

 
Harley-Davidson Road King Harley-Davidson Road King

Kéthengeres
Lökettérfogat: 1585 cm3
Teljesítmény: 82 Le
Nyomaték: 131 Nm
Saját tömeg: 373 kg
Terhelhetőség: 244 kg
ABS

Ára: 6 505 000 Ft
Előnyök:
  • kényelmes vezetői ülőhelyzet
  • kellemes gázfelvétel
  • kis fordulaton is jól húzó motor
 
Hátrányok:
  • két személy alatt túlterheltté váló rugóstag
  • nagy kézerővel működtethető első fék
  • erőteljesen korlátozott bedönthetőség – főleg éles kanyarban

Ettől függetlenül nagy kedvet érzünk hozzá, hogy végigjárjuk mind az öt hágót. Taktikai okokból a csapat leglassabb járművét, a Suzuki Burgmant küldjük előre. Hátsó kerekén mért 37 lóerő teljesítményével (a gyártó szerint 56 LE mozgósul a forgattyús tengelynél!) egyúttal a leggyengébb a négy motor közül, koncepcionális szempontból pedig valódi öszvérnek mondható. Teljes értékű idomával és tárolóhelyével legalább annyira beillik túramotornak, mint városi robogónak az automata váltó és az átlépőnyílás okán. Az Alpokban azonban viszonylagossá válik a felhasználóbarát jelleg: főleg éles kanyarban figyelhető meg, hogy labilissá teszik a robogót kis átmérőjű kerekei (az első 15, a hátsó 14 colos). Ugyanezt a hatást váltja ki az automata váltónak betudható késleltetett gázadási reakció, valamint az, hogy nem tudja a lába közé szorítani a pilóta a Burgmant. Korai fékezéssel és gázadással olajozottabbá lehet ugyan tenni a kanyarvételt, ám ettől sem javulnak számottevően a Burgman alpesi menettulajdonságai és -teljesítményei, ami nagyban mérsékli a vezetési élményt. A váltó kézi kapcsolásra való átállítása szintén nem sokat lendít a helyzeten. Öröm az ürömben viszont, hogy fejedelmi körülmények között lehet ülni a hátsó ülésen. Bármilyen meglepő, még a Harley-Davidson Road Kingnél is több pontot kapott a Suzuki az ülőkényelmére.

Kawasaki ER-6f Kawasaki ER-6f

Kéthengeres
Lökettérfogat: 649 cm3
Teljesítmény: 72 Le
Nyomaték: 66 Nm
Saját tömeg: 208 kg
Terhelhetőség: 176 kg
ABS

Ára: 2 135 000 Ft
Előnyök:
  • kimondottan könnyű és pontos irányíthatóság
  • példásan szerény fogyasztás
  • kiváló ár-érték arány
Hátrányok:
  • két személy alatt túlterheltté váló futómű
  • igen csekély hasznos teher
  • mérsékelt ülőkényelem

Hihetetlenül hangzik, és a valóságban is az, ha figyelembe vesszük, mennyire objektív az Alpenmasters pontrendszere. Az olyan kemény kritériumok vonatkozásában, mint a szlalompályán elért időeredmény, a fogyasztás és a tömeg (lásd a táblázatot a(z) xx. oldalon), csúfos szégyent vallott az amerikai bringa, de aztán mégis igazolást nyert éles bevetésen, a Pordoi-hágón és a többi panorámaúton. Talán éppen a széles kormány, a trónoló ülőhelyzet és a legkisebb fordulatról is szépen, kulturáltan felpörgő, V2-es motor kombinációja mondatja az emberrel, hogy ilyen az ideális cirkáló, még ha vasmarokkal kell is működtetni az első féket, továbbá puszta illúzió a könnyű irányíthatóság a motor 373 kilogrammos tömege miatt, és Harley-Davidsonról lévén szó, nem érdemes firtatni a bedönthetőséget. Ezek a sajátosságok nem megszépítik, hanem megmagyarázzák a dolgokat. Érthetővé teszik, hogy igenis van köze egymáshoz az alpesi motorozás élvezetének és ennek az óriási, tagbaszakadt amerikai cirkálónak. Csak éppen eltolódnak a hangsúlyok. Nem a csutkagáz, hanem a kellemesen bizsergető vibráció, nem az intenzív fékezés, hanem a kényelmes csordogálás, és nem a fizikai határok feszegetése, hanem az ellazulás a fontos. Azt, hogy ennyi komfort mellett sok lemondásra kényszerül az utas a kényelmetlen hátsó ülés miatt, továbbá meglehetősen keskenyek a kofferek, aligha nézhető el a Road Kingnek a csillagászatian magas, bő 20 000 eurós vételár miatt.

 BMW K 1300 GT BMW K 1300 GT

Négyhengeres
Lökettérfogat: 1293 cm3
Teljesítmény: 161 Le
Nyomaték: 135 Nm
Saját tömeg: 291 kg
Terhelhetőség: 229 kg
ABS

Ára: 5 398 000 Ft
Előnyök:
  • rendkívül kényelmes vezető- és utasülés
  • rugalmas motor
  • a letérdelést hatásosan meggátló Duolever-felfüggesztés
Hátrányok:
  • a gazdag felszereltség ellenére is igen borsos vételár
  • nem elég pontos visszajelzésű futómű
  • túl nagy méretek

Már csak azért sem, mert ezen összeg harmadáért olyan motort lehet venni, mint a Kawasaki ER-6f. 650 köbcentis, soros kéthengeressel, idommal, gyári ABS-szel és extraként rendelhető csomagszállító rendszerrel – mi egyebet lehetne kívánni 7095 euróért! Arról nem beszélve, hogy a Burgmanhoz és a Harleyhoz képest igazi, normális motor benyomását kelti a Kawasaki. Nagyon otthonosan mozog autópályán, kanyargós úton pedig rátesz még egy lapáttal. Az ülésén felvehető kényelmes, egyenes testtartás, a keskeny hátsó abroncs és a kis tengelytáv jóvoltából kimondottan élvezetesen vehetők vele a kanyarok, szinte késztetést érez rá a pilóta, hogy kihúzassa 6000 fölé, ahol igazán elemében érzi magát a motor. Az már csak hab a tortán, hogy egy ujjal lehet működtetni az első féket, nagyon sok mindent elnyel a futómű, és nevetségesen kevésnek mondható a négyliteres fogyasztás. Két személy terhe alatt persze hamar kifogy a tartalék a teleszkópvillából és a rugóstagból, és még inkább pörgetni kell a 74 lóerős motort ahhoz, hogy lendületes haladást garantáljon. A japán modell egyedüli hiányossága a mérsékelt ülőkényelem, holott annak nem lenne szabad csorbát szenvednie egy túraorientált, középkategóriájú motornál. Ennek ellenére nagyon jól megoldotta házi feladatát a Kawasaki, valódi „all inclusive” csomagot kínál akciós áron.

 Suzuki Burgman 650 Suzuki Burgman 650

Kéthengeres
Lökettérfogat: 638 cm3
Teljesítmény: 56 Le
Nyomaték: 62 Nm
Saját tömeg: 279 kg
Terhelhetőség: 176 kg
ABS

Ára: 2 648 000 Ft
Előnyök:
  • kényelmes ülőhelyzet mindkét ülésen
  • kétszemélyes használat esetén is jól irányítható
  • a haladás kényelmét nagyban fokozó automata váltó
Hátrányok:
  • szerény menetteljesítmények
  • rossz úton sajátos, nyugtalan viselkedésű futómű
  • kevés a tartalék a rugózásban

Ugyanez nem mondható el a BMW-ről, már ami a BMW K 1300 GT árát illeti. Tény viszont, hogy a bajor kétkerekű hiánytalan felszereltséget (ESA, tempomat, ABS, kipörgésgátló, markolatfűtés csomagszállító rendszer) és a Kawasakiénál jobb menetteljesítményeket ad cserébe a 19 900 eurós vételárért. Nemcsak a 165 LE teljesítményű bivalyerős és rendkívül rugalmas, soros négyhengeres motor hamisítatlan öröm forrása, hanem a futómű is. Olyan stabilan veszi a kanyarokat a GT, mintha sínen haladna, és letérdelést meggátló első futóművének köszönhetően a legvégsőkig ki lehet fékezni vele az íveket. Ezzel együtt 291 kilogrammos tömegét meghazudtoló fordulékonyságról tesz tanúbizonyságot. A fentiek, valamint az 500 kilométeres hatótávolság, a kimagasló ergonómia és a mesébe illően működő ESA-rendszer ismeretében könnyen szemet lehet hunyni a kardánhajtás terhelésváltási reakciói és a Duolever-felfüggesztés mérsékelt visszajelzése fölött.

Alpen Masters 2009

Címkék:  alpen masters , 2009 , suzuki , burgman , kawasaki , er-6f , harley-davidson , road king , bmw , k 1300 gt




2010-01-28 21:30:20

Ez azért már abszurd nem? Magát a kategóriát sem erre találták ki, ami meg a motorizáltság terén megy, az már súrolja a hülyeséget! 850cc Gilera, megáll az ész! Akinek nem elég a 250cc egy rollerben, az vegyen magának normális motort, vagy maradjon otthon a fotelban.

2009-11-29 01:14:01

Egy tuti.
Én a robesszal és a harley-val nem vállalnám be.

2009-11-26 13:10:09

Ha túrázásról van szó én valahogy a BMW-t választanám. Ami az első érzéketlen futóművét illeti nekem a kanyarokban pont ez a feszesség tetszett.

2009-11-26 09:55:06

Többféle választ várhatsz. 1/-így 2/-attól függ, a teszt végén melyiket szeretnéd kihozni "győztesnek" és úgy válogatod a társakat, hogy az legyen az abszolute esélyes. Mert ugye akár szakmai szempontok alapján is össze lehet hasonlítani egy csúzlit, meg egy AK 47 -est, csak nem érdemes.

2009-11-23 22:46:43

Ez engem is nagyon érdekelne...motor, motor majdnem mind...a Burgman-t leszámítva(robogós kollégák nem besértődni)

2009-11-20 16:19:43

Nekem csak egy kérdésem lenne, bár ugye nem értek a motorozáshoz. Hogyan lehet 4 teljesen különböző motort egy kategóriába tenni?

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár