hirdetés
2008-07-31 , Írta: Zách Dániel, Képek: Archív
Bookmark and Share

hirdetés

Gyakran tűnnek fel az apróhirdetésekben. Egy ideje rendszám nélkül, hobbi célra kínálják legtöbbjüket, és még így is igen népszerűek hazánkban a Kawasaki régi nagy egyhengeresei, a terepkirándulásokra szánt KLR 650-es és keményebb kivitelű testvére a KLX650R.



A két modell története 1987-ben kezdődött, amikor a gyár piacra dobta a hatötvenes KLR, A1 jelzésű első szériáját. Minden későbbi sorozatban közös volt a négyszelepes, két kiegyenlítő tengellyel nyugtatott, nedves karteres kenésű, folyadékhűtésű blokk, amely a soft és a következő évtizedben megjelent sportenduró típus alapját is képezte, persze eltérő részletmegoldásokkal.

Érdemes tudni, hogy a korai években 1989 és 1991 közt kísérleteztek a KLR nagytankos változatával a KL650B1-el, melyet a vájt fülüek Tengai néven ismerhetnek, de ez a formájában rallymotorokat idéző túramodell végül kikerült a gyártási programból, mivel nem talált kedvező fogadtatásra. Aki mostanában egy eladó Tengai megvásárlásával kacérkodik, tegye nyugodtan, hiszen szükség esetén a többi KLR alkatrészeit is felhasználhatja a mechanikus javításhoz.  



A nyomatékos terepmotoron a gyártás felfutásakor két módosítást hajtottak végre. Az első szériák kiegyenlítő tengelyeinek meghajtásában ki kellett cserélni egy rugót, mert az idő előtt elfáradhatott, illetve átformálták az 1988-as évjárat szívószelepeit is, mivel azok nem zártak tökéletesen.
    
1993-ban kezdődött a négyütemű hard endurók korszaka, ezért a Kawasaki előállt a KLR blokkja köré épített KLX650R-rel. A fordított első teleszkópokra és masszívabb hátsó rugóstagra támaszkodó, kisebb üzemanyagtartállyal, keskenyebb idomokkal és üléssel, illetve minimális műszerfallal készített keménylegény még ma is modernnek hat. A KLR-nél csaknem húsz kilóval könnyebb típust bizonyos országokban – így Magyarországon – egyáltalán nem forgalmazták, máshol pedig kultuszmotornak számít. Ausztráliában például kedvvel használják a tempósabb, hosszú távú terepezéshez, míg Németországban többek közt a szupermotósok találták meg benne az olcsó kétkerekű építés ideális alapját. Aki ilyen motort szeretne, vegye figyelembe, hogy a súlymegtakarítás az önindító elhagyását is jelentette, így mire a tulajdonos megtanul együtt élni a magas hátú bokorugróval, biztosan nagymestere lesz majd a berugókar és a dekompresszor együttes használatának is.



Ma már legfeljebb történelmi érdekesség, hogy a Kawasaki gyári tuningkitet is kínált egykor a KLX-hez, mellyel az eredeti negyvenkét lóerőnyi (egyes piacokon magasabb) motorteljesítmény körülbelül ötvenre növekedhetett. Szerencse kell ahhoz, hogy a tizenéves példányok között felbukkanjon egy, amelyet a nagyobb sűrítésű dugattyú szettből, karburátor fúvóka készletből és egyéb apró alkatrészekből álló teljesítménynövelő készlettel is elláttak, de még nem hajtották szét.



    A Kawasaki egyhengerese nem túlságosan kihegyezett szerkezet, de vásárlásakor több dologra is fokozottan figyelni kell. A KLR-KLX páros blokkja gyári hengerrel körülbelül hatvanezer kilométer megtételére képes komolyabb szerelés nélkül. Ehhez persze alapos és rendszeres karbantartás szükséges, különös tekintettel az olajcserékre és a légszűrő tisztítására, valamint a szelephézag állítására. Ezeket a használt példányok származási helyén Dél-Európában gyakorta elfelejtették, legalábbis erről árulkodik a hazánkba érkező gépek átlagos állapota. Az akár két-háromszázezer forintért kínált, még éppen működő motorszörnyek vásárlói nyugodtan kalkuláljanak bele költségvetésükbe egy hengerfúrással és hengerfej-felújítással járó generáljavítást, ami itthon körülbelül százharminc ezer forintba kerül. Aki viszont a minimális piaci ár kétszereséért is képes Kawasaki endurót venni, annak a próbakör tapasztalatain kívül, csak a váz és a kipufogó korróziójára kell figyelmet fordítania. Ha például egy korának megfelelően kopottas KLR váza feltűnően szép festésű, azt szinte biztosan a rozsda miatt kozmetikázták ki az eladás előtt.




2010-12-20 21:20:06

Én úgy olvastam hogy a Tengai csak az idomban tér el. Ami itt az adatlapon is van, azok voltak már a kezdetektől, tehát nem volt kis tankos változat, azok később jelentek meg.
Mindenesetre szép arányokkal rendelkezik, keskeny és magas.

2010-03-26 11:10:35

nagy dög monstrum

2010-01-28 17:57:52

Hát az R-est kipróbálnám,hogy mit tud az XR600r-emhez képest!!

2009-12-01 12:39:40

Így van, másfajta, de a 650 -es már majdnem sok szerintem.

2009-11-26 23:08:03

Kirándulni a földutakra tökéletes lenne...örülnék egy hasonlónak és végre nem csak az aszfalton hasíthanék, hanem bejárhatnám az egész környéket a szántóknál...mert eddig ezt gyalog tettem meg bicóval...de motorral másfajta élvezet lenne.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kawasaki KLR650 / R

údaje

Hengerűrtartalom: 651 cm3

Max. teljesítmény: 42 LE (29 KW) 7000/min-nál

Max. forgatónyomaték: 47 Nm 3000/min-nál

Fék elöl: 280 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 230 mm-es tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 90/90 S21

Gumi hátul: 120/90 S17

Tengelytáv: 1490 mm

Végsebeség: 165 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár