hirdetés
2008-07-30 , Írta: Rolf Henniges, Képek: Jörg Künstle
Bookmark and Share

hirdetés

Tűzveszélyes, nem drága és mindig támadásra kész – de a Triumph új Street Triple-je semmiképpen sem csak kihegyezett stílusban vezethető.



Napfényes reggel Itáliában. Egy pálmafa árnyékában lazán, oldaltámaszra döntve álldogál egy motorkerékpár. Ha tudna, talán még rá is gyújtana. Pilótának pedig csakis olyasvalakit választana, mint például James Dean. Széles kormánya elfordítva, fényszórói tágra nyílt szemekként merednek előre. Az új Street Triple első pillantásra a megszólalásig hasonlít 1050 köbcentis nagy testvérére, leginkább elölről és hátulról. Oldalról viszont rögtön feltűnik a lengővilla: míg a Speed Triple-nek egykarú járt, a Street Triple-n a Daytona 675 hagyományos alumínium lengővillája gondoskodik a hátsó kerék vezetéséről és rugózásáról. A britek amúgy is elég sok mindent átvettek szupersportgépükről: a váz, a kerekek, a tank és az erőforrás szinte teljesen megegyeznek.

Ugyanez érvényes a Triple hangjára is. Már álló helyzetben is támadókedvet sugároz. Hogyan hangzik? Mintha egy oroszlántól próbálnánk meg elvenni a zsákmányát. Minden egyes, befecskendezéssel a 225 köbcentis hengerekbe jutó gázlöketet pontosan ilyen vészjósló, gyomorból jövő hörrenés kísér. Ráülök. 800 milliméteres ülésmagasságával, kényelmes ülésével, keskeny derekával, a pilótához közel helyezett kormányával és lábtartójával, ami laza térdszöget tesz lehetővé, olyan, mintha a Street Triple maga lenne a megtestesült oktatómotor. Nyergében mégis azonnal úgy érzi magát az ember, mintha nyitott bőrdzsekiben, arcán háromnapos borostával motorozna.



Egyesbe teszem – simán becsusszan. Ráengedem a kuplungot – könnyen jár, és kiválóan adagolható. Az első méterek lakott területen. Most már elhiszem, hogy a britek állítása akár igaz is lehet: szerintük a motor száraz tömege mindössze 167 kilogramm. Mindenféle szükséges üzemanyaggal megtöltve – a tank 17,4 literes – nagyjából 190 kilót nyomhat, ezzel pedig játszi könnyedséggel lehet venni az akadályokat. Alig kell elfordítani a kormányt, és a Street Triple máris új utakon jár, mégpedig nagyon könnyedén.

Ahogy a helységnévtábla egyre zsugorodik a visszapillantó tükörben, azon gondolkodom, hogy tíz évvel ezelőtt a 600-as szupersportgépek pilótái csapatosan utaltatták volna be magukat a zárt osztályra, ha ezzel állok elő nekik: 2000/min-től már nagyon húz, nem csuklik és nem rángat. 4000/min-től megfeszíti izmait, felszabadultan tol, 6000 és 13000 között pedig mohósága egyszerűen határtalan. Ez a gép egyszerűen mámorító.

Olyan engedelmesen és mohón pörög fel, mintha folyékony düh keringene benne olaj helyett. Üvöltése olyan vadállati, hogy nyergében oroszlánszelídítőnek érezhetjük magunkat. És brutálisan teszi a dolgát: 11 700/min-nél 106 lóerőt ad le. A Triumph azon kijelentését, mely szerint 4000-es és 12 000-es fordulat között a forgatónyomaték mindig 60 newtonméter fölött van, épp ilyen könnyen elhiszem, egyszerűen azért, mert ezt érzem rajta. A vezérműtengely profilját a Daytonához képest megváltoztatták a középső fordulatszám-tartományban leadott jobb forgatónyomaték érdekében.
Kanyar jön. Ráborítom, átröppenünk rajta. Rövid egyenes. Rámenős kuplungolás – vajon a britek miért nem Wheelie-Triple-nek nevezték inkább? Jobban illett volna hozzá. Jön a következő kanyar, ráfékezek. Tökéletesen pontos. Bár a Nissin kétdugattyús úszó nyergek felépítése egyszerűbb, mint a testvérmodell fix nyergei, de éppoly jól adagolhatóak, és nyomáspontjuk is pontos.



A hágón túl az addig ínyenceknek is kedvére való aszfalt egyszerre narancsbőrössé válik, sőt, alattomos úthullámok is leselkednek ránk. Jó hasznát veszem a komfortos hangolású futóműnek, amely a legtöbb egyenetlenséget kisimítja. A Speed Triple-lel ellentétben hátul csak a rugóelőfeszítést lehet állítani. A futómű hangolása jól sikerült kompromisszum a lágy reagálás és a komfortos csillapítás között. Erős fékezéseknél viszont felüt a villa, és két személlyel, rossz úton a rugós tag is gyorsan eléri határait. Tartunk egy kis szünetet. A kipufogó pattog, a három henger fölött reszket a levegő.

A kipufogórendszer teljes egészében rozsdamentes acélból készült, a tankon lévő matricákat átlátszó lakkal vonták be, a fék flexibilis acélcsöveket kapott. A keréknyomást a hajlított szelepeknek köszönhetően könnyen ellenőrizhetjük, a műszerfal által kínált információk szinte semmi kívánnivalót nem hagynak maguk után. Az ülés alatt pedig még egy kis tárolórekeszt is találunk. Csomagot viszont csak a tanktáskába tudunk tenni, ABS-t pedig egyáltalán nem kínálnak hozzá, igaz az ABS egy Street Triple-n olyan lenne, mintha egy szamuráj testőrt fogadna fel.


Ezek az utolsó kanyarok mára. A Triple selyempuhán fordul be, még fékezés közben is harmonikusan dönthető, és pontosan reagál a gázra. Szinte semmilyen másik motorhoz nem hasonlítható, ahogy siklik kanyarról kanyarra. A kezdők is könnyedén, félelem nélkül vezethetik majd, a tapasztaltabb pilóták pedig tökéletesen kiélvezhetik előnyös tulajdonságait. Az erőforrás és a fékek extrém hajtóvadászatot tesznek lehetővé, de nem kell machónak lenni ahhoz, hogy megszeressük ezt a motort. Sőt, a női pilóták is minden bizonnyal megfelelő alternatívának találják majd, hiszen ennél több egocentrikusságot, amit nevezhetünk éppen jellemességnek is, manapság legfeljebb egy Harley-nál találunk. Náluk viszont feleennyire sem dinamikusan.




2010-01-29 10:59:23

Szerintem ez a legjobb, amit az angolok valaha is csináltak!Szerintem jó a sor3!

2009-12-01 12:43:04

A soros háromhengeres elrendezés szerintem nagyon jó gondolat! A Wartburgnál is bejött. . . . .

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Triumph Street Triple

údaje

Hengerűrtartalom: 675 cm3

Max. teljesítmény: 106 LE (80 KW) 11700/min-nál

Max. forgatónyomaték: 68 Nm 9200/min-nál

Fék elöl: 308mm mm-es dupla tárcsafék, radiális, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220mm mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1395 mm

Végsebeség: 232 km/h

Triumph
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár