hirdetés
2008-08-25 , Írta: Paulovits Imre, Képek: Alessio Barbanti
Bookmark and Share

hirdetés

Szinte meglepetés szerűen mutatta be a Metzeler az új Sportec M3-ast szupersport gumiját. Már megint egy új Sportec?  Minek? A válasz a tesztpályán még meglepőbb volt.



Alig három éve, hogy a Metzeler bemutatta Sportec M1 sportgumiját. Ezért mindenki csodálkozott, hogy már most előállt a német gumigyár a Sportec M3-al.
Nem aprózták el a Metzeler technikusai, amikor felállították a feladatlistát az új gumi fejlesztésére: tudjon mindent ugyanolyan jól, mint az M1, de a tapadása legyen még egy picit jobb és tartósabb, melegedjen fel hamarabb, az esőben is tapadjon jobban, és minden mellett még az élettartama is legyen hosszabb, mint az M1-é.

Hogy mindezt elérjék, teljesen új gumit fejlesztettek ki. A modern motorokra vonatkozó követelményt, miszerint legyenek a gépek egyre fordulékonyabbak, anélkül, hogy veszítsenek az egyenesfutásukból, a Metzeler most az új gumijára áthelyezte. Ezt egyrészt a gumi újszerű kontúrájával, másrészt a nulla fokos acélöv új anyagával oldották meg. Háromdimenziós komputer szimulációval, a CMT-vel (Contour Modelling Technology) fejlesztettek ki két olyan különböző kontúrt az első és a hátsó gumira, hogy a páros minden dőlésszögben egyforma tapadást és semlegességet mutasson, így elkerülendő az alul vagy a felülkormányozottság. Az első gumi kontúrja középen csúcsosabb, az oldalán laposabb, miközben a hátsó, sok rádiuszos kontúr úgy lett kialakítva, hogy minden dőlésszögben azonos legyen a felület arány az első gumihoz.

A két gumi összehangolása az elöl/hátul különböző gumikeverékeknél folytatódik. Hogy gyorsabban felmelegedjen a gumi, és fokozódjon a nedves tapadása, a keverék silica arányát is tovább optimalizálták.



A nulla fokos acélradiál övnél meg új, fokozott hajlítási szilárdságú acélanyagnak köszönhetően tudták a futófelület stabilitását növelni. Itt is különböző stabilitási és rugalmassági állandókat használnak a futófelület egyes részein az első és a hátsó guminál. Az első guminál lágyabb lett a futófelület és az oldalfal pereme határára eső rész, hogy így a gumi rugalmasabb legyen, és jobb visszajelzést nyújtson nagy dőlésszög közben. Evvel szemben a hátsónál úgy osztották el a futófelület alatti réteg stabilitását, hogy minden dőlésszögnél a lehető legnagyobb stabilitást adjon kigyorsításnál. A Metzeler azt is ígéri, hogy az új anyagoknak köszönhetően az M3 az egész életciklusa során megtartja tapadását.

Hogy mindezt ki is tudjuk próbálni a gyakorlatban, meg hívtak bennünket rendkívül cseles Racalmuto-i tesztpályájukra. Reggel először laza, 50 kilométeres utcai motorozással kezdtük. Eközben nagyon semlegesen viselkedett a gumi akármilyen ívű kanyarban, a hullámos részeken meg jó csillapítási kényelmet mutat.

Aztán jött a pálya. Micsoda pálya! Ezen kellene versenyző oktatást tartani, mert aki ezen megtanul motorozni, mindenhol fog tudni. A célegyenes először lejt, majd emelkedik, a legmélyebb pontján alámosta az eső, és van benne egy jókora dobbantó – az ezres szupersport motorokkal olyan 200-as tempónál. Az egyenes végén 250-ből lehet összefékezni a gépet egy második sebességes jobbosba, innen kigyorsítás, majd több irányban hajló, hullámos felületen ráfékezés egy 180 fokos, hátul behúzódó balkanyarba. Ez a végén elkezd emelkedni, következik egy hegynek fölfelé váltókanyar, ahol az erős motorok eleje folyamatosan ágaskodik, majd egy dupla jobbos következik, amit úgy lehet gyorsan venni, ha az első részén végig fékezve fordulunk be, majd a kettő között elkezdünk ismét gyorsítani. És hogy ez még csak a könnyebb része legyen, átmegy a pálya egy dombtetőn, majd hegynek lefelé behúzódó jobbos következik, ami egyből átvált egy kifelé dőlő balosba, majd egy lefelé egyenes után dupla jobbos következik. Ha itt nem jön ki egy gumi (és a pilóta) gyengéje, akkor sehol.



Tehát röviden: Kipróbáltam a Sportec-et Suzuki GSX-R 1000-esen, Yamaha R1-esen és R 6-oson, Ducati 999-en és Aprilia Tuonon. Motortól függetlenül fenomenális volt a gumi tapadása féktávon, még ledöntött motornál is, ennél már csak a stabilitása fékezés közben volt meglepőbb. Talán e speciális pálya aszfaltján is múlt, de a Sportec tapadása is nagyon a versenygumik közelében volt, és ha 20 kört mentem egy szusszaban, akkor sem csökkent. A legmeglepőbb meg az volt, hogy mindezt nem leeresztett pálya-légnyomással, hanem a gyártótól előírt, utcai nyomással teljesítette.
Amikor bemutatták az M3-ast, sokat ígértek – de az a pályán még sokkal többet bizonyított. Hamarosan megkapjuk az első tesztpéldányokat. Nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy viselkednek majd a magyar aszfalton, és hány kilométert bírnak.




2008-08-26 15:33:24

Ez hihetetlen régi cikk. Nekem már 2006-ban is M3 volt a motoromon. Ettől még tényleg szuper gumi, de azért újnak feltüntetni kicsit meredek... Már a testfotón is egy K6-os GSXR1000 van. :-)

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár