hirdetés
2008-07-15 , Írta: Paulovits Imre
Bookmark and Share

hirdetés

Még hogy unalmasnak találják a fiatalok a mai motorokat? Ez csak hozzáállás és megfelelő guruló alátét kérdése!


Tanulmány formájában már több nagy kiállításon is láthatta a közönség a Trickert a Yamaha standjain. A BMX, triálmotor és enduró jellegzetességeit összegző újdonság minden kétség nélkül a BMX bringákon és gőrdeszkákon felnőtt generációt szem előtt tartva készült. Legutóbb még az eredetinél vadabb modellváltozatokat is lehetett látni belőle, például a szénszálas vázzal és teljesen körbe tekerhető kormánnyal rendelkező Air-Trickert vagy a lehető legszükségesebbre lecsupaszított Tricker Pro-t. Japánban már régebben kapható a Tricker megszelídített változata, csak az európai importőrök nem mertek még igazán foglalkozni vele.



Andreas Bronnen, a Yamaha Motor Europe marketing főnöke szétosztatott néhány példányt az importőrök között, hogy figyeljék meg a reakciókat evvel a nem mindennapi modellel kapcsolatban. Mi is szerettük volna kipróbálni, milyen hatással van ránk, így aztán habozás nélkül próbaútra vittük a trükkös Yamahát.

Előzetesen annyit, hogy a Tricker valójában nem más, mint a jó régi XT 250 motorjának és egy acélcsőből készült könnyű, dupla bölcsőváznak a párosítása. A motor fara a jelenlegi trenddel dacolva jó mélyre le van engedve, a tank meredek szögben emelkedik a kormányfej felé. A hagyományos teleszkópvillát, a himbarendszerrel párosított központi rugóstagot, a kis méretű fényszórót és a kevéske műszert leszámítva nincs sok alkatrész ezen a minimalista kétkerekűn. Vonzereje pont ebből, és az ügyes színhasználatból ered – például narancssárga fényezést kapott a tankborítás és a felnik pereme.



Útra kelve azonnal feltűnik, milyen alacsonyan van az ülése, még a legapróbb termetűek is biztonsággal elérik lábaikkal a talajt. Az érem másik oldala: már 1,70 méter testmagasság esetén is természetellenesen behajlított térdekkel lehet csak utazni a Trickeren, ami amellett, hogy szokást igényel, hosszú távon kimondottan kényelmetlen is. Ugyanakkor páratlanul könnyen irányítható a kis Yamaha. Még egy 125 köbcentis enduró sem annyira kezes és szófogadó, mint ez, nem beszélve a használatnak ugyancsak rendkívül kedvező, felettébb rugalmas 250 köbcentis négyszelepes hajtóműről. Mindezek mellett szinte magától értetődik, hogy a kuplung és a váltó is játszi könnyedséggel működtethető.

Igazi meglepetést mégis a Tricker menetteljesítményei okoznak. Az XT régi léghűtéses egyhengerese nem éppen robbanékonyságáról volt ismert, a könnyű felépítménnyel és a viszonylag rövid végáttétellel párosítva azonban kimondottan agilis és dinamikus benyomást kelt. Egyszemélyes használat esetén akár 120 km/h sebességre is felgyorsítja a kis gépet, igaz, ilyenkor kis híján a leszabályozóig forog. Az irányíthatóságra kihegyezett vázgeometria és a széles kormány miatt azonban nem árt az óvatosság nagy sebességnél: 80 km/h-tól kezdődően nagyon finoman kell fogni a kormányt, hogy nehogy cikkcakkban haladjunk. A legjobb, ha a felsőtestet finoman a menetszélnek támasztjuk, és a lehető leglazábban tartjuk a kormányt, akkor egészen a végsebességig nincs gond az egyenesfutással.



A rugózás egyértelműen túl lágyra sikeredett. Már felüléskor eltűnik a teleszkópvilla rugóútjának a fele, és a hátsó rugóstag esetében sem sokkal jobb a helyzet. Következésképp mind gyorsításkor, mind fékezéskor olyan úgy billeg a Tricker, mint hajóhinta. Az első fék határozott nyomáspontú ugyan, innentől kezdve azonban bizonytalanabb érzetet közvetít. A gyors és intenzív lassuláshoz alaposan bele kell nyúlni a karba, és nem árt segítségül venni az igen jól adagolható hátsó féket.

Hihetetlen, de igaz: a Trickert két személyre tervezték, és egészen jól meg is felel ebbéli rendeltetésének. A hátsó utas a sík ülésnek köszönhetően közel tud csúszni a vezetőhöz, és még egészen használható kapaszkodókat is talál hátul. Szerencsére a hátsó rugóstag kellően progresszív ahhoz, hogy lágy beállítása ellenére se üssön fel azonnal két személy súlya alatt. Ilyenkor egyedül az első féken mutatkoznak a túlterheltség jelei, ezért aztán elengedhetetlen a hátsó használata.



De lássuk, mit vár Bronnen a Trickertől. „Szerintem helyes kis mókagép, kiválóan alkalmas kezdőknek vagy második motornak. A vezetőképzéstől a 250-es szupermotó-versenyekig sok mindenre lehet majd használni.

Szerintünk viszont a Tricker leginkább egy akrobatikus ambíciókkal teli fiatal keze alatt érzi elemében magát, aki éppen most nőtt ki a gördeszkás és a BMX-es korból. Ezért felkértük a 20 éves stuntriding csillagot, Angyal Zoltánt – illetve ahogy jobban ismerik, Szemöldököt –, hogy tegye próbára a Trickert. Nem telt bele fél óra, és Szemöldök szabad kézzel egykerekezett körbe-körbe, 180 fokot fordulat első keréken, valamint látványos donutokat produkált vele.

Tehát: bizony, nagyon frissítő élmény is lehet a motorozás, és nem is kell több hozzá, mint 250 köbcenti, 19 lóerő és 118 kilogramm száraz tömeg. Egy szó mint száz, Trickert a fiataloknak!







2010-01-16 00:59:36

A leírtak alapján én inkább a vezetőképzést preferálnám.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha Tricker

údaje

Hengerűrtartalom: 249 cm3

Max. teljesítmény: 19 LE (14 KW) 7500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 19 Nm 6250/min-nál

Fék elöl: 220 mm mm-es tárcsafék, dugattyús

Fék hátul: 230 mm mm-es tárcsafék, dugattyús

Gumi elöl: 80/100 – 19

Gumi hátul: 120/90 – 16

Tengelytáv: 1330 mm

Végsebeség: 136 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár