hirdetés
2003-07-16 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Nem új keletû masina az Ape, Enrico Piaggio 1948-ban, két évvel a Vespa robogó után mutatta be az õspéldányt.


 

Nem is állt túl messze egymástól ez a két gépezet, hiszen az Ape nem volt más, mint a Vespa hajtómûve és elsõ felfüggesztése köré épített háromkerekû, egyszemélyes teherszállító doboz. Azóta számtalan változata létezik. Az 50 köbcentis segédmotortól egészen a 420 köbcentis dízelmotorral és 900 kilós teherbírással bíró változatig ér a paletta, van platós, dobozos, billentõs, sõt még darus változat is.

Mi a legkisebbet próbáltuk ki, és igen érdekes dolgokat fedeztünk fel rajta. Hogy mi köze van a motorokhoz? Sok, hiszen úgy kell kezelni, mint egy régi kéziváltós robogót. A jobb kéz a gázt és az elsõ féket húzza, a bal a kuplungot, és a bal markolat elfordításával váltjuk a négy  sebességfokozatot. Segédmotor jogosítvánnyal lehet vezetni, tehát az alsós középiskolásoknak az Ape nyújtja az egyetlen lehetõséget, hogy ne ázzanak meg, ha saját járgánnyal akarnak közlekedni.

De a Piaggio vezetésének egyéb okok miatt is köze van az iskolához. Tanít a történelemrõl és a fizikáról. A régi idõk tanújaként igazolja, hogy azelõtt minden sokkal lassabban ment. Igaz, hivatalosan 45 kilométer/óra az Ape végsebessége, de ahogy jön egy emelkedõ, egybõl visszaemlékezünk, mi is az a gravitáció, és mi is az az áttételes erõátvitel. Szépen kapcsoljuk visszafelé a sebességfokozatokat, a Rózsadombra a Kapy utcában már csak egyesben mászunk fel, amolyan ökrös   szekér tempóban. Ilyenkor aztán a pszichológiáról is tanulunk. A sajátunkról azt, hogy tudunk-e elég türelmesek lenni, a többiekérõl pedig hogy vajon elég toleránsak-e. Aztán a földrajzról is tanulunk, mert mindig azt az útvonalat keressük meg, amelyik a legkevesebb emelkedõvel jár.

 
Sík területen viszont kimondottan élvezetes lehet az Ape-et vezetni. Ha nem is túl nagy vehemenciával csörtet végsebessége felé, mindenesetre elég érdekes zajokat ad közben. Az elsõ fék is inkább nyikorogni szeret mint fogni, így egyre inkább csak a hidraulikusan mûködtetett hátsót használjuk. Aztán, ahogy megtanulunk vele manõverezni, a legveszedelmesebb mutatványokra lesz képes. Manapság már teljesen hétköznapi látvány egy egykerekezõ motor, de egy Ape kétkeréken! Kár, hogy nincs sperrdiffije, mert anélkül max. 50 métert tudtunk belõle kihozni. Aztán van persze tolatósebessége is, méghozzá négy. Hogy bámulnak az autósok, amikor rückvercben lehagyja õket az Ape!

Persze arra is lehet használni, amire kitalálták, nevezetesen 200 kilós áruk szállítására. Különösen olyan helyeken, ahol szûkösek a megközelítési utak, nem nagyok a távolságok, és nem kell a nagy sebesség, nem igazán talál ellenfélre ez az õsi olasz málhásszamár.   


Címkék:  piaggio , ape 50


2010-01-31 21:55:44

Igazi "hobbi kertészes" jármű. Kicsit eszik, kicsi fenntartási költségek, de lehet rá pakolni!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Piaggio Ape 50

údaje

Hengerűrtartalom: 50 cm3

Max. teljesítmény: 3,5 LE (2,8 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 4 Nm 6000/min-nál

Fék elöl: 140 mm-es dobfék, dugattyús

Fék hátul: 140 mm-es dobfék, dugattyús

Gumi elöl: 100/90 – 10

Gumi hátul: 100/90 – 10

Tengelytáv: 1590 mm

Hossz: 2580 mm

Végsebeség: 50 km/h

Piaggio
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár