hirdetés
2008-08-23 , Írta: Paulovits Imre, Képek: Mező János
Bookmark and Share

hirdetés

Nemcsak versenyzőink értek el nemzetközi szinten kimagasló eredményeket, van Magyarországon egy olyan motor is, ami világszínvonalon is akárhol helyt állna. Végh Jana superbike-ja vég(h)telenül jól sikerült.



Vannak pillanatok, amikor minden érzékszerv felmondja, a képzelés határai eltolódnak, és egyszerűen hagyjuk, hogy történjen, aminek történnie kell. 216 lóerő, 162 kiló súly mellett – egy lövedék, aminek pályáját semminek nem szabadna kereszteznie. De mivel nem egyedül vagyok a Hungaroringen, hanem fullon van a pálya a nyílt napon, folyamatosan vannak, akik Végh Jana motorjának kifutóterébe kerülnek. Milyen jó, hogy ez a motor nemcsak végtelenül gyors, hanem – veszedelmes erejétől és fordulékonyságra hangolt geometriájának köszönhető nagy sebességi idegességétől eltekintve – kimondottan könnyen motorozható. Mert egyszerűen olyan tökéletes, hogy minden teljesen természetesnek tűnik rajta. Nem ágaskodik, hanem gyorsul, nem jön hirtelen az erő, hanem pontosan adagolható a gázmarkolat elfordításának minden egyes fokával. A gumik tapadása végtelennek tűnik, a rugóstagok teljesen kisimítják a pálya felületét. Biztos, hogy még legalább egy évtizednek kell eltelnie, amíg a legjobb szériamotorok ilyen erősek lesznek, és biztos vagyok benne, hogy még akkor is példásnak fogjuk találni a mai Végh-Honda gázvételi reakcióit, és a futómű viselkedését. Olyan ez a gép, mint előretekintés egy jövőbeli világba – illetve reméljük, hogy valaha bekövetkezhet az a világ, amikor ilyen tökéletes lesz egy szériamotor.

Pedig köze nincs ennek a gépnek a szériához, alkatrészről alkatrészre álmodta meg Magyarország talán legjobb motortechnikusa. Tulajdonképp néhány a műhelyben heverő alkatrésszel kezdődött. Ott volt az Öhlins FG 9200-as endurance versenyvilla, amit Jana a 2003-as szezonra szerzett. És ott volt a 2004-es szezonban használt Superstock-Honda. „Már a 2004-es szezon vége előtt megállapodtam a Honda Hungaryvel, hogy folytatjuk az együttműködést, és hogy Superbike-ban fogok megint indulni. A Superstock gépen tapasztalt néhány megoldás ide is ígéretes volt, ezért nem kértem új motort, hanem a 2004-esből építkeztem. Persze ez csak a futómű alapjára vonatkozott, az erőforrást teljesen újra kellett végiggondolni.”



Jana rendelt egy új motorblokköntvényt, egy új főtengelyt, egy HRC váltómükittet – ez két tengelyből és a komplett fogaskeréksorból áll, a léptetővillák és a váltóhenger a szériából kerül bele – HRC kit dugattyúkat – ezeknek gyűrűi vékonyabbak és kisebb az előfeszítésük a súrlódás csökkentéséhez – és nekikezdett a blokk felépítésének. A házat a nagyobb felületi feszesség és evvel hosszabb élettartam érdekében belül felpolírozta, és úgy alakította át, hogy ne keletkezzenek kartergázok. Az angol HRC csapattól rendelt Arrow hajtókarokat, majd ezeket összeillesztette az előzőleg lekönnyített, kicentrírozott és Németországban felületkezelt – hogy nagyobb legyen az emelőcsapok ellenálló képessége – főtengellyel.

A hengerfejben Jana behegesztette a csatornák olyan részeit, amit nem tartott jónak, az egészet újra kimarta saját elképzelése szerint, ugyanígy átalakította az égéstereket, és módosította a szelepülepek szögét és rádiuszát. A HRC vezérműtengelyt saját számítása szerint módosítatta egy német speciálműhellyel. „Ahogy az építés folyamán újra és újra ismételt fékpadmérések igazolták, a vézérműtengelyem volt az, ami a legnagyobb előrelépést hozta.” A szelepek HRC kitalkatrészek, méretük megegyezik a szériával. HRC szeleprugók zárják őket. A motor egészséges hőháztartásáról angol Bora hűtő gondoskodik.

 

A kit váltót Jana Tellert váltóelektronikával és a Jiri Tricka által fejlesztett csúszókuplunggal kombinálta, utóbbit maga továbbfejlesztette. A benzinbefecskendezést HRC motorvezérlő egység, valamint Dynojet Power Commander szabályozza, az egészet HRC kit kábelköteg köti össze. A műszerfal az olasz AIM-től származik, ebben egy data recording egység is rejlik. Ez a saját szenzorjain kívül lambda szondáról, Dynojet Wideband Commanderen keresztül rögzíti a kipufogógáz összetételét.



A futómű kiindulása a múlt évi Superstock motor váza volt. Ehhez HRC kit váznyúlvány csatlakozik, ami 1,9 kilóval könnyebb az eredetinél. Előre Öhlins villa került saját gyártású, állítható utánfutással rendelkező, mart villahidakba, hátra WP superbike verseny rugóstag, ami a HRC superbike lengővillához és himbarendszeréhez kapcsolódik. 16.5 colos, elöl 3.50, hátul 6.25 col széles kovácsolt magnézium Marchesini kerekeken gördül a Végh Superbike, ezeken 125/80 R 420 és 205/60 R 420-as Dunlop slickek feszülnek. Az első fék radiális Brembo verseny nyergekből, HRC-Brembo fékbetétekből, valamint Brembo vagy PVM tárcsákból és radiális Brembo főfékhengerből lett összeállítva. Nagyon finom!

Ami fura Jana motorján, hogy előröl egyáltalán nem emlékeztet a Firebladere. „A szabály szerint csak az oldalsó sziluettnek kell a szériával megegyezni. Szereztem egy külföldi haveromon keresztül egy Ten Kate idomot, és azt módosítottam még egyszer. Az első keresztmetszet 8 centivel keskenyebb a szériánál.” Az idom alja teljesen szimmetrikus, nincs benne nyílás a sztenderhez. A végleges idomot és ülést Bielik Károly készítette karbonból, a fényezést Szadvány Béla készítette, a grafikákat a Dekor Plusz Gyöngyösön.



Több ezer munkaóra alatt rakta össze az egészet Végh Jana és Rozsos Ákos, majd a Brnoi HRC teszten és Rijekában történt bukások után kétszer teljesen újra kellett a motort építeni. De amivel Jana most megy, az párját keresi nemcsak nálunk, hanem – talán Mauro Lucchiari és Berto Camlek motorjai kivételével – az egész Alpok-Adria mezőnyben. És talán nem csak ott.




2009-12-17 17:10:13

Akkor lengessük együtt! Nagyon profi az emberünk.

2009-12-01 12:04:11

A cikkben szereplők fanatizmusát irigylem és csodálom! Kalaplengetés!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár