hirdetés
2008-07-21 , Írta: Molnár Tamás, Képek: archív
Bookmark and Share

hirdetés

Mind a kaland, mind a természetfilm készítő cégek meríthetnének ötletanyagot a TDM-ek megélt történeteiből. Valódi túramotor, ami a megtett kilóméterekről, és tájakról tudna mit mesélni, pillanatok alatt összejönne egy új regényre, vagy forgatókönyvre való.




Amikor 1991-ben a piacra dobta a Yamaha a TDM 850-et, valószínűleg ők se tudták mi is az, amit megalkottak. Avagy fogalmuk se volt arról, hogy mit akarnak: óriás endúrót, sportgépet, vagy túramotort? A fejidom formája, magasra ívelt kormánya, és kartervédője egy túraendúró képét festette. Ezzel ellentétben jól kiegyensúlyozott motorja, alacsonyra helyezett lábtartója és széles, kényelmes ülése egy túramotorra emlékeztetett. Nagyon jó féke, feszes sportos futóműve viszont a sportmotorok közé sorolta.



Az 1991-ben kiadott 850-esen (3VD típuskód), amely akkor 78 lóerőt tudott, először 1993-ban cicomáztak egy kicsit. Csak a kormányt és a kipufogót krómozták le, a vázat és a blokkot pedig fémszínűre hagyták, a műszerfal keretét felpolírozták. 1994-ben azért valamivel alaposabb, és behatóbb munkát végeztek. Kicserélték a léptetővillát, a váltófogaskerekeket és a kuplungkosarat is. A nagy áttörés viszont váratott magára. 730-at kellett aludni, mire megtörtént a csoda, és mindenki megcsodálhatta az „új” motort. És valóban akár teljesen más típusként is lehetett volna kezelni, annyira jelentős volt az átalakulás. De maradtak tipikusan TDM-es vonások, így a gyár is beérte egy új típuskóddal, ami 4TX lett. 270 fokban elékelték a főtengelyt, és 80 pacis lett az erőforrás. A ’94-ben megkezdett váltós játékot folytatták, új első teleszkópokat szúrtak alá, és a tank térfogatát 2 literrel megnövelték 18 literről 20-ra. De a legszembetűnőbb az új megjelenés volt, ami végre letisztult, és megmutatta, hogy valójában egy túramotorról van szó. Eltüntették a kartervédőt, és az endúrós elemeket, a futóművel a sportmotoros adottságokat is eltávolították, ízzig-vérig túra masina lett a TDM-ből. ’97-ben csak egy kábel került kiépítésre a riasztó őrület miatt, majd ’99-ben nekiugrottak az üzemanyag ellátó rendszernek, amivel 82 lóerőre tornázták a gép erejét. A kuplunggal és a váltóval is foglalkoztak újból egy kicsit. Elektromos benzinpumpát szereltek fel, és rajzoltattak egy új fejidomot. Aztán 2002-ben bemutatták az RN08 kódra hallgató új változatot. Ismét hatalmasat ugrottak. Konkrétan TDM 900 lett a 850-ből. 897 köbcentiméterre növelték a hengerűrtaltalmat. Ez azt is jelentette, hogy 86 lóerőre izmosodott a gép. A kor követelményeinek és elvárásainak megfelelően befecskendező rendszer vette át a karburátor helyét, másodlagos levegőrendszer is kiépült, és természetesen egy katalizátor is helyet kapott a kipufogóban. Végre eljutottak oda, hogy lecserélték az ötsebességes váltót hatosra. Kidobták a régi felniket is, és az acél vázból könnyűfém lett. A gép teljes tankolt súlyát 223 kg-ra könnyítették. Minimális mértékben a külcsín is megváltozott. Az LCD kijelzős műszerek pedig csak ráadásként jártak a motorhoz. 2004-ben módosítottak a villán, elektronikus immobilizerrel látták el a gyújtáskapcsolót, aztán megjelent az A változat, ami ABS-t jelent.



Ami a használhatóságot illeti, a kezdetektől fogva kiváló útitárs volt a TDM. Megbízható kezes motorja, kellemesen sportos, de kényelmes futóműve igen élvezetessé tette a túrázást. Az erőforrás szinte elnyűhetetlen, viszont 1999-ig igen hangosan működött a váltó. Ha ehhez még erős teherváltási reakciók társulnak, akkor ideje kicserélni a hátsó kerékben a rándításgátló gumikat. Nagyobb kilométer teljesítménynél (50 000 km fölött) előfordul, hogy csökken a központi rugós tag csillapítása, és a motor úthullámok után hintázni kezd.

Az első, 3VD típusnál még igen magas volt a benzinfogyasztás, ezt úgy lehet orvosolni, hogy a karburátorokban a tűket a legalsó pozícióba kell tenni. A rosszul elérhető szívatót az XTZ 750 tartója segítségével a kormányra tehetjük, a bovdene elég hosszú ehhez. Sok példánynál az idom rezgő hangokat gerjeszt, itt segít, ha a tartók alá habszivacsot rakunk. Sokan keményebb rugókkal orvosolták az első villát. A legjobb guminak a Bridgestone BT 54, a Metzeler ME Z2 és Metzeler ME Z4 mutatkozott a TDM-en.


Olvasói tapasztalatok

2004 márciusában jutottam hozzá egy svájcból behozott 1993-as évjáratú kifogástalan gyári állapotban lévő TDM 850-hez. Az órájában akkor 32000 km volt, amit azóta 55000-re tornáztam fel. A motort túrázáson kívül napi közlekedésre is használom. Az elmúlt másfél év alatt az általános kopó alkatrészeken kívül (fékbetét, olaj, gyertya, hátsó gumi) volt egy láncszakadásom egy szlovák túrám alatt, ami váratlanul ért, mert még nem volt időszerű a csere. Ezenkívül a feszültségszabályzó adta meg magát 40000-nél. Visszatérő gondom, hogy az első lánckereket rögzítő anya lelazul, a gyári biztosító alátét ellenére. Mivel ilyenkor a menet tönkre is megy ,ez mindig az anya és a biztosító alátét cseréjével jár. A végén persze a tengely menete is tönkre ment, amin már csak egy menetvágással lehetett segíteni. A motor egyébként hibátlanul működik. Sikerült bejárnom vele Lengyelországot, Szlovákiát valamint Ukrajna határunkhoz közeli részeit. Kifejezetten túrázásra találták ki ezt a gépet. Hosszú távon sem fáradunk el az utasommal. Jól felpakolható, és a motor ereje lazán 160 km/ó feletti utazási tempót enged meg. A végsebessége 220 km volt 8200-as fordulaton. Ez több, mint amit a gépkönyv ad, de megjegyzem, hogy egy sport légszűrő és egy Finster féle sport dob lett felrakva. Fogyasztása két személlyel autópályán végig 160-as tempónál kerek 6 liter. Városban 6,5-7 l között mozog. Olajt cserétől-cseréig (6000 km) 1 litert fogyaszt.
A motort nagyon megszerettem sokoldalusága, kényelme, és a sportdobból előjövő félelmetes hangja miatt, úgy-hogy nem is szándékozom még évekig megválni  tőle. Talán az én motorom hatására apám is vett egy 1999-es francia országból behozott TDM-et.  Ez a gép már a 96-os gépek újításait viseli. Esztétikusabb első, hátsó lámpa, tank és ülés módosítás. A motorjában pedig 270 fokos főtengely csapszeg elékelés történt. Ennek hatására a hangja közelit a V motorokéhoz, a fogyasztása pedig közel egy literrel lett kevesebb. Kíméletes vezetésnél 4 liter körül iszik, de ha nagyon hajtják sem megy 6,5 fölé. Ez a motor is lazán 200 felett tud. Idén tavasszal a hátsó lánckerék csapágya eltörött, ami viszonylag kis költséggel orvosolható volt. A motorral más probléma nem volt. Hidegen-melegen rögtön indul.  A motor kilométer órája 13000-et mutatott vásárláskor, de ez szerintünk 20000-el több lehetett. 8000 Km lett bele téve 10 hónap alatt. Erre a motorra is felkerült egy Finster  2:1-be dob . A motor rögtön 15 kilóval könnyebb lett, és a hangja szuper. Bejárta már az országot és egy rövidebb osztrák kirándulásra is elvitte apámat.

ifj és id. Egry Gábor



Egy nagyon szép állapotú ’98-as TDM 850, véletlenül – egy csere során – került a tulajdonomba. Nem igazán tetszett, se a két henger, se az alakja, se semmi a 600-as Fazer után. El akartam adni, de előtte adtam neki egy esélyt. Az első néhány kilométer igazolta minden ellenérzésem. „Ez nekem nem kell” gondoltam, de valami mégis a nyeregben tartott. Még aznap este nekiindultam vele egy kisebb túrára. A reggel megint a TDM-en talált és valahogy egyre több szépséget és értéket találtam benne. 1000 km után ezt gondoltam: „Igen ez az én motorom!” Igényes kidolgozású, kényelmes – hátul is! -, nyugodt, ha kell mégis dinamikus, fordulékony, nem túl robosztus, de mégis elég nagy, könnyű és nyomatékos, meg minden, ami egy jó túramotorhoz kell. Valahogy mindig az az érzésem támad rajta, hogy most irány a Végtelen Utak Birodalma, de legalábbis a bajor Alpok. Azóta lett egy új 900-asom. Ezt is nagyon szeretem. Hibája egyiknek sem volt eddig semmi. (A 900-as 1l-el kevesebbet eszik gondolom az injektor miatt.)
Érdekes, hogy Mo.-n egy viszonylag szűk réteg keresi  - ill. úgy mondanám inkább, hogy fedezte fel. (A „felfedezéshez” egy próbakör kevés!) Viszont aki rátalált, ritkán válik meg tőle. Tudom, nem versenyzésre való és nem is csillog úgy, mint egy chopper, de motorozni, azt nagyon jó vele. Így, ha megkérdeznétek milyen motort választanék helyette? Hát, talán egy TDM –et.

Máthé Tamás






2014-05-25 00:07:58

Hello! Bár nem mai cikk, gondoltam írok. Középiskolás koromban tetszett meg a TDM. Fehérváron, mikor a piac téren hallottam, hogy a pilóta a lámpánál egyesbe cuppantotta, és elment. Nem mentem még ilyennel, és ismerősömnek sincs, de sokat olvastam róla. Fiatalabban mindig valami hangos supermotot akartam, ami rá szabadul a városra, mint egy vadállat. De most, végtelen utakat akarok elöttem, még hozzá két személlyel, kifizethető áron. Választásom a Tdm 4TX. Most csinálom a jogsit. Ha minden rendben megy, jövő szezonra egy álom válik valóra, és TDM-mel járjuk(remélhetőleg nem csak)az országot! Álmom megvalósításában megerősített a cikk! Köszönöm

2010-02-20 15:06:34

Tisztelt motorrevü és olvasoik!

2009- Novemberében vásároltam, egy 1992-es TDM850-et.
Nekem az első nagy gépem. Sokat nem tudok még rolla, mert még csak a városban használtam. Aszt tudom hogy nagyon kényelmes és nagyon erős,dinamikus motor.
Aligvárom a hosszu túrákat. Úgyérzem ha ujbol választanom kellene, a TDM-et választanám!
Bolvári Károly

2009-12-01 14:04:07

Köszönöm, hogy elolvashattam, főleg az olvasói vélemények tetszettek, ő is a lehetséges listán van.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha TDM850

údaje

Hengerűrtartalom: 849 cm3

Max. teljesítmény: 80 LE (58 KW) 7500 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 82 Nm 8600/min-nál

Fék elöl: 298 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 110/80 - 18

Gumi hátul: 150/70 - 17<

Tengelytáv: 1470 mm

Végsebeség: 207 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár