hirdetés
0000-00-00 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Megvalósult fantázia Enyedi Feri kicsit rendhagyó módon közelítette meg a veterán versenymotor fogalmát. Az eredmény viszont igen látványos lett.

 

Enyo retro Hondája


Enyo retro HondájaEnyedi Feri 1994-ig versenyzett, majd elsô fia születése után abbahagyta a sportot. Harmadik gyermeke születése után azonban úgy gondolta, hogy ismét versenyezni akar, és benevezett a veterán szakágba. Erre az alkalomra épített egy motort. Ferenc rögtön, beszélgetésünk legelején leszögezte, hogy nem veteránt, nem  is replikát, hanem egy retro hangulatú motort, ha úgy tetszik, egy fantáziamotort kívánt építeni. És mindenekelôtt inkább magának, mintsem mások elismeréséért végezte a munkát.

A munka az alany megkeresésével kezdôdött. Az alapelképzelés: kéthengeres, soros motor, maximum 400 cm3. A keresgélés során Ferenc véletlenül akadt rá a CB 360-asra, amely jó választásnak tűnt.

Darabokra szedték a motort, hibajegyzéket készítettek, majd következett a gyári alkatrészek megrendelése. A felújítás során kicserélték az összes szimmeringet, tömítést, a lengôvillacsapágyakat; újjávarázsolták a fôtengelyt, másik csapágyat raktak bele, új dugattyút, gyűrűket, csapszeget és hengerperselyt kapott. A hengerfej-megmunkálás során növelték a kompressziót, nyitottak a szívó- és kipufogócsatornákon, a vezérműtengely alakításával 20-25%-ot növeltek a nyitási idôkön; ezek mellett a vezérműlánc, a láncfeszítô és rezgéscsillapító elemek, a váltómű teljes belsô szerkezete, a fogaskerekek és a csapágyak, valamint a kuplungszerkezet és a lamellák is újak. Az eredeti karburátorok K&N fúvókaszettet és légszűrôket kaptak.




Enyo retro HondájaA kipufogókönyököket a székesfehérvári Krisztián barátunk készítette. Az elsô verziónál hajlított csövet alkalmazott, de ott a nagyobb falvastagság miatt nehezebb lett a csô, tehát inkább rozsdamentes darabokból hegesztette össze a leömlôt, majd eldolgozta a varratok helyeit. A végdobokat a Highway Hawktól rendeltük, és mi alakítottuk tovább.


A gyújtásrendszer a motor talán legérdekesebb része. Szeretnék a kunmadarasi 24 óráson is elindulni, ahol a versenykiírás meghatározta, hogy csakis megszakítóval vezérelt gyújtásrendszerrel lehet versenyezni. 1:10.5-11 körül van a kompresszió, és úgy gondoltuk, hogy ide elektronikus gyújtás kell. Ebben az esetben a megszakító vezérel egy gyújtáselektronikát, amely a megszakító jeleit CDI jelekké alakítja, és kiváltja a röpsúlyos elôgyújtás-szabályzást egy komputer által vezérelt elôgyújtással, ez hajt meg egy teljesen hagyományos tranzisztoros gyújtást.


Enyo retro HondájaAmi a tárcsaféket illeti, a szabályzat azt mondja, hogy a kornak megfelelônek kell lennie. Az alap egy 1974-es Honda CB 360 G jelzésű motor, amely 360 T jelűtôl abban  különbözött, hogy tárcsafékkel szerelték, tehát az nem akadály a versenyeken.


A váz geometriája eredeti maradt, de Karámos Zsolt barátom merevítéseket rakott bele a lengôvilla forgáspontjánál és a villanyaknál, a hátsó traktust az ülésnyúlvány körül átszabta, a felesleges dolgokat eltávolította, és kialakította az idomok rögzítésének helyeit.


A hátsó rugóstag esetében a Bitubóra esett a választásunk, a rugó-elôfeszítés fokozatmentesen, a húzófokozati csillapítás öt fokozatban állítható. Elöl az eredeti teleszkópszárak maradtak, de Wilbers progresszív rugókkal és más olajjal. A lassulásért elöl gyári féknyergek, hátul pedig dobfék felel, mindkettônél EBC betétekkel.

Sokáig kutakodtunk kormány után, végül rábukkantunk egy norvég gyártóra, aki veterán motorokhoz készít lábtartókat és kormányokat. A lábtartókonzolt úgy alakítottuk ki, hogy öt pozícióban állítható legyen.


Az idomokat és a tankot a tatai Boci készítette el. CR 250 volt a minta, errôl küldtünk neki egy képet, az alapján készítette el a szükséges dolgokat. A tank esetében felmerült, hogy Ágoston Roni alumíniumtankját tesszük rá, de mivel pályán szándékozom használni, maradtam inkább a műanyag tanknál.Enyo retro Hondája

A motoron található zárófény is, amit a tervezett 24 órás verseny miatt tettünk föl. Egyébként van egy másik fejidom is a motorhoz, amelyben két egymás alatti halszem-fényszóró világít, ez is a 24 órás miatt készült.


A kerekeket Koch Ferenc fűzte össze, az eredeti kerékagyakat gyöngyszórással varázsolta újjá, a gyári, kitűnô állapotú horganyzott küllôket homokszórás után kadmiumbevonattal látta el - ez a világos aranyszín passzol a lánc és a féktárcsa színéhez. A gyári 1.85 és 2.15-ös acélfelniket  a ’70-es évekbôl származó 2.25-ös és 2.75-ös japán alumíniumfelnikre cserélte. A gumiméret így a pályára alkalmasabb 100/90-18 és 130/70-18-ra növekedett. A polírozott felniken 100/90-18 illetve 130/70-18-as Pirelli Sport Demon gumik feszülnek.

Végül nem maradt más, mint a fényezés. A Cosmicar cég szemi-króm festékére esett a választás, amely olyan alumíniumos hatást kelt, hogy állandóan kopogtatják a tankot: vajon mibôl van?


Enyo retro Hondája

A motor január elejétôl április elejéig készült. Eszmei értékét a nyugat-európai árakhoz viszonyítva 10 000 euróra teszem.

Ami az elkészült gép külföldi fogadtatását illeti: Franz Dvorak egykori Európa-bajnok elismerôen nyilatkozott róla, és sok idôsebb motorosnak is tetszik.

Címkék:  honda


2009-09-18 06:15:48

Öcsém, elismerésem! Láttad Te "A leggyorsabb Indián" című filmet? Ha nem, feltétlen nézd meg és ne csodálkozz, ha a főszereplővel hasonlítanak össze. . .

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár