hirdetés
2008-08-19 , Írta: Zách Dániel, Képek: archív
Bookmark and Share

hirdetés

A nyolcvanas évek nagy kétütemű dömpingjének egyik legerősebbje, a Yamaha RD 350 LC YPVS. A kéthengeres utcai sportmotor ma is valós alternatíva lehet azoknak, akik nem ijednek meg egy kis szereléstől és szeretnének megismerni valamit, a füstöt okádó kétüteműek lassan feledésbe merülő mámorából.




A legendás RD típuscsalád, közel két évtizeden át készült mindenféle hengerűrtartalommal, és hengerszámmal. A középutat a háromötvenes, kéthengeres jelentette, amelynek korábbi lég- és vízhűtésű generációi után 1984-ben jelent meg a legerősebb YPVS utónévvel jelölt változata. Ha pusztán a motorteljesítményt tekintjük, ez a kétkerekű ma is a legerősebb utcai kétüteműek egyikének számít. A folyamatos teljesítménynövelés egyik fontos állomása, a Yamaha Power Valve System megjelenése volt, vele a kékes füstöt eregető kéthengeres valódi rakétává vált. A szervomotorok és bovdenek segítségével működő kipufogócsatorna-szűkítő szelepek hatezres percenkénti fordulat alatt kisebb keresztmetszeten, majd e fölött a kiömlők teljes átmérőjén keresztül engedték távozni az égésterméket a hengerekből. Így a kétütemű motoroknál oly fontos fojtás mértéke szélesebb fordulatszám tartományban volt ideális, mint a korábbi változatoknál. Ez azt eredményezte, hogy a kéthengeres az alsó tartományban nyomatékosabb volt, de tovább lehetett pörgetni, így maximális teljesítménye is emelkedett. A nyitott példányok 63 lóerő leadására képesek, és a könnyű RD közel kétszáz kilométeres végsebességre képes, gyorsulása pedig hátborzongató.
Az RD 350 YPVS a blokkon kívül igen egyszerű konstrukció, hiszen acélcső bölcsőváza, elöl vékonyka teleszkópokból, hátul központi rugóstagból álló futóműve, illetve első-hátsó tárcsafékjei sem nevezhetők túlméretezettnek a menetteljesítmények ismeretében.



A kétütemű sportgép Magyarországra is eljutott és bár a típus 1991 után megszűnt ma is több, működőképes háromötvenest kínálnak eladásra az apróhirdetésekben. A gépek többsége a nyolcvanas évek közepéről származik. Érdemes tudni, hogy 1986-ig csak fej- és hasidoma volt, ezután viszont teljes burkolattal készítették a japán rakétát RD 350 F néven. A használt gépek állapota alapos vizsgálatot és némi műszaki jártasságot kíván. A két-háromszázezer forintnál általában nem drágább RD, nem kirívóan szervizigényes motor. Elsőként az idomok meglétéről, illetve állapotáról érdemes tájékozódni törés és repedésnyomok után kutatva. Az 1986 előtti RD-k kormánycsapágya hajlamos volt a berágódásra, és mindenképpen ellenőrizni kell a lengővilla ágyazását is, mivel a modellfrissítésig gyenge műanyagpersellyel készült.



A motor hangja zaj annak, aki nem szokta meg a kétüteműek természetes csettegését, de zene azok számára, akik éppen ezt szeretik. Az RD 350-es főtengelye és forgattyús része alapvetően strapabíró konstrukció, de nem mindegy, hogy ki és mire használta a motort. A gyár előírása szerint huszonötezer kilométerenként ki kell cserélni a dugattyúkat, és fel kell fúrni a hengereket. Érdemes rendszeresebben ellenőrizni, hogy szinkronban működnek-e a kipufogó szelepek és a porlasztók, ha nem, a motor nem pörög fel rendesen. A kopást nagyban befolyásolja, hogy a gépet milyen olajjal használták előző tulajdonosai, hiszen csak a teljesen szintetikus kétütemű motorolaj a megfelelő, ez biztosít ideális kenést minden terhelési tartományban. Miként a teljesítmény, úgy a benzinfogyasztás sem hasonlítható a kategória átlagához. Az RD dinamikus, de nem sportos vezetés mellett körülbelül hat liter benzint kíván száz kilométerenként, de ennek a kétszerese sem kizárt, ha a tulajdonos ki akarja aknázni kipufogó szelepek nyitása fölött vadállattá váló kétütemű képességeit. És miért ne tenné, hiszen az öreg korában is élvezetes Yamaha pont erre való.   




2010-01-28 17:53:09

Kár hogy kihaltak a 2ütemű sárkányok!!!

2009-12-01 12:11:29

Nem is olyan gyakori a dugócsere és a fúrás időköze! Biztos volt még "anyagvastagság".

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha RD 350 LC YPVS

Yamaha RD 350 LC YPVS

údaje

Hengerűrtartalom: 347 cm3

Max. teljesítmény: 63 LE (46 KW) 9200/min-nál

Max. forgatónyomaték: 49 Nm 9000/min-nál

Fék elöl: 267 mm mm-es dupla tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 267 mm mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 H 18

Gumi hátul: 110/80 H 18

Tengelytáv: 1385 mm

Végsebeség: 210 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár