hirdetés
2008-08-19 , Írta: Paulovits Imre, Képek: Wout Meppeling, Tom Haanstra, Stefano Gadda
Bookmark and Share

hirdetés

A Yamaha a Fazerrel olyan modellcsaládot alkotott, amely a cég történetének legsikeresebb vállalkozása lett. Éppen ezért sokat törődnek vele, és a modellápolás idén is számos újdonságot hozott.




A Yamaha embereinek minden okuk megvan arra, hogy a Fazer szót bármikor büszkén ejtsék ki a szájukon, hiszen az utóbbi kilenc évben nem kevesebb mint 250 000 motort adtak el ezzel a névvel. Ezért erre az évre a Yamaha nemcsak bemutatta a 600-as új generációját, de tovább is bővítette a  Fazer palettát.

A legújabb 600-as Fazer hivatalos neve FZ6 Fazer S2, mármint Stage 2. A naked verzió szinte megszólalásig hasonlít az előző modellre, így alaposan meg kell nézni ahhoz, hogy észrevegyük az – egyébként meglehetősen finomra sikerült – módosításokat. Az, hogy a váz, a lengővilla és az erőforrás fekete szinterezett bevonatot kapott, csak optikai finomság, ha jobban megnézzük, az is látszik, hogy a lengővilla keresztmetszete már nem négy-, hanem ötszögletű, anyaga pedig immár nem acél, hanem alumínium. Villájára már nem az egyszerű kétdugattyús úszónyergeket, hanem az R6-os négydugattyús monoblokk nyergeit szerelték, a tárcsák átmérője változatlan maradt. A Fazer idomába keskenyebb macskaszem fényszórókat illesztettek, és aerodinamikailag is javítottak rajta. Az új modell utaslábtartói 45 milliméterrel lejjebb kerültek, és gumis felső részt kaptak. Szintén új az aerodinamikusabb kialakítású első sárvédő, és a nagyobb testvérről származó műszerfal. Annak tartozékkatalógusát is kiterjesztették a kisebb modellre is, így már a 600-ast is karbon alkatrészekkel telezsúfolt streetfighterré vagy teljesen burkolt túragéppé alakíthatjuk.

De ezzel a Yamaha Motor Europe még nem fogyott ki az ötletekből. Hiszen a régi 600-asok is maradtak a kínálatban, csak 78 lóerőre csökkentett a teljesítménnyel, és kedvezőbb áron – vonzó ajánlat tehát a Fazer-családba való beházasodáshoz. Az összes többi modellhez hasonlóan pedig a két 78 lóerős változathoz is kérhető ABS.

Épp egy ilyen, ABS-es, 78 lóerős Fazerrel kezdhetem meg a dél-spanyolországi Almeriában megrendezett tesztnapot. Minden szép és jó – lenne, ha nem szakadna az eső. A sors keze vajon, hogy ebben az időben igazán megtapasztaljuk a teljesítménycsökkentés és a blokkolásgátló előnyeit? Mindegy, a meglehetősen csúszós utakon a 78 lóerő is több mint elég. Egyébként is: kezdőknek szánt motorkerékpár? 30 évvel ezelőtt ez a teljesítmény még a felső határt jelentette motorkerékpár-gyártásban. De azóta olyan fejlődés ment végbe, elsősorban a futóművek terén, hogy manapság már az ekkora teljesítmény is viszonylag könnyen uralható. Egyébként a lefojtott változatot az esőben egy cseppet sem érezni másnak, mint a nyitottat, nagyon finoman veszi a gázt, 3000/min-től már elég nyomatékos, teljesítménye pedig lineárisan nő. 4000 és 6000/min között viszont kellemetlen, magas frekvenciájú vibrációk csiklandozzák a pilóta talpát és combját. A kezes futóműnek köszönhetően a vizes burkolat ellenére is könnyedén haladunk Dél-Spanyolország kanyargós útjain, csak a kissé durva terhelésváltási reakciók miatt kell jobban koncentrálni, mint ahogy az feltétlenül szükséges lenne. A fékek finoman adagolhatóak, és az ABS tényleg csak akkor avatkozik közbe, ha a kereket a megcsúszás veszélye fenyegeti, akkor is lágyan és nagy frekvenciával.

Az idom elméletileg jó szélvédelmet kínál, bár az orkánszerű szélben úgysem érezzük pontosan a saját sebességünknek köszönhető menetszél nyomását. Szerencsére mire befejezzük a kezdőknek szánt Fazerrel az első tesztkört, eláll az eső, bár az út nedves marad. Így már csak az autópályán veszem észre, hogy a lefojtott változat csak a legmagasabb fordulatszám-tartományban, kb. 9000/min fölött lesz valamivel kevésbé pörgős, mint a nyitott erőforrás, és 12 000-től már csak erőltetetten pörög tovább.



Amikor aztán az S2-vel rákanyarodok a hegyekbe vezető útra, azok már nagyrészt felszáradtak. Először a pucér FZ6-ost próbálhatom ki. Kezes, feszes és stabil. Az új hangolás miatt az embernek az az érzése támad, mintha az erőforrás még lágyabban venné a gázt, mint a 78 lóerős változat, fent pedig a négyszelepes hihetetlenül pörgőssé válik. De rögtön leszögezném: a mindennapos használat során ezt a tartományt igen ritkán használjuk, hiszen itt a motor igen ideges, és csak úgy sivít. A hegyekben sokkal fontosabb, hogy milyen széles a 600-as négyhengeres használható fordulatszám-tartománya. Bár a hatfokozatú váltó könnyen és pontosan kapcsolható, nagyon megkönnyíti a dolgunkat, hogy a változatos kanyarkombinációkat nyugodtan egy és ugyanazon sebességfokozatban is bevehetjük, és kiélvezhetjük a 8000 fordulatnyi tartományt. A pucér gép amúgy is elemében van a kanyarlabirintusban. Kezesen és direkten vesz bármilyen ívet, az R6-osról származó féknyergei pedig különösen harapóssá és kitartóvá teszik a féket.



Igazán érdekessé akkor válik a dolog, amikor a pucérról átülök az idomos Fazerre. Szinte hihetetlen, hogy ez ugyanaz a motor, csak kissé másféle külsővel. Kényelmesebb, a pilóta rögtön mindent túrásabban csinál rajta, míg a feszesebb és direktebb pucér változatot inkább megsarkantyúzza. Az érzés akkor lesz teljes, ha még az idomos változatot teljes túrafelszereléssel, magas szélvédővel és teli idommal próbáljuk ki. Mindenekelőtt pedig felismerjük, hogy valójában milyen felnőtt motor is a 600-as. Már az 1998-as Fazert is ez jellemezte, ez tette sikeressé, a megfelelő hozzávalókkal ellátott harmadik generációs leszármazottai pedig csak megerősítették ezt a jellemet. Kezes 600-as négyhengeres túragépként a tartozékokkal felszerelt Fazernek jelenleg nincs párja – a konkurencia biztosan nemsokára kitalál valamit.

Az, hogy a kis Fazer még túraköntösében is mennyire könnyed és fürge, az 1000-essel való közvetlen összehasonlításban derül ki igazán. A Yamaha sok kritikát kapott a 2006-os nagy Fazer kis fordulaton tanúsított visszafogott nyomatéka és az indirekt gázvétele miatt, ezért sokat dolgoztak a 2007-es modell hangolásán. Ennek eredményeképpen alul valóban jobban húz. Egészen kis fordulaton, hatodikban még nincs igazán kedve a dologhoz, de 4000/min fölött annál vehemensebben lát munkához. Viszont ha itt hirtelen tépjük fel a pillangószelepeket, akkor továbbra is érezzük a kissé késleltetett gázvételi reakciót. A mindennapos használatban azonban a nagy Fazer az új hangolásnak köszönhetően sokat javult, néhány helyzettől eltekintve tényleg olyan lazán és kapcsolgatás nélkül vezethetjük, mint ahogy az egy 1000-es naked bike-tól elvárható, emellett egy cseppet sem veszített lenyűgöző, féktelen végteljesítményéből. Teljes burkolattal, kofferekkel és ABS-szel ellátva meg valódi alternatívát jelent a még nagyobb túragépekhez.

 

Lehet, hogy néhányan úgy gondolják: a Yamaha minden bőrt le akar húzni a sikeres Fazer-családról. De a siker tudvalevőleg vonzóvá tesz. És miért ne profitálhatna belőle egy kezdő éppúgy, mint a sportos országúti motoros, a motort mindennaposan használó vagy a túrázni szerető? A Fazer család úgy tűnik, mindenkire felkészült.




2010-01-30 12:28:10

2004-ben én is szemezgettem vele, de akkor - meg azóta is - másra kell a pénz! Majd talán jövőre!

2010-01-29 12:19:24

nekem egy 2004-es van nagyon elégedett vagyok vele
ha cserélném nem is tudom mit vennék helyette. nállam már bizonyitott
jó választás volt

2009-12-01 12:10:05

Mondom én, hogy 6-700 ccm körüli gépek az ideális igáslovak!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Yamaha FZ6 (S2)

údaje

Hengerűrtartalom: 600 cm3

Max. teljesítmény: 78 LE (57 KW) 11500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 51 Nm 10000/min-nál

Fék elöl: 298 mm mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 245 mm mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1440 mm

Végsebeség: 229 km/h

Yamaha
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár