hirdetés
2008-07-15 , Írta: Paulovits Imre, Képek: Wout Meppeling
Bookmark and Share

hirdetés

Meglepte a világot az új Kawasaki ER-6n. A középkategóriás kéthengeres nemcsak vagányul néz ki, de úgy is megy.



Sűrű erdőkön és dús zöld réteken át kanyarog a Roßfeldstraße. A Berchtesgadenhez közeli hegyi szerpentin igazi motoros paradicsom. Mármint akkor, ha süt a nap. De most nem süt, csuromvizes az út, és fölöttünk sötét felhők gomolyognak. De mit panaszkodok? Legalább vége az esőnek, már csak a hegyoldal gőzölög, ahogy bele érnek a felhők végei. A tegnapi csoportnál az egész nap dézsából öntött, és amikor reggel elindultunk, még akkor sem festett sokkal jobban a helyzet.

De legalább kaptam egy szép fekete-zöld Kawasakis esőruhát, azt veri az eső, miközben a Salzach mentén haladó utat követem. A máskor kristálytiszta hegyi folyócska ijesztő, sárosbarna víztömegként hömpölyög, fölötte sűrű pára borítja a völgyet. Már több napja ítéletidő sújtja a környéket, több környező országutat le kellett zárni földcsuszamlás miatt, több helységet elöntött a víz, tiszta csoda, hogy a kawasakisok egyáltalán meg tudták tartani a tesztet. De csodák csodája, alig kanyarodok fel a Roßfeldstraße felé, az eső abbamarad. Igaz, a fotózás még a víztől tocsogó aszfalton történik, de ahogy a szerpentin tetejére érünk, már kezd áttörni a nap a felhőkön.

Igazi meglepetésként érte az új Kawasaki a motoros világot. Miközben a kémek a nagykategóriás szenzációkat hajhászták, a fejlesztőosztály szépen, csendben elkészített egy teljesen új, középkategóriás kéthengerest. Méghozzá micsoda kéthengerest! Friss, fiatalos, és még ami megszokottan fest rajta, az is vadonatúj. Nem a több mint húsz éves, 500-as blokkot fúrták fel még tovább, hanem teljesen újat szerkesztettek. Rövidebbet, kompaktabbat, és főleg modernebb és erősebbet.

A hamarosan bevezetendő Euro-3 norma, úgy fest, nagyobb fejfájást okoz a gyártóknak, mint amit eredetileg bevallottak, ez a környezetvédelmi előírás volt a Kawasaki fejlesztőosztálya szeme előtt is, amikor megszerkesztették a 649 köbcentis, soros kéthengerest. Igaz, már kicsit kiment a divatból ez az építési forma, de a Kawasakinál rendkívül jó hírnévre tettek szert az így felépített motorok, és a kompakt méretek, valamint az egyszerű felépítés továbbra is mellette szól. A sportmotoroknál bevált módon különböző síkba helyezték a motor tengelyeit, így építési hosszt megspórolva. Az olajteknő mélyre került, így a főtengely az olajszint fölött forog. Hüvely nélküli, galvanizált falú hengereket alkalmaztak, és a kipufogót, ahogy ezt már a Buell, valamint a Kawasaki és a Suzuki MotoGP gépei bemutatták, a blokk alá helyezték.

A futómű egyszerű, térhálós acélcső hídvázra alapszik, ehhez háromszög alakú lengővilla kapcsolódik, a himbarendszer nélküli rugóstag fekve, jobb oldalra eltoltan lett elhelyezve. Elöl nem beállítható, 41-es teleszkópvilla csillapítja az úthullámokat, a 300 mm-es dupla tárcsafék hullámos tárcsákat kapott, és ezt a megoldást választották a hátsó lassító berendezésnél is. A látványkeltés viszont az ER ruháján kezd el igazán izgalmas lenni. A kis lámpaidom álló, dupla reflektoros, domború üveges fényszórót vesz körbe. Igazán egyéni arculatot ad az új ER-nek, és a fölötte elhelyezett műszerfal úgy fest, mintha ennek sapkája lenne. Az oldalsó hűtőborítás meg olyan, mintha egyenesen a Benelli TnT-ről származna. Ehhez jól illik a kúpos végű, kerek kiömlő nyílással ellátott, a blokk alá elhelyezett kipufogó.

Az igazi hatást mégis a színkombináció adja. Az ezüst változat bordópiros vázat, lengővillát, villaszárakat és villahidakat kapott, és még a rogóstag sprirálrugója is ebben a színben pompázik. A citromsárga és a fekete változatnál aranyszínű a váz és a többi tartozék.

A kidolgozásra is ügyeltek. Igaz, a váz hegesztései nem túlságosan szépek, de a színes alkatrészek mind szinterezettek, a fényezés meg kimondottan jó minőségű. Aztán maradt még olyan apróságokra is keret, mint az állítható fék és kuplungkar, vagy a masszív utaskapaszkodó.

Helyet foglalva az első pillanattól kezdve kimondottan kompakt, könnyed, és kényelmes benyomást kelt az ER-6n, mintha az ER-5-ösre szálltunk volna. Csak éppen sokkal szebb látvány tárul elénk. A félig digitális műszerfal igen jól sikerült, szem előtt van, és jól lehet leolvasni. Már az első méteren érezhető, mennyire kezes és könnyű ez az új kéthengeres. Vajpuhán működik a kuplung és a fék, a váltó a sebességfokozatokat is könnyen veszi, ha lefelé kapcsolás közben kicsit pontatlan érzést is ad.

Tehát ki a zuhogó esőbe. Itt nagyon tudom értékelni, hogy ugyanolyan lágy teherváltási reakciókkal lehet a benzinbefecskendezéses ER-6n-nel közlekedni, mint karburátoros, 500-as elődjével. Olyan könnyű ezt a gépet kezelni, hogy akármelyik kezdő is boldogulna vele – még az ilyen itéletidőben is. A féknek pontos a nyomáspontja és jól adagolható, nem túlságosan harapós, így könnyű vele elbánni a vizes úton, a hátsófék meg nagyon finoman adagolható. Különben a hullámos design puszta show, a tárcsák éle el van köszörülve, tehát csak a tárcsa felülete  funkcionál fékezés közben, nem, mint a hullámos versenyféktárcsáknál, ahol a széle is marja a fékbetétet és evvel többlethatást lehet elérni – igaz óriási betétkopás árán. A Dunlop Sportmax D 221-es gumik is megkönnyítik az életet, kimondottan jól tapadnak a vízen. Így a szerpentin még a korlátozott tapadás mellett is nyújt némi élvezetet.

De aztán szerencsére kezd felszáradni az aszfalt. Ahogy a Roßfeldstraße másik oldalán ereszkedünk megint lefelé, már bőven találunk száraz szakaszokat. Ahogy a 24%-os (!) lejtő levisz Bertesgadenba, annak teljesen vizes kanyarjaiban meg ismét nagyon tudjuk értékelni az ER könnyed kezelhetőségét.

Az ebédszünet alatt teljesen felszárad az út, tehát ismét irány a fotókanyarokhoz! Most megmutathatja a kéthengeres, mi rejlik benne. Hogy már 2000-től egyenletesen húz, azt előzőleg is észleltük, most arra is fény derül, hogy egészen 10 000-ig tart a szuflája. Ilyenkor igen fürgén szedi a 650-es kéthengeres a lábait. A könnyed irányíthatósághoz még az is társul, hogy a rugóstagoknál igen jó kompromisszumot találtak a kényelem és a sportosság között. Ha meg nagyot akarunk fékezni, csak erősebben kell belenyúlni a karba, van a rendszernek elegendő tartaléka.

Tehát neki állunk ismét fotózni. Négyszer fel és le, aztán az ég ismét leszakad. Hazafelé menet még egyszer felidéződik a kora reggeli élmény – csak most még fokozottan. A Kawasaki egy olyan gépet alkotott, ami vagányan néz ki, gyerekjáték vezetni, mégis van bőven tartaléka még az igen sportos iramhoz is. Méltó ellenfele lehet akár a Suzuki SV 650-nek is. És ez már jelent valamit.


Címkék:  kawasaki , er-6n


A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie! BEJELENTKEZÉS >

Kawasaki ER-6n

údaje

Hengerűrtartalom: 649 cm3

Max. teljesítmény: 72 LE (55 KW) 8500/min-nál

Max. forgatónyomaték: 66 Nm 7000/min-nál

Fék elöl: 300 mm-es dupla tárcsafék, 2 dugattyús féknyereg

Fék hátul: 220 mm-es tárcsafék, 1 dugattyús féknyereg

Gumi elöl: 120/70 ZR 17

Gumi hátul: 180/60 ZR 17

Tengelytáv: 1405 mm

Végsebeség: 212 km/h

Kawasaki
Kiadja a Media City Magyarország Kft. | 1053 Budapest, Kecskeméti u. 5. | Tel: 225-2390
MediaCity Magyarország Kft.
CHIP Online / Családi Lap / Digitális Fotó / Műszaki Magazin / IPM


Legnépszerűbb motorok: Honda CBR 125 R Aprilia RS 50 Yamaha YZF-R1 2009 Aprilia RS 125 Yamaha XT 660 Z Ténéré Aprilia SR 50 LC - 1997 Suzuki DL650 V-Strom Honda XL700V Transalp Honda CB600F Hornet 2005- Aprilia SR 50 DiTech Factory R Suzuki SV650 2003- Honda CBF 600 S 2008- Yamaha TDM850 1996- Yamaha Vmax 2009- Suzuki GSR 600 Yamaha YZF-R125 Suzuki GSX-R1000 K9 Yamaha XV535 Virago Kawasaki Ninja 250 R Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008- Honda CBF500 Suzuki DR-Z 400 SM 2005 Honda CBR1000RR Fire Blade 2009 Yamaha XT1200Z Super Ténéré Kawasaki ER-6n Kawasaki Z750 2008 Honda VFR 800 2003- KTM 1190 RC8 R 2009 Honda VTX 1800 BMW R 1200 GS 2010 Suzuki GSX-R600 2006-2007 Kawasaki ZX-10R Triumph Tiger 1050 Moto Guzzi V7 Classic 2008 Honda CBF125 2009 BMW S 1000 RR 2010 Suzuki Intruder C 1800 R Yamaha XJ6 Diversion 2009 Honda Hornet 600 Kawasaki ER-6n 2009 Suzuki GSX-R 600 K8 MV Agusta F4 Derbi Senda DRD Pro SM / Enduro Yamaha SR125 1997- Honda CBR600RR 2005-2006 Yamaha XJ6 2009 Honda VTR250 2009 Kawasaki KLR650 / R Suzuki B-King KTM 990 Supermoto T 2009
És ezt olvasta már?Bezár