hirdetés
1997-10-02 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Amikor a Triumph ’97 áprilisában hozzáfogott a Bonnie új változatának a kifejlesztéséhez, nem könnyû feladatot vállalt. Az 1969-es T 120 Bonneville küllemét és jellegét felidézve olyan motort akartak megvalósítani, amely megfelel a világ összes zaj és emissziós követelményének, továbbá mûszakilag a XXI. század modern gépeinek a szintjén áll.




Az új Bonneville lég/olajhûtésû, nyolcszelepes, soros kéthengerese két felül fekvõ vezérmûtengelyével tényleg modern erõforrás lett, siklócsapágyazású fõtengelyének 360 fokos csapszeg elékelése viszont azonos a nyomórudas õssel. Így a két dugattyú együtt halad fel és le, ami jó a nyomatéknak, viszont kegyetlen rezgéseket kelt. Ennek kiküszöbölésére a Triumph két fogaskerék-hajtású kiegyensúlyozótengelyt épített be.

John Mockett és formatervezõ csapata végig ügyelt arra, hogy a fejlesztõk elképzelései beleilleszkedjenek abba a küllembe, amely meghatározó a T 120-as megjelenésében. Így például tettek egy „nyomórúdvezetõ” csövet a hengerek elé – de ez a hengerfej szuszogtatója lett. Hogy a vezérmûtengely lánca ne bukkanjon elõ a hengerek között, 1:1-es áttételt használnak, a valódi áttételt a vezérmûtengelyekhez egy fogaskeréksor biztosítja mint a TL 1000-nél. A vezérmûtengelyeket olyan alacsonyra helyezték, amennyire csak lehetett, hogy megmaradjon a régi ohv-küllem.

A karter vízszintesen megbontható, a váltóházba a Daytona váltója került, úgy, hogy az ötödik sebességfokozatot kihagyták. Így nagy a lépcsõ a negyedik után és a Bonneville ötödik fokozata overdrive.

A benzinbefecskendezés ennél a motornál fel sem merült, viszont a 36 mm-es Keihin-karburátorokat fojtószelep-szenzorral látták el, így a világ minden emissziós követelményének megfelel. A kipufogó maradt a régi „borsólövõ”, csak egy kicsit magasabbra emelték, hogy ne érjen le. A stabilitás érdekében a lengõvilla tengelyét a váz lemezein kívül elõször vezeti át a Triumph a motorblokkon is. A váz a régi Bonnie-tól eltérõen két alsó bölcsõt kapott, a teteje megegyezik a Thunderbird központi csõvázával, a motorblokkot a hengerfejnél elöl mégegyszer kitámasztották két csõvel.

A beállíthatatlan villa és a rugóstagok a Kayabától származnak, elöl 310-es kétdugatytyús Nissin-fék, hátul 255 mm-res, egydugattús lett felszerelve – dobfék se elöl, se hátul nem jött számításba. A futómûgeometria 61 fokos villaszöge, 117 mm-es utánfutása és 1493 mm-es tengelytávja megegyezik a régi Triumph-éval. A 19 colos elsõ kerék is a régi idõket idézi, de modern, peres Bridgestone-gumi került rá. Az ülésmagasságot csökkentették 775 mm-re, mivel egy olyan motort akartak alkotni, amely akár a kezdõknek is megfelel.

Az elsõ, ami nyeregbeszállva szembetûnik, a tökéletes üléspozíció. Minden pontosan oda esik, ahol kényelmes és a kormány épp olyan széles, hogy jól kontrollálhassuk vele a kéthengerest. Ahogy életre kel a gép – csak önindítója van – megint itt van a HANG.

Csak éppen vibrációk nélkül. Alig hiszi el az ember, hogy karburátoros géprõl van szó, úgy követi a parancsokat 2000-tõl. Nem is igazán kell 5000-6000 fölé forgatni ahhoz, hogy jól haladjunk. A keskeny motor a viszonylag széles kormánynyal élvezetessé teszi a kanyargós hegyi utakat, és konzervatív geometriája ellenére nagyon fordulékony. A fék egy ujjunk erejére is jól harap, és a rugóstagok is egész jól vasalják ki a hullámokat, mindössze a hátsók húzófokozatát lehetne még egy kicsit gyarapítani.

Háromszor próbálhattam ki a Bonnevillet a fejlesztése során, és az utolsó alkalommal meggyõzött: John Bloornak, a Triumph-gyár tulajdonosának legényei jól megcsinálták!




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Triumph Bonneville

Triumph Bonneville

údaje

Hengerűrtartalom: 790 cm3

Max. teljesítmény: 62 LE (46 KW) 7400/min-nál

Max. forgatónyomaték: 60 Nm 3500/min-nál

Fék elöl: 310mm mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 255 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 100/90 R 19

Gumi hátul: 100/90 R 19

Tengelytáv: 1492mm mm

Végsebeség: 185 km/h

Triumph
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár