hirdetés
2009-11-23 , Írta: Peter Mayer, Ralf Schneider és Gert Thöle
Bookmark and Share

hirdetés

Egyre morcosabb arcot vágnak a szupersportmotorok gazdái és a „hang off”vezetési stílus hívei, amint emelkedni kezd az út, élesednek a kanyarok és romlik az aszfalt minősége. Nem nekik valók ezek a körülmények. Ettől függetlenül kiderítette a MOTORRAD, melyik versenyreplikát a legélvezetesebb vezetni hegyek között.

Karsten Schwers, a tesztelők vezetője az út szélén áll 600-as Hondájával. Sisakján GPS-antenna, háta mögött utas, előtte 15 százalékos emelkedő. Szép lassan elindul felfelé, aztán 20 km/óránál kettesbe kapcsol, majd teljes gázt ad. De nem történik semmi, asztmatikus köhécselést hallatva 20-szal vánszorog tovább a kaptatón a CBR600RR. Csak harmadik nekifutásra sikerül rábírni, akkor is 24 km/óra fölött, hogy elkezdje fokozni a sebességét, ám még így is neki van szüksége a leghosszabb időre a sportmotorok közül ahhoz, hogy áthidalja a 25 és 75 km/óra közötti űrt.

Alpen Masters 2009 - sportmotorok

A 185 lóerős Suzuki GSX-R1000 valamivel gyorsabban, de nem kevésbé szánalmasan szerepel a Passo di Fedaián elvégzett mérésen, ahol is 0,8 másodperccel jobbnak bizonyult nála a Triumph Daytona 675SE. Még a négyes csapat legnyomatékosabb képviselője, a Yamaha YZF-R1 gyorsulása is 0,4 másodperccel elmaradt a Kawasaki ER-6f-é mögött.

A jelenség egyrészt a szupersportmotorok alacsony sebességfokozatainak hosszú áttételezésével, másrészt a nagy teljesítményű blokkok azon konstrukciós sajátosságával magyarázható, hogy óriási keresztmetszeten áramlik be az égéstereikbe a benzin-levegő elegy, mert ettől lesz hatékony a hengerek feltöltése nagy fordulaton. Kis fordulaton csak lassan áramlik a keverék, és kaotikus helyzet állhat elő, ha hirtelen feltárulnak a fojtószelepek – ez történt a Hondával, és a Suzuki sem volt messze tőle. Jól beállított elektromos gázkarral, dupla fojtószelepes rendszerekkel, változó hosszúságú szívótölcsérekkel, airbox- és kipufogócsappantyúval valamelyest lehet enyhíteni a problémát, teljesen megszüntetni azonban nem.

 
 nem publikus galéria Alpen Masters 2009 Honda CBR600RR

Négyhengeres
Lökettérfogat: 599 cm3
Teljesítmény: 120 Le
Nyomaték: 66 Nm
Saját tömeg: 197 kg
Terhelhetőség: 167 kg
ABS

Ára: 3 058 000 Ft
Előnyök:
  • rendkívül harmonikus futómű
  • saját fejlesztésű, finoman szabályzó ABS
  • szupersportmércével mérve kiváló használati érték
Hátrányok:
  • nem meggyőző rugalmasság emelkedőn
  • részben markáns vibráció

Ha viszont egyszer lendületbe jön egy ilyen nagy fordulatra tervezett motor, akkor szinte lehetetlen megállítani. Emiatt igen nehéz eltalálni gázkezelésben az arany középutat, ami meglehetősen veszélyes tud lenni keskeny szerpentineken, hiszen az egyik oldalon rendszerint szikla, a másikon szakadék szegélyezi az utat. Akárcsak a Falzarego déli oldalán található emelkedő esetében.

Itt különösen simára van kopva a vidékre jellemző mészkőzúzalékkal tarkított aszfalt, vagyis meglehetősen rossz a gumik tapadása. Többször volt rá példa, hogy éles kanyarban még egyes fokozatban is segítségül kellett hívni a szupersportmotorok kuplungját. Ha úgy pörgette fel a motort a pilóta, hogy közben csúsztatta a tengelykapcsolót, többször is előfordult, hogy kipörgött a hátsó kerék, adott esetben akkor is, amikor be volt döntve a gép. Nem mindenki szereti az ilyesmit, akármilyen különleges érzés is.

 
 nem publikus galéria Alpen Masters 2009 Suzuki GSX-R1000

Négyhengeres
Lökettérfogat: 999 cm3
Teljesítmény: 185 Le
Nyomaték: 117 Nm
Saját tömeg: 208 kg
Terhelhetőség: 182 kg


Ára: 3 698 000 Ft
Előnyök:
  • viszonylag kis fogyasztás
  • kényelmes utasülés
  • hasznos idom
Hátrányok:
  • alpesi viszonyok között nem ideális teljesítménykarakterisztika
  • a jelentős biztonsági tartalék érdekében háttérbe szorult irányíthatóság

Mivel az Alpokban leginkább az alsó sebességfokozatokra van szükség, alaposan megsínyli a bivalyerős Suzuki a hosszú szekunderáttételt, a Yamaha viszont tőkét kovácsol a magáéból. Az R1-é fedi le a legnagyobb tartományt a túra- és a szupersport-alkalmasság között, arról nem beszélve, hogy a motor fantasztikusan reagál a gázkar felől érkező parancsokra. Ha van olyan szupersport-modell, amely a kuplung csúsztatása nélkül is képes boldogulni hegynek fölfelé, éles jobbos kanyarban, akkor az az R1. Kiváltképp a jobb oldali markolatról aktiválható B üzemmódban nagyon előnyös a gázadásai reakciója. Az pedig, hogy ilyenkor „csak” 162 LE a teljesítménye, végképp nem tűnik fel alpesi útviszonyok között.

Legjobban a 675 köbcentis Triumph közelíti meg a Yamahát. Erről is csak jók mondhatók el terhelésváltási reakció és teljesítménykifejtés szempontjából, ami a hegyi motorozás speciális viszonyaira vetítve annyit tesz, hogy mintaszerűen végzi a dolgát a motorja anélkül, hogy túlzott figyelmet követelne a pilóta részéről. Az egyenlőtlen gyújtástávolságú Yamaha-négyhengereshez hasonlóan a Triumph háromhengeres hajtóműve is vérpezsdítően szól, de nem olyan magas hangon, mint a hagyományos soros négyhengeresek szoktak, hanem mély tónusban.

 
 nem publikus galéria Alpen Masters 2009 Triumph Daytona 675 SE

Háromhengeres
Lökettérfogat: 675 cm3
Teljesítmény: 124 Le
Nyomaték: 72 Nm
Saját tömeg: 190 kg
Terhelhetőség: 191 kg


Ára: 3 170 000 Ft
Előnyök:
  • pompás hangú és teljesítménykifejtésű motor
  • finom gázfelvétel
  • kedvező vételár
Hátrányok:
  • túlságosan előre terhelő üléspozíció
  • rossz úton kényelmetlen rugózás

Akármilyen remekül teljesít is azonban a Daytona motorja és futóműve, egy hiányossága azért van az angol paripának, méghozzá az üléspozíció. Nagyon magasan van az ülés és túl alacsonyan a kormányvégek, ezért se biztonságos, se kellemes érzés nem keríti hatalmába a motorost, amikor lejtőn halad lefelé. Ha megpróbál fékezni a kanyarok előtt, az a benyomása, mintha le akarná dobni a hátáról a motor, kanyarban pedig az egyébként remek irányíthatóság és mintaszerű kormányzási pontosság rovására megy, hogy szükségszerűen a kelleténél nagyobb súlyt terhel rá az első kerékre. A Honda hátán ellenben kényelmesen ül, és mindent jól belát a pilóta, így semmi nem vonja el a figyelmét a vezetéstől. Hála a kiváló ABS-nek, kanyarok előtt szépen vissza tudja fékezni a CBR-t, függetlenül attól, milyen meredek a lejtő és mennyire csúszós az aszfalt. E helyütt jegyzendő meg, hogy a blokkolásgátlóval szerzett pluszpontok nélkül is előkelő helyen végzett volna a 600RR a futómű értékelésben.

 
 nem publikus galéria Alpen Masters 2009 Yamaha YZF-R1

Négyhengeres
Lökettérfogat: 998 cm3
Teljesítmény: 182 Le
Nyomaték: 116 Nm
Saját tömeg: 214 kg
Terhelhetőség: 181 kg


Ára: 4 628 000 Ft
Előnyök:
  • rugalmas, szép hangú és makulátlan gázadási reakciójú motor
  • kristálytiszta visszajelzésű futómű
  • kényelmes ülőhelyzet – de csak a pilótának
Hátrányok:
  • szemtelenül kényelmetlen utasülés
  • kimagaslóan nagy fogyasztás és vételár

Kétségtelen ugyanakkor, hogy se ez, se egyetlen másik kipróbált motor nem ér az R1 nyomába kormányzási pontosság és első-hátsó visszajelzés szempontjából. Emiatt rendkívüli mértékű pluszt ad a Yamaha az aktív biztonság terén. Mivel azonnal a pilóta tudomására jut minden rezdülése, bőven van rá ideje az illetőnek, hogy megfelelően reagáljon.

PONTTÁBLÁZAT

  Maximális
pontszám
Honda
CBR600RR
Suzuki
GSX-R1000
Triumph
Daytona 675 SE
Yamaha
YZF-R1
      MOTOR
 Gyorsulás 0–140 km/óra
20
18
19
18
19
 Nyomatékrugalmasság 2000 m-en 20
8
19
17
19
 Nyomatékrugalmasság utassal 20
0
8
11
14
 Teljesítményleadás 20
8
13
15
17
 Terhelésváltási reakciók
20
14
14
16
18
 Kuplung 20
17
15
15
17
 Sebességváltás 20
16
16
14
17
 Váltóáttételezés 10
4
5
6
6
 Összesen 150
85
109
112
127
      FUTÓMŰ
 Beállítás / kényelem
20
13
11
9
14
 Rugózási tartalék teher alatt
20
14
15
14
14
 Irányíthatóság hágón
20
14
11
14
13
 Kanyarstabilitás 20
16
15
15
16
 Kormányzási pontosság / visszajelzés
20
15
14
16
18
 Fékhatás 20
17
16
16
18
 Fékezési viselkedés lejtőn / fékfáradás
20
15
13
11
13
 ABS 20
17
0
0
0
 Felállítónyomaték fékezéskor
10
6
5
5
6
 Dönthetőség teher alatt
10
10
10
10
10
 Összesen  180 137
110
110
122
      HASZNÁLHATÓSÁG
 Felszereltség 20
7
7
7
7
 Csomagszállítás 10
1
1
2
0
 Hatótávolság a hágókon
20
20
15
16
12
 Terhelhetőség 20
4
8
10
7
 Irányíthatóság megterhelve
10
6
5
6
5
 Kilátás előre / hátra
10
4
4
2
4
 Szabad magasság utassal és csomaggal
10
5
6
6
7
 Összesen 100
47
46
49
42
      KOMFORT
 Vezetőülés 20
10
9
6
11
 Utasülés 20
2
3
2
1
 Szélvédelem 20
3
4
3
4
 Motor működése
10
6
7
7
8
 Összesen 70
21
23
18
24
 ÖSSZESÍTETT PONTSZÁM
500
290
288
289
315
 HELYEZÉS   II.
IV.
III.
I.

Összegzés:

Korábban egyetlen szupersportmotor sem ért el olyan fölényes győzelmet a hegyi menetdinamikai vizsgálatokon, mint a Yamaha YZF-R1. Második helyen a Honda végzett, mert bár motorja alapján jócskán alulmaradt honfitársával szemben, remek futóművével sikerült jelentősen kompenzálnia a hátrányát. Közvetlenül utánuk a karizmatikus Triumph Daytona 675 SE futott be a célba, valójában csak nagyon előnytelen üléspozíciója miatt nem tudott feljebb kerülni a dobogón. Sajnos a Suzuki GSX-R 1000 képtelen volt kamatoztatni előnyös tulajdonságait a magaslati levegőn. Túlságosan ki van hegyezve a motorja, és inkább a gyorsan vehető kanyarok fekszenek a futóművének.

Címkék:  alpen masters , 2009 , honda , cbr , 600rr , suzuki , gsx-r , 1000 , triumph , daytona , 675 , yamaha , yzf , r1


2009-12-23 18:38:47

Sport motor a pályára való szerinetem,
de az viszont igaz az R1 nagyon szép

2009-12-13 12:44:23

Amikor voltunk az Alpokban, nem sok sportmotor jött szembe...
A végeredmény tetszik!

2009-11-23 14:46:35

Gyönyörű motor az R1, nekem nagyon tetszik ez a rája-szerű fejidom, nagyon gonosz az ábrázata

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha YZF-R1 2009

Yamaha YZF-R1 2009

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 182 LE (134 KW) 12500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 115 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 120/70 ZR17M/C

Gumi hátul: 190/55 ZR17M/C

Hossz: 2070 mm

Végsebeség: 294 km/h

Yamaha
Triumph Daytona 675

Triumph Daytona 675

údaje

Hengerűrtartalom: 675 cm3

Max. teljesítmény: 123 LE (90 KW) 12500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 72 Nm 11750/min-nál

Fék elöl: 308 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1392 mm

Végsebeség: 294 km/h

Triumph
Suzuki GSX-R1000 K9

Suzuki GSX-R1000

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 185 LE (136 KW) 12000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 117 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Tokico féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR17M/C

Gumi hátul: 190/50 ZR17M/C

Tengelytáv: 1405 mm

Hossz: 2045 mm

Végsebeség: 294 km/h

Suzuki
Honda CBR600RR 2009

Honda CBR600RR

údaje

Hengerűrtartalom: 599 cm3

Max. teljesítmény: 118 LE (88 KW) 13500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 66 Nm 11250/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Tokico féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús Nissin féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1375 mm

Hossz: 2010 mm

Végsebeség: 263 km/h

Honda
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár