hirdetés
2008-07-16 , Írta: Paulovits Imre
Bookmark and Share

hirdetés

Szépnek már mindig szép volt, csak nevének nem akart igazán megfelelni. A megnövelt változat sem lett igazi ezres, viszont olyan heves, hogy most tényleg olyan, ahogyan hívják





Ezek a formák! Kihívóak, érzékiek, egyszerűen gyönyörűek. Már évek óta ismerem őket, mégsem tudok betelni velük. Mondanak sokmindent az MV Agusta Brutale-ról, de hogy nem lenne gyönyörű, azt még senki nem merte állítani. Viszont hogy ez a bombabiztos futómű megérdemelne egy nyomatékosabb erőforrást, azzal mindenki egyetért, aki valaha olyan szerencsés volt, hogy kipróbálhatta. Most végre hallgatott az MV Agusta fejlesztőosztálya a kérésekre, és ha nem is rukkolt elő a várt egy literessel, felfedte a fátylat a titokban fejlesztett 909 köbcentis változat felöl. De nem lett volna egyszerűbb azonnal az F4 1000 S erőforrását elővenni, mint egy saját motort fejleszteni? Lehet, hogy egyszerűbb lett volna, de akkor új vázra is szükség lett volna, és akkor nem maradhatott volna ilyen kompakt a Brutale.

Tényleg hihetetlen – annyira pici és kezes ez a gép. Massimo Tamburini már három évtizede megértette, hogy csak akkor lehet igazán érezni egy motort, ha azt testünkkel teljesen körül tudjuk zárni, és a Brutale e törekvésének fénypontját jelenti. Kevés 250-es tud ilyen keskeny derékkal ékeskedni, és olyan rövid a tank, hogy a lehető leglazább kéztartással elérjük a kormányt. Nem pazarolták a centiket a vezető mögött sem, rövidke kis utasüléssel végződik a Brutale, amit a pótutas viszont nem olyan elégedetten vesz tudomásul, mint az, aki elöl ülhet. Itt minden a vezetőt szolgálja, ő viszont annál tökéletesebb vezetési helyet kapott.



Az indítógomb nyomására azonnal életre kel a megszokottan ércesen gördülő négyhengeres. Már a hangja is azonnal felhívja a figyelmet, hogy itt most nagyobb térben robban az üzemanyag. Miközben a 750-es alapjáraton és alsó fordulaton szinte suttog, a 910-es szemtelenül brekeg. A formái mellett az MV Agusták hangja nyűgözött le mindig a legjobban, ez a nagyobbik Brutálén sincs másként, Massimo Tamburini gárdája viszont ismét teljesen új hangzatot varázsolt elő. Az alsó fordulatszámtartományban rekedten szól a 910-es Brutale, a kipufogóhang azonnal túlszárnyalja a 750-esnél itt még jól hallható szívóhangot, majd ahogy emelkedik a fordulatszámszint, elkezd a süvíteni. De a 750-es hangskálájának legteteje hiányzik belőle.

Az ereje annál inkább kárpótol ezért a „kis hiányosságért”. Már 2500-as fordulattól kezdve veszedelmesen tol a Brutale. Gyorsan végigváltunk a hatodik sebességfokozatig, aztán feszes gázparancsokkal, lazán terelgetjük az autók között. Összehasonlíthatatlan a 750-essel. Miközben azt folyamatos gangolással kellet kedvénél tartani, a 910-esnél mindent könnyed csuklómozdulattal intézünk el. Soha nem merül fel az az érzés, hogy itt azért még elkelt volna a lökettérfogat, annyira virgonc ez a 909 köbcentis méregzsák. A befecskendezés nagyon direktre van hangolva, eleinte szinte zavaró, mennyire hirtelen kilő a gép a jobb csukló legkisebb rezzenésére. A mérések aztán igazolták a szubjektív érzést: az összes eddigi négyhengeres ezres naked bike-ot lazán kipipálja a Brutale nyomatékrugalmasságban, és a röviden áttételezett gép még a már legendás Benelli TnT 1130-as értékeit is igen megközelíti – hogy aztán 140 fölött még azt is túlszárnyalja!



Lenyűgöző, mennyire megkönnyíti ez a kis többlettérfogat a vezetést. Főleg a szűk utcákban és kanyarokban, valamint a sűrű forgalomban tűnik még sokkal kezesebbnek a 910-es Brutale, mint a 750-es, ami annak köszönhető, hogy nem kell visszaváltani és alacsony maradhat a fordulatszámszint. Ez a kisebb giroszkópikus hatáson kívül főleg pszichésen hat, kevesebbre kell odafigyelni vezetés közben, és sokkal lazábbnak érezzük a motorozást. Tényleg lenyűgöző. Ilyenkor olyan a Brutale, mint egy 250-es mérete egy ezres erejével kombinálva.



Ahogy viszont a nyílt országútra érünk, azonnal érezzük a túlságosan spontán befecskendező hátonütőjét: szinte lehetetlen tiszta íven, gyorsan motorozni, mert ahogy próbáljuk gázzal terelgetni, azonnal cikk-cakkban haladunk. Sokáig tart ezt úgy megszokni, hogy tényleg folyékonnyá váljon a haladás. Pedig a futómű minden téren megkönnyíti az ember dolgát. A fék határozott nyomásponttal, kis kézi erővel, lineárisan emelkedő fékerővel végzi a dolgát, szükség esetén veszedelmes lassulást enged meg. A combos villa eközben bombabiztosan vezeti az első kereket. Egyáltalán a rugós tagok: továbbra is sportosan feszesek, de közel nem olyan kegyetlenül kemények, mint a 750-esen. Ezen kívül az első gumi keresztmetszetét /65-ről /70-re növelték, és ha nem is óriási a különbség, mégis érezhetően pontosabban irányítható így a Brutale eleje, főleg hullámos útfelületen.

Figyelemre méltó, milyen kis módosításokkal mekkora hatást értek el a varesei technikusok. 2,2 mm-rel nagyobb furat, 6,3 mm-rel több löket – ennyi az egész a papíron. De valójában rengeteg finomhangolás és az apró részletek továbbfejlesztése eredményezte ezt az ég és föld közötti különbséget a kis testvérrel szemben. A főtengely, a dugattyúk, a hajtókarok, a kuplung, a fogaskeréksor és még az olajpumpa lapátja is – mind könnyebb lett, összesen 2637 gramot spóroltak meg a régebbi, kisebb erőforrással szemben. Emellett még a külső részletekre is ügyeltek. A műszerfal grafikáját átdolgozták, megkapta a Brutale is az F4 állítható lábtartókonzolját, és a 910-esen is úgy lehet cserélni a hátsó lánckereket, hogy közben benne maradhat a kerék és a kerékagy is a masszív egykarú lengővillában. Magáról a lökettérfogatról főleg a vezető tud: egyetlen helyen, a tank tetején szerepel a 910-es szám.

A könnyedség, az erő, a kezesség és a stabilitás tökéletes összhangja – ez teszi olyan elfelejthetetlenné a 910-es Brutale menetérzését. Sokkal jobb lett a „kicsinél”, és ha annak az árát vesszük alapul, akkor már nem is olyan drága az új nagytestvér. Mert sokkal többet kínál. Ezért a 910-es Brutale egyben gyászoltatja is a 750-est. Minden bizonnyal mindenki a nagyobbat fogja kérni, a kicsi evvel halálra van ítélve.




A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

MV Agusta Brutale 910

údaje

Hengerűrtartalom: 909 cm3

Max. teljesítmény: 139 LE (102,2 KW) 11000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 96 Nm 8000/min-nál

Fék elöl: 310 mm-es úszóágyazású dupla tárcsafék, 6 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 210 mm-es tárcsafék, 4 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 190/50 ZR 17

Tengelytáv: 1414 mm

Hossz: 2020 mm

Végsebeség: 245 km/h

MV Agusta
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Figyelő / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Kawasaki ER-6n Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár