hirdetés
2001-08-28 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Road Atlanta, Georgia. A versenypálya fekete aszfaltcsíkja tökéletesen belesimul az USA közép-keleti államának hosszú tûjû fenyõfák borította hegyes-völgyes tájába. Olyan, akár a Nürburgring Nordschleife kicsiben. Hegynek fel és völgynek le, tele dombokkal, vak kanyarokkal és veszedelmes teligázos részekkel. Itt egy motor tényleg megmutathatja, mit tud, és a pilótára is komoly feladat hárul. Készen áll a vadonatúj Suzuki GSX-R 1000.




A motor alapjáraton duruzsol, az elsõ üléspróba régi ismerõs emlékét idézi. Minden úgy helyezkedik el rajta, mint a GSX-R 750-esen, de már az elsõ fogás a gázmarkolaton tisztázza: semmi sem ismerõs, ez az ezres valami teljesen más. A motor sokkal finomabban jár, de annál haragosabban veszi a fordulatot.

A Suzuki technikusai nem is sajnálták a fáradságot arra, hogy új szárnyashajójuk mindent még egy picit jobban tudjon, mint a 750-es osztályelsõ. Igaz, hogy a váz külsõ méreteiben teljesen megegyezik a háromnegyed literesével, de a zárt szelvények falvastagsága kettõrõl 2,5 milliméterre nõtt. A külsõre azonosnak tûnõ lengõvilla is megerõsödött a zárt szelvény belsõ keresztmerevítõje által. Ezenkívül a motor fent nem három, hanem négy csappal van a vázhoz erõsítve. A vázgeometria és a méretek megmaradtak, csak a hátsó kerék vastagodott meg hat colosra, egy 190/50-es gumi gondoskodik a többleterõ továbbításáról.

Elsõ pillantásra kiviláglik, hogy a Suzuki nem sajnálta a költséges hozzávalókat: elõször alkalmaztak nagyszériás motornál titánium-nitrit bevonatot az elsõ teleszkópvilla szárain. Az elsõ fék is nagyon finom kidolgozású hatdugattyús féknyergeket kapott. A hajtómûnél még mélyebben belenyúltak a high-tech ládába. Egy csúszócsapágyazású, kis kiegyensúlyozótengely csillapítja a fel-alá száguldó tömegek által gerjesztett rezgéseket.



A 750-esnél bemutatott második pillangószelep a szívócsõben persze az ezresnél sem maradhatott ki, sõt, egyszerû szervomotor helyett egy sokkal pontosabb léptetõmotor vezérli. A kipufogóból sem maradhatott ki a szabályozás, a négy titán könyökcsõ mögé egy elektronikusan vezérelt csappantyú került, ami alacsony fordulaton gondoskodik a többletteljesítményrõl. Ha ilyet esetleg láthattunk is már, a légszûrõdobozban mégis találunk valami újdonságot: a szívótölcséreken négy, tíz milliméter széles bevágás található, ami magas fordulaton kisimítja a nyomatékgörbét. Ha mindez nem lenne elég: az indítómotort is feltuningolták. Ritkaföld mágnesek gondoskodnak arról, hogy az elektromotor azonos súly mellett hatvan százalékkal többet teljesítsen a 750-esénél.

A súlyra különben is nagyon nagy figyelmet fordítottak. Minden mégoly apró alkatrészt is megvizsgáltak, hogy esetleg lehet-e még könnyíteni rajta. A kipufogórendszer a titán bõséges használatának köszönhetõen 1800 grammal, a teleszkópvilla 400 grammal lett könnyebb a 750-esnél. De még a hátsó rugóstagon is meg tudtak spórolni 180 grammot, ugyanígy féknyergenként 120 grammot, a hátsó féktárcsán még 180 grammot. Így az ezres gyári adat szerint teletankoltan csupán 195 kilót nyom, így nem egészen négy kilóval nehezebb csak, mint a 750-es, könnyebb mint az R1, és nem haladja meg a CBR 900 súlyát.

Ami a teljesítményét illeti, a GSX-R maga mögé akar utasítani minden eddigi sportmotort. Következésképp eleinte mindenki nagyon óvatosan viszonyul ehhez az ágyúgolyóhoz. De kisvártatva bizalom váltja fel a félelmet: a négyhengeres nagyon finoman követ minden gázparancsot, a legkisebb mozdulatot is azonnali teljesítménynöveléssel vagy csökkentéssel honorálja. De fõként akkor legyünk óvatosak, ha igazán megostorozzuk! Ha egyszer ütközésig rántjuk a gázt, a motor megállíthatatlanul tol elõre, és mivel a lábtartók nem kerültek túlságosan hátra, csak az ülésidomnak támaszkodhatunk. Ha aztán a motor eléri a 8000-es fordulatot, akkor végleg elszabadul a pokol.

Az egészen alsó tartományban talán kicsit határozottabb az R1, középtartományban nagyjából egyforma a kettõ teljesítménye, de innentõl úgy elindul a GSX-R, ahogy eddig csak a verseny superbike-ok tudtak. Még a harmadik sebességfokozatban is az égnek emelkedik az elsõ kerék.

A futómû hála istennek mindig uralja a teljesítményt. Mint a 750-esnél, inkább a maximális menetstabilitásra mintsem a fordulékonyságra helyezték a hangsúlyt. Így a GSX-R még a kiválóan adagolható fékek legbrutálisabb tartományában is hajszálpontosan tartja a vonalat és precízen fordul a választott ívre. A finoman reagáló és bõségesen csillapított rugóstagok pedig arról gondoskodnak, hogy kigyorsításnál is nyugodt maradjon a gép. Kormánycsapkodás csak elenyészõ mértékben érezhetõ. A stocksport kategória versenyeire szükség lehet egy feszesebb kormánylengés-csillapítóra, de a rugóstagokat csak a legkiválóbb pilóták fogják a határaikig kimotorozni (no meg talán a legsúlyosabbak).



Ám a legtöbb GSX-R 1000 azért mégiscsak az utcákat fogja szaggatni. Hogy itt miként viselkedik ez az erôbûvész, azt még sajnos nem volt alkalmunk kipróbálni, ezért nagyon kíváncsian várjuk a többi márka csúcsgépeivel való elsõ megmérettetés teszteredményeit. De annyi máris biztos, hogy a harmadik évezred nagyon erõsen rajtol.     


Címkék:  suzuki , gsx-r1000


2010-01-31 22:02:11

Szóval kezdő motorosok inkább kerüljék el.

2010-01-29 11:37:30

Szerintem az első két évj.K1,K2 és a K7 a legjobb Gixxerek!!
Ez a legjobb ezredes ami valaha készült!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

 Suzuki GSX-R1000 2001-2002 (K1, K2)

Suzuki GSX-R1000

údaje

Hengerűrtartalom: 988 cm3

Max. teljesítmény: 160 LE (118 KW) 9500 /min-nál

Max. forgatónyomaték: 111 Nm 8000 /min-nál

Fék elöl: 320 mm-es tárcsafék, 6 dugattyús Tokico féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1410 mm

Végsebeség: 291 km/h

Suzuki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár