hirdetés
2008-07-27 , Írta: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés


 

Jó 15 éve is megvan már annak, hogy a cikk szerzője életében először részese lehetett egy negyedik típusú találkozásnak, amikor is egy quad szemtelenül megelőzte az elképedt motorost. Egy szempillantással később a négykerekű pilótája már a két bal oldali keréken egyensúlyozott az akkoriban még igen szokatlannak számító járművel. És közben nevetve visszanézett.

Most visszaadhatom a vigyort: az első aktív tapasztalatokat egy Yamaha-prezentáción, a Raptor 700-zal szereztem egy egykori szénbánya területén Brandenburgban. A jármű motorjának alapja az XT 660 R enduró vízhűtéses egyhengerese. A 2 mm-rel nagyobbra felfúrt, átalakított befecskendezéses erőforrás ugyanakkora, 48 lóerős névleges teljesítménynél elsősorban az alsó fordulatszám-tartományban ad le meglehetősen nagy forgatónyomatékot a hátsó kerekeknek. Ezzel szemben a forgatónyomaték csúcsértéke 3 Nm-rel csökkent, így 55 Nm lett. Az egyetlen henger rezgéseit kiegyensúlyozótengely tompítja.

Sebességbe tesszük, ráengedjük a kuplungot, és adagolva nyomjuk a quadokon általános, a gázmarkolatot helyettesítő „hüvelykujj-gombot”. Csak nyomni kell, és indulás! Ha a 44 mm-es pillangószelep 90 fokban áll, tehát fullgázt kap a motor, akkor a Raptor megtorpanás nélkül gyorsul – még akkor is, ha túl nagy sebességfokozatot választottunk. Nyom és tol, előrefelé valahogy mindig megy neki. Vagy éppen oldalra, ha megcsúsztatjuk a hátsó kerekeket.

A jármű különleges menetfizikai tulajdonságai élményben részesítik az offroad világában újonc pilótákat is. Néhány óvatosabb kör megtétele után ők is élvezik a dolgot, és merészebb íveket keresnek. Aki meg akarja csúsztatni a gépet, az egyszerűen ütközésig tekerje el a kormányt, és adjon gázt.

A Raptornak leginkább a gyors, homokos, enyhén hullámos szakaszok fekszenek, emellett kedveli a nem túl extrém ugrásokat is. Nemhiába, olyan, mint egy négykerekű soft-enduró. És ha már semmiképpen nem megy tovább előre, akkor egyszerűen tegyük rükvercbe. Kellemes az egyenes tartású üléspozíció a magas kormány mögött, a rugózó elemek pedig bámulatosan hatékonyan és komfortosan simítják ki az út egyenetlenségeit.

De csak lassan a testtel, a határok keresésénél a könnyedség hirtelen alattomosságba fordulhat. Könnyen elérhető az a pont, ahonnan már nincs visszaút. Ahol egy krosszmotor némi korrigálással gond nélkül megbocsátja a hibásan kivitelezett ugrást, a quadot a zuhanás, de legalábbis a kényszerleszállás fenyegeti. A durva bánásmód túléléséről és a stabilitásról összetett vázrendszer gondoskodik. Az acélcsövekből álló első részt alumíniumöntvény darabokhoz csavarozták, ezek alkotják a váz gerincét. Alumíniumból készültek az első futómű háromszögtartói is, valamint a hátsó lengővilla a lánc egyszerű feszítését lehetővé tévő integrált excenterrel. A nemes kidolgozású alkatrészekkel a jármű száraz tömege csak 180 kilogramm.


A szokatlan gázadási mód kezdetben 20 percre korlátozza a menetidőt, ezután az edzetlen hüvelykujj felmondja a szolgálatot. Edzeni minél több gázadással lehet. Ha mindezt közúton tesszük, akkor a vételárhoz számoljunk még egy keveset az egyedi forgalomba helyezésre és az átépítéshez szükséges alkatrészekre. Ezenkívül B kategóriás jogsira és bukósisakra lesz még szükségünk. A kompromisszumot nem ismerő sportrajongóknak a Yamaha az YFZ 450 nevű, továbbfejlesztett sportquadot kínálja. A kicsit drágább offroad-versenygéppel még izgalmasabb a dolog – viszont rükverc nélkül. Csak a mosoly ne hervadjon le az arcunkról…



2010-01-29 11:09:33

Na ez az a quad amit szívesen elfogadnék ,szerintem a Raptorok a legjobbak!

2009-12-18 11:52:00

Én nyáron sokat quadoztam, de igazán nem voltasm tőle elragadtatva, maradok a motornál.

2009-12-01 13:56:13

Igazi sport quad, bár nekem a munka besorolásúak jobban tetszenek, azok olyan "traktorosabbak", meg masszívabbnak tűnnek.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha Raptor 700

údaje

Hengerűrtartalom: 686 cm3

Max. teljesítmény: 48 LE (35,3 KW) 6250/min-nál

Max. forgatónyomaték: 55 Nm 5500/min-nál

Fék elöl: Két 161 mm mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 200 mm mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 21 x 7 – 10

Gumi hátul: 20 x 10 – 9

Tengelytáv: 1280 mm

Végsebeség: 145 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár