hirdetés
1999-07-07 , Írta: Motorrevü, Képek: Motorrevü
Bookmark and Share

hirdetés

Az angol Norton Motorcycles és az amerikai March Motors fúziója nyomán az amerikai Minesotában 1998-ban megalakult az NMI, Norton Motors International.


A cég többször is bejelentette, hogy nyolchengeres motorokat fog gyártani, de a szakértôk csak nevettek ezen. Az angol Classik Bike magazin például azt javasolta: vagy maradjanak csöndben, vagy mutassanak be egy ilyen motort.



Mit tesz isten, a tavalyi Birgminghami Motorshow-n feltûntek a nyolchengeresükkel. Az elkövetkezô évben hat modellel akarnak megjelenni a piacon. A típusválasztékot két darab Nemesis névre keresztelt hyperbike 235, illetve 280 lóerôs teljesítménnyel, egy Commando nevû 110 lóerôs V 8-as blokkal épült túramotor, két 750-es Manx-modell 165, illetve 184 lóerôvel, valamint egy kéthengeres túramotor alkotná. A szakemberek utópisztikusnak minôsítik az elképzelést.
 
A Nemezis kiállítási prototípusa azonban már most megtekinthetô, és a V8-as motorokat már a próbapadon nyaggatják. A Bridgeston 120/60 VR 17-es és 200/50 VR 17-es speciál gumikat készít ehhez a motorhoz, mivel az új hyperbike jóval 320 fölötti végsebességre lesz képes. Mindennek az 54 esztendôs angol Al Melling a mûszaki fônöke. Ô eddig fôképp a versenyautó-iparban dolgozott. Az Angliában igencsak makacsnak, de tehetségesnek tartott szakember igazi hazafi, aki vissza akarja szerezni a Norton márka régi presztízsét. Állítólag már idáig négymillió fontot invesztált saját zsebbbôl a vállalkozásba. Mellette további 57 befektetô kezében vannak az NMI részvényei, a legtöbb a kanadai Luigi Aquvillini tulajdonában.

A Nemesis név Angliában bosszút vagy igazságos büntetést – idehaza végzetet – jelent. Másfél literes nyolchengeresének alapja egy négyhengeres hengersor 73 milliméteres furattal és 44,7 milliméteres lökettel (ez éppen a Kawasaki ZX 7 R méreteinek felel meg). Két ilyen 749 köbcentis egységet kombinált Melling hatvanfokos V8-assá, amelyet ugyanúgy keresztben építettek be, akár a Moto Guzzi 1957-ben megjelent legendás 500-as V8-asát. A két felül fekvô vezérmûtengelyt fogaskerekek hajtják meg, az elsô hengersorét bal, a hátsóét jobb oldalról.



A benzinbefecskendezés mágnesszelepei a Boschtól származnak, a gyújtás és a befecskendezés elektronikája az angol MBE-tôl. A futómû alumíniumöntvény hídvázból és kétkarú, a motorblokkban csapágyazott alumíniumöntvény lengôvillából áll. Az elsô teleszkópvilla alsó szárai a sárvédôvel egybeöntve stabil plusz villahidat képeznek, ráadásul a négydugattyús féknyergeket is egybeöntötték ezzel az egységgel. Az alkotóelemek számának redukálása Meling szerint igen alacsony, 217 kilós összsúlyt eredményez.

Még ennél is tizenöt kilóval köny-nyebb a 280 lóerôs Nemesis A, amelynek váza, lengôvillája és kerekei magnéziumból készültek, és elméletileg 360 km/ó végsebességre képes. Aktív futómûvet kap, amely nagy sebességnél automatikusan lesüllyeszti a gép felépítményét. Akár a Forma–1-nél, a váltó a kormányvégeken elhelyezett elektromágneses kapcsolókkal mûködtethetô, és az elektrohidraulikus kuplungot is számítógép mûködteti. De mire jó ez az egész?

Melling szerint arra, hogy konstrukciójával megelôzze az Európai Közösség törvényjavaslatát, amelynek értelmében 2004-tôl csak olyan motorok készíthetôk, amelyek nem erôsebbek az addig forgalomba állított típusoknál.




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Norton Nemesis 1500 V8

Norton Nemesis 1500 V8

údaje

Hengerűrtartalom: 1497 cm3

Max. teljesítmény: 235 LE (172 KW) 12000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 150 Nm 9000/min-nál

Fék elöl: 360 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 232 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/60 ZR 17

Gumi hátul: 200/50 ZR 17

Végsebeség: 335 km/h

Egyéb márka
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár