hirdetés
2009-10-12 , Írta: Peter Mayer, Ralf Schneider és Gert Thöle, Képek: Markus Jahn, Jörg, Künste, Peter Mayer
Bookmark and Share

hirdetés

Mindig jól jön, ha gőzerővel húz egy motor. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy nem a nyomaték a túlélés egyetlen záloga fenn, a hegyek között.

Hétfő reggel, kilenc óra. Nincs szünidő, nincs hosszú hétvége, teljesen átlagos júniusi hétfőt írunk. Pontosabban írnak a Val di Fassában található, 1800 lelket számláló csinos kis település, Canazei lakói. Nem úgy a tesztcsapatunk tagjai, akik lenyűgözve figyelik, amint percenként elhúz egy-egy motorkonvoj a falucskát átszelő főúton. Túramotorok, naked bike-ok, funbike-ok, szupersportmotorok, cirkálók – mindegyik kategória képviselteti magát közöttük. Pilótáik többsége csoportokba rendeződve, javarészt utassal a háta mögött tart a település vége felé, hogy a lakott területről kiérve elinduljon fölfelé, a hegyre. Balra a Pordoi- vagy a Sella-Jochhoz, jobbra a Fedaia-hágóhoz vezet az út.

nem publikus galéria Alpen Masters 2009

De vajon mi mire várunk? Arra, hogy végre kezdetét vegye a 2009. évi Alpenmasters. Melyik gyártmány is adhatna hozzá hitelesebb rajtjelzést, mint napjaink kétkerekű izompacsirtája, az 1680 köbcentis, V4-es motorral szerelt Yamaha Vmax! Annak ellenére, hogy most már teljesíti az Euro–3 előírásait, még mindig maradt annyi ércesség a hangjában, hogy lazán túlharsogja fajtatársait. Konkrétan az idén piacra került Ducati Monster 1100-at, az MV Agusta Brutale 1078 szintén nemrégiben bemutatott kisöccsét, a 989 Brutale R-t, valamint a Honda örökzöld big bike-slágerét, a CB 1300-at, amelyet 2005 óta félidommal is meg lehet vásárolni.

Alpen Masters 2009

Vajon mennyire jól használhatók ezek a tagbaszakadt motorok az Alpok egyenesekben szűkölködő, jellemzően éles kanyarokkal tűzdelt útjain? Majd kiderül. A Fedaia-hágón nagyszerűen bemelegednek a motorok. Canazei után csak enyhén emelkedik az út, és itt még elég tág ívűek a kanyarok. Persze hogy a Vmaxnak való ez a terep, hiszen nagyszerűen kamatoztatni tudja a roppant erejében rejlő lehetőségeket. Ahogy arra számítani lehetett, nem okoz csalódást. Teljesen mindegy, melyik sebességfokozatot használja az ember, sosem fogy ki a szuflából a japán bodybuilder (hármasban 187, négyesben 192, ötösben 177 lóerőt mértünk nála). A gázkar meghúzására soha nem tapasztalt gyorsulásba kezd. Teljesen mindegy, milyen emelkedő tornyosul előtte, a 200-as hátsó kerékre zúduló nyomatékot maradéktalanul kiaknázva, elemi erővel csörtet fel rajta. Egyszerűen elképesztő a lendülete! Persze ha kell, kulturáltan is tud viselkedni a hatalmas vas. 1800-as percenkénti fordulat fölött kezes bárány módjára veszi fel a gázt a vázában dolgozó 65 fokos hengerszögű V4-es, abszolút rángatásmentesen tolja ki a Vmaxot a legélesebb hajtűkanyarból is, majd olyan gőzerővel gyorsítja az egyeneseken, hogy szinte teljesen feleslegessé teszi az ötfokozatú váltót. A 314 kilogrammos tömeg, a roppant nagy tengelytáv (1700 mm) és a cruiseres üléspozíció ismeretében egyáltalán nem lehetne csodálkozni rajta, ha ki nem állhatná a kanyarokat a fickós Yamaha, ám a valóságban egyáltalán nem annyira esetlen az íveken, mint ahogy azt kinézni belőle.
 
Ducati Monster 1100 Ducati Monster 1100

Kéthengeres
hengerűrtartalom: 1079 cm3
teljesítmény: 90 LE
nyomaték: 103 Nm
tömeg: 187 kg
terhelhetőség: 203 kg

Ára: 3 792 500 Ft
Előnyök:
  • Rugalmas és nyomatékos motor
  • Kedvező fogyasztás
  • Jó irányíthatóság
Hátrányok:
  • Előnytelen kormányforma
  • Nem rendelhető ABS
  • Túl agresszíven harap az első fék

Az MV Agustát más fából faragták. Nem kenyere a finomkodás, főleg nem terhelésváltáskor. Amikor az ember megtekeri a bajszát, először azt hiszi, beragadtak a fojtószelepek, de aztán pár pillanattal később kinyitnak, és a hirtelen felszabaduló nagy nyomaték hatására a kanyar külső íve felé vándorol az olasz csődör. Mivel rövid löketű motorja meglehetősen enerváltan viselkedik kis fordulaton, sokat elvesznek a lendületéből az éles kanyarok. Csak sík terepen vagy hosszú egyenes szakaszokon élénkül meg a Brutale, ahol is tőkét tud kovácsolni nagy teljesítményéből és élénk pörgési kedvéből. A gond csak az, hogy ilyenből nem sok akad az Alpokban, arról nem beszélve, hogy egy olyan sűrűn látogatott vidéken, mint amilyen a Dolomitok, kicsit zavaró a motor hangja.
 
 Honda CB1300 Honda CB1300

négyhengeres
hengerűrtartalom: 1284 cm3
teljesítmény: 114 LE
nyomaték: 116 Nm
tömeg: 266 kg
terhelhetőség: 186 kg
ABS

Ára: 2 898 000 Ft
Előnyök:
  • Felettébb kulturált motor
  • Nagy hatótávolság
  • Rendkívül hatásos és kiválóan adagolható fék
Hátrányok:
  • Mérsékelten jó irányíthatóság
  • Viszonylag kis terhelhetőség a motor jellegéhez képest
  • Igen nagy tömeg

A fentiek miatt egyáltalán nem meglepő, hogy a Ducati folyamatosan ott liheg az MV Agusta nyomában. Miért is kellene lemaradnia, hiszen az olasz márka legnagyobb hengerűrtartalmú, 1079 köbcentiméteres, léghűtéses, V2-es motorja készteti szárnyalásra. Olyan, mintha kimondottan hegyvidéki és országúti motorozásra fejlesztették volna ki ezt az erőforrást: már kis fordulaton is bivalyos erővel tol, egészen pörgős, és olajozottan együttműködik a váltóval. Egy szóval: pompás darab. Leszámítva talán az ergonómiai kudarcként értékelhető kormányt, amelynek lefelé hajló végei miatt kénytelen erőteljesen előrehajolni a motoros, ami pár perc elteltével több, mint kényelmetlen. Arról nem beszélve, hogy az előnytelen kialakítású kormány miatt sokkal kevésbé tud érvényesülni a 187 kilogramm tömegű Monster eleve igen jó irányíthatósága. Egy magasabb és kellemesebb ívű kormánnyal valóságos csodát lehetne művelni. De hát a szabály az szabály, és mint ilyen, előírja, hogy a legapróbb változtatás nélkül kell teljesíteniük a tesztet a sorozatgyártású modelleknek. Éppen ezért nem volt mit tenni a túlságosan harapós első fékkel sem, pedig más fékbetétekkel biztosan sokat lehetett volna finomítani a működésén, és elejét venni a Duc ideges letérdelésének, ami a Dolomitok sok helyütt sima, csúszós aszfaltján egyáltalán nem tréfadolog.
 
 MV Agusta Brutale 989 R MV Agusta Brutale 989 R

négyhengeres
hengerűrtartalom: 982 cm3
teljesítmény: 141 LE
nyomaték: 104 Nm
tömeg: 213 kg
terhelhetőség: 157 kg

Ára: 4 929 000 Ft
Előnyök:
  • Pontos kormányrakció
  • Erős motor
  • Meggyőző kidolgozási minőség
Hátrányok:
  • Mérsékelt ülőkényelem
  • Nem rendelhető ABS
  • Csekély terhelhetőség

Pont az ilyen tükörsima útszakaszokon (például a Fedaia-hágótól Caprile felé vezető, lejtős úton), amelyek úgy verik vissza a napfényt, akár a víz, venné nagy hasznát az ember ABS-nek. A négy vizsgált gyártmány közül azonban csak a Yamaha Vmax és a Honda CB 1300 büszkélkedhetett e fontos biztonsági berendezéssel. Utóbbi cseppet sem látványos és 267 kilogrammos tömegével már-már korszerűtlenül nehéznek tűnő retro motor méterről méterre egyre jobban elnyerte a tesztelők tetszését. Bársonyos finomsággal és óriási nyomatékkal gyorsított ki a kanyarokból, a soros négyhengeresekre jellemző élénkséggel pörgött fel nagyobb fordulatra, vajpuhán kivitelezte a terhelésváltásokat, rendkívül kulturált működésről tett tanúbizonyságot, továbbá érzékletesen működő rugózó elemekkel, semleges viselkedéssel, a fentebb már említett ABS-szel és mindezek tetejébe az utas számára is kényelmes üléssel büszkélkedhetett. E remek kombinációnak köszönhetően fölényes győzelmet aratott a három másik gyártmány felett.
 
 Yamaha Vmax Yamaha Vmax

négyhengeres
hengerűrtartalom: 1680 cm3
teljesítmény: 200 LE
nyomaték: 167 Nm
tömeg: 317 kg
terhelhetőség: 186 kg
ABS

Ára: 5 980 000 Ft
Előnyök:
  • Túláradó teljesítmény
  • A nagy teljesítményhez képest kulturált motorkarakterisztika
  • Remek kidolgozási minőség
Hátrányok:
  • Viszonylag nagy fogyasztás
  • Lomha kormányreakciót eredményező, cruiseres felépítés
  • Kényelmetlen utasülés

A fentiekből is kitűnik, hogy valóban sokat jelent a hengerűrtartalom, és nem minden a teljesítmény. Elvégre voltak erősebb modellek is ebben a csoportban. Csakhogy a Honda CB 1300 minden szempontból kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott. Hadd emlékeztessünk rá e helyütt, hogy négy évvel ezelőtt hajszál híján megnyerte a nagy összehasonlító tesztet, akkor még félidom nélküli változatban.

Összegzés:
Simára csiszolt utak, sűrű forgalom és megbocsáthatatlan vezetői hibák – távol kell tartania magától a stresszt annak, aki élvezni akarja a hegyi motorozást. A Honda CB 1300 nagyszerű partner ebben. Túrázni vagy „tépni”, egyedül vagy kettesben – a hegyek között egy csapásra színes, univerzális egyéniség válik a szürke egérből. Lehet, hogy a többi, feltűnőbb big bike nagyobb teljesítménnyel büszkélkedhet, vagy jobban hat az érzelmekre, esetleg mindkettő, ám az is biztos, hogy a tizedik hágó után egyiknek sem jelent olyan élvezetet a vezetése, mint a Hondáé.

PONTTÁBLÁZAT

  Maximálsi
pontszám
Ducati
Monster 1100
Honda
CB1300
MV Agusta
989 R
Yamaha
Vmax
      MOTOR
 Gyorsulás 0–140 km/óra
20
17
17 18
20
 Nyomatékrugalmasság 2000 m-en 20
16 18
20
20
 Nyomatékrugalmasság utassal 20
20
17
18
20
 Teljesítményleadás 20
17
18 13
20
 Terhelésváltási reakciók
20
12 19
8
16
 Kuplung 20
13
16
11
13
 Sebességváltás 20
13
17
16
15
 Váltóáttételezés 10
8
9
6
10
 Összesen 150
116
131
110
134
      FUTÓMŰ
 Beállítás / kényelem
20
12
15
10
9
 Rugózási tartalék teher alatt
20
13
15
15
14
 Irányíthatóság hágón
20
16
14
15
7
 Kanyarstabilitás 20
13
17
15
11
 Kormányzási pontosság / visszajelzés
20
11
15
11
10
 Fékhatás 20
13
18
13
14
 Fékezési viselkedés lejtőn / fékfáradás
20
12
17
12
13
 ABS 20
0
16
0
10
 Felállítónyomaték fékezéskor
10
5
7
5
3
 Dönthetőség teher alatt
10
9
6
10
5
 Összesen  180 104
140
106
96
      HASZNÁLHATÓSÁG
 Felszereltség 20
7
8
6
10
 Csomagszállítás 10
0
4
0
0
 Hatótávolság a hágókon
20
15
18 13
4
 Terhelhetőség 20
13
9
1
9
 Irányíthatóság megterhelve
10
6
4
6
2
 Kilátás előre / hátra
10
4
8
3
6
 Szabad magasság utassal és csomaggal
10
9
6
6
6
 Összesen 100
54
57
35
37
      KOMFORT
 Vezetőülés 20
11
16
9
13
 Utasülés 20
6
16
4
4
 Szélvédelem 20
0
9
0
0
 Motor működése
10
5
8
6
7
 Összesen 70
22
49
19
24
 ÖSSZASÍTETT PONTSZÁM
500
296
377
270
291
 HELYEZÉS   II.
I.
IV.
III.

Címkék:  alpen masters , 2009 , ducati , monster , honda , cb1300 , mv agusta , brutale , yamaha , vmax


2010-01-30 12:14:43

Nekem is a 750-900cc ami fekszik, a literen felüliek már kevésbé...

2009-12-13 22:11:06

Most még osztom Hangszoró álláspontját.

2009-11-26 10:02:07

Most még úgy gondolom, nekem soha nem kell ekkora motor, mint a tesztben szereplők bármelyike.

2009-11-22 22:08:50

Boltba járni V-Max, hogy felvéghassak a Tecsó előtt, túrázni CB1300.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha Vmax 2009-

Yamaha VMAX

údaje

Hengerűrtartalom: 1679 cm3

Max. teljesítmény: 200 LE (147 KW) 9000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 166,8 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 6 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 298 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 VR 18

Gumi hátul: 200/50 VR 18

Tengelytáv: 1700 mm

Hossz: 2395 mm

Végsebeség: 245 km/h

Yamaha
MV Agusta F4 Brutale 989 R

MV Agusta F4 Brutale 989 R

údaje

Hengerűrtartalom: 982.3 cm3

Max. teljesítmény: 142 LE (104 KW) 10900/min-nál

Max. forgatónyomaték: 103,5 Nm 8100/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Fék hátul: 210 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús Brembo féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1 410 mm

Hossz: 2020 mm

Végsebeség: 250 km/h

MV Agusta
Honda CB 1300 2008

Honda CB 1300 2009

údaje

Hengerűrtartalom: 1284 cm3

Max. teljesítmény: 116 LE (85 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 117 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 256 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1515 mm

Hossz: 2220 mm

Végsebeség: 231 km/h

Honda
Ducati Monster 1100 \ 1100S 2009

Ducati Monster 1100 1100S

údaje

Hengerűrtartalom: 1100 cm3

Max. teljesítmény: 95 LE (69,8 KW) 7500 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 103 Nm 6000 /min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR17

Gumi hátul: 180/55 ZR17

Tengelytáv: 1450 mm

Végsebeség: 220 km/h

Ducati
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár