hirdetés
2009-12-18 , Írta: Peter Mayer, Ralf Schneider és Gert Thöle
Bookmark and Share

hirdetés

Szeszélyes időjárás, parázs viták, minimális szavazati különbségek – az idei Alpenmasters minden résztvevője feszülten várta a végkifejletet. Végül nagy meglepetésre olyan motor nyerte meg a nagy összehasonlító tesztet, amelynek győzelmére nem mindenki számított.

Bizonyára sokan ismerik azt az érzést, amikor reggel csörög a vekker, és bár szeretne még aludni az ember, nem tud, mert szüntelenül rikácsol az az undok kis időmérő szerkezet. De jó is lenne ilyenkor átfordulni a másik oldalra, és nyugodtan szundítani tovább! Főleg ebben a barátságtalan, esős időben. Rendesen zuhog odakinn, a szálloda fölött száz méterrel már semmit nem látni a hegyoldalból, az utak is vizesen csillognak.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009

Csak nem ilyen körülmények között kerül sor a döntőre? De bizony! Elvégre az Alpenmastersre is az érvényes, mint az enduróversenyekre, ti. az időjárástól függetlenül megrendezésre kerül. Arról a régi bölcsességről nem is beszélve, miszerint a remény hal meg utoljára. Ezek után tehát nincs más hátra, mint gyorsan bedobni két csésze kávét, egy szendvicset, hamar átöltözni, és már indulhat is a móka!

És láss csodát, alábbhagy az eső! Persze még most is sötét viharfelhők vonulnak a völgy fölött a legfurább alakzatokba rendeződve. Kár, hiszen az utolsó fordulóba bejutott hat motorkerékpár kiérdemelte, hogy verőfényes napsütésben mérettesse meg magát a fináléban. Valamennyi fantasztikusan jó gép, már a selejtezőkön is nagy élvezetet jelentett a használatuk.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009

Először Canazeiből észak felé, a híres Sella-körre indul a még teljes létszámú tesztcsapat. Óvatosan teszi meg az első kilométereket, mert vizesek és csúszósak az utak, de egyre javul az állapotuk, ahogy nő a tengerszint feletti magasság. Csodálatos természeti szépségű tájat, technikás hajtűkanyarokat, kényelmes, tág íveket, pihentető egyeneseket és elfogadhatóan tapadó burkolatot felvonultató útvonalon haladnak az Alpok motorizált vándorai. Főleg a Pordoi-elágazás előtti, alacsonyabban fekvő elképesztő kanyarkombinációban van rá kiváló lehetőségük, hogy meggyőződjenek az egyes gyártmányok motorjának és futóművének jellemzőiről.

A Sella-hágó fölött időnként ki-kibukkan a nap a felhők közül, amelyeket riadt bárányok módjára terel az égen az időközben feltámadt erős szél. Most először ülünk össze öten egy csésze cappuccino mellett. Mielőtt hosszasan megvitatnánk a tapasztalatainkat, mindegyikünk felírja egy cetlire annak a motornak a nevét, amelyiknek véleménye szerint először kell kihullania a rostán a döntőben. Sven, az írnokunk, aki hatodik pilótaként kíséri a csapatot, kihirdeti az eredményt: egy szavazatot kapott az XJ6 és egyet a CB 1300, viszont mindjárt hármat is begyűjtött az R1 annak ellenére, hogy mindegyik „zsűritag” nagyra méltatta mintaszerű menettulajdonságait, fantasztikus „soros V4-esét”, klassz futóművét és pontos kormányreakcióját. Ezen tulajdonságok ismeretében bátran kijelenthetjük, hogy az R1 a legjobb sportmotor, amely valaha is teljesítette az Alpenmasterst. „Sajnálom, hogy pont egy ilyen remek motort kellett kiejtenem elsőként” – kommentálja döntését Karsten. Kristijan a túl hosszú áttételezésű első sebességfokozattal nem tudott kibékülni, de azt elismerte, hogy „valóságos gőzgép a motorja. Csak kétszemélyes kirándulásra nem lehet használni, mert nem férnek el rajta a csomagok.” Ezen túlmenően kívánatosnak tartaná, ha a Yamaha is rendelkezne a Hondáéhoz hasonló, hatékony ABS-szel. Végül Pere önti szavakba a lényeget: „Egy napra remek bringa, egy hétre azonban már túl sok.”

nem publikus galéria Alpen Masters 2009
Az első szavazás: már itt búcsúzott az R1

Innentől kezdve csak tisztes távolból követheti az R1 a másik öt motort. A Sella-hágón ereszkedik lefelé a csapat, majd középtájon jobbra letér a Grödner-hágó felé. Itt impozáns sziklafalak és a Pisciadu vízesések előtt vezet el az útja. Még sincs alkalmuk a pilótáknak, hogy kigyönyörködjék magukat a szépséges kulisszákban, ugyanis éppen útfelújítás zajlik, és helyenként mélyen lemarták az építők az aszfaltburkolatot. Nem mintha ez különösebb problémát jelentene a BMW túragőzösének, a K 1300 GT-nek: szinte semmit nem lehet látni és érezni rajta az első kerékből. Gyorsan hozzászokik az ember, hogy ne vegyen róla tudomást.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009
A maradék öt modell a Grödner-hágó felé vette az irányt

Az egyik parkolóban állig felfegyverzett rendőrök vadásznak azokra a motorosokra, akik a kelleténél gyorsabban hajtanak a hétvégi forgalomban. Minket szerencsére nagy kegyesen, egyetlen legyintéssel tovább engednek. Már csak néhány szerpentin van hátra a második állomásig. Ezen a pihenőhelyen végre valami táplálékot is szeretnénk magunkhoz venni a cappuccinón kívül, de a barátságtalan kiszolgálás miatt végül eltekintünk tőle.

Így aztán korgó gyomorral kell meghoznunk a Grödner-hágón a következő fájdalmas döntést. Vajon melyik motor essen ki következőnek? Kit fogunk most kollektíven kiszavazni, mint ahogy az R1-gyel tettük legutóbb? Aztán megérkezik a válasz: egy voks a CB 1300-nak, kettő az XJ6-nak, valamint egy-egy a K 1300 GT-nek és az R 1200 R-nek. Vagyis a másik Yamaha is kénytelen kiszállni a küzdelemből, még ha nagyon kevésen múlott is a dolog. Gert nagyon sajnálja, az ő személyes ranglistáján ugyanis igen előkelő helyet foglalt el a középkategória japán képviselője. „Olyan könnyen lehet irányítani itt, a hegyek között, mint egy biciklit, vajpuhán jár a kormánya, egyáltalán nem kell erőlködni rajta.” Karsten szavaiból kiderül, hogy neki korántsem nőtt ennyire a szívéhez az XJ6: „Nekem túl erőtlennek tűnik a négyhengeres, a puha rugóstag miatt pedig nagyon megereszkedik a motor fara a csomagok súlya alatt, nincs benne tartalék.” „Viszont elképesztő, milyen légies könnyedséggel veszi a kanyarokat” – teszi hozzá Andrea. Véleménye azonban már nem változtat azon a tényen, hogy az XJ6-ból is kísérőjármű lesz.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009
Második szavazás: az XJ6 képében a második Yamahárt is elbúcsúztatják

Nem sokkal a hágó legmagasabb pontja után remek kilátás nyílik az útról a Corvara felé elterülő széles völgyre. A lehető legkülönbözőbb íveket véve kanyarog lefelé az út. Most már hét ágra süt a nap, nyoma sincs a reggeli nyirkos időnek. Kvartettünk tagjai élvezik a motorozást, komótosan ereszkedünk alá, hogy Corvaránál letérjünk a Falzarego-hágó felé.
Innentől jó darabig a völgyben haladunk, csak imitt-amott tarkítják kisebb települések a lágyan kanyargó utat. Ezen az etapon egészen más értékmérői vannak a motoroknak, mint odafenn, a hegyekben. Badia előtt a Valparola-hágó felé ágazik el az út. Míg másutt fordított arány áll fenn a tengerszint feletti magasság és az aszfalt minősége között, itt egyre simábban gördülnek a kerekek, ahogy mind feljebb érünk. Valóságos kanyarparadicsom fogad bennünket síkba köszörült, jól tapadó aszfalttal és 180 fokos fordulókkal. Itt aztán rendesen meg lehet sarkantyúzni a motorokat!

nem publikus galéria Alpen Masters 2009
A többiek felkerekednek a Falzarego felé


Címkék:  alpen masters , 2009 , bmw , r 1200 r , f 800 gs , k 1300 gt , honda , cb1300 , yamaha , xj6 , diversion , yzf , r1




2010-02-11 15:26:02

Iszonyatosan szépek a képek. Az utolsó pedig BÜNTET! Kell bátorság (ügyesség???) a szirtfokra parkoláshoz.

2010-01-28 21:06:08

nem rossz ez a teszt csak szerintem nem elég objektiv

2010-01-11 20:20:48

Volt szerencsém nekem is " tesztelni " egyszer egy ilyen CB1300-ast. Nagyon tetszett, mert már alulról tolt mind egy gőzös, de a súlya kicsit soknak tűnt. Pláne ilyen alpesi kanyarorgiában lehet átdöntögetni....vagy csak megszokás kérdése?

2009-12-23 18:35:48

én annak örülök hogy nem BMW gyert az elmult években mindig az gyözött, tuti bunda volt

2009-12-22 10:10:24

Ez egy szubjektív ítéleteken alapuló kiszavazás volt . Szerintem sem lehetne összehasonlítani különböző kategóriába tartozó motrokat , de ez a teszt évek óta a kedvencem .Nekem az R1200 a király.

2009-12-20 22:12:09

Szerintem nem lehet egy 1300-as meg egy 800as gépet összehasonlítani mivel mindkettőnek vannak előnyei meg hátrányai és főleg nem is ugyanaz a kategória. (BMW-cském, ezt miattad írom, mert szeretlek. )

2009-12-19 23:03:14

A CB is felment út hiányában a tetőre. (lifttel)

2009-12-19 16:59:49

Nem baj, nekem akkor is az F800GS a király közülük. Ha elfogy az út, akkor is tudok tovább menni, nem kell letámasztani, mint a CB1300-ast. Szó nincs róla, nagyon jó motornak tekintem azt is, de nem értek egyet a zsűri véleményével. Bár nem is voltam ott és nem is próbáltam őket.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha YZF-R1 2009

Yamaha YZF-R1 2009

údaje

Hengerűrtartalom: 998 cm3

Max. teljesítmény: 182 LE (134 KW) 12500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 115 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 120/70 ZR17M/C

Gumi hátul: 190/55 ZR17M/C

Hossz: 2070 mm

Végsebeség: 294 km/h

Yamaha
Yamaha XJ6 Diversion 2009

Yamaha XJ6 Diversion

údaje

Hengerűrtartalom: 600 cm3

Max. teljesítmény: 78 LE (57 KW) 10000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 60 Nm 8500/min-nál

Fék elöl: 298 mm mm-es dupla tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 245 mm mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 120/70 ZR17

Gumi hátul: 160/60 ZR17

Tengelytáv: 1440 mm

Hossz: 2120 mm

Végsebeség: 217 km/h

Yamaha
Honda CB 1300 2008

Honda CB 1300 2009

údaje

Hengerűrtartalom: 1284 cm3

Max. teljesítmény: 116 LE (85 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 117 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 256 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1515 mm

Hossz: 2220 mm

Végsebeség: 231 km/h

Honda
BMW K1300GT 2009

BMW K 1300 GT

údaje

Hengerűrtartalom: 1293 cm3

Max. teljesítmény: 161 LE (117 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 135 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 294 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1 572 mm

Hossz: 2318 mm

Végsebeség: 245 km/h

BMW
BMW F800GS 2008

BMW F800GS

údaje

Hengerűrtartalom: 798 cm3

Max. teljesítmény: 85 LE (62 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 83 Nm 5750/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 265 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 - 21

Gumi hátul: 150/70 - 17

Tengelytáv: 1578 mm

Hossz: 2.320 mm

Végsebeség: 217 km/h

BMW
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár