hirdetés
2003-08-27 , Írta: Motorrevü, Képek: Archív
Bookmark and Share Megosztás Iwiw-re.

hirdetés
Get Adobe Flash player

Amikor a Yamaha megalkotta az YZ 250F-et, nem alacsony fordulaton üzemelõ erõgépnek szánta, hanem egy krosszbajnoknak, amely legalább ugyanazt tudja, mint a 125-ös kétütemûek.



hirdetés
Get Adobe Flash player




Az új WR 250F, annak ellenére, hogy enduro, nagyon is krossz-testvére jegyeit hordozza. Akárcsak azt, ezt is titán szelepekkel – 3 beömlõ, 2 kipufogó –, könnyû és alacsony dugattyúval, rövid löketû motorral, többrétegû kerámiabevonatú égéstérrel és kis lendtömegû fõtengellyel látták el. A pehelykönnyû szelepek megengedték a könnyebb szeleprugók használatát, ezzel is csökkentve a motorblokk mozgó alkatrészeinek tömegét – más szavakkal a motor fordulatszáma a csillagos eget is elérheti: a WR 250 akár 13000 ford./perc fölé is mehet!

Bár „csak” egy kis 250-esrõl van szó, a Yamahánál mégis a kiegyensúlyozótengely mellett döntöttek. A mérnökök ezzel azt érték el, hogy a kisebb vibrációk mellett a motor más alkatrészeit jelentõsen könnyebbre lehetett tervezni mint alapesetben, ami viszont egyben költséges buktatója is a motortervezés ezen útjának – az alkatrészek nem lévén azonosak a nagyobbik testvérével, a 426F-fel. Elõnye viszont, hogy a motor ezáltal jóval könynyebbre sikeredett: A két WR között lényeges súlykülönbség van, míg például a KTM 400 és 520EXC súlya csaknem azonos. (A 250F és a 426F váza is teljesen különbözik.) Ezenkívül ez a versenyenduro természetesen megkapta a 2001-es évjáratú krosszgépeken végrehajtott öszszes újítást, mint amilyen a rugóstag alsó felfogatásának tûgörgõs csapágyazása, az új elsõ fékrendszer vagy a lágyan görbített, könnyen beállítható kuplungkar. Ezenkívül az elsõ teleszkópvilla mûanyag távtartót, átdolgozott gumi felütéscsillapítót, kisebb és alumíniumból készült csillapítódugattyút kapott és csökkentették súrlódását. Ha már a rugózásnál tartunk: csak a hátsó rugóstag rugóelõfeszítését szabtuk testre és ehhez igazítottuk a húzófokozat-csillapítást, máskülönben teljesen alapbeállításon teszteltük a WR-t.



Ahogy az várható volt, a WR 250 valóban egy pörgõs méregzsák, és mi elõszeretettel nem is váltogattunk tovább, hagytuk inkább kipörögni a motort. A gyors haladáshoz jobb, ha ott tartjuk a fordulatot, ahol a legcombosabb a motor húzóereje, valahol a közép- és a felsõ tartomány között. De ha nagyon elfoglaltak, esetleg túl lusták vagyunk a következõ sebességfokozatba váltani, még a fordulatszám-leszabályozóig pörgetve is elegendõ erõt találunk. De mivel a terepmotorozás világa nagyon változatos, használhatatlan lenne a WR, ha az erõt mindig a leszabályozás környékérõl kellene elõcsalogatnunk. Az utolsó tesztnapon elvittük a motort egy kis endurózásra, ahol egy technikás emelkedõvel kerültünk szembe. A legmagasabb fordulatszámon vágtunk neki, de ahogy felfelé haladtunk, egy bucka megtörte a lendületet. Szerencsére nem okozott gondot, a középtartományba visszaesve tovább motoroztunk fölfelé, mintha mi sem történt volna. Ez a középtartomány hasznos lehet még sárban, vagy amikor köveken és egyéb akadályokon motorozunk keresztül a lábtartókban állva, hagyva a rugózást, hogy tegye a dolgát.

A legalsó tartomány a WR egyetlen nehezen motorozható része. Profiknak, haladóknak, és a tehetségesebb kezdõknek, tehát mindazoknak, akik ezt a fordulatszám-tartományt nem, vagy csak nagyon ritkán használják, nem jelent problémát. Annál inkább a terepmotorozásba épp csak belekóstoló kezdõknek. Nekik inkább egy szelídebb enduro javasolható az ilyen telivér versenymotor helyett, például a TT-R 250 vagy a Honda XR 250.
A Yamaha jó utat választott, amikor a rugózás terén az arany középút mellett döntött. A kemény krosszozók merevebb rugózást, a puhányabbak pedig lágyabb hangolást kívánhatnak, de a többség számára a 250F beállításai meggyõzõek lesznek.

Szemre nagyon megnyerõ a kis Yamaha, és mindez szép és lapos tank-nyereg vonallal párosul, ami megkönnyíti a motoros dolgát, ahogy menet közben elõre-hátra helyezkedik. Az egyetlen zavaró tényezõ a tank lehet, mivel ez hátrébb van, mint az YZ-n, így sok motoros még elõrébb akarja helyezni a súlyát. Ergonómiailag a WR 250F kielégítõ, csak a kitámasztó rugóját tehetnék arrább, mert az mindig zavarja a bal sarkunkat.

Ilyen apróbb hibáktól eltekintve nagyon megkedveltük a Yamaha legújabb ajánlatát. A WR 250F gyors, könnyen kezelhetõ, és könnyû. Csekély súlya durva terepen valóban észrevehetõ elõnyt jelent, a motor bármi másnál könnyebben terelgethetõ a fák között, mely tulajdonságát a kilométerek és erõnk fogytával egyre jobban tudunk értékelni. Hasonlóan az YZ 250F-hez – amely az amerikai krosszbajnokságon már most veri az összes 125-ös kétütemût –, az átlagmotoros a WR 250F-fel is a terep királyának érezheti majd magát, és egy ilyen motortól nem is várhatunk többet.    


Címkék:  yamaha , wr 250


2010-01-31 21:52:35

Szerintem enduróból (bár ez már szerintem inkább cross) nem is kell nagyobb, ha ezt valaki tisztességgel "kimotorozza", le a kalappal!

2010-01-29 11:34:09

Hát nagyon tetszett a cikk,kíváncsi lennék egy olyan tesztre ahol ezt is ugy tesztelik mint a CRF250-et,megnézném mit tud ez a kerámiabevonatos égéstér!

2009-11-26 22:24:33

Az egyik legjobb 250es enduró!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

hirdetés

Yamaha WR 250 F

údaje

Hengerűrtartalom: 249 cm3

Max. teljesítmény: 41 LE (29 KW) 10500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 35 Nm 9500/min-nál

Fék elöl: 250 mm mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 240 mm mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 80/100 – 21

Gumi hátul: 100/100 – 18

Tengelytáv: 1475 mm

Végsebeség: 140 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Szerkesztőség: 1056 Budapest, Szerb u. 17-19. | Tel: 445-3022
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Aprilia RS 50 Honda CBR 125 R Yamaha YZF-R1 2009 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia RS 125 Aprilia SR 50 LC - 1997 Aprilia SR 50 DiTech Factory R Honda XL700V Transalp Yamaha Vmax 2009- Suzuki DL650 V-Strom Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Suzuki SV650 2003- Kawasaki Ninja 250 R Honda CB600F Hornet 2005- Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Honda VTX 1800 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Yamaha XV535 Virago Suzuki GSR 600 Suzuki Intruder C 1800 R KTM 1190 RC8 R 2009 Honda CBF125 2009 Moto Guzzi V7 Classic 2008 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Yamaha XJ6 Diversion 2009 Kawasaki ZX-10R Honda VFR 800 2003- Triumph Tiger 1050 Kawasaki Z750 2008 Kawasaki ER-6n Yamaha SR125 1997- Yamaha XT1200Z Super Ténéré Suzuki GSX-R 600 K8 Kawasaki KLR650 / R BMW R 1200 GS 2010 MV Agusta F4 KTM 990 Supermoto T 2009 Kawasaki ER-6n 2009 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Suzuki B-King Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 BMW F800GS 2008 Honda VTR250 2009
És ezt olvasta már?Bezár