hirdetés
2008-09-13 , Írta: Paulovits Imre
Bookmark and Share

hirdetés

A Michelin Power Racenél a franciák felhasználják a MotoGP-n szerzett tapasztalatukat. Az új kétkeverékes szupersport versenygumi még forgalmi engedéllyel is rendelkezik.




Egy másik gumigyártó nem halmozott fel az utolsó években akkora sikereket az 500-as, illetve a MotoGP kategóriában, mint a Michelin. A francia gumi feszült 1992 óta az összes világbajnok motorján, és a Michelin pilótái a múlt évben is 14 győzelmet arattak 16 versenyen, és a 48 lehetséges dobogós helyből 44-et elfoglaltak. Nem meglepő, hogy az ott kifejlesztett technológiával rendelkezik az új szupersport versenygumi, a Power Race is.

Hogy a MotoGP gépek irtózatos erejét a legkülönbözőbb pályákon a lehető legjobban közvetítsék a gumik, méghozzá egy teljes versenytávolságon keresztül, a gyártók kifejlesztették a több keverékes futófelütelet. Van, hogy öt különböző keverék húzódik végig keskeny szalagokban egymás mellett, mivel a gumi közepének, az oldalsó rész közepének, és a gumi szélének más és más erőket kell továbbítani. És mivel a pályákon nem egyforma a jobb és a bal kanyaroknak a száma, a két oldalon is lehet variálni, és így a legjobb kompromisszumot biztosítani az ideális tapadás és a kellő élettartam között.

Emellett a franciák új gyártási technológiákat is kifejlesztett, és immár ezeket is tudják a tömeggyártásban alkalmazni. A C3M egy komputerrel vezérelt gyártási egység, amiben a gumi a teljes gyártási folyamat alatt a sütőformájában marad, és ez a gyors gyártás mellett minimális szórást is garantál. Evvel a technológiával oldották meg a franciák a versenysportban szükséges gyors reakcióidőt is. Például a valenciai szezonzáró pénteki edzésén észrevették, hogy az ide kifejlesztett gumi a bal oldalán túl puhára sikerült. Szombaton Clermont-Ferrandban gyorsan legyártottak a pénteki tapasztalat alapján egy sorozat új gumit, és vasárnap mindhárom dobogós versenyző ezt a gumit használta. A szériagyártásnál persze más feladata van a C3M rendszernek, itt főleg azt a pontosságot remélik tőle, ami szükséges az új high-tech guminál.



A 2004-es MotoGP szezon gumijainak alapanyagait, mint az MRSE (Michelin Racing Synthetic Elastomers), MMC (Macro Molecular Compound) és HSTC (High Tech Synthetic Compound) is mind változatlanul felhasználták az új Power Racenél. Viszont a MotoGP gumiknak egy adott napon egy adott versenypályán kell a legjobb kompromisszumot képezni, a forgalmi engedéllyel is rendelkező szupersport versenygumiknál sokkal szélesebb alkalmazásra van szükség. A pályához vezető útra ugyanúgy meg kell felelni, mint legkülönbözőbb pályára és a legkülönbözőbb motorokra. A Power Race középen keményebb, a szélein puhább keverékkel készült, és az első és a hátsó keréken nemcsak a keverékek, hanem a csíkok szélessége is variál. A C3M módszerrel nagyon pontosan el lehet határolni egymástól a keverékeket, az átfedés csak néhány tized milliméter. Hogy a keverékhatároknál ne lépjenek fel olyan erők, amik elszakítanák egymástól a két különböző keveréket, a határok nem a felszínhez merőlegesen futnak, hanem ferdén.



A Power Race-t az első és a hátsó kerékhez három különböző keverékösszetételű verzióban kínálja a Michelin: Soft, Medium Soft és Medium. Ennél a hat guminál összesen hét különböző keveréket használnak fel, a Soft verziónál lemondtak a két keverékes technológiáról, itt az első és a hátsó keréken egyaránt csak egy keverék húzódik végig a futófelületen. Hogy megkönnyítsék főleg a kezdőknek a gumiválasztást, a Michelin technikusai kifejlesztettek egy gumiválasztási programot, ahol a motor típusa, a pálya jellege, és az időjárás függvényében a program kiadja az első és a hátsó kerékre az ajánlott Power Race verziót. A program a www.michelin.com honlapról is letölthető.
Az új gumit két napon keresztül Mick Doohan, Sete Gibernau és Colin Edwards-szal a frissen elkészült Dubai Autodromon próbálhattuk ki. Senki nem fogja elhinni, hogy itt hét éve nem esett az eső – mind addig amíg meg nem érkeztünk, ezután mind a két napon megnyíltak az ég zsilipei. A második napon az egész délelőtt arra kellett várni, hogy a tűzoltóság leszivattyúzza a vizet a pálya legmélyebb pontjáról, mivel a tervezők nem gondoltak a vízelvezetésre…

A nagyon technikás pályán a Power Race jól kontrollálható, jól tapadó és kitartós guminak mutatkozott. Az összes kapható sportmotor 600 és 1000 köbcenti között jelen volt, és egy olyan gép nem akadt, amihez nem illett volna az új Michelin. A Pilot Race II-höz hasonlítva az új gumi felmelegedési fázisa rövidebb, és mivel az első gumi nem olyan hegyes mint az elődjénél, pontosabban lehet az ívre fordulni vele. Hideg állapotban hasonló az érzés, mint az elődnél: kicsit remeg a gumi. És billegős, amíg el nem érte a hőmérsékletét.



Ezután jó tapadást nyújt a Power Race, és a csúszáshatára is lágyabb, mint az elődjének. Mivel a Dubai Autodromra állandóan finom homokot fúj a szél, ha az ember elhagyja a motorok által folyamatosan lesöpört ideális ívet, azonnal csökken a tapadás. Így volt néhány elsőkerék csúszásom, ha valamelyik kanyar bemenetét nem találtam el pontosan. De ezek nem voltak veszélyesek, mivel a csúszó gumit lágyan megint be lehetett fogni. A gázzal kipörgetett hátsó kereket meg szinte játszi könnyedséggel lehetett kontrolálni. Hogy valójában mennyire tapad a Power Race a konkurenciához képest, azt nehéz a Dubai-i próba alapján megítélni. A lefutási képe itt azt mutatta, hogy itt folyamatosan polírozza a finom homok a gumikat, és ha valaki mögött haladtunk, láttuk is, hogy a kerekek mögött folyamatosan porzik. Ehhez képest meglepően jó volt a tapadás. Hamarosan kapható lesz az új Michelin, és a franciák megígérték, hogy kapunk néhány garnitúrát, és akkor azt is ki tudjuk deríteni, melyik a legjobb keverék a Hungaroringre.  




2009-12-01 11:21:10

Sportgumi, versenygumi. S az ára? Az is versenyképes?

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár