hirdetés
2009-12-07 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Kényelmes ülőhelyzet, jó irányíthatóság és szerény méretek – kanyargós hegyi utakra keresve sem találni jobb hátaslovat a funbike-oknál és enduróknál. Nem véletlenül.

Rögtön észrevenni a szemközti sziklacsúcson tátongó hasadékot. Nagyjából száz méter széles és körülbelül feleolyan mély darab hiányzik a hegy tetejéből. Sajnos nem a természet, hanem emberi kéz formálta ilyenre. Aki ismeri a történelmet, beleborzong, ha rá gondol. Hajdanán erőd állt ott, benne 150 osztrák katona teljesített szolgálatot, ám az első világháborúban a levegőbe repítették az egész létesítményt. Ma múzeum állít emléket a szörnyűséges pusztításnak a Valparola-hágón.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009
Az élvezet a lényeg

Egy ideig rányomja a bélyegét a hangulatunkra a látvány. Vajon van-e jogunk épp ezen a helyszínen önfeledten hódolni a motorozás élvezetének? Úgy véljük, van, ha tudjuk helyén kezelni a dolgokat. Ráadásul olyan gépeket teszünk próbára, amelyek a hegyvidék kacskaringós útjaira lettek teremtve.


nem publikus galéria Alpen Masters 2009 Benelli TRE899K

Háromhengeres
Lökettérfogat: 899 cm3
Teljesítmény: 108 LE
Nyomaték: 88 Nm
Tömeg: 235 kg
Terhelhetőség: 205 kg


Ára: nincs hazai ára
Előnyök:
  • aktív ülőhelyzet
  • pontos kormányreakció az orrnehéz kialakítás jóvoltából
  • vérpezsdítő hang
Hátrányok:
  • érzéketlen rugózás
  • ABS nem rendelhető
  • viszonylag nagy fogyasztás

Meglehetősen nagy a különbség közöttük. Hogy mely modellekről is van szó pontosan? Az egyik a gyökerekhez visszatérő, minimális tömegre és méretekre szorítkozó BMW F 800 GS enduró. A másik egy minden kompromisszumot mellőző élménymotor, a Benelli Tre899K. A harmadik a hétköznapi alkalmasságot sem teljesen mellőző KTM 990 SM T szupermotó, a negyedik pedig a csoport legnagyobb hengerűrtartalmú tagja, a Moto Morini Scrambler – a hetvenes évekbeli endurók olasz újraértelmezése.

Két hágón, a Fedaián és a Falziegón már túl vagyunk. Míg a big bike-ok és az allrounderek mezőnyében ennyi már bőven elég lett volna ahhoz, hogy győztest hirdessünk, a funbike-ok/endurók közül még most sem tudunk választani. A magyarázat egyszerű: újra és újra lenyűgözik a tesztcsapat tagjait.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009 BMW F 800 GS

Kéthengeres
Lökettérfogat: 798 cm3
Teljesítmény: 85 LE
Nyomaték: 83 Nm
Tömeg: 222 kg
Terhelhetőség: 221 kg
ABS

Ára: 3 417 000 Ft (az ár tartalmazza az ABS-t, középtámaszt, fedélzeti számítógépet, fűthető markolatfűtést a LED-es irányjelzőt)
Előnyök:
  • kedvező fogyasztás
  • erős és robbanékony motor
  • elfogadható szélvédelem
Hátrányok:
  • nagyon nagy ülésmagasság
  • vibráció nagy fordulaton
  • keskeny és kemény ülés

A Valparola-hágó hosszú, sík egyenesén Corvara felé haladva egy idő után ütemesen teljesíthető szerpentinné válik az út. A KTM halad a csapat élén, ami egyáltalán nem meglepő, hiszen jó adag sportosság koncentrálódik benne. Az előre terhelő ülőhelyzet és a gázkar legkisebb rezdülésére is feltétlen elszántsággal reagáló V2-es motor még a leghiggadtabb alpesi motorosban is felébreszti a pályaversenyzőt. Az SM T minden pillanatban egyértelműen tudatja a lovasával, mi az, amire vállalkozhat, és mire nem. Egyszerre nyeri el az illető bizalmát és szolgál neki tökéletes visszajelzéssel, ez a két legfontosabb ütőkártyája. Mindemellett nagyban kíméli az idegeit és felhőtlen motorozási élményben részesíti. Szerencsére egyáltalán nem vált kárára a kiindulási alapul használt SM-nek, hogy SM T-t faragott belőle a vázhoz rögzített orridom, a hátul három, elöl négy centiméterrel megkurtított rugóút és a lépcsős ülés. Még az utas is kényelmes körülmények között tud ülni rajta. Mindez nagyon szép és jó, de az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy távol áll a KTM-től a boxermotoros BMW-kre jellemző harmonikus teljesítménykifejtés, nincs rajta ABS, és a csomagszállító kapacitása is elhanyagolható. Kevés dolog fér csak el puhafalú oldaltáskáiban, és 186 kilogrammos terhelhetősége is gátat szab széles körű használatának.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009 KTM 990 SM T

Kéthengeres
Lökettérfogat: 999 cm3
Teljesítmény: 116 LE
Nyomaték: 97 Nm
Tömeg: 214 kg
Terhelhetőség: 186 kg


Ára: 3 480 000 Ft
Előnyök:
  • csodálatosan behangolt futómű
  • kiváló fékek
  • élénk gázadási reakciójú, erős motor
Hátrányok:
  • nem rendelhető ABS
  • erőteljes terhelésváltási reakciókat mutató hajtás
  • nem vízhatlan gyári kofferek

Az Alpokban nem a száguldáson van a lényeg, sőt, talán ez a legkevésbé fontos dolog errefelé. Itt a kanyargás élvezete számít, és abban közismerten jók a karakteres olasz kétkerekűek. Már csak az 1131-ről 899 cm3-re visszatömött Benelli-háromhenges hangjának hallatán is feláll a szőr a hegyekben őshonos mormoták hátán. Akár a motor nyers gépzajáról, akár a kipufogódobokból feltörő érces hangról van szó, a Tre899K használata mindig akusztikai élményt is jelent. De nem csak ezzel ejti rabul az embert, hanem motorfüggő menettulajdonságaival is. Mivel a blokk messze előretolt, folyamatosan érezni lehet, mekkora terhet visel az első kerék. Pozitív értelemben természetesen, hiszen mindig nagyon jól tapad az útra, a hátsó viszont pont ezért hajlamos a stemplizésre fékezéskor vagy visszakapcsoláskor. Ez akkor tud nagyon kellemetlen lenni, ha – amint azt a Corvara- és a Campolongo-hágó közötti enyhe emelkedőn is megtapasztalhattuk – helyenként alattomosan megdobják a motor farát az úthibák. Ettől függetlenül persze nagyon élvezetes az extrém Benelli vezetése, és könnyen szemet huny az ember a mérsékelten kényelmes utasülés, a nehezen járó kuplung és a nyers terhelésváltási reakciók fölött.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009 Moto Morini 1200 Scrambler

Kéthengeres
Lökettérfogat: 1187 cm3
Teljesítmény: 116 LE
Nyomaték: 102 Nm
Tömeg: 222 kg
Terhelhetőség: 173 kg


Ára: 3 810 000 Ft
Előnyök:
  • rendkívül erős motor
  • kényelmes üléspozíció
  • kimondottan semleges viselkedés
Hátrányok:
  • nem rendelhető ABS
  • nem megoldott a csomagszállítás
  • kényelmetlen utasülés

Címkék:  alpen masters , 2009 , bmw , f800gs , ktm , 990 , smt , moto morini , scrambler , benelli , tre899k




2010-01-28 21:21:10

Hát, 1200cc + kardán, igazán kiváló nyitás az Alpokhoz !

2009-12-13 22:35:39

A TDM már nem mai gyerek azért hagyták ki.
Majd jövőre az új tenere bizonyíthat!

2009-12-08 08:11:11

Kawa: ettől a kategóriától eltekintve egyébként is elég fura nekem ez az Alpen Masters. Néha nem egymáshoz illő motorokat tesznek ugyanabba a kategóriába.

2009-12-07 22:32:13

Jó a kérdés...

2009-12-07 18:20:08

Hogy lehet egy ilyen tesztből kihagyni minden funbike-ok atyját a nagy TDM-et?!

2009-12-07 16:24:34

A BMW kéne ezek közül, csak riasztó az ára...alapból 267800Ft, de mire felszereled lesz 3,5millió

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

KTM 990 Supermoto T 2009

KTM 990 Supermoto T

údaje

Hengerűrtartalom: 999 cm3

Max. teljesítmény: 114 LE (85 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 97 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 305 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 240 mm-es úszóágyazású tárcsafék, úszóágyazású, 2 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1505 mm

Végsebeség: 228 km/h

KTM
BMW F800GS 2008

BMW F800GS

údaje

Hengerűrtartalom: 798 cm3

Max. teljesítmény: 85 LE (62 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 83 Nm 5750/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 - 21

Gumi hátul: 150/70 - 17

Tengelytáv: 1578 mm

Hossz: 2.320 mm

Végsebeség: 217 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár