hirdetés
2008-09-10 , Írta: Alan Cathcart, Képek: Morini
Bookmark and Share

hirdetés

Két hatalmas kipufogó, egy nagyon erős motor, és finom olasz futómű: az újraszületett Moto Morini Corsaro 1200 igazi nagyágyú lehet a naked bike-ok között.




Tizenkét éve annak, hogy az utolsó 500-as Moto Morini Excalibur chopper legördült a bolognai gyártószalagról, de a Bologna Motorshown a város elveszett fia ismét életjelet adott magáról.

Az újraszületésért Maurizio Morini, a Motori Franco Morini igazgatója, valamint a Berti fivérek, Guido, Luigi és Gianni, felelősek. Bertiék nemrég adták el Olaszország legnagyobb tévé és szórakoztatási elektronikát gyártó cégét, a Sinudyne-t a Merloni Groupnak. Ezután újabb kihívást kerestek, így összefogtak Maurizio Morinivel, aki éppen visszavásárolta a Moto Morini névjogát, és most be akarják bizonyítani, hogy a motorpiacon ugyanolyan sikeresek lehetnek, mint az elektronikában.



Amikor a 2003-as Bologna Motorshown bejelentették, hogy a 60 éves Franco Lambertini, a Moto Morini régi főmérnöke kapta meg most is a megbízást, hogy fejlesszen egy új motorgenerációt, még a legnagyobb optimisták sem hitték, hogy ebből 2006 előtt lesz valami. De már egy évvel később bemutattak nem egy, hanem két új modellt, és az első gépek már ez év májusában el fogják hagyni a gyártószalagokat. Nem is akárhogyan: „Kereskedőink alkatrészraktára fel lesz töltve, és a szerelőik be lesznek tanítva az új modellekre, még mielőtt az első motort leszállítjuk nekik,” mondja Gianni Berti. „Mindegyiknél lesz minden típusból tesztmotor, és arról is gondoskodunk, hogy a vásárló saját ízlése szerint rendelhesse meg motorját, és mi azt a motort fogjuk neki legyártani. A szórakoztató elektronika sokkal rövidebb életű piac, mi ott megtanultunk rugalmasan alkalmazkodni. Olaszországban kezdjük el az értékesítést, ez év őszén a többi EU országban, 2006-tól Amerikában.”
Már most 80 alkalmazott dolgozik az új Moto Morini gyárban. Lambertini vezetésével egy fiatal fejlesztési stáb egy hipermodern, 87 fokos V-kettest szerkesztett. A derékszögnél három fokkal szűkebb hengerszöge 30 mm-rel rövidebb erőforrást eredményez, anélkül hogy szükség lenne kiegyensúlyozó tengelyre. A karterház egy részből áll, és ezáltal olyan erős, hogy fő teherviselő elemként szolgálhat. Lambertini az erőforrást CorsaCortának nevezte el, ami nem jelent mást, mint rövidlöketűt, mivel 107 mm-res furata mellett mindössze 66 mm lökettel rendelkezik az 1200-as, az ezres változat szuper rövid 55,5 mm-rel. A vezérműtengelyek meghajtása egy rövid fogaskeréksorral kezdődik, egy közbenső tengelyről aztán vezérműláncok hajtják meg a hengerenkénti két tengelyt. Az erőforrást már most úgy fejlesztették ki, hogy megfeleljen a 2007-től érvénybe lépő Euro 3 káros anyag kibocsátási szabálynak. De emellett Lambertini az ezresből 105 Nm, az 1200-asból 123 Nm maximális forgatónyomatékot hozott ki, a nagyobb erőforrás nem kevesebb, mint 140 lóerős hátsó keréken. Az egészet olasz módon térhálós acélcső hídvázba helyezték, és a milanói Marbese Design stúdió öltöztette végleges ruhájába.



Még mielőtt a motorokat a világ szeme elé tárták a Bologna Motorshown, alkalmat kaptam, hogy kipróbálhassam a Corsaro 1200 két létező prototípusának egyikét, aminek fejlesztésén Pierfrancesco Chili is részt vesz. Széles kormányával könnyedén terelhető, annak ellenére, hogy 65,5 fokos villaszögét és 103 mm utánfutását viszonylag konzervatívan választották, hogy meglegyen a kellő stabilitása – és hogy ez megvan, azt a Bologna-Firenze autópálya nyújtott kanyarjaiban bizonyította, ahol a keresztbarázdák sem tudták kihozni sodrából. A brutális, 50 mm szárvastagságú, fordított Marzocchi villa és a Sachs rugóstag, igaz keményre vannak hangolva, mégis jól kivasalták a kisebb útegyenletlenségeket.



A kéthengeres 4000 és 7000 között érzi magát a legjobban. De ami itt történik, olyat még nem éltem meg utcai kéthengeresen. Nyomatékrugalmasságban méltó ellenfele a Benelli TnT-nek is. Ez a bolognai kéthengeres pont az az Evo-Monster, amit a Ducati elmulasztott a múlt öt évben megépíteni.




2009-12-01 11:24:22

Előlről egyáltalán nem szép ez a motor, de kipufogó nagyon hangsúlyos!

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Moto Morini Corsaro 1200

údaje

Hengerűrtartalom: 1187 cm3

Max. teljesítmény: 140 LE (103 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 123 Nm 6500/min-nál

Fék elöl: 320 mm-es dupla tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/55 ZR 17

Tengelytáv: 1440 mm

Moto Morini
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár