hirdetés
1997-11-19 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Utoljára, nézzék meg jól még egyszer, azután a zúzdába kerül az egész – mondta nyersen Shiohara úr, a Yamaha fômérnöke a meglepett újságíróknak.

Az óriási felhajtással elkészített, elôször kárörvendô mosollyal, majd nagy tisztelettel fogadott, a konkurencia és a sajtó érdeklôdésének elôterébe került 400-as négyütemû csodamotor számára nem éppen méltányos a vég. De hát ilyenek a japánok. Szerencsére elôtte még néhány újságírónak lehetôvé tették, hogy ezt – a motokrosszt és a négyütemû technikát egyaránt felbolygató – gépet kipróbálhassa.



A gép koncepciója a legmeglepôbb. A szezon elôtt senki nem tudta elképzelni hogy egy 400-as négyütemû le tudná gyôzni az 500-as vb kétütemûit vagy 600-as négyütemûit. De ez mégis sikerült – többször is – Andrea Bartolininek és Stefan Johanssonnak. A motor belsejébe a japánok továbbra sem hagyták betekinteni az újságírókat, azt viszont most elôször árulták el, hogy valóban 397 köbcentis, 95 ¥ 56-os furat/löketaránnyal. A hengerfej bal oldalán található vezérlôszelep titkát is felfedték: ez mindig egyenlô nyomást biztosít a motor belsejében, és így csupán 0,8 liter olaj elegendô a kenéséhez. Még azt az önindítós blokkot is megmutatták, amelyet a szezon folyamán a könnyebb indítás kedvéért építettek. Az alapváltozat tudniillik alulsúlyos volt, így próbálták célszerûen elhelyezni a pótsúlyt.

Hogy az YZM kompromiszszum nélküli csúcsteljesítményre lett fejlesztve, azt már a berúgásnál észleljük. Csak egy határozott rúgással lehet a magas sûrítésû négyütemût életre kelteni, a dekompreszsziós rendszer teljesen hiányzik róla. Már az elsô métereken rájövünk, hogy mit nem szabad csinálni. Ha alacsony fordulaton hirtelen rárántjuk a gázt, a motor megáll, mert ilyenkor a gázoszlop az óriási szívócsatornákban öszszeomlik. Tehát az egész berúgási procedúra kezdôdhet elölrôl. Ilyenkor felmerül, hogy miért nem az önindítós változatot adták nekünk tesztre. Egy-két kör után viszont annál inkább élvezzük a kis egyhengeres féktelen forgási vágyát. A kipufogó üvöltô hangja 10 000 fölött igazi kábítószerként hat a pilótára. A használható fordulatszám-tartomány is széles, csak éppen akkora fordulaton kezdôdik, aminél a nagyobb négyütemûeknek már elfogy a levegôjük. Meglepô, hogy ebben a tartományban mennyire vehemensen reagál minden gázparancsra, ehhez képest még a Husaberg is flegmának tûnik.

Teljesítménykarakterisztikája egyetlen eddigi négyütemûhöz sem hasonlítható, inkább egy tüzes 250-es kétütemûére emlékeztet. Emellett a csúszós talajon a trakció még jobb, a teljesítmény jól kontrollálhatóan továbbítható. Hogy csúcsteljesítményben sincs hiány, azt a két gyári pilóta rajtjai igazolták a múlt szezonban. Körülbelül 60 lóerô mozgósíthatja a 102 kilós önsúlyt. Gyorsítás közben egyfolytában az ég felé vágyik az elsô kerék, és elegendô a négysebességes váltómû felsô három fokozata – az elsô csupán „depófokozat”. Doug Henry az amerikai szuperkrossz bajnokságon mindössze két sebességfokozatot használt, amikor megverte az egész kétütemû armadát. A könnyû, agilis motorblokk az, ami az YZM egész menetdinamikáját meghatározza. Nem süpped be a hullámokba olyan mélyen, mint a többi négyütemû.

 A könynyû motor és a rövid váz nem terheli annyira a rugózást, ezért az meglepôen puhára hangolt. A kanyarok elôtti fékezésnél nyugodt marad az elsô villa és a kormány, és annak ellenére, hogy nagyon fordulékony a gép, az egyenesfutása is megnyugtató. De az YZM igazi világa a kanyarok és az ugrások. A motor lendtömege kicsi, így könynyen dönthetô egyik oldalról a másikra, és kigyorsításnál is könnyebb vele vonalat választani, mint akármelyik más négyütemûvel. Az YZM csak akkor lesz kicsit makacs, ha magas fordulaton gyorsulunk ki a kanyarokból. Ilyenkor a hátsó kerék – fôleg úthullámokon áthaladva – néha kirúg.

A mûszaki csemegék kedvelôinek azért nem kell teljesen kétségbeesniük amiatt, hogy a gépek zúzdába kerülnek, mert a Yamaha 1998-ra újabb, továbbfejlesztett gépeket épít. És a magánversenyzôk is örülhetnek: YZ 400 F név alatt elkészült a sorozatgyártásba kerülô változat 92 ¥ 60,1 mm furat/löketaránnyal, 12,5-ös sûrítéssel, 55 lóerôvel és 107 kilós száraz súllyal. Sôt, még endurováltozatban is kapható lesz. De errôl majd máskor.




2010-01-29 11:53:41

Nagyon jó motor,született a YZM képében!!!Ha pontozni kellene 10-ből,8-at adnék neki!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha YZM 400 F - 1997

Yamaha YZM 400 F

údaje

Hengerűrtartalom: 397 cm3

Max. teljesítmény: 57 LE (41 KW) 12000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 46 Nm 9000 /min-nál

Végsebeség: 150 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár