hirdetés
2001-05-28 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Egy motor soha nem lehet eléggé egyhengeres és négyütemû! E szerint az elv szerint készült évtizedeken keresztül a legtöbb komoly motor.



1978-ban, amikor már szinte mindenki megfeledkezett a motorépítés ezen õsi formájáról, a Yamaha megjelent egy teljesen puritán 500-assal. Az XT 500-as enduro erõforrását kapta, nem volt rajta semmi fölösleges és karcsú volt mint régi angol példaképei. Viszont önindító sem volt rajta és a motort berúgni, szinte ugyanolyan mûvészet volt mint hajdanán.

Japánban 400-asként még mindig létezik az SR. A Red Baronnál jó néhány ilyen gép található, így kiszemeltünk magunknak egyet. És szinte mindenkit, aki nyergébe ülhetett, azonnal elvarázsolt. Keskeny, fordulékony, és az egyhengeres erõforrás olyan határozottan bánik a géppel, hogy sokkal erõsebbnek érezzük, mint amilyen valójában.

Az SR 400-asnak ugyanakkora a furata mint az 500-asnak és azáltal, hogy a lökethossza rövidebb, nem olyan durva és nyers mint nagyobb testvére. Karaktere valahogy pont a nagy lendtömegû, régi angol motorok nyugalma és a modern egyhengeresek ideges mivolta közé esik, igazán jól eltalált kompromisszum. Már 2000-tõl olyan spontán jelentkezik minden gázparancsra, hogy tiszta öröm. És ez a hang! Minden egyes robbanás megannyi sóhajtásként egy mély dübörgésben összegzõdik.



Az SR futómûve egyszerû csõvázból, egyszerû teleszkópvillából, egyszerû acélcsõ lengõvillából és két egyszerû rugóstagból áll. Ezenkívül elöl/hátul dobfék és „virsligumik”. Hogy lehetett ilyennel valaha is motorozni? Valaha? Még most is remekül lehet. Kellemes az üléspozíció és nagyon jól kézre esik a kormány. Hihetetlenül kezes a futómû, olyan könnyedén fordulunk vele mint egy biciklivel, és a keskeny gumikkal nagyon pontosan eltaláljuk az íveket. És hogy nem lehet egy 4.00-ás gumival mélyet borítani? Az SR-rel nagyon mélyet lehet. És ahogy kihúzza a gépet a kanyarokból az egyhengeres motorja! A szûk, keskeny országutakon és a városban király ez a gép.

 Viszont minél gyorsabbak az utak, annál többet veszít a varázsából. Nagy tempónál kezd labilissá válni, és ilyenkor az embert a lábtartón keresztül érkezõ rezgések érintik.
A rugóstagok fölött is igencsak elhaladt az idõ. A villa nagyobb huppanókon felüt, a rugóstagok kigyorsításnál hintáznak. Aztán az elsõ dobfék… Ahhoz, hogy csak megközelítõleg úgy lassítson mint a mostani fékrendszerek, satukézzel kell megfogni. Ráadásul sokkal nehezebben adagolható, és nagyon sok ápolást igényel. A hátsó dobfék viszont nagyon jól végzi a dolgát és a motorfékkel együtt hasznosan hozzájárul a lassításhoz.

Van még jó néhány terület, ahol sok modern gépet leiskoláz az SR. A kormányarmatúrák példásan kézre esnek. A nagy H4-es lámpa nagyon jól megvilágítja az utat, és ha egyszer megszoktuk hogyan kell berúgással életre kelteni, utána mindig elsôre beindul az egyhengeres. A hidegjárási fázis meg pont két rövid gázfröccsig tart, ezután visszanyomhatjuk a szívatót.

Miért is volt olyan sikeres az SR? Aki valaha ment vele, megmondja: mert egy motor soha nem lehet eléggé egyhengeres és négyütemû!   




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha SR 400

Yamaha SR 400

údaje

Hengerűrtartalom: 399 cm3

Max. teljesítmény: 27 LE (20 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 30 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 200 mm mm-es dobfék, dugattyús

Fék hátul: 150 mm mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 3.50 S 18

Gumi hátul: 4.00 S 18

Tengelytáv: 1405 mm

Végsebeség: 130 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár