hirdetés
2001-08-28 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

A sok soha nem lehet elég – mondták a Suzuki piacstratégái, és a naked bike király GSF 1200 Bandit mellé odaállítottak egy 1402 köbcentis testvért. Annak érdekében, hogy igazán befûtsenek a Yamaha XJR 1300-asnak és a Honda CB 1300-asnak, nem egyszerûen felfúrták az 1200-as Bandit blokkot – ehelyett inkább egy teljesen új, emelõtõkékkel mûködtetett négyszelepest szerkesztettek.




Tele van mûszaki finomságokkal: SACS, SDTV, SCEM és PAIR. S hogy mindez micsoda? Akkor lássuk szép sorjában! Az olaj/léghûtéses blokk (SACS, Suzuki Advanced Cooling System) gázkeverésérõl két pillangószelepes, 34 mm-es torokátmérõjû benzinbefecskendezõ (SDTV, Suzuki Dual Throttle Valve) gondoskodik, a négy kovácsolt dugattyú galvanizált hengerben (SCEM, Suzuki Composite Electrochemical Material) szalad fel és alá, ezt másodlagos légrendszer (PAIR, Pulsed secondary AIR-injection) tisztítja. A dagi az elsõ gombnyomásra felébred, és azonnal egészségesen, rezgésmentesen dörmög alapjáraton. Puhán megindul. Micsoda gázreakció! És alig van holtjáték a meghajtásban. De mielõtt igazán rácsavarhatjuk a gázt, elõbb 5,7 liter olajat kell a szükséges hõmérsékletre hevíteni.

Igaz, 230 km/h-ig képes felgyorsulni a GSX, mielõtt megadná magát a menetellenállásoknak, de ez a pilótájánál már jóval hamarabb bekövetkezik. Úgy 130 km/h táján, amikor a nagy Suzuki a hosszan áttételezett hatodik sebességfokozatában éppen 4000-et forog. Ez az alacsony fordulatszámra hangolt 1400-as már ezres fordulattól keményen tol, viszont 7000 fölött kedveszegetté válik. Igazi nyomatékhegy tornyosul 2000 és 6000 között, a csúcsa 128 Nm magas. Hogy emellett épp 110 lóerõs a négyhengeres, az kit zavar? Különben sem igen használunk 5000-nél magasabb fordulatot, városi tempó fölött mindent a hatodikban végzünk, ha nagyon sietünk, esetleg ötödikben. Minden rángatás és erôlködés nélkül dübörög ki a GSX 1400 a vidéki utakra, hogy a váltott ívû kanyarokban végre kedvenc tevékenységét, az ívrõl ívre borítást élvezhesse. És hogy ez az élvezet felhõtlen, az annak is köszönhetõ, hogy ez alkalommal a Suzuki költségvetésének éber felügyelõi

kevésbé intenzíven használták piros ceruzáikat és – ellentétben a Bandittel – engedélyezték a legfinomabb rugóstagok beépítését elöl-hátul. Elõre egy széles tartományban állítható, 46 mm vastag villa került, hátra két gáztartályos rugóstag, amelynél – külön ínyencség – nem szerszámmal, hanem két kerekecskével állítható a rugóelõfeszítés. A nagyon jól hangolt rugóstagok még a nagymotorok rémét, a mosódeszkás útszakaszok felületét is szinte kisimítják. Csak akkor kezd el a villa pattogni, ha olyan egymást gyorsan követõ ütések következnek, amilyen a betonlapos autópályán tapasztalható. De akkor sem üt fel, nincs pépes hintázás, az útburkolat minõségérõl a visszajelzés mindig pontos és valóságos. A kétszemélyes utazáshoz is van elég rugózási és csillapítási tartalékuk. Ez nagyon jól jön, mivel kellõen nagy ülés, kényelmesen elhelyezett lábtartók és megfelelõ kapaszkodók csábítanak a hosszabb kétszemélyes utazásra, amihez segítségünkre van a 200 kiló feletti teherbírás is.

De vissza az egyszemélyes vágtához. A 260 kilós monstrum mindig pont oda megy, ahova irányítjuk, legalábbis hibátlan aszfaltfelületen. Még akkor is, amikor az út keskenyebbé válik és a kanyarok szûkebbek lesznek, marad az élvezet. Az elsõ 120/70-es Bridgestone BT 020-as felállítási hajlama minimális, de a hátsó 190-es idegesen billeg az úthullámokon és a hosszanti barázdákon. Ezenkívül nagyon pontos és kezes a GSX. A nagyon gyors váltókanyaroknál szinte már túl kezesnek bizonyul. Ám még egy elhanyagolt bitumenes összekötõúton sem okoz izzadt tenyereket, még esõben sem. Csak folyamatosan ügyelni kell az 1400-as erõs motorfékére. Ha a csúszós útfelületen hirtelen bezárjuk a gázt, akkor egy pillanatra megcsúszhat a hátsó kerék.

A fékek annál bizalomgerjesztõbben reagálnak ilyenkor. Igaz, a sportos pilóták számára kissé harapósabbak lehetnének az elsõ hatdugattyús Tokicók, viszont a túramotoros örülhet finom hangolásuknak – és nem csak csúszós útviszonyok esetén. A hátsó fék, ha kell, feltûnés nélkül, de hatásosan támogatja az elsõt. Mivel a jól csillapított villa a legkeményebb fékezésnél sem mutatja a gyengeség jeleit, a nagy Suzuki a negatív gyorsítás terén így sok pluszpontot szerez.

A felszereltségrõl is sok jót lehet elmondani. A klasszikusan kialakított mûszerfal még a benzinszintet és az idõt is mutatja, a szemet pedig sok króm és polírozott alumínium gyönyörködteti. Az olyan szolid részletek, mint a prizmás láncfeszítõ vagy a tank egyszerû leszedése érdekében beiktatott gyorscsatlakozók mind bizalmat gerjesztenek. A csomagrögzítõ kampók és az ülés alatti óriási csomagrekesz a gép túraképességét javítja. A 6,6 literrel nem éppen csekélynek nevezhetõ fogyasztás viszont ront rajta valamicskét, a 22 literes tankkal mégis 333 km az elméleti hatótávolság.

 

Az biztos, hogy az 1400-as nem lesz olcsó, hiszen ilyen kidolgozási minõség mellett az új GSX csak lényegesen drágább lehet kisebb testvéreinél. De hiszen már a kelta bölcsek is úgy tartották „Bigger is better – not cheeper” (A nagyobb az jobb – nem olcsóbb).
Összegzésként az 1400-as visszafogja magát, legalábbis ami az új teljesítményrekordok döntögetését illeti, mégis igazi finomság a Suzuki nyomatéktól duzzadó négyhengerese. Jól nevelt és erõteljes, bár sajnos kicsit iszákos. De a kiváló futómû azt is igazolja, hogy ez az 1400-as többhez is ért, mint csupán forgatónyomatékának fitogtatásához – például kiváló partner egy kiadós túrához, akár két személlyel is.     


Címkék:  suzuki , gsx 1400


2010-01-31 22:00:23

Nagy és erős! Akinek az a szíve vágya, hogy ilyen motort birtokoljon, ettől nemigen talál jobbat. szerintem.

2010-01-29 11:35:49

Ilyen szerintem az igazi Nakedek!
Nagyon jó konstrukció!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Suzuki GSX 1400

Suzuki GSX 1400

údaje

Hengerűrtartalom: 1402 cm3

Max. teljesítmény: 106 LE (77,4 KW) 6800/min-nál

Max. forgatónyomaték: 126 Nm 5000/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 6 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1520 mm

Hossz: 2160 mm

Suzuki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár